-
Blz. 1
Programmabegroting 2025
-
Blz. 2
Programmabegroting 2025
-
Blz. 3
Programma's
-
Blz. 4
Programma 1 Gezond en gelukkig in Westerwolde
-
Blz. 5
Missie en doelstelling: programma 1
-
Blz. 6
Missie en doelstelling
-
Blz. 7
Programmaonderdeel: Gezondheid en milieu
-
Blz. 8
Wat willen we bereiken
-
Blz. 9
Fysieke en mentale gezondheid
-
Blz. 10
Westerwolde werkt bij Welzijn op Recept samen met meerdere huisartsen aan betere verwijsroutes voor mensen met een (psychisch) ziektebeeld.
-
Blz. 11
Met het project inloopvoorziening aan de Wilpskamp helpen SWW en Cosis om iedereen te laten deelnemen aan de maatschappij.
-
Blz. 12
Westerwolde werkt aan een online platform dat Mantelzorgtest heet waarmee mantelzorgers met een minimale tijdsinvestering extra informatie kunnen krijgen over hun inspanningen als mantelzorger en hoe ze hierbij ontlast kunnen worden.
-
Blz. 13
De mantelzorgers in Westerwolde zijn vaak mensen van oudere leeftijd.
-
Blz. 14
Westerwolde en SWW hebben afspraken gemaakt over het waarderen van de vrijwilligers in Westerwolde.
-
Blz. 15
Verschillende organisaties en inwoners van Westerwolde hebben in de GGA Vlagtwedde (gebiedsgerichte aanpak Vlagtwedde)
-
Blz. 16
Fysieke leefomgeving / milieu
-
Blz. 17
We blijven ons inzetten voor het zorgvuldig afvoeren van afvalwater met het riool. Een goed functionerend riool draagt sterk bij aan de volksgezondheid en de kwaliteit van water en leefomgeving.
-
Blz. 18
De taak van het bodembeheer is in 2024 door de provincie overgedragen aan de gemeenten.
-
Blz. 19
Programmaonderdeel: Noaberschap en gemeenschapsvoorzieningen
-
Blz. 20
Wat willen we bereiken
-
Blz. 21
Noaberschap en gemeenschapsvoorzieningen
-
Blz. 22
Tenminste één keer per jaar sluiten we aan bij de reguliere vergaderingen van dorpsraden en -belangen.
-
Blz. 23
De dorps- of buurthuizen zijn een plek waar inwoners elkaar kunnen ontmoeten en deel kunnen nemen aan activiteiten.
-
Blz. 24
Daarnaast bezoeken we twee keer per jaar de vrijwilligers van de afzonderlijke dorps- en buurthuizen. We houden elkaar zo op de hoogte van ontwikkelingen en lopende zaken rond de huizen.
-
Blz. 25
Tijdens een jaarlijks door de Vereniging Groninger Dorpen georganiseerde bijeenkomst treffen de besturen van de huizen elkaar. Daar beantwoorden de gebiedsregisseurs vragen of geven advies over bijvoorbeeld duurzaamheid of het werven van fondsen.
-
Blz. 26
Naast reguliere budgetten ondersteunen we inwoners of inwonersorganisaties bij leefbaarheidsinitiatieven. Hiervoor kan een aanvraag bij leefbaarheidsfondsen worden gedaan.
-
Blz. 27
We willen een veilig en leefbaar park in het centrum van Ter Apel. Hiervoor maken we een plan met inwoners, gebruikers, organisaties en ondernemers, waarna dit plan in uitvoering wordt gebracht.
-
Blz. 28
We zetten in op een volwaardig evenemententerrein op het Dr. Mansholtpark in Ter Apel.
-
Blz. 29
Bovenstaande initiatieven maken onderdeel uit van het Masterplan Regiocentra dat in programma ‘Kansen om te groeien’ nader wordt toegelicht.
-
Blz. 30
Programmaonderdeel: Fysieke en sociale veiligheid
-
Blz. 31
Wat willen we bereiken
-
Blz. 32
Veiligheid heeft fysieke en sociale aspecten. Westerwolde biedt in de basis een veilige woonomgeving en wil dat zo houden. Dat vraagt beheer en onderhoud en waar nodig investeringen en impulsen
-
Blz. 33
Veiligheid op straat
-
Blz. 34
Huiselijk geweld
-
Blz. 35
Toekomstscenario Jeugd en Gezinsbescherming
-
Blz. 36
Ondermijning en criminaliteit bedreigen de rechtstaat en brengen lokaal en regionaal flinke risico’s met zich mee. Ze veroorzaken sociaal en fysiek onveilige situaties.
