Sitemap

  1. Blz. 1 Programmabegroting 2025
    1. Blz. 2 Programmabegroting 2025
    2. Blz. 3 Programma's
      1. Blz. 4 Programma 1 Gezond en gelukkig in Westerwolde
        1. Blz. 5 Missie en doelstelling: programma 1
          1. Blz. 6 Missie en doelstelling
        2. Blz. 7 Programmaonderdeel: Gezondheid en milieu
          1. Blz. 8 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 9 Fysieke en mentale gezondheid
              1. Blz. 10 Westerwolde werkt bij Welzijn op Recept samen met meerdere huisartsen aan betere verwijsroutes voor mensen met een (psychisch) ziektebeeld.
              2. Blz. 11 Met het project inloopvoorziening aan de Wilpskamp helpen SWW en Cosis om iedereen te laten deelnemen aan de maatschappij.
              3. Blz. 12 Westerwolde werkt aan een online platform dat Mantelzorgtest heet waarmee mantelzorgers met een minimale tijdsinvestering extra informatie kunnen krijgen over hun inspanningen als mantelzorger en hoe ze hierbij ontlast kunnen worden.
              4. Blz. 13 De mantelzorgers in Westerwolde zijn vaak mensen van oudere leeftijd.
              5. Blz. 14 Westerwolde en SWW hebben afspraken gemaakt over het waarderen van de vrijwilligers in Westerwolde.
              6. Blz. 15 Verschillende organisaties en inwoners van Westerwolde hebben in de GGA Vlagtwedde (gebiedsgerichte aanpak Vlagtwedde)
            2. Blz. 16 Fysieke leefomgeving / milieu
              1. Blz. 17 We blijven ons inzetten voor het zorgvuldig afvoeren van afvalwater met het riool. Een goed functionerend riool draagt sterk bij aan de volksgezondheid en de kwaliteit van water en leefomgeving.
              2. Blz. 18 De taak van het bodembeheer is in 2024 door de provincie overgedragen aan de gemeenten.
        3. Blz. 19 Programmaonderdeel: Noaberschap en gemeenschapsvoorzieningen
          1. Blz. 20 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 21 Noaberschap en gemeenschapsvoorzieningen
              1. Blz. 22 Tenminste één keer per jaar sluiten we aan bij de reguliere vergaderingen van dorpsraden en -belangen.
              2. Blz. 23 De dorps- of buurthuizen zijn een plek waar inwoners elkaar kunnen ontmoeten en deel kunnen nemen aan activiteiten.
              3. Blz. 24 Daarnaast bezoeken we twee keer per jaar de vrijwilligers van de afzonderlijke dorps- en buurthuizen. We houden elkaar zo op de hoogte van ontwikkelingen en lopende zaken rond de huizen.
              4. Blz. 25 Tijdens een jaarlijks door de Vereniging Groninger Dorpen georganiseerde bijeenkomst treffen de besturen van de huizen elkaar. Daar beantwoorden de gebiedsregisseurs vragen of geven advies over bijvoorbeeld duurzaamheid of het werven van fondsen.
              5. Blz. 26 Naast reguliere budgetten ondersteunen we inwoners of inwonersorganisaties bij leefbaarheidsinitiatieven. Hiervoor kan een aanvraag bij leefbaarheidsfondsen worden gedaan.
              6. Blz. 27 We willen een veilig en leefbaar park in het centrum van Ter Apel. Hiervoor maken we een plan met inwoners, gebruikers, organisaties en ondernemers, waarna dit plan in uitvoering wordt gebracht.
              7. Blz. 28 We zetten in op een volwaardig evenemententerrein op het Dr. Mansholtpark in Ter Apel.
              8. Blz. 29 Bovenstaande initiatieven maken onderdeel uit van het Masterplan Regiocentra dat in programma ‘Kansen om te groeien’ nader wordt toegelicht.
        4. Blz. 30 Programmaonderdeel: Fysieke en sociale veiligheid
          1. Blz. 31 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 32 Veiligheid heeft fysieke en sociale aspecten. Westerwolde biedt in de basis een veilige woonomgeving en wil dat zo houden. Dat vraagt beheer en onderhoud en waar nodig investeringen en impulsen
              1. Blz. 33 Veiligheid op straat
              2. Blz. 34 Huiselijk geweld
              3. Blz. 35 Toekomstscenario Jeugd en Gezinsbescherming
              4. Blz. 36 Ondermijning en criminaliteit bedreigen de rechtstaat en brengen lokaal en regionaal flinke risico’s met zich mee. Ze veroorzaken sociaal en fysiek onveilige situaties.
