- 
			Blz. 1
		
			
			Programmabegroting 2025
		
			
	- 
			Blz. 2
		
			
			Programmabegroting 2025
		
	
- 
			Blz. 3
		
			
			Programma's
		
			
	- 
			Blz. 4
		
			
			Programma 1 Gezond en gelukkig in Westerwolde
		
			
	- 
			Blz. 5
		
			
			Missie en doelstelling: programma 1
		
			
	- 
			Blz. 6
		
			
			Missie en doelstelling
		
	
 
- 
			Blz. 7
		
			
			Programmaonderdeel: Gezondheid en milieu
		
			
	- 
			Blz. 8
		
			
			Wat willen we bereiken
		
			
	- 
			Blz. 9
		
			
			Fysieke en mentale gezondheid
		
			
	- 
			Blz. 10
		
			
			Westerwolde werkt bij Welzijn op Recept samen met meerdere huisartsen aan betere verwijsroutes voor mensen met een (psychisch) ziektebeeld.
		
	
- 
			Blz. 11
		
			
			Met het project inloopvoorziening aan de Wilpskamp helpen SWW en Cosis om iedereen te laten deelnemen aan de maatschappij.
		
	
- 
			Blz. 12
		
			
			Westerwolde werkt aan een online platform dat Mantelzorgtest heet waarmee mantelzorgers met een minimale tijdsinvestering extra informatie kunnen krijgen over hun inspanningen als mantelzorger en hoe ze hierbij ontlast kunnen worden.
		
	
- 
			Blz. 13
		
			
			De mantelzorgers in Westerwolde zijn vaak mensen van oudere leeftijd.
		
	
- 
			Blz. 14
		
			
			Westerwolde en SWW hebben afspraken gemaakt over het waarderen van de vrijwilligers in Westerwolde.
		
	
- 
			Blz. 15
		
			
			Verschillende organisaties en inwoners van Westerwolde hebben in de GGA Vlagtwedde (gebiedsgerichte aanpak Vlagtwedde)
		
	
 
- 
			Blz. 16
		
			
			Fysieke leefomgeving / milieu
		
			
	- 
			Blz. 17
		
			
			We blijven ons inzetten voor het zorgvuldig afvoeren van afvalwater met het riool. Een goed functionerend riool draagt sterk bij aan de volksgezondheid en de kwaliteit van water en leefomgeving.
		
	
- 
			Blz. 18
		
			
			De taak van het bodembeheer is in 2024 door de provincie overgedragen aan de gemeenten.
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 19
		
			
			Programmaonderdeel: Noaberschap en gemeenschapsvoorzieningen
		
			
	- 
			Blz. 20
		
			
			Wat willen we bereiken
		
			
	- 
			Blz. 21
		
			
			Noaberschap en gemeenschapsvoorzieningen
		
			
	- 
			Blz. 22
		
			
			Tenminste één keer per jaar sluiten we aan bij de reguliere vergaderingen van dorpsraden en -belangen.
		
	
- 
			Blz. 23
		
			
			De dorps- of buurthuizen zijn een plek waar inwoners elkaar kunnen ontmoeten en deel kunnen nemen aan activiteiten.
		
	
- 
			Blz. 24
		
			
			Daarnaast bezoeken we twee keer per jaar de vrijwilligers van de afzonderlijke dorps- en buurthuizen. We houden elkaar zo op de hoogte van ontwikkelingen en lopende zaken rond de huizen.
		
	
- 
			Blz. 25
		
			
			Tijdens een jaarlijks door de Vereniging Groninger Dorpen georganiseerde bijeenkomst treffen de besturen van de huizen elkaar. Daar beantwoorden de gebiedsregisseurs vragen of geven advies over bijvoorbeeld duurzaamheid of het werven van fondsen.
		
	
- 
			Blz. 26
		
			
			Naast reguliere budgetten ondersteunen we inwoners of inwonersorganisaties bij leefbaarheidsinitiatieven. Hiervoor kan een aanvraag bij leefbaarheidsfondsen worden gedaan.
		
	
- 
			Blz. 27
		
			
			We willen een veilig en leefbaar park in het centrum van Ter Apel. Hiervoor maken we een plan met inwoners, gebruikers, organisaties en ondernemers, waarna dit plan in uitvoering wordt gebracht.
		
	
- 
			Blz. 28
		
			
			We zetten in op een volwaardig evenemententerrein op het Dr. Mansholtpark in Ter Apel.
		
	
- 
			Blz. 29
		
			
			Bovenstaande initiatieven maken onderdeel uit van het Masterplan Regiocentra dat in programma ‘Kansen om te groeien’ nader wordt toegelicht.
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 30
		
			
			Programmaonderdeel: Fysieke en sociale veiligheid
		
			
	- 
			Blz. 31
		
			
			Wat willen we bereiken
		
			
	- 
			Blz. 32
		
			
			Veiligheid heeft fysieke en sociale aspecten. Westerwolde biedt in de basis een veilige woonomgeving en wil dat zo houden. Dat vraagt beheer en onderhoud en waar nodig investeringen en impulsen
		
			
	- 
			Blz. 33
		
			
			Veiligheid op straat
		
	
- 
			Blz. 34
		
			
			Huiselijk geweld
		
	
- 
			Blz. 35
		
			
			Toekomstscenario Jeugd en Gezinsbescherming
		
	
- 
			Blz. 36
		
			
			Ondermijning en criminaliteit bedreigen de rechtstaat en brengen lokaal en regionaal flinke risico’s met zich mee. Ze veroorzaken sociaal en fysiek onveilige situaties.
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 37
		
			
			Programmaonderdeel: Jeugd en jongvolwassenen
		
			
	- 
			Blz. 38
		
			
			Wat willen we bereiken
		
			
	- 
			Blz. 39
		
			
			De jeugd en jongvolwassenen hebben de toekomst. Ook de toekomst van Westerwolde. Het college wil betrokkenheid van deze groep stimuleren
		
			
	- 
			Blz. 40
		
			
			Ondersteuner Jeugd en Gezin
		
	
- 
			Blz. 41
		
			
			Jeugdhulp (zorg in natura)
		
	
- 
			Blz. 42
		
			
			Steunouder
		
	
- 
			Blz. 43
		
			
			Schoolverzuim
		
	
- 
			Blz. 44
		
			
			Begeleid Wonen
		
	
- 
			Blz. 45
		
			
			Voorliggend veld versterken (18+)
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 46
		