-
Blz. 37
Programmaonderdeel: Jeugd en jongvolwassenen
-
Blz. 38
Wat willen we bereiken
-
Blz. 39
De jeugd en jongvolwassenen hebben de toekomst. Ook de toekomst van Westerwolde. Het college wil betrokkenheid van deze groep stimuleren
-
Blz. 40
Ondersteuner Jeugd en Gezin
-
Blz. 41
Jeugdhulp (zorg in natura)
-
Blz. 42
Steunouder
-
Blz. 43
Schoolverzuim
-
Blz. 44
Begeleid Wonen
-
Blz. 45
Voorliggend veld versterken (18+)
-
Blz. 46
Programmaonderdeel: Gebiedsgericht werken en gebiedgerichte aanpak
-
Blz. 47
Wat willen we bereiken
-
Blz. 48
Gebiedsgericht werken en armoedebestrijding
-
Blz. 49
Gebiedsgericht werken/gebiedsgerichte aanpak
-
Blz. 50
Preventie, vroegsignalering, terugdringing van schulden en nazorg
-
Blz. 51
Effectieve en toegankelijke inkomensregelingen voor minima
-
Blz. 52
Programmaonderdeel: Verenigingsleven en sport
-
Blz. 53
Wat willen we bereiken
-
Blz. 54
We willen sport als basis voor gezond leven en samenhang in gemeenschappen behouden en versterken
-
Blz. 55
“Westerwolde Beweegt” blijft zich inzetten om alle inwoners in beweging te krijgen door het organiseren van activiteiten. Net als vorig jaar zal er weer ingezet worden op o.a. extra verenigingsondersteuning.
-
Blz. 56
In aansluiting op de inventarisatie onder de jongeren tussen 12-23 jaar waar de beweegbehoefte ligt, zullen extra activiteiten worden georganiseerd onder de noemer “Van online naar offline”.
-
Blz. 57
De tennisbanen in Westerwolde zijn oud en afgeschreven. Samen met de verenigingen zal een Toekomstvisie worden opgesteld voor tennis in Westerwolde.
-
Blz. 58
In het plan van aanpak voor het CVG de Barlage is in jaarschijf 2026 een taakstellende bezuiniging opgenomen.
-
Blz. 59
Programmaonderdeel: Kunst en cultuur
-
Blz. 60
Wat willen we bereiken
-
Blz. 61
We willen kunst en cultuur als basis voor mentaal gezond leven, drager van onze identiteit en samenhang in gemeenschappen behouden en versterken
-
Blz. 62
Culturele verenigingen op het gebied van amateurkunst (zang, toneel, fanfare etc.) worden blijvend ondersteund (ASV).
-
Blz. 63
De Groninger cultuur, met name de immateriële aspecten daarvan (taal, volkskunst, folklore) worden blijvend ondersteund met de door de gemeente georganiseerde Grunneger Weke.
-
Blz. 64
De mondelinge geschiedenis van Westerwolde (de 'Verhalen van Westerwolde') wordt ingezet als verbindingsmiddel tussen jong-en-oud (ouderen geïnterviewd door jongeren) en als nieuwe bron (vastlegging) voor de cultuurhistorie van Westerwolde.
-
Blz. 65
De gemeente ondersteunt initiatieven op het gebied van podiumkunsten en festivals die regionaal zijn geworteld en bijdragen aan een actief cultureel aanbod in Westerwolde (theater, concerten, kunstroutes en –festivals, etc., ASV).
-
Blz. 66
De gemeente ondersteunt verenigingen, stichtingen en andere maatschappelijke organisaties die zich inspannen om de cultuurhistorie van Westerwolde (archeologie, living-act-festivals, regionale geschiedenis) levend te houden en uit te dragen (ASV).
-
Blz. 67
Het uitvoeren van een nieuwe cultuurnota.
-
Blz. 68
Beleidsindicatoren: programma 1
-
Blz. 69
Beleidsindicatoren
-
Blz. 70
Wat mag het kosten: programma 1
-
Blz. 71
Wat mag het kosten
-
Blz. 72
Programma 2 Kansen om te groeien in Westerwolde
-
Blz. 73
Missie en doelstelling: programma 2
-
Blz. 74
Missie en doelstelling
-
Blz. 75
Programmaonderdeel: Industrie en MKB
-
Blz. 76
Wat willen we bereiken
-
Blz. 77
MKB en Industrie
-
Blz. 78
We ontwikkelen een bedrijventerrein van ongeveer 11 hectare aan de Nulweg in Ter Apel voor ons lokaal MKB.
-
Blz. 79
We spreken met het vaststellen van de centrumvisie voor Ter Apel is een stevige ambitie uit voor de transformatie van het winkelcentrum.
-
Blz. 80
We ontwikkelen samen met inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties een gebiedsvisie voor Ter Apel.
-
Blz. 81
We stellen een regionaal afgestemde visie op voor het gebied rondom de N366.
-
Blz. 82
We faciliteren een krachtig bedrijvennetwerk op Bedrijvenpark Zuid-Groningen.
-
Blz. 83
Programmaonderdeel: Vrijetijdseconomie
-
Blz. 84
Wat willen we bereiken
-
Blz. 85
De retail, horeca en andere bedrijfsactiviteiten hebben baat bij een sterke recreatieve sector
-
Blz. 86
We werken aan een verdubbeling van het aantal overnachtingen in 2030, ten opzichte van de jaren 2015 tot 2019.
-
Blz. 87
Ons wandel- en fietsnetwerk is voor een heel groot deel het visitekaartje van Westerwolde als recreatieve bestemming.