        5. Blz. 37 Programmaonderdeel: Jeugd en jongvolwassenen
          1. Blz. 38 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 39 De jeugd en jongvolwassenen hebben de toekomst. Ook de toekomst van Westerwolde. Het college wil betrokkenheid van deze groep stimuleren
              1. Blz. 40 Ondersteuner Jeugd en Gezin
              2. Blz. 41 Jeugdhulp (zorg in natura)
              3. Blz. 42 Steunouder
              4. Blz. 43 Schoolverzuim
              5. Blz. 44 Begeleid Wonen
              6. Blz. 45 Voorliggend veld versterken (18+)
        6. Blz. 46 Programmaonderdeel: Gebiedsgericht werken en gebiedgerichte aanpak
          1. Blz. 47 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 48 Gebiedsgericht werken en armoedebestrijding
              1. Blz. 49 Gebiedsgericht werken/gebiedsgerichte aanpak
              2. Blz. 50 Preventie, vroegsignalering, terugdringing van schulden en nazorg
              3. Blz. 51 Effectieve en toegankelijke inkomensregelingen voor minima
        7. Blz. 52 Programmaonderdeel: Verenigingsleven en sport
          1. Blz. 53 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 54 We willen sport als basis voor gezond leven en samenhang in gemeenschappen behouden en versterken
              1. Blz. 55 “Westerwolde Beweegt” blijft zich inzetten om alle inwoners in beweging te krijgen door het organiseren van activiteiten. Net als vorig jaar zal er weer ingezet worden op o.a. extra verenigingsondersteuning.
              2. Blz. 56 In aansluiting op de inventarisatie onder de jongeren tussen 12-23 jaar waar de beweegbehoefte ligt, zullen extra activiteiten worden georganiseerd onder de noemer “Van online naar offline”.
              3. Blz. 57 De tennisbanen in Westerwolde zijn oud en afgeschreven. Samen met de verenigingen zal een Toekomstvisie worden opgesteld voor tennis in Westerwolde.
              4. Blz. 58 In het plan van aanpak voor het CVG de Barlage is in jaarschijf 2026 een taakstellende bezuiniging opgenomen.
        8. Blz. 59 Programmaonderdeel: Kunst en cultuur
          1. Blz. 60 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 61 We willen kunst en cultuur als basis voor mentaal gezond leven, drager van onze identiteit en samenhang in gemeenschappen behouden en versterken
              1. Blz. 62 Culturele verenigingen op het gebied van amateurkunst (zang, toneel, fanfare etc.) worden blijvend ondersteund (ASV).
              2. Blz. 63 De Groninger cultuur, met name de immateriële aspecten daarvan (taal, volkskunst, folklore) worden blijvend ondersteund met de door de gemeente georganiseerde Grunneger Weke.
              3. Blz. 64 De mondelinge geschiedenis van Westerwolde (de 'Verhalen van Westerwolde') wordt ingezet als verbindingsmiddel tussen jong-en-oud (ouderen geïnterviewd door jongeren) en als nieuwe bron (vastlegging) voor de cultuurhistorie van Westerwolde.
              4. Blz. 65 De gemeente ondersteunt initiatieven op het gebied van podiumkunsten en festivals die regionaal zijn geworteld en bijdragen aan een actief cultureel aanbod in Westerwolde (theater, concerten, kunstroutes en –festivals, etc., ASV).
              5. Blz. 66 De gemeente ondersteunt verenigingen, stichtingen en andere maatschappelijke organisaties die zich inspannen om de cultuurhistorie van Westerwolde (archeologie, living-act-festivals, regionale geschiedenis) levend te houden en uit te dragen (ASV).
              6. Blz. 67 Het uitvoeren van een nieuwe cultuurnota.
        9. Blz. 68 Beleidsindicatoren: programma 1
          1. Blz. 69 Beleidsindicatoren
        10. Blz. 70 Wat mag het kosten: programma 1
          1. Blz. 71 Wat mag het kosten
      2. Blz. 72 Programma 2 Kansen om te groeien in Westerwolde
        1. Blz. 73 Missie en doelstelling: programma 2
          1. Blz. 74 Missie en doelstelling
        2. Blz. 75 Programmaonderdeel: Industrie en MKB
          1. Blz. 76 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 77 MKB en Industrie
              1. Blz. 78 We ontwikkelen een bedrijventerrein van ongeveer 11 hectare aan de Nulweg in Ter Apel voor ons lokaal MKB.
              2. Blz. 79 We spreken met het vaststellen van de centrumvisie voor Ter Apel is een stevige ambitie uit voor de transformatie van het winkelcentrum.
              3. Blz. 80 We ontwikkelen samen met inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties een gebiedsvisie voor Ter Apel.
              4. Blz. 81 We stellen een regionaal afgestemde visie op voor het gebied rondom de N366.
              5. Blz. 82 We faciliteren een krachtig bedrijvennetwerk op Bedrijvenpark Zuid-Groningen.
        3. Blz. 83 Programmaonderdeel: Vrijetijdseconomie
          1. Blz. 84 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 85 De retail, horeca en andere bedrijfsactiviteiten hebben baat bij een sterke recreatieve sector
              1. Blz. 86 We werken aan een verdubbeling van het aantal overnachtingen in 2030, ten opzichte van de jaren 2015 tot 2019.
              2. Blz. 87 Ons wandel- en fietsnetwerk is voor een heel groot deel het visitekaartje van Westerwolde als recreatieve bestemming.
              3. Blz. 88 Daarnaast werken we met de Groninger gemeenten en provincie Groningen aan een uitvoeringsplan waterrecreatie.
              4. Blz. 89 Jaarlijks versterken we de verschillende recreatieve samenwerkingsverbanden en leggen we contact met Westerwoldse recreatieondernemers en Cittaslow-supporters.
