Bedrijfsvoering Westerwolde

Bedrijfsvoering algemeen

Terug naar navigatie - Bedrijfsvoering algemeen

Na een langdurige corona-periode komt de organisatie weer op gang in een nieuwe hybride vorm. Na 2 jaar te hebben gewerkt op een nieuwe manier, vanuit huis en deels op kantoor, is deze nieuwe manier van werken structureel geworden. Althans zo ziet het er wel naar uit. Met de verhuizing naar 1 gemeentehuis, wat in september uitgevoerd moet zijn, komt het flexibel werken prominent naar voren. In 2023 zullen we veel meer hybride gaan werken. Dit betekent vanuit huis, op het gemeentehuis of op welke plek dan ook zullen collega’s kunnen inloggen op het netwerk en zo aan het werk kunnen. Deze nieuwe manier van werken heeft invloed op de bedrijfsvoering. Naast het faciliteren van zaken, is het ook van belang om grip te houden op de manier van werken op afstand. Zaken als beveiliging en archivering zijn hierbij van belang. In 2023 zullen we verder gaan in het formaliseren en optimaliseren van deze zaken.  Dit in combinatie met het verbeteren van onze processen conform de uitwerking van het accountantsrapport over het boekjaar 2021. 

HRM

Terug naar navigatie - HRM

In 2022 is sterk ingezet op het vergroten van de daadkracht HRM d.m.v. het verbeteren van de managementinformatie en het zicht krijgen en houden op gebied van o.a. formatiebeheer en kosten t.b.v. personeel van derden.

Tevens gewerkt aan het faciliteren van het thuiswerken(o.a. thuiswerkvergoeding) en reiskosten woon-werk in het kader van het meer hybride, en daarmee plaats- en tijdsonafhankelijk te kunnen werken. 

2023 (en verder) zal zich vooral kenmerken door de volgende ontwikkelingen:

Individuele- en teamsontwikkeling organisatiebreed

  • Vanuit de vastgestelde strategische kernvisie en het actuele sociaal jaarverslag gaan HR-thema’s zoals individuele- en teamontwikkeling steeds verder gestructureerd vorm en inhoud krijgen in de ontwikkelprogramma’s voor leidinggevenden en medewerkers. 
    Een van de voorbeelden hiervan zijn het aanschaffen en implementeren van projectmatig creëren (PMC) als methodische werkvorm voor verbeteren van het projectmatig werken en het projectleiderschap.
  • Een goede strategische personeelsplanning wordt ontwikkeld in de komende periode om nog beter grip te krijgen op het toekomstige personeelsbestand en zicht op noodzakelijke investeringen om een kwantitatief en kwalitatief personeelsbestand te (be)houden. Kortom: beter gekwalificeerd personeel dat productiever en effectievere diensten en producten oplevert
    In relatie hiertoe speelt eveneens het beloningsbeleid voor moeilijk vervulbare functies een rol.

Arbo

Op het gebied van arbeidsomstandigheden (arbo) zijn er een aantal ontwikkelingen.

  • De aanbevelingen uit het in 2019 uitgevoerde Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) dragen bij aan het vergroten van het veilig kunnen werken, de welzijn en vitaliteit van de medewerkers. In een meerjarenplan is opgenomen waar we ons in 2022 en 2023 zullen inzetten.
  • Verdere ontwikkeling van beleid ten aanzien van veiligheid, gezondheid en welzijn (o.a. Arbobeleid en de resultaten van het in 2023 uit te voeren medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) en het  Preventief Medisch onderzoek (PMO) en de acties die daaruit voortkomen.
  • Ook het verder uitwerken van het integriteitsbeleid en de uitwerking daarvan zal in 2023 worden opgepakt.