-
Blz. 88
Daarnaast werken we met de Groninger gemeenten en provincie Groningen aan een uitvoeringsplan waterrecreatie.
-
Blz. 89
Jaarlijks versterken we de verschillende recreatieve samenwerkingsverbanden en leggen we contact met Westerwoldse recreatieondernemers en Cittaslow-supporters.
-
Blz. 90
We stellen een uitvoeringsprogramma voor Cittaslow op.
-
Blz. 91
Begin 2022 is het beleid om permanente bewoning op vakantieparken tegen te gaan vastgesteld.
-
Blz. 92
We blijven inzetten op regiomarketing, omdat dat sinds de oprichting regiomarketeer ZO!Groningen effectief is gebleken.
-
Blz. 93
Programmaonderdeel: Werk en inkomen
-
Blz. 94
Wat willen we bereiken
-
Blz. 95
We zien de afgelopen jaren dat verschillende inwoners een grote afstand tot de arbeidsmarkt hebben
-
Blz. 96
We maken maatschappelijk ondernemerschap aantrekkelijk.
-
Blz. 97
We stimuleren meer dan voorheen de samenwerking tussen onderwijs aan de ene kant en ondernemers en onze sociaal ontwikkel bedrijven aan de andere kant om werkzoekenden optimaal te ondersteunen en voor te bereiden op onze lokale arbeidsmarkt.
-
Blz. 98
Daarnaast werken we aan een ontwikkelcentrum in Vlagtwedde.
-
Blz. 99
De participatiewet zal op 1 januari 2025 op 20 punten fundamenteel wijzigen.
-
Blz. 100
Beleidsindicatoren: programma 2
-
Blz. 101
Beleidsindicatoren
-
Blz. 102
Wat mag het kosten: programma 2
-
Blz. 103
Wat mag het kosten
-
Blz. 104
Programma 3 Mooi Wonen in Westerwolde
-
Blz. 105
Missie en doelstelling: programma 3
-
Blz. 106
Missie en doelstelling
-
Blz. 107
Programmaonderdeel: Wonen
-
Blz. 108
Wat willen we bereiken
-
Blz. 109
Westerwolde wil een aantrekkelijke toekomstbestendige woon-en werkomgeving zijn voor mensen van binnen en buiten Westerwolde en voorzien in meer woningen met nieuwbouw/herstructurering en de daaraan gekoppelde doorstroming
-
Blz. 110
Uitvoeringsprogramma woonvisie
-
Blz. 111
Verkennen doelgroepenverordening en eventueel opstellen
-
Blz. 112
Uitvoeren van meerjarige prestatieafspraken (Acantus)
-
Blz. 113
Volkshuisvestingsfonds: aanpak particuliere woningvoorraad
-
Blz. 114
Uitvoering Aanpak Rotte Kiezen
-
Blz. 115
GGA-Vlagtwedde
-
Blz. 116
Woonwagen- en standplaatsenbeleid
-
Blz. 117
Nieuwe wettelijke verplichtingen (NWBA / Wvrv)
-
Blz. 118
Deelname ‘Koploperregio Groningen’
-
Blz. 119
Woonzorgvisie
-
Blz. 120
Huisvestingsverordening met urgentieregeling
-
Blz. 121
Programmaonderdeel: Ruimtelijke Ordening / Grondzaken
-
Blz. 122
Wat willen we bereiken
-
Blz. 123
Om in onze leefomgeving de goede dingen te kunnen regelen, te ontwikkelen en mogelijk te maken, zet het college in op het volgende
-
Blz. 124
De Omgevingswet is op 1 januari 2024 in werking getreden. Wij blijven werken aan het aan het opstellen van het omgevingsplan voor de gehele gemeente Westerwolde.
-
Blz. 125
We stellen een nota omgevingskwaliteit op.
-
Blz. 126
We blijven waar passend en mogelijk gronden in eigendom van de gemeente geschikt maken voor woningbouw en uitgeven.
-
Blz. 127
Programmaonderdeel: Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH)
-
Blz. 128
Wat willen we bereiken
-
Blz. 129
Met goede wet- en regelgeving en het stimuleren van de eigen verantwoordelijkheid werken we aan een leefbaar, veilig en aantrekkelijk Westerwolde
-
Blz. 130
We optimaliseren het handhavingsbeleid.
-
Blz. 131
In het verlengde van een geoptimaliseerd handhavingsbeleid passen we de handhavingsstrategie aan.
-
Blz. 132
Beleidsindicatoren: programma 3
-
Blz. 133
Beleidsindicatoren
-
Blz. 134
Wat mag het kosten: programma 3
-
Blz. 135
Wat mag het kosten
-
Blz. 136
Programma 4 Goed (digitaal) bereikbaar (in) Westerwolde
-
Blz. 137
Missie en doelstelling: programma 4
-
Blz. 138
Missie en doelstelling
-
Blz. 139
Programmaonderdeel: Wegen, Spoor en water
-
Blz. 140
Wat willen we bereiken
-
Blz. 141
Westerwolde wil goed bereikbaar zijn over wegen, spoor en water en goed ontsloten voor het digitale verkeer, elektriciteit en mogelijk waterstof
-
Blz. 142
We participeren in het landelijke MIRT vooronderzoek naar de ontwikkeling van de Nedersaksenlijn.