			
			Programmaonderdeel: Gebiedsgericht werken en gebiedgerichte aanpak
		
			
	- 
			Blz. 47
		
			
			Wat willen we bereiken
		
			
	- 
			Blz. 48
		
			
			Gebiedsgericht werken en armoedebestrijding
		
			
	- 
			Blz. 49
		
			
			Gebiedsgericht werken/gebiedsgerichte aanpak
		
	
- 
			Blz. 50
		
			
			Preventie, vroegsignalering, terugdringing van schulden en nazorg
		
	
- 
			Blz. 51
		
			
			Effectieve en toegankelijke inkomensregelingen voor minima
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 52
		
			
			Programmaonderdeel: Verenigingsleven en sport
		
			
	- 
			Blz. 53
		
			
			Wat willen we bereiken
		
			
	- 
			Blz. 54
		
			
			We willen sport als basis voor gezond leven en samenhang in gemeenschappen behouden en versterken
		
			
	- 
			Blz. 55
		
			
			“Westerwolde Beweegt” blijft zich inzetten om alle inwoners in beweging te krijgen door het organiseren van activiteiten. Net als vorig jaar zal er weer ingezet worden op o.a. extra verenigingsondersteuning.
		
	
- 
			Blz. 56
		
			
			In aansluiting op de inventarisatie onder de jongeren tussen 12-23 jaar waar de beweegbehoefte ligt, zullen extra activiteiten worden georganiseerd onder de noemer “Van online naar offline”.
		
	
- 
			Blz. 57
		
			
			De tennisbanen in Westerwolde zijn oud en afgeschreven. Samen met de verenigingen zal een Toekomstvisie worden opgesteld voor tennis in Westerwolde.
		
	
- 
			Blz. 58
		
			
			In het plan van aanpak voor het CVG de Barlage is in jaarschijf 2026 een taakstellende bezuiniging opgenomen.
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 59
		
			
			Programmaonderdeel: Kunst en cultuur
		
			
	- 
			Blz. 60
		
			
			Wat willen we bereiken
		
			
	- 
			Blz. 61
		
			
			We willen kunst en cultuur als basis voor mentaal gezond leven, drager van onze identiteit en samenhang in gemeenschappen behouden en versterken
		
			
	- 
			Blz. 62
		
			
			Culturele verenigingen op het gebied van amateurkunst (zang, toneel, fanfare etc.) worden blijvend ondersteund (ASV).
		
	
- 
			Blz. 63
		
			
			De Groninger cultuur, met name de immateriële aspecten daarvan (taal, volkskunst, folklore) worden blijvend ondersteund met de door de gemeente georganiseerde Grunneger Weke.
		
	
- 
			Blz. 64
		
			
			De mondelinge geschiedenis van Westerwolde (de 'Verhalen van Westerwolde') wordt ingezet als verbindingsmiddel tussen jong-en-oud (ouderen geïnterviewd door jongeren) en als nieuwe bron (vastlegging) voor de cultuurhistorie van Westerwolde.
		
	
- 
			Blz. 65
		
			
			De gemeente ondersteunt initiatieven op het gebied van podiumkunsten en festivals die regionaal zijn geworteld en bijdragen aan een actief cultureel aanbod in Westerwolde (theater, concerten, kunstroutes en –festivals, etc., ASV).
		
	
- 
			Blz. 66
		
			
			De gemeente ondersteunt verenigingen, stichtingen en andere maatschappelijke organisaties die zich inspannen om de cultuurhistorie van Westerwolde (archeologie, living-act-festivals, regionale geschiedenis) levend te houden en uit te dragen (ASV).
		
	
- 
			Blz. 67
		
			
			Het uitvoeren van een nieuwe cultuurnota.
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 68
		
			
			Beleidsindicatoren: programma 1
		
			
	- 
			Blz. 69
		
			
			Beleidsindicatoren
		
	
 
- 
			Blz. 70
		
			
			Wat mag het kosten: programma 1
		
			
	- 
			Blz. 71
		
			
			Wat mag het kosten
		
	
 
 
- 
			Blz. 72
		
			
			Programma 2 Kansen om te groeien in Westerwolde
		
			
	- 
			Blz. 73
		
			
			Missie en doelstelling: programma 2
		
			
	- 
			Blz. 74
		
			
			Missie en doelstelling
		
	
 
- 
			Blz. 75
		
			
			Programmaonderdeel: Industrie en MKB
		
			
	- 
			Blz. 76
		
			
			Wat willen we bereiken
		
			
	- 
			Blz. 77
		
			
			MKB en Industrie
		
			
	- 
			Blz. 78
		
			
			We ontwikkelen een bedrijventerrein van ongeveer 11 hectare aan de Nulweg in Ter Apel voor ons lokaal MKB.
		
	
- 
			Blz. 79
		
			
			We spreken met het vaststellen van de centrumvisie voor Ter Apel is een stevige ambitie uit voor de transformatie van het winkelcentrum.
		
	
- 
			Blz. 80
		
			
			We ontwikkelen samen met inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties een gebiedsvisie voor Ter Apel.
		
	
- 
			Blz. 81
		
			
			We stellen een regionaal afgestemde visie op voor het gebied rondom de N366.
		
	
- 
			Blz. 82
		
			
			We faciliteren een krachtig bedrijvennetwerk op Bedrijvenpark Zuid-Groningen.
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 83
		
			
			Programmaonderdeel: Vrijetijdseconomie
		
			
	- 
			Blz. 84
		
			
			Wat willen we bereiken
		
			
	- 
			Blz. 85
		
			
			De retail, horeca en andere bedrijfsactiviteiten hebben baat bij een sterke recreatieve sector
		
			
	- 
			Blz. 86
		
			
			We werken aan een verdubbeling van het aantal overnachtingen in 2030, ten opzichte van de jaren 2015 tot 2019.
		
	
- 
			Blz. 87
		
			
			Ons wandel- en fietsnetwerk is voor een heel groot deel het visitekaartje van Westerwolde als recreatieve bestemming.
		
	
- 
			Blz. 88
		
			
			Daarnaast werken we met de Groninger gemeenten en provincie Groningen aan een uitvoeringsplan waterrecreatie.
		
	
- 
			Blz. 89
		
			
			Jaarlijks versterken we de verschillende recreatieve samenwerkingsverbanden en leggen we contact met Westerwoldse recreatieondernemers en Cittaslow-supporters.
		
	
- 
			Blz. 90
		
			
			We stellen een uitvoeringsprogramma voor Cittaslow op.
		
	
- 
			Blz. 91
		
			
			Begin 2022 is het beleid om permanente bewoning op vakantieparken tegen te gaan vastgesteld.
		