CAO en wetswijzigingen

  • Op dit moment wordt er gewerkt aan de CAO gemeenten 2023. In de loop van dit jaar zal duidelijk worden wat dit voor ons betekent. De thema’s richten zich vooral op het behouden van voldoende en gekwalificeerde medewerkers om de aanpak van maatschappelijke opgaven en dienstverlening van gemeenten aan te kunnen.
  • Daarnaast zullen wetswijzigingen en landelijke en regionale ontwikkelingen zoals krapte op de arbeidsmarkt het komende jaar aandacht vragen.
  • Het personeelshandboek zal hierop worden aangepast. 

Om deze onderdelen vorm te geven en de komende jaren te kunnen werken aan een verdere professionalisering van onze organisatie zijn de volgende financiële middelen noodzakelijk:

Met betrekking tot strategische personeelsplanning is het noodzakelijk dat dit vanaf 2023 van start gaat. Dit om de organisatie een ontwikkeling te laten doormaken richting personeels- en organisatieontwikkeling. Dit is noodzakelijk om de steeds complexere wet- en regelgeving en beleidswensen op een goed niveau op te kunnen pakken. Om deze uitdaging te kunnen oppakken zullen een aantal incidentele kosten gemaakt moeten worden. Hiervoor € 50.000 beschikbaar te stellen voor de periode van 3 jaar de van een HRM adviseur (deze zal het gehele proces begeleiden en daarmee zelf minder toekomen aan de HRM advies vraagstukken)

Voor de komende 3 jaren het opleidingsbudget ophogen met € 129.000 naar een bedrag van € 300.000 (2% van de loonsom) om het huidige personeel de noodzakelijke opleidingen te kunnen bieden om de kwaliteit verder op peil te brengen. 

De komende 3 jaren € 100.000 extra toe te voegen aan het vervangingsbudget om de nieuwe ontwikkelingen een beleidsimpuls te geven.

De komende 3 jaren een bedrag van € 400.000 op te nemen in de begroting ter dekking van frictiekosten/onvoorziene kosten (denk hierbij aan afscheid en afvloeiingsregelingen). Dit zal in combinatie met de strategische personeelsplanning noodzakelijk zijn om mensen te laten bewegen en tot oplossingen te komen om ons personeel op het gewenste niveau te krijgen.

Informatievoorziening en automatisering

Terug naar navigatie - Informatievoorziening en automatisering

Informatie en informatievoorzieningen worden steeds belangrijker voor een organisatie. Met de verdergaande digitalisering van werkzaamheden en een groei van informatie-gestuurd werken, is de informatievoorziening bepalender dan ooit voor de strategie en werkprocessen van organisaties. Hierdoor komt de nadruk van ICT steeds meer te liggen op de informatie en functionele inrichtingskant en dus op informatiemanagement.  Informatiemanagement (IM) ligt altijd binnen de eigen organisatie.

De huidige I-strategie voor de gemeente Westerwolde dient als kapstok voor informatiemanagement voor de komende jaren. Vanuit deze strategie zullen er weer actuele vraagstukken ontstaan die wederom als bouwstenen dienen voor het geheel. Eén vraagstuk is om de organisatie op een volwassenheidsniveau te krijgen waarbij de gemeente zelf de regie en grip krijgt op ICT-vraagstukken en leveranciers. Dit vraagt om een verschuiving van een technisch georiënteerde organisatie (traditionele ICT-beheer) naar een door informatiemanagement gestuurde regieorganisatie.

Met de toenemende digitalisering, het vele thuiswerken en de groei van publieke clouddiensten zoals Microsoft 365 verandert de digitale werkomgeving in rap tempo. Dit vraagt van medewerkers een andere manier van werken waarbij de digitale werkomgeving en bijbehorende ict-voorzieningen zullen veranderen. Dit geldt zeker ook voor de wijze waarop met data/informatie wordt gewerkt. Het is van belang overzicht te houden. Dit gaat gepaard met extra inspanningen vanuit informatiemanagement, veiligheid en compliance om medewerkers mee te nemen in de transitie.