-
Blz. 143
We voeren aansluitend op de NOR 2.0 een impactanalyse voor onze bruggen uit. Daarin wegen we de bereikbaarheid over weg en water af tegen de financiële mogelijkheden. Op basis hiervan kunnen we strategische keuzes maken rond al onze bruggen.
-
Blz. 144
We stellen een eigen visie voor het openbaar vervoer in de gemeente op en gebruiken deze voor de gesprekken met het OV-bureau.
-
Blz. 145
We continueren Automaatje en de Buurtbus
-
Blz. 146
We gaan aan de slag met de uitkomsten van het uitgevoerde haalbaarheidsonderzoek buurtbus Bellingwolde – Vlagtwedde. Afhankelijk van de uitkomsten van het haalbaarheidsonderzoek besluiten we of de buurtbus er kan komen en ondernemen we verdere acties
-
Blz. 147
We onderzoeken samen met een groep inwoners van Wedde of er een pilot met deelmobiliteit in Wedde kan komen (auto – delen)
-
Blz. 148
We maken nieuwe bestuurlijke afspraken met de Provincie en het Waterschap over het beheer en onderhoud bij de gerealiseerde ongelijkvloerse aansluitingen N366 Westerstraat, N366 Nulweg en N366 Avebe
-
Blz. 149
We realiseren nieuwe bushaltes en fietsvoorzieningen bij de op- en afrit N368 /Lageweg in Wedde in samenwerking met de provincie en direct aanwonenden
-
Blz. 150
We benutten zoveel mogelijk subsidies (Provincie en Rijk) om de verkeersveiligheid op wegen en fietspaden in Westerwolde te vergroten
-
Blz. 151
We voeren het noodzakelijke onderhoud uit aan onze wegen en fietspaden. De Nota Openbare Ruimte is hierbij kaderstellend
-
Blz. 152
Jaarlijks wordt bij een positief rekeningsaldo de bestemmmingsreserve Openbare Ruimte aangevuld
-
Blz. 153
Wat mag het kosten: programma 4
-
Blz. 154
wat mag het kosten
-
Blz. 155
Programma 5 Groen en duurzaam Westerwolde
-
Blz. 156
Missie en doelstelling: programma 5
-
Blz. 157
Missie en doelstelling
-
Blz. 158
Programmaonderdeel: Openbaar groen en Landschap
-
Blz. 159
Wat willen we bereiken
-
Blz. 160
We willen het groene karakter van Westerwolde in stand houden en versterken
-
Blz. 161
Inzicht groenstructuren
-
Blz. 162
Groenvisie
-
Blz. 163
Speeltuin Bellingwolde
-
Blz. 164
Programmaonderdeel: Duurzaamheid
-
Blz. 165
Wat willen we bereiken
-
Blz. 166
In 2030 is de uitstoot van broeikasgassen met minimaal 49% gereduceerd ten opzichte van 1990 en in 2035 is Westerwolde geheel energieneutraal
-
Blz. 167
We verduurzamen de gemeentelijke vastgoedobjecten MFA De Meet, Jeugdgebouw Hebe en zwembad De Barlage
-
Blz. 168
We werken blijvend aan het overkoepelende platform GOUD Westerwolde waar inwoners en bedrijven optimaal geïnformeerd en ondersteund worden bij het maken van keuzes op het gebied van duurzaamheid
-
Blz. 169
We voeren het GOUD-project ‘Woningisolatie’ uit
-
Blz. 170
We voeren het GOUD-project ‘Zon op dak’ uit voor bedrijven, sportaccommodaties en maatschappelijk vastgoed
-
Blz. 171
We voeren het GOUD-project ‘Kleine dorpszonneparken’ uit
-
Blz. 172
We verkennen de schaduwwerking van openbaar groen op daken waarop potentieel zonnepanelen kunnen worden gelegd of er al liggen. Aansluitend brengen we eventueel te nemen maatregelen in kaart
-
Blz. 173
Voor het Duurzaamheidsfonds en het Gebiedsfonds doorlopen we jaarlijks in het voorjaar en najaar een subsidieronde met een subsidieplafond
-
Blz. 174
In het schooljaar 2024 en 2025 werken we actief samen met scholen in het voortgezet onderwijs om leerlingen te stimuleren op het van gebied duurzaamheid, biodiversiteit en leefbaarheid
-
Blz. 175
Programmaonderdeel: Riolering en water
-
Blz. 176
Wat willen we bereiken
-
Blz. 177
Riolering is voor ons een belangrijk middel voor het handhaven van een goede volksgezondheid en het voorkomen van de verspreiding van ziektes
-
Blz. 178
Om inwoners bewust te maken van klimaatverandering en hun rol in de opgave tot een klimaatbestendige en water robuuste gemeente in 2050, gaan we starten met communicatie en voorlichting
-
Blz. 179
Het water ven rioleringsplan loopt tot eind 2025. In 2025 zal er een nieuw plan worden opgesteld voor de komende jaren. Gezien de inflatie en grote opgaven zal naar verwachting de rioolheffing moeten stijgen