	
- 
			Blz. 92
		
			
			We blijven inzetten op regiomarketing, omdat dat sinds de oprichting regiomarketeer ZO!Groningen effectief is gebleken.
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 93
		
			
			Programmaonderdeel: Werk en inkomen
		
			
	- 
			Blz. 94
		
			
			Wat willen we bereiken
		
			
	- 
			Blz. 95
		
			
			We zien de afgelopen jaren dat verschillende inwoners een grote afstand tot de arbeidsmarkt hebben
		
			
	- 
			Blz. 96
		
			
			We maken maatschappelijk ondernemerschap aantrekkelijk.
		
	
- 
			Blz. 97
		
			
			We stimuleren meer dan voorheen de samenwerking tussen onderwijs aan de ene kant en ondernemers en onze sociaal ontwikkel bedrijven aan de andere kant om werkzoekenden optimaal te ondersteunen en voor te bereiden op onze lokale arbeidsmarkt.
		
	
- 
			Blz. 98
		
			
			Daarnaast werken we aan een ontwikkelcentrum in Vlagtwedde.
		
	
- 
			Blz. 99
		
			
			De participatiewet zal op 1 januari 2025 op 20 punten fundamenteel wijzigen.
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 100
		
			
			Beleidsindicatoren: programma 2
		
			
	- 
			Blz. 101
		
			
			Beleidsindicatoren
		
	
 
- 
			Blz. 102
		
			
			Wat mag het kosten: programma 2
		
			
	- 
			Blz. 103
		
			
			Wat mag het kosten
		
	
 
 
- 
			Blz. 104
		
			
			Programma 3 Mooi Wonen in Westerwolde
		
			
	- 
			Blz. 105
		
			
			Missie en doelstelling: programma 3
		
			
	- 
			Blz. 106
		
			
			Missie en doelstelling
		
	
 
- 
			Blz. 107
		
			
			Programmaonderdeel: Wonen
		
			
	- 
			Blz. 108
		
			
			Wat willen we bereiken
		
			
	- 
			Blz. 109
		
			
			Westerwolde wil een aantrekkelijke toekomstbestendige woon-en werkomgeving zijn voor mensen van binnen en buiten Westerwolde en voorzien in meer woningen met nieuwbouw/herstructurering en de daaraan gekoppelde doorstroming
		
			
	- 
			Blz. 110
		
			
			Uitvoeringsprogramma woonvisie
		
	
- 
			Blz. 111
		
			
			Verkennen doelgroepenverordening en eventueel opstellen
		
	
- 
			Blz. 112
		
			
			Uitvoeren van meerjarige prestatieafspraken (Acantus)
		
	
- 
			Blz. 113
		
			
			Volkshuisvestingsfonds: aanpak particuliere woningvoorraad
		
	
- 
			Blz. 114
		
			
			Uitvoering Aanpak Rotte Kiezen
		
	
- 
			Blz. 115
		
			
			GGA-Vlagtwedde
		
	
- 
			Blz. 116
		
			
			Woonwagen- en standplaatsenbeleid
		
	
 
- 
			Blz. 117
		
			
			Nieuwe wettelijke verplichtingen (NWBA / Wvrv)
		
			
	- 
			Blz. 118
		
			
			Deelname ‘Koploperregio Groningen’
		
	
- 
			Blz. 119
		
			
			Woonzorgvisie
		
	
- 
			Blz. 120
		
			
			Huisvestingsverordening met urgentieregeling
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 121
		
			
			Programmaonderdeel: Ruimtelijke Ordening / Grondzaken
		
			
	- 
			Blz. 122
		
			
			Wat willen we bereiken
		
			
	- 
			Blz. 123
		
			
			Om in onze leefomgeving de goede dingen te kunnen regelen, te ontwikkelen en mogelijk te maken, zet het college in op het volgende
		
			
	- 
			Blz. 124
		
			
			De Omgevingswet is op 1 januari 2024 in werking getreden. Wij blijven werken aan het aan het opstellen van het omgevingsplan voor de gehele gemeente Westerwolde.
		
	
- 
			Blz. 125
		
			
			We stellen een nota omgevingskwaliteit op.
		
	
- 
			Blz. 126
		
			
			We blijven waar passend en mogelijk gronden in eigendom van de gemeente geschikt maken voor woningbouw en uitgeven.
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 127
		
			
			Programmaonderdeel: Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH)
		
			
	- 
			Blz. 128
		
			
			Wat willen we bereiken
		
			
	- 
			Blz. 129
		
			
			Met goede wet- en regelgeving en het stimuleren van de eigen verantwoordelijkheid werken we aan een leefbaar, veilig en aantrekkelijk Westerwolde
		
			
	- 
			Blz. 130
		
			
			We optimaliseren het handhavingsbeleid.
		
	
- 
			Blz. 131
		
			
			In het verlengde van een geoptimaliseerd handhavingsbeleid passen we de handhavingsstrategie aan.
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 132
		
			
			Beleidsindicatoren: programma 3
		
			
	- 
			Blz. 133
		
			
			Beleidsindicatoren
		
	
 
- 
			Blz. 134
		
			
			Wat mag het kosten: programma 3
		
			
	- 
			Blz. 135
		
			
			Wat mag het kosten
		
	
 
 
- 
			Blz. 136
		
			
			Programma 4 Goed (digitaal) bereikbaar (in) Westerwolde
		
			
	- 
			Blz. 137
		
			
			Missie en doelstelling: programma 4
		
			
	- 
			Blz. 138
		
			
			Missie en doelstelling
		
	
 
- 
			Blz. 139
		
			
			Programmaonderdeel: Wegen, Spoor en water
		
			
	- 
			Blz. 140
		
			
			Wat willen we bereiken
		
			
	- 
			Blz. 141
		
			
			Westerwolde wil goed bereikbaar zijn over wegen, spoor en water en goed ontsloten voor het digitale verkeer, elektriciteit en mogelijk waterstof
		
			
	- 
			Blz. 142
		
			
			We participeren in het landelijke MIRT vooronderzoek naar de ontwikkeling van de Nedersaksenlijn.
		
	
- 
			Blz. 143
		
			
			We voeren aansluitend op de NOR 2.0 een impactanalyse voor onze bruggen uit. Daarin wegen we de bereikbaarheid over weg en water af tegen de financiële mogelijkheden. Op basis hiervan kunnen we strategische keuzes maken rond al onze bruggen.
		
	
- 
			Blz. 144
		
			
			We stellen een eigen visie voor het openbaar vervoer in de gemeente op en gebruiken deze voor de gesprekken met het OV-bureau.
		