              5. Blz. 90 We stellen een uitvoeringsprogramma voor Cittaslow op.
              6. Blz. 91 Begin 2022 is het beleid om permanente bewoning op vakantieparken tegen te gaan vastgesteld.
              7. Blz. 92 We blijven inzetten op regiomarketing, omdat dat sinds de oprichting regiomarketeer ZO!Groningen effectief is gebleken.
        4. Blz. 93 Programmaonderdeel: Werk en inkomen
          1. Blz. 94 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 95 We zien de afgelopen jaren dat verschillende inwoners een grote afstand tot de arbeidsmarkt hebben
              1. Blz. 96 We maken maatschappelijk ondernemerschap aantrekkelijk.
              2. Blz. 97 We stimuleren meer dan voorheen de samenwerking tussen onderwijs aan de ene kant en ondernemers en onze sociaal ontwikkel bedrijven aan de andere kant om werkzoekenden optimaal te ondersteunen en voor te bereiden op onze lokale arbeidsmarkt.
              3. Blz. 98 Daarnaast werken we aan een ontwikkelcentrum in Vlagtwedde.
              4. Blz. 99 De participatiewet zal op 1 januari 2025 op 20 punten fundamenteel wijzigen.
        5. Blz. 100 Beleidsindicatoren: programma 2
          1. Blz. 101 Beleidsindicatoren
        6. Blz. 102 Wat mag het kosten: programma 2
          1. Blz. 103 Wat mag het kosten
      3. Blz. 104 Programma 3 Mooi Wonen in Westerwolde
        1. Blz. 105 Missie en doelstelling: programma 3
          1. Blz. 106 Missie en doelstelling
        2. Blz. 107 Programmaonderdeel: Wonen
          1. Blz. 108 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 109 Westerwolde wil een aantrekkelijke toekomstbestendige woon-en werkomgeving zijn voor mensen van binnen en buiten Westerwolde en voorzien in meer woningen met nieuwbouw/herstructurering en de daaraan gekoppelde doorstroming
              1. Blz. 110 Uitvoeringsprogramma woonvisie
              2. Blz. 111 Verkennen doelgroepenverordening en eventueel opstellen
              3. Blz. 112 Uitvoeren van meerjarige prestatieafspraken (Acantus)
              4. Blz. 113 Volkshuisvestingsfonds: aanpak particuliere woningvoorraad
              5. Blz. 114 Uitvoering Aanpak Rotte Kiezen
              6. Blz. 115 GGA-Vlagtwedde
              7. Blz. 116 Woonwagen- en standplaatsenbeleid
            2. Blz. 117 Nieuwe wettelijke verplichtingen (NWBA / Wvrv)
              1. Blz. 118 Deelname ‘Koploperregio Groningen’
              2. Blz. 119 Woonzorgvisie
              3. Blz. 120 Huisvestingsverordening met urgentieregeling
        3. Blz. 121 Programmaonderdeel: Ruimtelijke Ordening / Grondzaken
          1. Blz. 122 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 123 Om in onze leefomgeving de goede dingen te kunnen regelen, te ontwikkelen en mogelijk te maken, zet het college in op het volgende
              1. Blz. 124 De Omgevingswet is op 1 januari 2024 in werking getreden. Wij blijven werken aan het aan het opstellen van het omgevingsplan voor de gehele gemeente Westerwolde.
              2. Blz. 125 We stellen een nota omgevingskwaliteit op.
              3. Blz. 126 We blijven waar passend en mogelijk gronden in eigendom van de gemeente geschikt maken voor woningbouw en uitgeven.
        4. Blz. 127 Programmaonderdeel: Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH)
          1. Blz. 128 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 129 Met goede wet- en regelgeving en het stimuleren van de eigen verantwoordelijkheid werken we aan een leefbaar, veilig en aantrekkelijk Westerwolde
              1. Blz. 130 We optimaliseren het handhavingsbeleid.
              2. Blz. 131 In het verlengde van een geoptimaliseerd handhavingsbeleid passen we de handhavingsstrategie aan.
        5. Blz. 132 Beleidsindicatoren: programma 3
          1. Blz. 133 Beleidsindicatoren
        6. Blz. 134 Wat mag het kosten: programma 3
          1. Blz. 135 Wat mag het kosten
      4. Blz. 136 Programma 4 Goed (digitaal) bereikbaar (in) Westerwolde
        1. Blz. 137 Missie en doelstelling: programma 4
          1. Blz. 138 Missie en doelstelling
        2. Blz. 139 Programmaonderdeel: Wegen, Spoor en water
          1. Blz. 140 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 141 Westerwolde wil goed bereikbaar zijn over wegen, spoor en water en goed ontsloten voor het digitale verkeer, elektriciteit en mogelijk waterstof
              1. Blz. 142 We participeren in het landelijke MIRT vooronderzoek naar de ontwikkeling van de Nedersaksenlijn.
              2. Blz. 143 We voeren aansluitend op de NOR 2.0 een impactanalyse voor onze bruggen uit. Daarin wegen we de bereikbaarheid over weg en water af tegen de financiële mogelijkheden. Op basis hiervan kunnen we strategische keuzes maken rond al onze bruggen.