-
Blz. 180
Beleidsindicatoren: programma 5
-
Blz. 181
Beleidsindicator
-
Blz. 182
Wat mag het kosten: programma 5
-
Blz. 183
Wat mag het kosten
-
Blz. 184
Programma 6 Asiel in Westerwolde
-
Blz. 185
Missie en doelstelling: programma 6
-
Blz. 186
Missie en doelstelling
-
Blz. 187
Programmaonderdeel: Asiel & vluchtelingen
-
Blz. 188
Wat willen we bereiken
-
Blz. 189
Westerwolde streeft behoud na van het COA-complex met minimale overlast voor Ter Apel waardoor contact met de vluchtelingen die daar noodgedwongen verblijven kan worden hersteld
-
Blz. 190
Wij blijven de afspraken uitvoeren die gemaakt zijn met de bestuurlijke regietafel (provincie) over de opvang van asielzoekers, statushouders, alleenstaande minderjarige vreemdelingen en Oekraïense ontheemden
-
Blz. 191
We continueren van de opvang voor Oekraïense ontheemden in Bellingwolde en daarmee ook de continuering van de stuurgroep en werkgroep
-
Blz. 192
We blijven inzetten op extra cameratoezicht in het centrum, bij bushaltes en ook structureel aan de Ter Apelervenen op het voorterrein van het COA/IND
-
Blz. 193
Het inzetten van extra inzet toezicht en handhaving in Ter Apel wanneer dit nodig is vanwege de overlast
-
Blz. 194
Wij blijven aanhaken bij structurele overleggen met ketenpartners voor de aanpak van overlastgevende asielzoekers met als doel dit steeds te verbeteren. In de gemaakte afspraken is duidelijk wie waarvoor verantwoordelijk is
-
Blz. 195
Zoals afgesproken in de nieuwe bestuursovereenkomst gaan wij jaarlijks de onderliggende plannen actualiseren zoals plannen op het gebied van veiligheid en vastgoed/onderhoud
-
Blz. 196
Wij willen invulling geven aan structurele (bestuurlijke/ ambtelijke) overleggen met alle relevante ketenpartners in relatie met het asielcomplex
-
Blz. 197
Uitvoering geven aan of actualiseren van convenanten op het gebied van toezicht en handhaving (waaronder flexpool boa's Groningen en convenant gemeente Emmen)
-
Blz. 198
Wij willen de pilot-schaderegeling en de pilot preventiefonds evalueren en continueren
-
Blz. 199
We continueren de pendelbus die rijdt vanaf het stationsgebied Emmen rechtstreeks naar de Ter Apelervenen in Ter Apel om de reguliere lijndiensten te ontlasten
-
Blz. 200
Het realiseren van het nieuwe ISK en het uitvoeren van renovaties bij het COA/IND
-
Blz. 201
Wat mag het kosten: programma 6
-
Blz. 202
Wat mag het kosten
-
Blz. 203
Programma 7 Onderwijs in Westerwolde
-
Blz. 204
Missie en doelstelling: programma 7
-
Blz. 205
Missie en doelstelling
-
Blz. 206
Programmaonderdeel: Openbaar basisonderwijs
-
Blz. 207
Wat willen we bereiken
-
Blz. 208
Westerwolde wil zorgen dat leerlingen een goede opleiding krijgen en met een diploma op zak sterker in de maatschappij staan
-
Blz. 209
In 2025 richt OOW zich op een aantal speerpunten die reeds in 2024 gestart zijn en doorlopen tot 2027
-
Blz. 210
In 2025 werken we verder aan het optimaliseren van onze kwaliteitszorg door gebruik te maken van alle onderdelen van ons kwaliteitssysteem
-
Blz. 211
Daarnaast borgen we de doorgaande leer- en zorglijn door een goede en nauwe samenwerking met de voorschoolse voorzieningen en het voortgezet onderwijs te organiseren
-
Blz. 212
Op het gebied van personeelsbeleid verlaagt OOW de werkdruk en ziekteverzuim door het nemen van passende aanvullende maatregelen in een effectief werkend systeem
-
Blz. 213
• In de begroting wordt rekening gehouden met vervanging van het meubilair (voor leerlingen en medewerkers)
-
Blz. 214
Programmaonderdeel: Onderwijshuisvesting
-
Blz. 215
Wat willen we bereiken
-
Blz. 216
We willen binnen de gemeente voldoende (basis) scholen behouden met een goede spreiding over de gehele gemeente
-
Blz. 217
Het COA zal in het najaar van 2024 het huidige schoolgebouw van de ISK (internationale schakelklas) van de RSG gaan slopen
-
Blz. 218