	
- 
			Blz. 145
		
			
			We continueren Automaatje en de Buurtbus
		
	
- 
			Blz. 146
		
			
			We gaan aan de slag met de uitkomsten van het uitgevoerde haalbaarheidsonderzoek buurtbus Bellingwolde – Vlagtwedde. Afhankelijk van de uitkomsten van het haalbaarheidsonderzoek besluiten we of de buurtbus er kan komen en ondernemen we verdere acties
		
	
- 
			Blz. 147
		
			
			We onderzoeken samen met een groep inwoners van Wedde of er een pilot met deelmobiliteit in Wedde kan komen (auto – delen)
		
	
- 
			Blz. 148
		
			
			We maken nieuwe bestuurlijke afspraken met de Provincie en het Waterschap over het beheer en onderhoud bij de gerealiseerde ongelijkvloerse aansluitingen N366 Westerstraat, N366 Nulweg en N366 Avebe
		
	
- 
			Blz. 149
		
			
			We realiseren nieuwe bushaltes en fietsvoorzieningen bij de op- en afrit N368 /Lageweg in Wedde in samenwerking met de provincie en direct aanwonenden
		
	
- 
			Blz. 150
		
			
			We benutten zoveel mogelijk subsidies (Provincie en Rijk) om de verkeersveiligheid op wegen en fietspaden in Westerwolde te vergroten
		
	
- 
			Blz. 151
		
			
			We voeren het noodzakelijke onderhoud uit aan onze wegen en fietspaden. De Nota Openbare Ruimte is hierbij kaderstellend
		
	
- 
			Blz. 152
		
			
			Jaarlijks wordt bij een positief rekeningsaldo de bestemmmingsreserve Openbare Ruimte aangevuld
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 153
		
			
			Wat mag het kosten: programma 4
		
			
	- 
			Blz. 154
		
			
			wat mag het kosten
		
	
 
 
- 
			Blz. 155
		
			
			Programma 5 Groen en duurzaam Westerwolde
		
			
	- 
			Blz. 156
		
			
			Missie en doelstelling: programma 5
		
			
	- 
			Blz. 157
		
			
			Missie en doelstelling
		
	
 
- 
			Blz. 158
		
			
			Programmaonderdeel: Openbaar groen en Landschap
		
			
	- 
			Blz. 159
		
			
			Wat willen we bereiken
		
			
	- 
			Blz. 160
		
			
			We willen het groene karakter van Westerwolde in stand houden en versterken
		
			
	- 
			Blz. 161
		
			
			Inzicht groenstructuren
		
	
- 
			Blz. 162
		
			
			Groenvisie
		
	
- 
			Blz. 163
		
			
			Speeltuin Bellingwolde
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 164
		
			
			Programmaonderdeel: Duurzaamheid
		
			
	- 
			Blz. 165
		
			
			Wat willen we bereiken
		
			
	- 
			Blz. 166
		
			
			In 2030 is de uitstoot van broeikasgassen met minimaal 49% gereduceerd ten opzichte van 1990 en in 2035 is Westerwolde geheel energieneutraal
		
			
	- 
			Blz. 167
		
			
			We verduurzamen de gemeentelijke vastgoedobjecten MFA De Meet, Jeugdgebouw Hebe en zwembad De Barlage
		
	
- 
			Blz. 168
		
			
			We werken blijvend aan het overkoepelende platform GOUD Westerwolde waar inwoners en bedrijven optimaal geïnformeerd en ondersteund worden bij het maken van keuzes op het gebied van duurzaamheid
		
	
- 
			Blz. 169
		
			
			We voeren het GOUD-project ‘Woningisolatie’ uit
		
	
- 
			Blz. 170
		
			
			We voeren het GOUD-project ‘Zon op dak’ uit voor bedrijven, sportaccommodaties en maatschappelijk vastgoed
		
	
- 
			Blz. 171
		
			
			We voeren het GOUD-project ‘Kleine dorpszonneparken’ uit
		
	
- 
			Blz. 172
		
			
			We verkennen de schaduwwerking van openbaar groen op daken waarop potentieel zonnepanelen kunnen worden gelegd of er al liggen. Aansluitend brengen we eventueel te nemen maatregelen in kaart
		
	
- 
			Blz. 173
		
			
			Voor het Duurzaamheidsfonds en het Gebiedsfonds doorlopen we jaarlijks in het voorjaar en najaar een subsidieronde met een subsidieplafond
		
	
- 
			Blz. 174
		
			
			In het schooljaar 2024 en 2025 werken we actief samen met scholen in het voortgezet onderwijs om leerlingen te stimuleren op het van gebied duurzaamheid, biodiversiteit en leefbaarheid
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 175
		
			
			Programmaonderdeel: Riolering en water
		
			
	- 
			Blz. 176
		
			
			Wat willen we bereiken
		
			
	- 
			Blz. 177
		
			
			Riolering is voor ons een belangrijk middel voor het handhaven van een goede volksgezondheid en het voorkomen van de verspreiding van ziektes
		
			
	- 
			Blz. 178
		
			
			Om inwoners bewust te maken van klimaatverandering en hun rol in de opgave tot een klimaatbestendige en water robuuste gemeente in 2050, gaan we starten met communicatie en voorlichting
		
	
- 
			Blz. 179
		
			
			Het water ven rioleringsplan loopt tot eind 2025. In 2025 zal er een nieuw plan worden opgesteld voor de komende jaren. Gezien de inflatie en grote opgaven zal naar verwachting de rioolheffing moeten stijgen
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 180
		
			
			Beleidsindicatoren: programma 5
		
			
	- 
			Blz. 181
		
			
			Beleidsindicator
		
	
 
- 
			Blz. 182
		
			
			Wat mag het kosten: programma 5
		
			
	- 
			Blz. 183
		
			
			Wat mag het kosten
		
	
 
 
- 
			Blz. 184
		
			
			Programma 6 Asiel in Westerwolde
		
			
	- 
			Blz. 185
		
			
			Missie en doelstelling: programma 6
		
			
	- 
			Blz. 186
		
			
			Missie en doelstelling
		
	
 
- 
			Blz. 187
		
			
			Programmaonderdeel: Asiel & vluchtelingen
		
			
	- 
			Blz. 188
		
			
			Wat willen we bereiken
		
			
	- 
			Blz. 189
		
			
			Westerwolde streeft behoud na van het COA-complex met minimale overlast voor Ter Apel waardoor contact met de vluchtelingen die daar noodgedwongen verblijven kan worden hersteld
		