              3. Blz. 144 We stellen een eigen visie voor het openbaar vervoer in de gemeente op en gebruiken deze voor de gesprekken met het OV-bureau.
              4. Blz. 145 We continueren Automaatje en de Buurtbus
              5. Blz. 146 We gaan aan de slag met de uitkomsten van het uitgevoerde haalbaarheidsonderzoek buurtbus Bellingwolde – Vlagtwedde. Afhankelijk van de uitkomsten van het haalbaarheidsonderzoek besluiten we of de buurtbus er kan komen en ondernemen we verdere acties
              6. Blz. 147 We onderzoeken samen met een groep inwoners van Wedde of er een pilot met deelmobiliteit in Wedde kan komen (auto – delen)
              7. Blz. 148 We maken nieuwe bestuurlijke afspraken met de Provincie en het Waterschap over het beheer en onderhoud bij de gerealiseerde ongelijkvloerse aansluitingen N366 Westerstraat, N366 Nulweg en N366 Avebe
              8. Blz. 149 We realiseren nieuwe bushaltes en fietsvoorzieningen bij de op- en afrit N368 /Lageweg in Wedde in samenwerking met de provincie en direct aanwonenden
              9. Blz. 150 We benutten zoveel mogelijk subsidies (Provincie en Rijk) om de verkeersveiligheid op wegen en fietspaden in Westerwolde te vergroten
              10. Blz. 151 We voeren het noodzakelijke onderhoud uit aan onze wegen en fietspaden. De Nota Openbare Ruimte is hierbij kaderstellend
              11. Blz. 152 Jaarlijks wordt bij een positief rekeningsaldo de bestemmmingsreserve Openbare Ruimte aangevuld
        3. Blz. 153 Wat mag het kosten: programma 4
          1. Blz. 154 wat mag het kosten
      5. Blz. 155 Programma 5 Groen en duurzaam Westerwolde
        1. Blz. 156 Missie en doelstelling: programma 5
          1. Blz. 157 Missie en doelstelling
        2. Blz. 158 Programmaonderdeel: Openbaar groen en Landschap
          1. Blz. 159 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 160 We willen het groene karakter van Westerwolde in stand houden en versterken
              1. Blz. 161 Inzicht groenstructuren
              2. Blz. 162 Groenvisie
              3. Blz. 163 Speeltuin Bellingwolde
        3. Blz. 164 Programmaonderdeel: Duurzaamheid
          1. Blz. 165 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 166 In 2030 is de uitstoot van broeikasgassen met minimaal 49% gereduceerd ten opzichte van 1990 en in 2035 is Westerwolde geheel energieneutraal
              1. Blz. 167 We verduurzamen de gemeentelijke vastgoedobjecten MFA De Meet, Jeugdgebouw Hebe en zwembad De Barlage
              2. Blz. 168 We werken blijvend aan het overkoepelende platform GOUD Westerwolde waar inwoners en bedrijven optimaal geïnformeerd en ondersteund worden bij het maken van keuzes op het gebied van duurzaamheid
              3. Blz. 169 We voeren het GOUD-project ‘Woningisolatie’ uit
              4. Blz. 170 We voeren het GOUD-project ‘Zon op dak’ uit voor bedrijven, sportaccommodaties en maatschappelijk vastgoed
              5. Blz. 171 We voeren het GOUD-project ‘Kleine dorpszonneparken’ uit
              6. Blz. 172 We verkennen de schaduwwerking van openbaar groen op daken waarop potentieel zonnepanelen kunnen worden gelegd of er al liggen. Aansluitend brengen we eventueel te nemen maatregelen in kaart
              7. Blz. 173 Voor het Duurzaamheidsfonds en het Gebiedsfonds doorlopen we jaarlijks in het voorjaar en najaar een subsidieronde met een subsidieplafond
              8. Blz. 174 In het schooljaar 2024 en 2025 werken we actief samen met scholen in het voortgezet onderwijs om leerlingen te stimuleren op het van gebied duurzaamheid, biodiversiteit en leefbaarheid
        4. Blz. 175 Programmaonderdeel: Riolering en water
          1. Blz. 176 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 177 Riolering is voor ons een belangrijk middel voor het handhaven van een goede volksgezondheid en het voorkomen van de verspreiding van ziektes
              1. Blz. 178 Om inwoners bewust te maken van klimaatverandering en hun rol in de opgave tot een klimaatbestendige en water robuuste gemeente in 2050, gaan we starten met communicatie en voorlichting
              2. Blz. 179 Het water ven rioleringsplan loopt tot eind 2025. In 2025 zal er een nieuw plan worden opgesteld voor de komende jaren. Gezien de inflatie en grote opgaven zal naar verwachting de rioolheffing moeten stijgen
        5. Blz. 180 Beleidsindicatoren: programma 5
          1. Blz. 181 Beleidsindicator
        6. Blz. 182 Wat mag het kosten: programma 5
          1. Blz. 183 Wat mag het kosten
      6. Blz. 184 Programma 6 Asiel in Westerwolde