In Bellingwolde is met drie verschillende schoolbesturen een traject gestart om te komen tot een gezamenlijke onderwijsambitie voor het dorp/omgeving Bellingwolde
-
Blz. 219
In Blijham is door de Vereniging voor Christelijk Onderwijs Midden- en Oost-Groningen en Stichting Openbaar Onderwijs Oost-Groningen een intentieverklaring getekend om te verkennen of ze bij nieuw/verbouw onder één dak zouden willen werken
-
Blz. 220
In 2024 zal er met de schoolbesturen in Ter Apel gestart worden met de eerste verkennende gesprekken in het kader van het IHP
-
Blz. 221
Programmaonderdeel: Onderwijsbeleid en leerlingzaken
-
Blz. 222
Wat willen we bereiken
-
Blz. 223
Centraal in het lokaal onderwijsbeleid staat de samenhang van peuteropvang, vroeg- en voorschoolse educatie (VVE) en onderwijsachterstandenbeleid
-
Blz. 224
We willen ieder kind naar peuteropvang en voor- en vroegschoolse educatie kunnen laten gaan
-
Blz. 225
In 2025 zetten we de afspraken die zijn gemaakt met jeugdgezondheidszorg voort en scherpen ze aan
-
Blz. 226
We gaan onderzoeken of er in de kleine kernen peuter-kleutergroepen kunnen worden gevormd, omdat hier de afstand tot een VVE-locatie (bv. in een buurdorp) deelname belemmert
-
Blz. 227
Samen met de voorschoolse voorzieningen en de Jeugdgezondheidszorg werken we aan een goede organisatie van de indicatie voor- en toeleiding naar de voorschoolse educatie
-
Blz. 228
Samen met Kinderopvangorganisatie Kiwi bieden wij op het aanmeldcentrum in Ter Apel peuteropvang en VVE aan een kwetsbare doelgroep voor wat betreft onderwijsachterstanden
-
Blz. 229
We willen de vicieuze cirkel van laaggeletterdheid binnen het gezin doorbreken, zodat taalachterstanden voorkomen kunnen worden
-
Blz. 230
We willen schoolverzuim zoveel mogelijk voorkomen
-
Blz. 231
We willen kinderen en jongeren betrekken bij de politiek en aansluiting te zoeken bij wat de jeugd zelf wil
-
Blz. 232
Beleidsindicatoren: programma 7
-
Blz. 233
Beleidsindicatoren
-
Blz. 234
Wat mag het kosten: programma 7
-
Blz. 235
Wat mag het kosten
-
Blz. 236
Programma 8 Organisatie & Bestuur
-
Blz. 237
Missie en doelstelling: programma 8
-
Blz. 238
Missie en doelstelling
-
Blz. 239
Programmaonderdeel: Organisatie
-
Blz. 240
Wat willen we bereiken
-
Blz. 241
Dienstverlening/KCC
-
Blz. 242
We creëren draagvlak binnen de organisatie om kennis die naar het KCC kan worden overgeheveld, ook daadwerkelijk naar het KCC over te hevelen. Waar de ‘knip’ komt te liggen wordt in gezamenlijkheid bepaald (vakafdeling en KCC)
-
Blz. 243
We houden een klanttevredenheidsonderzoek om te onderzoeken hoe onze inwoners de gemeentelijke dienstverlening ervaren
-
Blz. 244
We implementeren de Wet digitale toegankelijkheid waardoor meer mensen van onze onlinedienstverlening gebruik kunnen maken
-
Blz. 245
We maken meer interne systemen toegankelijk voor het KCC waardoor meer vragen in eerste contact kunnen worden beantwoord. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om ons zaaksysteem Join en het informatiesysteem Suite
-
Blz. 246
We ‘verleiden’ onze inwoners om gebruik te maken van de digitale mogelijkheden (E-diensten) voor de dienstverlening maar blijven ook via het fysieke kanaal beschikbaar
-
Blz. 247
Indien nodig gaan wij bij de inwoners op huisbezoek
-
Blz. 248
We blijven aandacht houden binnen de BRP-straat voor het optimaliseren van de samenwerking tussen de verschillende ketenpartners in het proces van 1e inschrijving van statushouders en asielzoekers
-
Blz. 249
Openbare werken
-
Blz. 250
We ontwikkelen een strategie op het betrekken van de markt bij het werk van de buitendienst
-
Blz. 251
We hebben de wens om met team Openbare Werken vanuit één werf te werken
-
Blz. 252
Eind 2022 heeft de gemeente Westerwolde het tractieplan vastgesteld
-
Blz. 253
Voor 2025 realiseren we aanvullende stallingsruimte voor de nieuw aangeschafte zoutstrooiers. Hiervoor is nog geen raming af te geven en deze extra kosten zijn niet onderdeel van het tractieplan
-
Blz. 254
Gebouwenbeheer
-
Blz. 255