Met deze nieuwe toekomstige werkelijkheid, wordt ook nagedacht over hoe de techniek er straks uit komt te zien. Nu is het nog een situatie waarbij de medewerkers inloggen op de “grote” computers die bij het GRID staan en wat gezien kan worden als traditionele ICT oplossingen echter dit levert voor de nieuwe toekomstige werkplek best wel wat problemen op. Zo is de huidige omgeving bijvoorbeeld nooit gemaakt om er op grote schaal mee te video vergaderen. De nieuwe wereld schetst een beeld waarbij de A (Automatisering) steeds meer op afstand komt te staan bij grote leveranciers van gemeentelijke Applicaties (Centric, Sweco, etc.) en/of datacentra (Amazon, Google, IMB en Microsoft). Zij bieden oplossingen die veel goedkoper zijn. Er is een duidelijke verschuiving gaande van het kostenpatroon in de ICT waardeketen. Het zijn vooral de kleinere datacentra, zoals bijvoorbeeld het GRID, die moeite zullen hebben het hoofd boven water te houden. De kosten voor traditionele ICT zullen verschuiven naar moderne oplossingen.  

Ook voor de ICT systemen die speciaal voor een specifiek domein zijn gemaakt, zoals de Omgevingswet, de gemeentelijke website en zaakgericht werken, leiden de technische innovaties tot verandering. Ook daar worden de nieuwe producten vaak als een SaaS oplossing aangeboden. Dat maakt het voor de gemeente aan de ene kant gemakkelijker (de leverancier zorgt ervoor dat de software up to date is en goed draait), en aan de andere kan moeilijker (gegevens zoals bijvoorbeeld het Burgerservicenummer moet worden gedeeld met 5 andere systemen). De verwachting is dat bij elke nieuwe aanbesteding of vervanging van ICT hulpmiddelen er steeds vaker voor een SaaS oplossing zal worden gekozen. Tevens wordt deze beweging door de centrale overheid ondersteund door de inzet van VNG’s “Common Ground” waar ICT systemen en inrichtingen aan moeten voldoen conform het werken onder architectuur.

Vanuit informatievoorziening en automatisering zijn we in 2021 gestart met een heroriëntatie van de inzet van technische hulpmiddelen (nu vooral verstrekt door het GRID), een versterkte inzet van Informatieveiligheid en Privacy maatregelen (security by design) en de verschuiving van informatievraagstukken van centraal naar decentraal. Het adagium hierbij is dat “ICT moet voor ons werken in plaats van andersom”.

Reeds in 2020 en 2021 is de gemeente begonnen om de dienstverlening met een goed werkende ICT-organisatie verder te optimaliseren, met behulp van een passende strategie. Met de ICT-organisatie wordt bedoeld het geheel van informatiemanagement, automatisering, informatieveiligheid, applicatiebeheer, databeheer en de documentaire informatievoorziening. Deze aanscherping van de ICT organisatie zal ook in de komende periode volop aandacht krijgen om te kunnen aansluiten op de interne klantwensen, regie te krijgen op leveranciers en om aan te sluiten op de nieuwe technische werkelijkheid.

Om bovenstaande te concretiseren heeft de gemeente een programma opgesteld. Dit programma omvat onder andere de volgende aandachtspunten:

  • Transparantie van de Raad: implementatie van de begrotingsapp, stembarometer en voldoen aan de digitale duurzaamheid en -toegankelijkheid.
  • Financieel domein: ICT ondersteuning op de P&C cyclus, implementatie van digitale facturen, inzet van business intelligence om rapportage te vergemakkelijken.
  • Sociaal domein: inzet van E-dienstverlening, ondersteuning van gebiedsgericht werken en inzet van business intelligence om monitoring te optimaliseren.
  • Nieuwe digitale werkplek: ondersteuning bieden om plaats- en tijdsonafhankelijk veilig te kunnen werken in het kader van “het nieuwe werken” met apparaten die alleen aan een browser en internet verbinding voldoende hebben. Tevens hierbij voorbereid zijn bij een eventuele verhuizing met minder werkplekken dan er medewerkers zijn.
  • Vernieuwing telefonie oplossing: zorgen voor de vervanging van de huidige, afgeschreven, telefonie oplossing die aansluit op de nieuwe digitale werkplek.
  • Digitaal samenwerken: implementatie van het digitale samenwerkingsplatform Office 365 waarbij samengewerkt kan worden in documentcreatie en ook vloeiend mee video vergaderd kan worden.
  • Digitaal op orde brengen van domein Openbaar gebied: ICT ondersteuning van de Digitale Omgevingswet, zorg dragen dat de ruimtelijke basisregistraties (BOR, BGT, BAG en BRO) op elkaar zijn afgestemd en het inrichten van een Vastgoed- en Grondzakenregistratie systeem.
  • Wettelijke verplichtingen: voorbereiding op de Wet Open Overheid en Wet Digitale Overheid.
  • Door ontwikkelen zaakgericht werken: Nu veel processen worden ondersteund door zaakgericht werken ontstaat de behoefte door te groeien naar de volgende stap; informatie gestuurd werken. Met de inzet van business intelligence worden hiermee de eerste stappen gezet.

Informatiebeveiliging & Privacy

Terug naar navigatie - Informatiebeveiliging & Privacy

Digitale risico's zijn nog steeds even groot en niet echt veranderd. De digitale dreiging van landen in de vorm van spionage en sabotage zijn een voortdurende en blijvende dreiging voor onze nationale veiligheid. Ook het risico van grootschalige uitval van vitale processen is door o.a. de oorlog tussen Rusland en Oekraïne nu nog meer aanwezig. Verder geeft het dreigingsbeeld aan dat de effecten van criminaliteit zoals ransomware, maatschappij-brede effecten kunnen hebben. De inzet van technologieën rechtstreeks gekoppeld aan het internet met doel om processen automatisch uit te voeren, vormen steeds meer een risico. Het aansturen op afstand van bijvoorbeeld bruggen, sluizen, gemalen, klimaatbeheersing van onze gebouwen enz. kunnen zonder goede tegenmaatregelen overgenomen worden door kwaadwillende. Dit kan mensenlevens tot gevolg hebben. Informatiebeveiliging gaat verder dan ICT alleen. Beveiliging van gegevens, systemen en burgers is een taak van de hele organisatie. Wat hierbij helpt is het slim inrichten van processen en procedures. Het gaat ook over de mensen in onze organisatie, de manier waarop zij met risico’s omgaan en om kennis en bewustzijn. Risicomanagement is de basis van een goede informatiebeveiliging. 

Verantwoordelijkheden
De rol van bestuurders en managers ten aanzien van risicomanagement is nu nog explicieter. Het college van burgemeester en wethouders is verantwoordelijk voor de informatiebeveiliging van de gemeente en het beschermen van de privacy van onze inwoners. De manager is verantwoordelijk voor de inrichting van processen en systemen en het wel of niet accepteren van risico’s. Voor de risico die niet geaccepteerd worden gaan we maatregelen uitvoeren om de belangrijkste risico’s terug te brengen tot een acceptabel niveau. Het strategisch informatiebeveiligingsbeleid is de basis voor het ontwikkelen van een tactisch beleid gebaseerd op de BIO (Baseline Informatiebeveiliging Overheid). 

Risicomanagement
Er zijn maatregelen die nog niet uitgevoerd zijn. Hierdoor lopen we risico's. Deze risico's gaan we prioriteren. Deze geprioriteerde risico's en bijbehorende maatregelen vormen dan het jaarplan voor 2023 die onderdeel zijn van een integraal risico & control plan. De basis van informatiebeveiliging en privacy is risicomanagement. Op basis van de risico's die we als gemeente lopen, richten we beveiliging in. We kunnen niet alles implementeren maar door middel van risicomanagement worden de prioriteiten zichtbaar. Uitgangspunt is dat er een cultuur ontstaat waarin we letten op risico's en hierop, kunnen, mogen en durven handelen. Het draait om vertrouwen, eigenaarschap, kennis, kunde en het continu verbeteren ervan. 