			
	- 
			Blz. 190
		
			
			Wij blijven de afspraken uitvoeren die gemaakt zijn met de bestuurlijke regietafel (provincie) over de opvang van asielzoekers, statushouders, alleenstaande minderjarige vreemdelingen en Oekraïense ontheemden
		
	
- 
			Blz. 191
		
			
			We continueren van de opvang voor Oekraïense ontheemden in Bellingwolde en daarmee ook de continuering van de stuurgroep en werkgroep
		
	
- 
			Blz. 192
		
			
			We blijven inzetten op extra cameratoezicht in het centrum, bij bushaltes en ook structureel aan de Ter Apelervenen op het voorterrein van het COA/IND
		
	
- 
			Blz. 193
		
			
			Het inzetten van extra inzet toezicht en handhaving in Ter Apel wanneer dit nodig is vanwege de overlast
		
	
- 
			Blz. 194
		
			
			Wij blijven aanhaken bij structurele overleggen met ketenpartners voor de aanpak van overlastgevende asielzoekers met als doel dit steeds te verbeteren. In de gemaakte afspraken is duidelijk wie waarvoor verantwoordelijk is
		
	
- 
			Blz. 195
		
			
			Zoals afgesproken in de nieuwe bestuursovereenkomst gaan wij jaarlijks de onderliggende plannen actualiseren zoals plannen op het gebied van veiligheid en vastgoed/onderhoud
		
	
- 
			Blz. 196
		
			
			Wij willen invulling geven aan structurele (bestuurlijke/ ambtelijke) overleggen met alle relevante ketenpartners in relatie met het asielcomplex
		
	
- 
			Blz. 197
		
			
			Uitvoering geven aan of actualiseren van convenanten op het gebied van toezicht en handhaving (waaronder flexpool boa's Groningen en convenant gemeente Emmen)
		
	
- 
			Blz. 198
		
			
			Wij willen de pilot-schaderegeling en de pilot preventiefonds evalueren en continueren
		
	
- 
			Blz. 199
		
			
			We continueren de pendelbus die rijdt vanaf het stationsgebied Emmen rechtstreeks naar de Ter Apelervenen in Ter Apel om de reguliere lijndiensten te ontlasten
		
	
- 
			Blz. 200
		
			
			Het realiseren van het nieuwe ISK en het uitvoeren van renovaties bij het COA/IND
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 201
		
			
			Wat mag het kosten: programma 6
		
			
	- 
			Blz. 202
		
			
			Wat mag het kosten
		
	
 
 
- 
			Blz. 203
		
			
			Programma 7 Onderwijs in Westerwolde
		
			
	- 
			Blz. 204
		
			
			Missie en doelstelling: programma 7
		
			
	- 
			Blz. 205
		
			
			Missie en doelstelling
		
	
 
- 
			Blz. 206
		
			
			Programmaonderdeel: Openbaar basisonderwijs
		
			
	- 
			Blz. 207
		
			
			Wat willen we bereiken
		
			
	- 
			Blz. 208
		
			
			Westerwolde wil zorgen dat leerlingen een goede opleiding krijgen en met een diploma op zak sterker in de maatschappij staan
		
			
	- 
			Blz. 209
		
			
			In 2025 richt OOW zich op een aantal speerpunten die reeds in 2024 gestart zijn en doorlopen tot 2027
		
	
- 
			Blz. 210
		
			
			In 2025 werken we verder aan het optimaliseren van onze kwaliteitszorg door gebruik te maken van alle onderdelen van ons kwaliteitssysteem
		
	
- 
			Blz. 211
		
			
			Daarnaast borgen we de doorgaande leer- en zorglijn door een goede en nauwe samenwerking met de voorschoolse voorzieningen en het voortgezet onderwijs te organiseren
		
	
- 
			Blz. 212
		
			
			Op het gebied van personeelsbeleid verlaagt OOW de werkdruk en ziekteverzuim door het nemen van passende aanvullende maatregelen in een effectief werkend systeem
		
	
- 
			Blz. 213
		
			
			•	In de begroting wordt rekening gehouden met vervanging van het meubilair (voor leerlingen en medewerkers)
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 214
		
			
			Programmaonderdeel: Onderwijshuisvesting
		
			
	- 
			Blz. 215
		
			
			Wat willen we bereiken
		
			
	- 
			Blz. 216
		
			
			We willen binnen de gemeente voldoende (basis) scholen behouden met een goede spreiding over de gehele gemeente
		
			
	- 
			Blz. 217
		
			
			Het COA zal in het najaar van 2024 het huidige schoolgebouw van de ISK (internationale schakelklas) van de RSG gaan slopen
		
	
- 
			Blz. 218
		
			
			In Bellingwolde is met drie verschillende schoolbesturen een traject gestart om te komen tot een gezamenlijke onderwijsambitie voor het dorp/omgeving Bellingwolde
		
	
- 
			Blz. 219
		
			
			In Blijham is door de Vereniging voor Christelijk Onderwijs Midden- en Oost-Groningen en Stichting Openbaar Onderwijs Oost-Groningen een intentieverklaring getekend om te verkennen of ze bij nieuw/verbouw onder één dak zouden willen werken
		
	
- 
			Blz. 220
		
			
			In 2024 zal er met de schoolbesturen in Ter Apel gestart worden met de eerste verkennende gesprekken in het kader van het IHP
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 221
		
			
			Programmaonderdeel: Onderwijsbeleid en leerlingzaken
		
			
	- 
			Blz. 222
		
			
			Wat willen we bereiken
		
			
	- 
			Blz. 223
		
			
			Centraal in het lokaal onderwijsbeleid staat de samenhang van peuteropvang, vroeg- en voorschoolse educatie (VVE) en onderwijsachterstandenbeleid
		
			
	- 
			Blz. 224
		
			
			We willen ieder kind naar peuteropvang en voor- en vroegschoolse educatie kunnen laten gaan
		
	
- 
			Blz. 225
		
			
			In 2025 zetten we de afspraken die zijn gemaakt met jeugdgezondheidszorg voort en scherpen ze aan
		
	
- 
			Blz. 226
		
			
			We gaan onderzoeken of er in de kleine kernen peuter-kleutergroepen kunnen worden gevormd, omdat hier de afstand tot een VVE-locatie (bv. in een buurdorp) deelname belemmert
		
	
- 
			Blz. 227
		
			
			Samen met de voorschoolse voorzieningen en de Jeugdgezondheidszorg werken we aan een goede organisatie van de indicatie voor- en toeleiding naar de voorschoolse educatie
		
	
- 
			Blz. 228
		
			
			Samen met Kinderopvangorganisatie Kiwi bieden wij op het aanmeldcentrum in Ter Apel peuteropvang en VVE aan een kwetsbare doelgroep voor wat betreft onderwijsachterstanden
		
	
- 
			Blz. 229
		
			
			We willen de vicieuze cirkel van laaggeletterdheid binnen het gezin doorbreken, zodat taalachterstanden voorkomen kunnen worden
		
	
- 
			Blz. 230
		
			
			We willen schoolverzuim zoveel mogelijk voorkomen
		
	
- 
			Blz. 231
		
			
			We willen kinderen en jongeren betrekken bij de politiek en aansluiting te zoeken bij wat de jeugd zelf wil
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 232
		
			
			Beleidsindicatoren: programma 7
		
			
	- 
			Blz. 233
		
			
			Beleidsindicatoren
		
	
 
- 
			Blz. 234
		
			
			Wat mag het kosten: programma 7
		
			
	- 
			Blz. 235
		
			
			Wat mag het kosten
		
	
 
 
- 
			Blz. 236
		
			
			Programma 8 Organisatie & Bestuur
		
			
	- 
			Blz. 237
		
			
			Missie en doelstelling: programma 8
		
			
	- 
			Blz. 238
		
			
			Missie en doelstelling
		
	
 
- 
			Blz. 239
		
			
			Programmaonderdeel: Organisatie
		
			
	- 
			Blz. 240
		
			
			Wat willen we bereiken
		
			
	- 
			Blz. 241
		
			
			Dienstverlening/KCC
		
			
	- 
			Blz. 242
		
			
			We creëren draagvlak binnen de organisatie om kennis die naar het KCC kan worden overgeheveld, ook daadwerkelijk naar het KCC over te hevelen. Waar de ‘knip’ komt te liggen wordt in gezamenlijkheid bepaald (vakafdeling en KCC)
		
	
- 
			Blz. 243
		
			
			We houden een klanttevredenheidsonderzoek om te onderzoeken hoe onze inwoners de gemeentelijke dienstverlening ervaren
		
	
- 
			Blz. 244
		
			
			We implementeren de Wet digitale toegankelijkheid waardoor meer mensen van onze onlinedienstverlening gebruik kunnen maken
		
	
- 
			Blz. 245
		
			
			We maken meer interne systemen toegankelijk voor het KCC waardoor meer vragen in eerste contact kunnen worden beantwoord. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om ons zaaksysteem Join en het informatiesysteem Suite
		
	
- 
			Blz. 246
		
			
			We ‘verleiden’ onze inwoners om gebruik te maken van de digitale mogelijkheden (E-diensten) voor de dienstverlening maar blijven ook via het fysieke kanaal beschikbaar
		
	
- 
			Blz. 247
		
			
			Indien nodig gaan wij bij de inwoners op huisbezoek
		
	
- 
			Blz. 248
		
			
			We blijven aandacht houden binnen de BRP-straat voor het optimaliseren van de samenwerking tussen de verschillende ketenpartners in het proces van 1e inschrijving van statushouders en asielzoekers
		
	
 
- 
			Blz. 249
		
			
			Openbare werken
		
			
	- 
			Blz. 250
		
			
			We ontwikkelen een strategie op het betrekken van de markt bij het werk van de buitendienst
		
	
- 
			Blz. 251
		
			
			We hebben de wens om met team Openbare Werken vanuit één werf te werken
		
	
- 
			Blz. 252
		
			
			Eind 2022 heeft de gemeente Westerwolde het tractieplan vastgesteld
		
	
- 
			Blz. 253
		
			
			Voor 2025 realiseren we aanvullende stallingsruimte voor de nieuw aangeschafte zoutstrooiers. Hiervoor is nog geen raming af te geven en deze extra kosten zijn niet onderdeel van het tractieplan
		
	
 
- 
			Blz. 254
		
			
			Gebouwenbeheer
		
			
	- 
			Blz. 255
		
			
			We presenteren in de loop van 2025 de uitwerking van de hoofdkeuzes rond het Strategisch Vastgoedplan die in 2023 zijn gemaakt met de financiële consequenties voor de korte en middellange termijn
		
	
- 
			Blz. 256
		
			
			In lijn met die hoofdkeuzes verkopen we in ieder geval de vastgoedobjecten die als laaghangend fruit zijn aangemerkt
		
	
- 
			Blz. 257
		
			
			We onderhouden in de tussentijd onze gemeentelijke gebouwen in afwachting van de vaststelling van het Strategisch Vastgoedplan op een niveau laag
		
	
- 
			Blz. 258
		
			
			We passen ons meerjarenonderhoudsprogramma en het beheer op de nieuw ontstane vastgoedportefeuille aan
		
	
- 
			Blz. 259
		
			
			Voor 2024 verwachten wij door de voordelige inkoop van elektra een besparing te behalen op de energiekosten voor 2024. Deze besparing is verdisconteerd in de taakstelling gebouwenbeheer zoals opgenomen in de financiële tabel
		
	
- 
			Blz. 260
		
			
			In dezelfde lijn levert de verkoop van voormalig gemeentehuis Wedde een besparing  op in de exploitatie- en onderhoudskosten. Ook dat is in dezelfde taakstelling meegenomen
		
	
 
- 
			Blz. 261
		
			
			HRM
		
			
	- 
			Blz. 262
		
			
			Wij willen medewerkers aan ons binden
		
	
- 
			Blz. 263
		
			
			Nieuwe medewerkers krijgen een vliegende start in ons introductieprogramma
		
	
- 
			Blz. 264
		
			
			Wij streven naar een stevige vaste personeelsbezetting en onderbouwen wanneer het werk vraagt om flexibele inzet van personeel door middel van externe inhuur
		
	
- 
			Blz. 265
		
			
			Wij willen medewerkers boeien en behouden en kansen bieden om binnen de organisatie te leren, ontwikkelen en bewegen
		
	
- 
			Blz. 266
		
			
			We dragen bij aan de afspraakbanen quotum voor overheden
		
	
- 
			Blz. 267
		
			
			Er komen doorlopend meer structurele taken bij de gemeente te liggen die niet passen binnen de huidige formatie. Voor de invulling van deze extra taken is structureel € 220.000 opgenomen
		
	
 
- 
			Blz. 268
		
			
			ICT
		
			
	- 
			Blz. 269
		
			
			Bedrijfsvoering en contractmanagement
		
	
- 
			Blz. 270
		
			
			Applicatielandschap
		
	
- 
			Blz. 271
		
			
			Infrastructuur en faciliteiten
		
	
- 
			Blz. 272
		
			
			Security
		
	
 