We presenteren in de loop van 2025 de uitwerking van de hoofdkeuzes rond het Strategisch Vastgoedplan die in 2023 zijn gemaakt met de financiële consequenties voor de korte en middellange termijn
-
Blz. 256
In lijn met die hoofdkeuzes verkopen we in ieder geval de vastgoedobjecten die als laaghangend fruit zijn aangemerkt
-
Blz. 257
We onderhouden in de tussentijd onze gemeentelijke gebouwen in afwachting van de vaststelling van het Strategisch Vastgoedplan op een niveau laag
-
Blz. 258
We passen ons meerjarenonderhoudsprogramma en het beheer op de nieuw ontstane vastgoedportefeuille aan
-
Blz. 259
Voor 2024 verwachten wij door de voordelige inkoop van elektra een besparing te behalen op de energiekosten voor 2024. Deze besparing is verdisconteerd in de taakstelling gebouwenbeheer zoals opgenomen in de financiële tabel
-
Blz. 260
In dezelfde lijn levert de verkoop van voormalig gemeentehuis Wedde een besparing op in de exploitatie- en onderhoudskosten. Ook dat is in dezelfde taakstelling meegenomen
-
Blz. 261
HRM
-
Blz. 262
Wij willen medewerkers aan ons binden
-
Blz. 263
Nieuwe medewerkers krijgen een vliegende start in ons introductieprogramma
-
Blz. 264
Wij streven naar een stevige vaste personeelsbezetting en onderbouwen wanneer het werk vraagt om flexibele inzet van personeel door middel van externe inhuur
-
Blz. 265
Wij willen medewerkers boeien en behouden en kansen bieden om binnen de organisatie te leren, ontwikkelen en bewegen
-
Blz. 266
We dragen bij aan de afspraakbanen quotum voor overheden
-
Blz. 267
Er komen doorlopend meer structurele taken bij de gemeente te liggen die niet passen binnen de huidige formatie. Voor de invulling van deze extra taken is structureel € 220.000 opgenomen
-
Blz. 268
ICT
-
Blz. 269
Bedrijfsvoering en contractmanagement
-
Blz. 270
Applicatielandschap
-
Blz. 271
Infrastructuur en faciliteiten
-
Blz. 272
Security
-
Blz. 273
Communicatie
-
Blz. 274
We organiseren bijeenkomsten voor nieuwe inwoners om hen een warm welkom te geven namens het college en kennis te laten maken met de gemeentelijke dienstverlening
-
Blz. 275
Sinds 2024 werken de teams Communicatie, DIV, KCC en Online nauw samen in de nieuwskamer
-
Blz. 276
We blijven schrijfcoaches en trainingen om onze medewerkers inzetten om hen te ondersteunen bij het schrijven op B1 taalniveau. Ook worden de standaardbrieven aangepast naar dit taalniveau
-
Blz. 277
We werken aan de omslag van “vertellen” naar “in gesprek gaan”
-
Blz. 278
Financiën
-
Blz. 279
We vergelijken onze begroting met die van andere soortgelijke gemeenten
-
Blz. 280
We onderzoeken de kostendekkendheid van de gemeentelijke heffingen
-
Blz. 281
Het actualiseren van onze heffingsverordeningen op basis van de modelverordeningen van de VNG
-
Blz. 282
Programmaonderdeel: Bestuur
-
Blz. 283
Wat willen we bereiken
-
Blz. 284
Al bij de start van 2018 is aangegeven dat Westerwolde als kleine plattelandsgemeente kon floreren als ze nauw zou samenwerken met buurgemeenten in de regio
-
Blz. 285
We werken actief mee aan het vormgeven van de verschillende agenda's van het Nij Begun
-
Blz. 286
We ontwikkelen in de loop van 2024 een Masterplan Oost-Groningen
-
Blz. 287
We starten met de uitvoering van Regiodeal Oost-Groningen 2.0
-
Blz. 288
Wat mag het kosten: programma 8
-
Blz. 289
Wat mag het kosten
-
Blz. 290
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 291
Missie en doelstelling
-
Blz. 292
Gemeentefonds
-
Blz. 293
BCF-plafond
-
Blz. 294
Hervormingsagenda jeugd
-
Blz. 295
Uitkering COA
-
Blz. 296
Belastingopbrengsten
-
Blz. 297
Toeristenbelasting
-
Blz. 298
Forensenbelasting
-
Blz. 299
Dividend
-
Blz. 300
Onvoorzien
-
Blz. 301
Beleidsindicatoren
-
Blz. 302
Wat mag het kosten
-
Blz. 303
Overhead
-
Blz. 304
Missie en doelstelling
-
Blz. 305
Beleidsindicatoren
-
Blz. 306
Wat mag het kosten
-
Blz. 307
VPB
-
Blz. 308
Missie en doelstelling
-
Blz. 309
Wat mag het kosten
-
Blz. 310
Onvoorzien
-
Blz. 311
Missie en doelstelling
-
Blz. 312
Wat mag het kosten
-
Blz. 313
Aan de raad