CIO team
Ter ondersteuning en uitvoering van de verantwoordelijkheid voor informatiebeveiliging is er een ambtelijk team opgericht. Dit zogenaamde CIO-team wordt gecoördineerd door de CISO (Chief Information Security Officer) en bestaat uit een groep medewerkers uit verschillende taakvelden die tot informatiebeveiligingsbeheerders voor hun taakveld zijn benoemd. Ook de privacy officer/functionaris gegevensbescherming is lid van dit team voor het onderdeel privacy. De leden van dit team zorgen ervoor dat de geprioriteerde BIO maatregelen en overlappende maatregelen voor privacy voor hun taakveld onder aandacht komt van de verantwoordelijke leidinggevende om uitgevoerd te worden. Verder zorgt dit team ervoor dat we ons jaarlijks verantwoorden door middel van de Eenduidige Normatiek Single Information Audit (ENSIA). De leden van dit team willen we goed ondersteunen, zodat ze hun rol goed uit kunnen voeren. In 2023 gaan we nog meer aandacht besteden aan bewustwording. Een doorlopend bewustwordingsprogramma helpt ons hierin groeien.

  • Externe ontwikkelingen 
    De volgende ontwikkelingen gaan de komende jaren een rol spelen op het gebied van informatiebeveiliging en privacy: 
    Verhogen van de digitale weerbaarheid om ons beter te weren tegen o.a. de steeds meer toenemende aantal cyberaanvallen die voor grote financiële- en imago schade kunnen leiden.
  • Datahandel: Toenemende toezicht op het doorverkopen van data, profilering, het adverteren op basis van gedragsprofiel en in relatie tot Internet of Things.  
  • Digitale overheid: Meer aandacht voor databeveiliging, het ontwikkelen van smartcities, verkiezingen & micro targeting en informatiebeveiliging en privacy in relatie tot samenwerkingsverbanden.
  • Er wordt steeds meer gekozen voor Cloud- en SaaS oplossingen. Hierdoor worden we steeds afhankelijker van hoe leveranciers omgaan met privacy en informatiebeveiliging. Een goed leveranciersmanagement, het maken van goede afspraken met leveranciers en regievoering hierop, zal steeds belangrijker worden. 

Voor informatiebeveiliging en privacy is nog geen structureel budget meegenomen in de begroting. Afgesproken is om een deel van het budget van automatisering over te hevelen naar een apart budget voor informatiebeveiliging.

Communicatie

Terug naar navigatie - Communicatie

De wereld verandert. De manier waarop mensen met elkaar omgaan verandert. En de gemeente Westerwolde verandert mee. We leven in een netwerkmaatschappij. Een wereld waarin mensen altijd in verbinding staan via (sociale) netwerken. En waarin verschillende veranderingen tegelijk gebeuren. Ook in de communicatie is er de afgelopen jaren veel gebeurd.
Belangrijke ontwikkelingen zijn:

  • meer eigen verantwoordelijkheid;
  • inwoners die meer met eigen ideeën en plannen komen;
  • een overheid die mee doet in plaats van inwoners die meedoen in plannen van de overheid;
  • meer verschillende nieuwsbronnen en communicatiekanalen waar mensen met elkaar praten;
  • overheden en organisaties hebben steeds minder over mensen te zeggen;
  • mensen willen steeds vaker weten wat de overheid allemaal doet en wat dit voor hen betekent.

Bij deze ontwikkelingen hoort een gemeente die weet wat er speelt bij de inwoners en zich aansluit bij acties van inwoners. Een gemeente die duidelijk maakt waar ze voor staat en die informatie uit zichzelf bekendmaakt. En een gemeente die luistert naar haar inwoners en het gesprek met hen aangaat. Online en offline.

De komende jaren gaan we daarom meer in gesprek. En niet alleen maar vertellen. We vinden het belangrijk dat onze inwoners, ondernemers, organisaties, verenigingen en anderen zich welkom, gehoord en belangrijk voelen. We vragen onze inwoners bij het begin van het maken van onze plannen al om mee te denken. Om zo te horen wat zij ervan vinden. Om hier als organisatie beter in te worden heeft team communicatie geholpen met het betrekken van inwoners bij verschillende grote projecten. Ook heeft team communicatie een schrijfwijzer laten maken. En helpt zij collega’s met het schrijven van brieven en teksten die makkelijk te begrijpen zijn.
De medewerkers van team communicatie geven advies aan het gemeentebestuur, het management en de medewerkers. Het team let op nieuwe ontwikkelingen en bekijkt welke ontwikkelingen hen kunnen helpen om de doelen van de gemeente te bereiken.

Branding en Promotie

Terug naar navigatie - Branding en Promotie

Westerwolde is een nieuwe gemeente en heeft veel te bieden. Denk aan toerisme, recreatie, cultuurgeschiedenis en natuur. We zijn altijd bezig het merk Westerwolde op de kaart te zetten. Om zo meer toeristen, inwoners en ondernemers naar onze gemeente te krijgen. Samen met onze inwoners, ondernemers, organisaties en verenigingen laten we zien wat Cittaslow Westerwolde zo aantrekkelijk maakt.

Doelstellingen

  • Van “vertellen” naar “in gesprek gaan”. We willen onze medewerkers communicatiever en omgevingsbewuster maken. Hiervoor gaat team communicatietrainingen faciliteren in omgevingsbewustzijn;
  • We willen dat onze inwoners onze brieven en teksten begrijpen. Daarom zetten we onze schrijfcoaches in om onze medewerkers te ondersteunen om op B1 niveau te schrijven. We passen ook onze standaardbrieven aan naar dit taalniveau;
  • Buiten naar binnen halen. Weten wat er buiten het gemeentehuis speelt zodat we hierop kunnen inspelen;
  • Alert zijn op nieuwe ontwikkelingen en afwegen welke van deze ontwikkelingen kunnen bijdragen aan het bereiken van de doelstellingen van de gemeente. Door het constant toetsen van het strategisch communicatieplan kan er eenvoudig worden ingesprongen op veranderingen in de omgeving.

Dienstverlening

Terug naar navigatie - Dienstverlening

Wat onze inwoners en ondernemers van ons mogen verwachten is verwoord in de Kernvisie van Westerwolde. In deze Kernvisie zijn vier leidende principes van dienstverlening opgenomen. De vier principes zijn een afgeleide van de 10 beloften van Westerwolde die in het dienstverleningsconcept ‘gewoon doun’ zijn geformuleerd.

Vier leidende principes van dienstverlening:

1. Onze taal is eerlijk, duidelijk en direct
In alle contacten met onze klanten zijn wij helder. De klant weet wat hij kan verwachten. En ook wat wij van de klant verwachten. Ook als de boodschap minder positief is. We komen onze afspraken na. Ja is ja, nee is nee.

2. We gaan respectvol met elkaar om
Klanten voelen zich welkom en serieus genomen. Wij luisteren naar onze klanten en voelen mee. Wij kijken verder dan de vraag en benaderen onze klanten met respect.

3. We durven voorbij de regels te kijken
In ons werk moeten wij ons houden aan de wet. Tegelijkertijd weerhoudt ons dit er niet van om verder te kijken dan de regels. We hebben oog voor wat de klant wil. We denken in mogelijkheden en gaan samen met de klant op zoek naar oplossingen.

4. We gaan naar de mensen toe
Wij weten wat er speelt in onze gemeente. Waar het meerwaarde heeft, gaan wij naar onze klanten toe. Onze onlinediensten zijn zo toegankelijk dat klanten hier de voorkeur aan geven.

Telefonie:

  • Het servicelevel bij telefonie is op dit moment 73,4 procent (73,4 procent van de calls wordt opgenomen binnen 30 seconden). Doorgroei naar 80% blijft ons doel.
  • Het percentage in 1e contact afgehandeld is gestegen van 40,4% (in 2021) naar 43,4% (1e halfjaar 2022). Als het KCC ook een deel van de telefoon voor het sociaal domein kan afhandelen, wordt het percentage hoger. Rekenen we het sociaal domein niet mee, dan ligt het percentage van afhandeling in 2021 op 49,1%.
  • Er worden stappen ondernomen om het KCC toegang te geven tot systemen van andere afdelingen. Het gesprek met de vakafdelingen wordt weer opgepakt, om kennisoverdracht te verbeteren. 

Burgerzaken:

  • Door het werken op afspraak zijn de wachttijden voor onze klanten afgenomen. 92% van onze klanten die een afspraak hebben gemaakt, wordt binnen 5 minuten geholpen.
  • (Burgerzaken) producten worden zoveel mogelijk gedigitaliseerd (implementeren en doorontwikkelen van E-diensten en E-formulieren) waardoor baliebezoek door onze inwoners steeds minder noodzakelijk wordt. Door de doorontwikkeling van E-diensten wordt het aantal controlemomenten door de Backoffice burgerzaken gereduceerd waardoor efficiënter werken mogelijk is.  Door de doorontwikkeling van E-diensten verandert de manier van werken voor de medewerkers Burgerzaken. Er kan efficiënter gewerkt worden en de taken zullen specialistischer zijn.
  • In 2022 zal, in voorbereiding op de verkiezingen van de Provinciale staten en Waterschap van 2023, de organisatie van verkiezingen verder geoptimaliseerd worden. De landelijke ontwikkelingen in het telproces zal een groot onderdeel hiervan zijn.  

Online:

  • Iedereen moet toegang hebben tot onze online informatie. Daarom gaan we in 2023 weer aan de slag met het toegankelijker maken van onze website en sub-websites.
  • In 2023 gaan we weer gebruikersonderzoeken doen met onze inwoners. Op verschillende manieren vragen wij inwoners om mee te denken over het verbeteren van onze online dienstverlening. 

BRP-straat:

  • Ook in 2023 zal de nadruk liggen op de doorontwikkeling van de BRP straat waarbij gefocust wordt op de huisvesting en organisatiestructuur.
  • Op dit moment wordt samen met de ketenpartners het project BRP-straat 2.0 afgerond. Vanuit het project wordt een Coördinatiepunt BRP-straat ingericht. Westerwolde heeft hier de leidende rol in en zal dan ook in het team geïntegreerd worden.
  • Vanuit de BRP-straat wordt de aansluiting gezocht bij de verschillende ontwikkelprogramma’s in de keten.
  • Ook in 2022 is de BRP straat nog tijdelijk gehuisvest in Emmen. In 2023 zal de BRP straat een tijdelijke huisvesting elders krijgen. In 2023 worden de voorbereidingen genomen voor definitieve huisvesting bij het aanmeldcentrum in Ter Apel 

Juridische zaken

Terug naar navigatie - Juridische zaken

Juridische zaken heeft een aantal kerntaken: In het kader van de APV en bijzondere wetten schrijven zij verordeningen en beleid. Daarnaast voert de afdeling de werkzaamheden op het gebied van vergunningverlening, handhaving en bezwaar en beroep uit. Openbare Orde en Veiligheid en Asiel vallen ook onder de verantwoordelijkheid van het team JZ.

Daarnaast levert de afdeling voor de hele organisatie juridisch advies. De ene keer als sparringpartner voor een beleidsstuk, de andere keer in de eerste lijn in grote/ingewikkelde dossiers als zwembad De Barlage, de Burcht of overeenkomsten met COA/IND.

Tot slot doet JZ de klachtbehandeling. Daarin valt op dat een ruime hand vol individuen een zeer groot beslag legt op de tijd van de organisatie. Door hun grote hoeveelheid aan verzoeken, klachten, bezwaren en/of contactmomenten kunnen wij hen niet altijd bedienen volgens onze leidende principes. Soms zijn wij genoodzaakt om hun contacten te beperken om voldoende ruimte te houden om andere klanten binnen de termijnen te kunnen helpen.