        1. Blz. 185 Missie en doelstelling: programma 6
          1. Blz. 186 Missie en doelstelling
        2. Blz. 187 Programmaonderdeel: Asiel & vluchtelingen
          1. Blz. 188 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 189 Westerwolde streeft behoud na van het COA-complex met minimale overlast voor Ter Apel waardoor contact met de vluchtelingen die daar noodgedwongen verblijven kan worden hersteld
              1. Blz. 190 Wij blijven de afspraken uitvoeren die gemaakt zijn met de bestuurlijke regietafel (provincie) over de opvang van asielzoekers, statushouders, alleenstaande minderjarige vreemdelingen en Oekraïense ontheemden
              2. Blz. 191 We continueren van de opvang voor Oekraïense ontheemden in Bellingwolde en daarmee ook de continuering van de stuurgroep en werkgroep
              3. Blz. 192 We blijven inzetten op extra cameratoezicht in het centrum, bij bushaltes en ook structureel aan de Ter Apelervenen op het voorterrein van het COA/IND
              4. Blz. 193 Het inzetten van extra inzet toezicht en handhaving in Ter Apel wanneer dit nodig is vanwege de overlast
              5. Blz. 194 Wij blijven aanhaken bij structurele overleggen met ketenpartners voor de aanpak van overlastgevende asielzoekers met als doel dit steeds te verbeteren. In de gemaakte afspraken is duidelijk wie waarvoor verantwoordelijk is
              6. Blz. 195 Zoals afgesproken in de nieuwe bestuursovereenkomst gaan wij jaarlijks de onderliggende plannen actualiseren zoals plannen op het gebied van veiligheid en vastgoed/onderhoud
              7. Blz. 196 Wij willen invulling geven aan structurele (bestuurlijke/ ambtelijke) overleggen met alle relevante ketenpartners in relatie met het asielcomplex
              8. Blz. 197 Uitvoering geven aan of actualiseren van convenanten op het gebied van toezicht en handhaving (waaronder flexpool boa's Groningen en convenant gemeente Emmen)
              9. Blz. 198 Wij willen de pilot-schaderegeling en de pilot preventiefonds evalueren en continueren
              10. Blz. 199 We continueren de pendelbus die rijdt vanaf het stationsgebied Emmen rechtstreeks naar de Ter Apelervenen in Ter Apel om de reguliere lijndiensten te ontlasten
              11. Blz. 200 Het realiseren van het nieuwe ISK en het uitvoeren van renovaties bij het COA/IND
        3. Blz. 201 Wat mag het kosten: programma 6
          1. Blz. 202 Wat mag het kosten
      7. Blz. 203 Programma 7 Onderwijs in Westerwolde
        1. Blz. 204 Missie en doelstelling: programma 7
          1. Blz. 205 Missie en doelstelling
        2. Blz. 206 Programmaonderdeel: Openbaar basisonderwijs
          1. Blz. 207 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 208 Westerwolde wil zorgen dat leerlingen een goede opleiding krijgen en met een diploma op zak sterker in de maatschappij staan
              1. Blz. 209 In 2025 richt OOW zich op een aantal speerpunten die reeds in 2024 gestart zijn en doorlopen tot 2027
              2. Blz. 210 In 2025 werken we verder aan het optimaliseren van onze kwaliteitszorg door gebruik te maken van alle onderdelen van ons kwaliteitssysteem
              3. Blz. 211 Daarnaast borgen we de doorgaande leer- en zorglijn door een goede en nauwe samenwerking met de voorschoolse voorzieningen en het voortgezet onderwijs te organiseren
              4. Blz. 212 Op het gebied van personeelsbeleid verlaagt OOW de werkdruk en ziekteverzuim door het nemen van passende aanvullende maatregelen in een effectief werkend systeem
              5. Blz. 213 • In de begroting wordt rekening gehouden met vervanging van het meubilair (voor leerlingen en medewerkers)
        3. Blz. 214 Programmaonderdeel: Onderwijshuisvesting
          1. Blz. 215 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 216 We willen binnen de gemeente voldoende (basis) scholen behouden met een goede spreiding over de gehele gemeente
              1. Blz. 217 Het COA zal in het najaar van 2024 het huidige schoolgebouw van de ISK (internationale schakelklas) van de RSG gaan slopen
              2. Blz. 218 In Bellingwolde is met drie verschillende schoolbesturen een traject gestart om te komen tot een gezamenlijke onderwijsambitie voor het dorp/omgeving Bellingwolde
              3. Blz. 219 In Blijham is door de Vereniging voor Christelijk Onderwijs Midden- en Oost-Groningen en Stichting Openbaar Onderwijs Oost-Groningen een intentieverklaring getekend om te verkennen of ze bij nieuw/verbouw onder één dak zouden willen werken
              4. Blz. 220 In 2024 zal er met de schoolbesturen in Ter Apel gestart worden met de eerste verkennende gesprekken in het kader van het IHP
        4. Blz. 221 Programmaonderdeel: Onderwijsbeleid en leerlingzaken
          1. Blz. 222 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 223 Centraal in het lokaal onderwijsbeleid staat de samenhang van peuteropvang, vroeg- en voorschoolse educatie (VVE) en onderwijsachterstandenbeleid
              1. Blz. 224 We willen ieder kind naar peuteropvang en voor- en vroegschoolse educatie kunnen laten gaan
              2. Blz. 225 In 2025 zetten we de afspraken die zijn gemaakt met jeugdgezondheidszorg voort en scherpen ze aan
              3. Blz. 226 We gaan onderzoeken of er in de kleine kernen peuter-kleutergroepen kunnen worden gevormd, omdat hier de afstand tot een VVE-locatie (bv. in een buurdorp) deelname belemmert
              4. Blz. 227 Samen met de voorschoolse voorzieningen en de Jeugdgezondheidszorg werken we aan een goede organisatie van de indicatie voor- en toeleiding naar de voorschoolse educatie
              5. Blz. 228 Samen met Kinderopvangorganisatie Kiwi bieden wij op het aanmeldcentrum in Ter Apel peuteropvang en VVE aan een kwetsbare doelgroep voor wat betreft onderwijsachterstanden
              6. Blz. 229 We willen de vicieuze cirkel van laaggeletterdheid binnen het gezin doorbreken, zodat taalachterstanden voorkomen kunnen worden
              7. Blz. 230 We willen schoolverzuim zoveel mogelijk voorkomen
              8. Blz. 231 We willen kinderen en jongeren betrekken bij de politiek en aansluiting te zoeken bij wat de jeugd zelf wil
        5. Blz. 232 Beleidsindicatoren: programma 7
          1. Blz. 233 Beleidsindicatoren
        6. Blz. 234 Wat mag het kosten: programma 7
          1. Blz. 235 Wat mag het kosten
      8. Blz. 236 Programma 8 Organisatie & Bestuur
        1. Blz. 237 Missie en doelstelling: programma 8
          1. Blz. 238 Missie en doelstelling
        2. Blz. 239 Programmaonderdeel: Organisatie
          1. Blz. 240 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 241 Dienstverlening/KCC
              1. Blz. 242 We creëren draagvlak binnen de organisatie om kennis die naar het KCC kan worden overgeheveld, ook daadwerkelijk naar het KCC over te hevelen. Waar de ‘knip’ komt te liggen wordt in gezamenlijkheid bepaald (vakafdeling en KCC)
              2. Blz. 243 We houden een klanttevredenheidsonderzoek om te onderzoeken hoe onze inwoners de gemeentelijke dienstverlening ervaren
              3. Blz. 244 We implementeren de Wet digitale toegankelijkheid waardoor meer mensen van onze onlinedienstverlening gebruik kunnen maken
              4. Blz. 245 We maken meer interne systemen toegankelijk voor het KCC waardoor meer vragen in eerste contact kunnen worden beantwoord. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om ons zaaksysteem Join en het informatiesysteem Suite
              5. Blz. 246 We ‘verleiden’ onze inwoners om gebruik te maken van de digitale mogelijkheden (E-diensten) voor de dienstverlening maar blijven ook via het fysieke kanaal beschikbaar
              6. Blz. 247 Indien nodig gaan wij bij de inwoners op huisbezoek
              7. Blz. 248 We blijven aandacht houden binnen de BRP-straat voor het optimaliseren van de samenwerking tussen de verschillende ketenpartners in het proces van 1e inschrijving van statushouders en asielzoekers
            2. Blz. 249 Openbare werken
              1. Blz. 250 We ontwikkelen een strategie op het betrekken van de markt bij het werk van de buitendienst
              2. Blz. 251 We hebben de wens om met team Openbare Werken vanuit één werf te werken
              3. Blz. 252 Eind 2022 heeft de gemeente Westerwolde het tractieplan vastgesteld
              4. Blz. 253 Voor 2025 realiseren we aanvullende stallingsruimte voor de nieuw aangeschafte zoutstrooiers. Hiervoor is nog geen raming af te geven en deze extra kosten zijn niet onderdeel van het tractieplan
            3. Blz. 254 Gebouwenbeheer
              1. Blz. 255 We presenteren in de loop van 2025 de uitwerking van de hoofdkeuzes rond het Strategisch Vastgoedplan die in 2023 zijn gemaakt met de financiële consequenties voor de korte en middellange termijn
              2. Blz. 256 In lijn met die hoofdkeuzes verkopen we in ieder geval de vastgoedobjecten die als laaghangend fruit zijn aangemerkt
              3. Blz. 257 We onderhouden in de tussentijd onze gemeentelijke gebouwen in afwachting van de vaststelling van het Strategisch Vastgoedplan op een niveau laag
              4. Blz. 258 We passen ons meerjarenonderhoudsprogramma en het beheer op de nieuw ontstane vastgoedportefeuille aan
              5. Blz. 259 Voor 2024 verwachten wij door de voordelige inkoop van elektra een besparing te behalen op de energiekosten voor 2024. Deze besparing is verdisconteerd in de taakstelling gebouwenbeheer zoals opgenomen in de financiële tabel
              6. Blz. 260 In dezelfde lijn levert de verkoop van voormalig gemeentehuis Wedde een besparing op in de exploitatie- en onderhoudskosten. Ook dat is in dezelfde taakstelling meegenomen
            4. Blz. 261 HRM
              1. Blz. 262 Wij willen medewerkers aan ons binden
              2. Blz. 263 Nieuwe medewerkers krijgen een vliegende start in ons introductieprogramma
              3. Blz. 264 Wij streven naar een stevige vaste personeelsbezetting en onderbouwen wanneer het werk vraagt om flexibele inzet van personeel door middel van externe inhuur
              4. Blz. 265 Wij willen medewerkers boeien en behouden en kansen bieden om binnen de organisatie te leren, ontwikkelen en bewegen
              5. Blz. 266 We dragen bij aan de afspraakbanen quotum voor overheden
              6. Blz. 267 Er komen doorlopend meer structurele taken bij de gemeente te liggen die niet passen binnen de huidige formatie. Voor de invulling van deze extra taken is structureel € 220.000 opgenomen
            5. Blz. 268 ICT
              1. Blz. 269 Bedrijfsvoering en contractmanagement
              2. Blz. 270 Applicatielandschap
              3. Blz. 271 Infrastructuur en faciliteiten
              4. Blz. 272 Security
            6. Blz. 273 Communicatie
              1. Blz. 274 We organiseren bijeenkomsten voor nieuwe inwoners om hen een warm welkom te geven namens het college en kennis te laten maken met de gemeentelijke dienstverlening
              2. Blz. 275 Sinds 2024 werken de teams Communicatie, DIV, KCC en Online nauw samen in de nieuwskamer
              3. Blz. 276 We blijven schrijfcoaches en trainingen om onze medewerkers inzetten om hen te ondersteunen bij het schrijven op B1 taalniveau. Ook worden de standaardbrieven aangepast naar dit taalniveau
              4. Blz. 277 We werken aan de omslag van “vertellen” naar “in gesprek gaan”
            7. Blz. 278 Financiën
              1. Blz. 279 We vergelijken onze begroting met die van andere soortgelijke gemeenten
              2. Blz. 280 We onderzoeken de kostendekkendheid van de gemeentelijke heffingen
              3. Blz. 281 Het actualiseren van onze heffingsverordeningen op basis van de modelverordeningen van de VNG
        3. Blz. 282 Programmaonderdeel: Bestuur
          1. Blz. 283 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 284 Al bij de start van 2018 is aangegeven dat Westerwolde als kleine plattelandsgemeente kon floreren als ze nauw zou samenwerken met buurgemeenten in de regio
              1. Blz. 285 We werken actief mee aan het vormgeven van de verschillende agenda's van het Nij Begun
              2. Blz. 286 We ontwikkelen in de loop van 2024 een Masterplan Oost-Groningen
              3. Blz. 287 We starten met de uitvoering van Regiodeal Oost-Groningen 2.0
        4. Blz. 288 Wat mag het kosten: programma 8
          1. Blz. 289 Wat mag het kosten
      9. Blz. 290 Algemene dekkingsmiddelen
        1. Blz. 291 Missie en doelstelling
        2. Blz. 292 Gemeentefonds
        3. Blz. 293 BCF-plafond
        4. Blz. 294 Hervormingsagenda jeugd
        5. Blz. 295 Uitkering COA
        6. Blz. 296 Belastingopbrengsten
        7. Blz. 297 Toeristenbelasting
        8. Blz. 298 Forensenbelasting
        9. Blz. 299 Dividend
        10. Blz. 300 Onvoorzien
        11. Blz. 301 Beleidsindicatoren
        12. Blz. 302 Wat mag het kosten
      10. Blz. 303 Overhead
        1. Blz. 304 Missie en doelstelling
        2. Blz. 305 Beleidsindicatoren
        3. Blz. 306 Wat mag het kosten
      11. Blz. 307 VPB
        1. Blz. 308 Missie en doelstelling
        2. Blz. 309 Wat mag het kosten
      12. Blz. 310 Onvoorzien
        1. Blz. 311 Missie en doelstelling
        2. Blz. 312 Wat mag het kosten
    3. Blz. 313 Aan de raad
      1. Blz. 314 Aan de gemeenteraad
        1. Blz. 315 Aan de raad
      2. Blz. 316 Leeswijzer
        1. Blz. 317 Leeswijzer
    4. Blz. 318 Financiële positie
      1. Blz. 319 Financiële positie
        1. Blz. 320 Inleiding
        2. Blz. 321 Uitgangspunten begroting
        3. Blz. 322 Begrotingsresultaat 2025
      2. Blz. 323 Meerjarenraming 2026 tot en met 2028
        1. Blz. 324 Meerjarenraming
      3. Blz. 325 Vervangingsinvestering
        1. Blz. 326 Vervangingsinvesteringen
      4. Blz. 327 Beschikbaar stellen MIP projecten 2025-2028
        1. Blz. 328 Beschikbaar stellen MIP projecten 2025-2028
      5. Blz. 329 Ombuigingsvoorstellen
        1. Blz. 330 Ombuigingsvoorstellen
      6. Blz. 331 Presentatie van het structureel begrotingssaldo 2025-2028
        1. Blz. 332 Presentatie
      7. Blz. 333 Gemeentefonds
        1. Blz. 334 Taakstelling
      8. Blz. 335 Onderwijshuisvesting
        1. Blz. 336 Onderwijshuisvesting
      9. Blz. 337 Rioolheffing
        1. Blz. 338 Rioolheffing
      10. Blz. 339 Spreidingswet
        1. Blz. 340 Spreidingswet
      11. Blz. 341 Reserves en voorzieningen
        1. Blz. 342 Reserves en voorzieningen
      12. Blz. 343 Door de raad te autoriseren begrotingsbedragen 2025-2028
        1. Blz. 344 Exceltabel
      13. Blz. 345 Totaal overzicht lasten en baten van de programma's
        1. Blz. 346 Totaal overzicht lasten en baten van de programma's
      14. Blz. 347 Algemene dekkingsmiddelen, onvoorzien en mutaties in reserves
        1. Blz. 348 Algemene dekkingsmiddelen
        2. Blz. 349 Algemene uitkering
        3. Blz. 350 Uitkering COA
        4. Blz. 351 Belastingsopbrengsten
        5. Blz. 352 Toeristenbelasting
        6. Blz. 353 Forensenbelasting
        7. Blz. 354 Dividend
        8. Blz. 355 Onvoorzien
    5. Blz. 356 Verplichte paragrafen
      1. Blz. 357 Lokale heffingen
        1. Blz. 358 Belastingopbrengsten
      2. Blz. 359 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
        1. Blz. 360 Inleiding
        2. Blz. 361 Weerstandscapaciteit
        3. Blz. 362 Incidentele weerstandscapaciteit
        4. Blz. 363 Structurele weerstandscapaciteit
        5. Blz. 364 Risico's
        6. Blz. 365 Incidentele financiële risico's
        7. Blz. 366 Structurele financiële risico's
        8. Blz. 367 Niet te kwantificeren risico's
        9. Blz. 368 Overzicht financiële kengetallen
        10. Blz. 369 Conclusie
      3. Blz. 370 Financiering
        1. Blz. 371 Inleiding
        2. Blz. 372 Schatkistbankieren
        3. Blz. 373 Risicobeheer
        4. Blz. 374 Rentevisie
        5. Blz. 375 Kasgeldlimiet, financieringsbehoefte en renterisiconorm
        6. Blz. 376 Kasbeheer
        7. Blz. 377 Renteschema
        8. Blz. 378 Taakveld Treasury
      4. Blz. 379 Onderhoud Kapitaalgoederen
        1. Blz. 380 Inleiding
        2. Blz. 381 Bomenbeleidsplan
        3. Blz. 382 Instandhoudingsplan Kunstwerken
        4. Blz. 383 Nota openbare verlichting
        5. Blz. 384 Nota openbare ruimte
        6. Blz. 385 Gemeentelijk verkeers- en vervoersplan
        7. Blz. 386 Integrale laadvisie 2021-2035
        8. Blz. 387 Nota onderhoud gemeentelijke gebouwen
        9. Blz. 388 Regionaal Waterplan
        10. Blz. 389 Verbreed gemeentelijk rioleringsplan 2021-2025
        11. Blz. 390 Vervangingsinvesteringen in tractiemiddelen
      5. Blz. 391 Bedrijfsvoering Westerwolde
        1. Blz. 392 Bedrijfsvoering algemeen
        2. Blz. 393 HRM
        3. Blz. 394 Informatievoorziening en automatisering
        4. Blz. 395 Communicatie
        5. Blz. 396 Branding en Promotie
        6. Blz. 397 Dienstverlening
        7. Blz. 398 Juridische zaken
        8. Blz. 399 Wet Open Overheid
      6. Blz. 400 Verbonden partijen
        1. Blz. 401 Introductie
        2. Blz. 402 Gemeenschappelijke regelingen
        3. Blz. 403 Naamloze/Besloten Vennootschappen
        4. Blz. 404 Stichtingen en verenigingen
      7. Blz. 405 Grondbeleid
        1. Blz. 406 Algemeen
        2. Blz. 407 Strategische doelstellingen
        3. Blz. 408 Gronden
        4. Blz. 409 Bestemmingsreserve grondzaken
    6. Blz. 410 Bijlagen
      1. Blz. 411 Staat van reserves en voorzieningen
        1. Blz. 412 Staat van reserves en voorzieningen
      2. Blz. 413 Overzicht recapitulatie programma/taakvelden
        1. Blz. 414 Overzicht recapitulatie programma/taakvelden
      3. Blz. 415 Lasten en baten per programma per taakveld
        1. Blz. 416 Lasten en baten per programma per taakveld
      4. Blz. 417 Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
        1. Blz. 418 Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
      5. Blz. 419 Berekening EMU-saldo en geprognotiseerde balans
        1. Blz. 420 EMU-Saldo
        2. Blz. 421 Geprognotiseerde balans
    7. Zoeken
    8. Publicatie bijlagen
    9. Contact
    10. PrivacyStatement
    11. Sitemap