- 
			Blz. 273
		
			
			Communicatie
		
			
	- 
			Blz. 274
		
			
			We organiseren bijeenkomsten voor nieuwe inwoners om hen een warm welkom te geven namens het college en kennis te laten maken met de gemeentelijke dienstverlening
		
	
- 
			Blz. 275
		
			
			Sinds 2024 werken de teams Communicatie, DIV, KCC en Online nauw samen in de nieuwskamer
		
	
- 
			Blz. 276
		
			
			We blijven schrijfcoaches en trainingen om onze medewerkers inzetten om hen te ondersteunen bij het schrijven op B1 taalniveau. Ook worden de standaardbrieven aangepast naar dit taalniveau
		
	
- 
			Blz. 277
		
			
			We werken aan de omslag van “vertellen” naar “in gesprek gaan”
		
	
 
- 
			Blz. 278
		
			
			Financiën
		
			
	- 
			Blz. 279
		
			
			We vergelijken onze begroting met die van andere soortgelijke gemeenten
		
	
- 
			Blz. 280
		
			
			We onderzoeken de kostendekkendheid van de gemeentelijke heffingen
		
	
- 
			Blz. 281
		
			
			Het actualiseren van onze heffingsverordeningen op basis van de modelverordeningen van de VNG
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 282
		
			
			Programmaonderdeel: Bestuur
		
			
	- 
			Blz. 283
		
			
			Wat willen we bereiken
		
			
	- 
			Blz. 284
		
			
			Al bij de start van 2018 is aangegeven dat Westerwolde als kleine plattelandsgemeente kon floreren als ze nauw zou samenwerken met buurgemeenten in de regio
		
			
	- 
			Blz. 285
		
			
			We werken actief mee aan het vormgeven van de verschillende agenda's van het Nij Begun
		
	
- 
			Blz. 286
		
			
			We ontwikkelen in de loop van 2024 een Masterplan Oost-Groningen
		
	
- 
			Blz. 287
		
			
			We starten met de uitvoering van Regiodeal Oost-Groningen 2.0
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 288
		
			
			Wat mag het kosten: programma 8
		
			
	- 
			Blz. 289
		
			
			Wat mag het kosten
		
	
 
 
- 
			Blz. 290
		
			
			Algemene dekkingsmiddelen
		
			
	- 
			Blz. 291
		
			
			Missie en doelstelling
		
	
- 
			Blz. 292
		
			
			Gemeentefonds
		
	
- 
			Blz. 293
		
			
			BCF-plafond
		
	
- 
			Blz. 294
		
			
			Hervormingsagenda jeugd
		
	
- 
			Blz. 295
		
			
			Uitkering COA
		
	
- 
			Blz. 296
		
			
			Belastingopbrengsten
		
	
- 
			Blz. 297
		
			
			Toeristenbelasting
		
	
- 
			Blz. 298
		
			
			Forensenbelasting
		
	
- 
			Blz. 299
		
			
			Dividend
		
	
- 
			Blz. 300
		
			
			Onvoorzien
		
	
- 
			Blz. 301
		
			
			Beleidsindicatoren
		
	
- 
			Blz. 302
		
			
			Wat mag het kosten
		
	
 
- 
			Blz. 303
		
			
			Overhead
		
			
	- 
			Blz. 304
		
			
			Missie en doelstelling
		
	
- 
			Blz. 305
		
			
			Beleidsindicatoren
		
	
- 
			Blz. 306
		
			
			Wat mag het kosten
		
	
 
- 
			Blz. 307
		
			
			VPB
		
			
	- 
			Blz. 308
		
			
			Missie en doelstelling
		
	
- 
			Blz. 309
		
			
			Wat mag het kosten
		
	
 
- 
			Blz. 310
		
			
			Onvoorzien
		
			
	- 
			Blz. 311
		
			
			Missie en doelstelling
		
	
- 
			Blz. 312
		
			
			Wat mag het kosten
		
	
 
 
- 
			Blz. 313
		
			
			Aan de raad
		
			
	- 
			Blz. 314
		
			
			Aan de gemeenteraad
		
			
	- 
			Blz. 315
		
			
			Aan de raad
		
	
 
- 
			Blz. 316
		
			
			Leeswijzer
		
			
	- 
			Blz. 317
		
			
			Leeswijzer
		
	
 
 
- 
			Blz. 318
		
			
			Financiële positie
		
			
	- 
			Blz. 319
		
			
			Financiële positie
		
			
	- 
			Blz. 320
		
			
			Inleiding
		
	
- 
			Blz. 321
		
			
			Uitgangspunten begroting
		
	
- 
			Blz. 322
		
			
			Begrotingsresultaat 2025
		
	
 
- 
			Blz. 323
		
			
			Meerjarenraming 2026 tot en met 2028
		
			
	- 
			Blz. 324
		
			
			Meerjarenraming
		
	
 
- 
			Blz. 325
		
			
			Vervangingsinvestering
		
			
	- 
			Blz. 326
		
			
			Vervangingsinvesteringen
		
	
 
- 
			Blz. 327
		
			
			Beschikbaar stellen MIP projecten 2025-2028
		
			
	- 
			Blz. 328
		
			
			Beschikbaar stellen MIP projecten 2025-2028
		
	
 
- 
			Blz. 329
		
			
			Ombuigingsvoorstellen
		
			
	- 
			Blz. 330
		
			
			Ombuigingsvoorstellen
		
	
 
- 
			Blz. 331
		
			
			Presentatie van het structureel begrotingssaldo 2025-2028
		
			
	- 
			Blz. 332
		
			
			Presentatie
		
	
 
- 
			Blz. 333
		
			
			Gemeentefonds
		
			
	- 
			Blz. 334
		
			
			Taakstelling
		
	
 
- 
			Blz. 335
		
			
			Onderwijshuisvesting
		
			
	- 
			Blz. 336
		
			
			Onderwijshuisvesting
		
	
 
- 
			Blz. 337
		
			
			Rioolheffing
		
			
	- 
			Blz. 338
		
			
			Rioolheffing
		
	
 
- 
			Blz. 339
		
			
			Spreidingswet
		
			
	- 
			Blz. 340
		
			
			Spreidingswet
		
	
 
- 
			Blz. 341
		
			
			Reserves en voorzieningen
		
			
	- 
			Blz. 342
		
			
			Reserves en voorzieningen
		
	
 
- 
			Blz. 343
		
			
			Door de raad te autoriseren begrotingsbedragen 2025-2028
		
			
	- 
			Blz. 344
		
			
			Exceltabel
		
	
 
- 
			Blz. 345
		
			
			Totaal overzicht lasten en baten van de programma's
		
			
	- 
			Blz. 346
		
			
			Totaal overzicht lasten en baten van de programma's
		
	
 
- 
			Blz. 347
		
			
			Algemene dekkingsmiddelen, onvoorzien en mutaties in reserves
		
			
	- 
			Blz. 348
		
			
			Algemene dekkingsmiddelen
		
	
- 
			Blz. 349
		
			
			Algemene uitkering
		
	
- 
			Blz. 350
		
			
			Uitkering COA
		
	
- 
			Blz. 351
		
			
			Belastingsopbrengsten
		
	
- 
			Blz. 352
		
			
			Toeristenbelasting
		
	
- 
			Blz. 353
		
			
			Forensenbelasting
		
	
- 
			Blz. 354
		
			
			Dividend
		
	
- 
			Blz. 355
		
			
			Onvoorzien
		
	
 
 
- 
			Blz. 356
		
			
			Verplichte paragrafen
		
			
	- 
			Blz. 357
		
			
			Lokale heffingen
		
			
	- 
			Blz. 358
		
			
			Belastingopbrengsten
		
	
 
- 
			Blz. 359
		
			
			Weerstandsvermogen en risicobeheersing
		
			
	- 
			Blz. 360
		
			
			Inleiding
		
	
- 
			Blz. 361
		
			
			Weerstandscapaciteit
		
	
- 
			Blz. 362
		
			
			Incidentele weerstandscapaciteit
		
	
- 
			Blz. 363
		
			
			Structurele weerstandscapaciteit
		
	
- 
			Blz. 364
		
			
			Risico's
		
	
- 
			Blz. 365
		
			
			Incidentele financiële risico's
		
	
- 
			Blz. 366
		
			
			Structurele financiële risico's
		
	
- 
			Blz. 367
		
			
			Niet te kwantificeren risico's
		
	
- 
			Blz. 368
		
			
			Overzicht financiële kengetallen
		
	
- 
			Blz. 369
		
			
			Conclusie
		
	
 
- 
			Blz. 370
		
			
			Financiering
		
			
	- 
			Blz. 371
		
			
			Inleiding
		
	
- 
			Blz. 372
		
			
			Schatkistbankieren
		
	
- 
			Blz. 373
		
			
			Risicobeheer
		
	
- 
			Blz. 374
		
			
			Rentevisie
		
	
- 
			Blz. 375
		
			
			Kasgeldlimiet, financieringsbehoefte en renterisiconorm
		
	
- 
			Blz. 376
		
			
			Kasbeheer
		
	
- 
			Blz. 377
		
			
			Renteschema
		
	
- 
			Blz. 378
		
			
			Taakveld Treasury
		
	
 
- 
			Blz. 379
		
			
			Onderhoud Kapitaalgoederen
		
			
	- 
			Blz. 380
		
			
			Inleiding
		
	
- 
			Blz. 381
		
			
			Bomenbeleidsplan
		
	
- 
			Blz. 382
		
			
			Instandhoudingsplan Kunstwerken
		
	
- 
			Blz. 383
		
			
			Nota openbare verlichting
		
	
- 
			Blz. 384
		
			
			Nota openbare ruimte
		
	
- 
			Blz. 385
		
			
			Gemeentelijk verkeers- en vervoersplan
		
	
- 
			Blz. 386
		
			
			Integrale laadvisie 2021-2035
		
	
- 
			Blz. 387
		
			
			Nota onderhoud gemeentelijke gebouwen
		
	
- 
			Blz. 388
		
			
			Regionaal Waterplan
		
	
- 
			Blz. 389
		
			
			Verbreed gemeentelijk rioleringsplan 2021-2025
		
	
- 
			Blz. 390
		
			
			Vervangingsinvesteringen in tractiemiddelen
		
	
 
- 
			Blz. 391
		
			
			Bedrijfsvoering Westerwolde
		
			
	- 
			Blz. 392
		
			
			Bedrijfsvoering algemeen
		
	
- 
			Blz. 393
		
			
			HRM
		
	
- 
			Blz. 394
		
			
			Informatievoorziening en automatisering
		
	
- 
			Blz. 395
		
			
			Communicatie
		
	
- 
			Blz. 396
		
			
			Branding en Promotie
		
	
- 
			Blz. 397
		
			
			Dienstverlening
		
	
- 
			Blz. 398
		
			
			Juridische zaken
		
	
- 
			Blz. 399
		
			
			Wet Open Overheid
		
	
 
- 
			Blz. 400
		
			
			Verbonden partijen
		
			
	- 
			Blz. 401
		
			
			Introductie
		
	
- 
			Blz. 402
		
			
			Gemeenschappelijke regelingen
		
	
- 
			Blz. 403
		
			
			Naamloze/Besloten Vennootschappen
		
	
- 
			Blz. 404
		
			
			Stichtingen en verenigingen
		
	
 
- 
			Blz. 405
		
			
			Grondbeleid
		
			
	- 
			Blz. 406
		
			
			Algemeen
		
	
- 
			Blz. 407
		
			
			Strategische doelstellingen
		
	
- 
			Blz. 408
		
			
			Gronden
		
	
- 
			Blz. 409
		
			
			Bestemmingsreserve grondzaken
		
	
 
 
- 
			Blz. 410
		
			
			Bijlagen
		
			
	- 
			Blz. 411
		
			
			Staat van reserves en voorzieningen
		
			
	- 
			Blz. 412
		
			
			Staat van reserves en voorzieningen
		
	
 
- 
			Blz. 413
		
			
			Overzicht recapitulatie programma/taakvelden
		
			
	- 
			Blz. 414
		
			
			Overzicht recapitulatie programma/taakvelden
		
	
 
- 
			Blz. 415
		
			
			Lasten en baten per programma per taakveld
		
			
	- 
			Blz. 416
		
			
			Lasten en baten per programma per taakveld
		
	
 
- 
			Blz. 417
		
			
			Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
		
			
	- 
			Blz. 418
		
			
			Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
		
	
 
- 
			Blz. 419
		
			
			Berekening EMU-saldo en geprognotiseerde balans
		
			
	- 
			Blz. 420
		
			
			EMU-Saldo
		
	
- 
			Blz. 421
		
			
			Geprognotiseerde balans
		
	
 
 
- 
		
			
			Zoeken
		
	
- 
		
			
			Publicatie bijlagen
		
	
- 
		
			
			Contact
		
	
- 
		
			
			PrivacyStatement
		
	
- 
		
			
			Sitemap