-
Blz. 314
Aan de gemeenteraad
-
Blz. 315
Aan de raad
-
Blz. 316
Leeswijzer
-
Blz. 317
Leeswijzer
-
Blz. 318
Financiële positie
-
Blz. 319
Financiële positie
-
Blz. 320
Inleiding
-
Blz. 321
Uitgangspunten begroting
-
Blz. 322
Begrotingsresultaat 2025
-
Blz. 323
Meerjarenraming 2026 tot en met 2028
-
Blz. 324
Meerjarenraming
-
Blz. 325
Vervangingsinvestering
-
Blz. 326
Vervangingsinvesteringen
-
Blz. 327
Beschikbaar stellen MIP projecten 2025-2028
-
Blz. 328
Beschikbaar stellen MIP projecten 2025-2028
-
Blz. 329
Ombuigingsvoorstellen
-
Blz. 330
Ombuigingsvoorstellen
-
Blz. 331
Presentatie van het structureel begrotingssaldo 2025-2028
-
Blz. 332
Presentatie
-
Blz. 333
Gemeentefonds
-
Blz. 334
Taakstelling
-
Blz. 335
Onderwijshuisvesting
-
Blz. 336
Onderwijshuisvesting
-
Blz. 337
Rioolheffing
-
Blz. 338
Rioolheffing
-
Blz. 339
Spreidingswet
-
Blz. 340
Spreidingswet
-
Blz. 341
Reserves en voorzieningen
-
Blz. 342
Reserves en voorzieningen
-
Blz. 343
Door de raad te autoriseren begrotingsbedragen 2025-2028
-
Blz. 344
Exceltabel
-
Blz. 345
Totaal overzicht lasten en baten van de programma's
-
Blz. 346
Totaal overzicht lasten en baten van de programma's
-
Blz. 347
Algemene dekkingsmiddelen, onvoorzien en mutaties in reserves
-
Blz. 348
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 349
Algemene uitkering
-
Blz. 350
Uitkering COA
-
Blz. 351
Belastingsopbrengsten
-
Blz. 352
Toeristenbelasting
-
Blz. 353
Forensenbelasting
-
Blz. 354
Dividend
-
Blz. 355
Onvoorzien
-
Blz. 356
Verplichte paragrafen
-
Blz. 357
Lokale heffingen
-
Blz. 358
Belastingopbrengsten
-
Blz. 359
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 360
Inleiding
-
Blz. 361
Weerstandscapaciteit
-
Blz. 362
Incidentele weerstandscapaciteit
-
Blz. 363
Structurele weerstandscapaciteit
-
Blz. 364
Risico's
-
Blz. 365
Incidentele financiële risico's
-
Blz. 366
Structurele financiële risico's
-
Blz. 367
Niet te kwantificeren risico's
-
Blz. 368
Overzicht financiële kengetallen
-
Blz. 369
Conclusie
-
Blz. 370
Financiering
-
Blz. 371
Inleiding
-
Blz. 372
Schatkistbankieren
-
Blz. 373
Risicobeheer
-
Blz. 374
Rentevisie
-
Blz. 375
Kasgeldlimiet, financieringsbehoefte en renterisiconorm
-
Blz. 376
Kasbeheer
-
Blz. 377
Renteschema
-
Blz. 378
Taakveld Treasury
-
Blz. 379
Onderhoud Kapitaalgoederen
-
Blz. 380
Inleiding
-
Blz. 381
Bomenbeleidsplan
-
Blz. 382
Instandhoudingsplan Kunstwerken
-
Blz. 383
Nota openbare verlichting
-
Blz. 384
Nota openbare ruimte
-
Blz. 385
Gemeentelijk verkeers- en vervoersplan
-
Blz. 386
Integrale laadvisie 2021-2035
-
Blz. 387
Nota onderhoud gemeentelijke gebouwen
-
Blz. 388
Regionaal Waterplan
-
Blz. 389
Verbreed gemeentelijk rioleringsplan 2021-2025
-
Blz. 390
Vervangingsinvesteringen in tractiemiddelen
-
Blz. 391
Bedrijfsvoering Westerwolde
-
Blz. 392
Bedrijfsvoering algemeen
-
Blz. 393
HRM
-
Blz. 394
Informatievoorziening en automatisering
-
Blz. 395
Communicatie
-
Blz. 396
Branding en Promotie
-
Blz. 397
Dienstverlening
-
Blz. 398
Juridische zaken
-
Blz. 399
Wet Open Overheid
-
Blz. 400
Verbonden partijen
-
Blz. 401
Introductie
-
Blz. 402
Gemeenschappelijke regelingen
-
Blz. 403
Naamloze/Besloten Vennootschappen
-
Blz. 404
Stichtingen en verenigingen
-
Blz. 405
Grondbeleid
-
Blz. 406
Algemeen
-
Blz. 407
Strategische doelstellingen
-
Blz. 408
Gronden
-
Blz. 409
Bestemmingsreserve grondzaken
-
Blz. 410
Bijlagen
-
Blz. 411
Staat van reserves en voorzieningen
-
Blz. 412
Staat van reserves en voorzieningen
-
Blz. 413
Overzicht recapitulatie programma/taakvelden
-
Blz. 414
Overzicht recapitulatie programma/taakvelden
-
Blz. 415
Lasten en baten per programma per taakveld
-
Blz. 416
Lasten en baten per programma per taakveld
-
Blz. 417
Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
-
Blz. 418
Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
-
Blz. 419
Berekening EMU-saldo en geprognotiseerde balans
-
Blz. 420
EMU-Saldo
-
Blz. 421
Geprognotiseerde balans
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap