Een Gemeenschappelijke regeling (GR) is een publiekrechtelijke vorm van deelnemen. De betrokkenheid verschilt per regeling sterk, maar in elke regeling hebben we een vertegenwoordiger in het Algemeen Bestuur, deze leden zijn aangewezen door het college of de raad. In een groot aantal van deze regelingen hebben we ook zitting in het Dagelijks bestuur.
We lopen in de GR’en een financieel risico. De tekorten in de GR’en worden in principe naar rato verdeeld over de deelnemende gemeenten.De gemeente Westerwolde neemt deel aan de volgende gemeenschappelijke regelingen:
Naam |
Wedeka Bedrijven |
Vestigingsplaats |
Stadskanaal |
Verbonden Partijen |
Gemeenten Stadskanaal, Westerwolde, Borger-Odoorn, Veendam en Midden Groningen. |
Bestuurlijk belang |
Mensen met een arbeidshandicap een passende werkomgeving bieden en/of begeleiding bieden indien de werkomgeving bij een reguliere werkgever is. Dit gebeurt in het kader van de wet Sociale Werkvoorziening. |
Financieel belang |
De bijdrage in het nadelig saldo van Wedeka van onze gemeente voor 2023 bedraagt € 1.273.000, -. |
Financiële kengetallen |
Gegevens begroting 2023: Eigen vermogen: 1-1 € 1.151.000,- / 31-12 € 1.101.000,-; Vreemd vermogen: 1-1 € 12.106.000,-/ 31-12 € 15.1266.000,-; De ontwerpbegroting 2023 sluit met een negatief exploitatieresultaat van € 7,2 miljoen. Dit verlies zal volledig door de deelnemende gemeenten moeten worden betaald. Voor onze gemeente betekent dit voor 2023 een bijdrage in het exploitatietekort van € 1.273.000, -. |
Voornemens 2023 |
Medio vorig jaar besloot het Dagelijks Bestuur om de GR Wedeka overeind te houden. Er werd niet gekozen voor afbouw of opsplitsing, maar voor een geleidelijke ombouw. Gezamenlijk kozen de 5 gemeenten om niet uit elkaar te gaan, maar in verbinding de toekomst van de GR Wedeka veilig te stellen en te blijven ondersteunen. Het ombouwplan, dat al in 2020 gemaakt was, is richtinggevend voor de doelen die Wedeka zich de komende jaren stelt: anticiperen op ontwikkelingen, kosten besparen waar mogelijk, opbrengsten verbeteren en samen met de gemeenten werken aan de toekomst van het sociaal ontwikkelbedrijf. Natuurlijk is het onmogelijk om de toekomst precies en lang vooruit te voorspellen. De komst van Corona en de oorlog in Oekraïne maken ons duidelijk hoe afhankelijk we kunnen zijn van ontwikkelingen die we niet zelf in de hand hebben en die plannen volledig door de war kunnen gooien. Maar dat wat we wel kunnen beïnvloeden doen we: gezamenlijk optrekken. Wedeka is van de gemeenten en is een bedrijf waar we al jaren trots op zijn en kunnen blijven. Een plek waar onze Wsw- en Beschut werken medewerkers samen met werkzoekenden die het niet redden binnen een reguliere baan, een veilige en gestructureerde plek kunnen krijgen, waar ze zo maximaal mogelijk ontwikkeld kunnen worden. Een factor van betekenis voor heel veel mensen in Oost Groningen. |
Naam |
Afeer |
Vestigingsplaats |
Winschoten |
Verbonden Partijen |
Gemeenten Oldambt, Pekela en Westerwolde. |
Bestuurlijk belang |
Mensen met een arbeidshandicap een passende werkomgeving bieden en/of begeleiding bieden indien de werkomgeving bij een reguliere werkgever is. Dit gebeurt in het kader van de wet Sociale Werkvoorziening en de Participatiewet, zover het gaat om de re-integratietaak en het nieuwe beschut werken. |
Financieel belang |
De deelnemende gemeenten dragen bij in het na aftrek van de Rijkssubsidie overblijvende nadelige saldo. De financiële bijdrage van de gemeente Westerwolde wordt geraamd voor 2023 op € 3.451.000,-. |
Financiële kengetallen |
Gegevens begroting 2023: Eigen vermogen: 1-1 63.000,- Vreemd vermogen: 1-1 € 9.298.000,- / 31-12 € 10.189.000,- Het verwachte resultaat over 2023 is € 0,00 na resultaat bestemming. |
Voornemens 2023 |
Het doel van Afeer staat ons ook nu nog duidelijk voor ogen: het verhogen van de arbeidsparticipatie in onze regio. Meer mensen aan het werk. We kunnen voorzichtig concluderen dat de opdracht ons past, dat we steeds beter worden en steeds scherper in beeld krijgen wat werkt en wat niet werkt. Want we zijn ook ambitieus en kritisch, het kan namelijk altijd beter. Daarom beginnen we straks met hetzelfde enthousiasme aan het jaar 2023 als we begonnen aan ons eerste jaar in 2018. |
Naam |
Veiligheidsregio Groningen (VR Groningen) |
Vestigingsplaats |
Groningen |
Verbonden Partijen |
Alle Groninger gemeenten |
Bestuurlijk belang |
De VR is op 1 januari 2014 ontstaan na splitsing van de “oude” regeling Veiligheids- en Gezondheidsregio Groningen (V&GR) in een nieuwe VR Groningen en de PG&Z. Binnen de VR Groningen werken de Groninger gemeenten samen op het gebied van brandweerzorg en rampenbestrijding (crisisbeheersing). De VR Groningen is zelf uitvoerende organisatie. |
Financieel belang |
Financieel belang: aansprakelijkheid indien de Veiligheidsregio Groningen niet aan haar verplichtingen kan voldoen. De geraamde gemeentelijke bijdrage aan de Veiligheidsregio bedraagt in 2023 € 2.024.635 (inclusief FLO-regeling). De bijdragen aan de GHOR, crisisbeheersing en de gemeentelijke kolom worden bepaald aan de hand van het aantal inwoners. De bijdrage aan het programma brandweer en is naar een verdeelsleutel op basis van het aandeel voor brandweerzorg in het gemeentefonds. In de gemeentelijke bijdrage 2021-2023 is een bedrag inbegrepen voor FLO-kosten van € 1.050.000. Conform afspraak wordt deze ingezet t.b.v. het oplossen van de negatieve algemene reserve. |
Financiële kengetallen |
Het begroot resultaat over 2023 bedraagt na bijdragen van de deelnemende gemeenten nul euro.
|
Voornemens 2023 |
In 2023 gaan we verder met de visie Brandweerzorg. In het najaar van 2021 is uw bestuur op de hoogte gebracht van de visie en het te volgen ontwikkeltraject op weg naar een concept organisatieplan, voorzien in de zomer van 2022. Eind 2022 volgt finale besluitvorming waarna we in 2023 verder gaan met de implementatie. Crisisbeheersing zal komend jaar de in de pandemie opgedane kennis, ervaring en werkwijze inbedden in die sector met GHOR en Bevolkingszorg.
In 2022 en verder willen we nieuwe stappen zetten met betrekking tot onze huisvesting in het stedelijk gebied. De locaties die in 2022 worden voorgelegd gaan we nader beschouwen, samen met de gemeente Groningen. Doel is nog altijd om locaties te ontwikkelen die passen binnen de uitgangspunten van brandweerzorg in het stedelijk gebied en die ruimte bieden aan de kantoorfuncties van Veiligheidsregio Groningen en de GGD Groningen. Dit brengt wel een financiële opgave met zich mee, die de komende periode nader uitgewerkt zal worden.
|
Naam |
Publieke Gezondheid & Zorg (PG&Z) |
Vestigingsplaats |
Groningen |
Verbonden Partijen |
Alle Groninger gemeenten |
Bestuurlijk belang |
Binnen de PG&Z werken de Groninger gemeenten samen op het gebied van de publieke (jeugd)gezondheidszorg. De GGD is de uitvoerende organisatie en heeft de taak te zorgen voor de bescherming en bevordering van de gezondheid van de Groninger burgers. Het algemeen bestuur wordt gevormd door één collegelid per deelnemende gemeente. |
Financieel belang |
De bijdrage aan de PG&Z is voor 2023 geraamd op € 899.983,- (€ 122.995,- RIGG + € 776.988,- GGD). |
Financiële kengetallen |
Eigen vermogen 1-1 € 2.751.000,- / 31-12 € 2.297.000,- Vreemd vermogen 1-1 € 11.512.000,- / 31-12 € 11.4155.000,- |
Voornemens 2023 |
Sinds 1 januari 2020 staat de GGD op eigen benen. Als zelfstandige GGD wil GGD Groningen een actieve en nabije gezondheidsdienst voor haar gemeenten zijn. De inhoudelijke ambitie van de GGD richt zich in 2023 op speerpunten als beschermen en bestrijden van uitbraken van infectieziekten, de Eerste 1000 dagen, aardbevingen en gezondheid, Omgevingswet en de uitvoering van de Meerjaren-agenda Publieke Gezondheid 2022-2025. Naast de begroting maken we met elke gemeente dienstverleningsafspraken in de vorm van DVO’s. Tevens is het de bedoeling onze prestaties steeds inzichtelijker te maken met monitoringsgegevens, aangevuld met een kwalitatieve duiding. |
Naam |
Eems Dollard Regio (EDR) |
Vestigingsplaats |
Bad Nieuwe Schans |
Verbonden Partijen |
Grensoverschrijdend samenwerkingsverband in het noordelijk Nederlands-Duits grensgebied. |
Bestuurlijk belang |
Op allerlei terreinen contacten in de regio tussen mensen, overheden, ondernemingen en organisaties tot stand te brengen en te versterken. In de E.D.R.-raad is de gemeente Westerwolde vertegenwoordigd met 1 lid. |
Financieel belang |
De bijdrage van de gemeente Westerwolde wordt over het jaar 2023 geraamd op € 4.000,- . |
Financiële kengetallen |
- |
Voornemens 2023 |
Grensoverschrijdende werkgelegenheidsprojecten. |
Naam |
GKB |
Vestigingsplaats |
Assen |
Verbonden Partijen |
De GKB werkt voor de inwoners van 20 gemeenten in de provincies Drenthe, Overijssel, Groningen en Flevoland. |
Bestuurlijk belang |
De GKB is een overheidsinstelling voor hulp bij schulden, preventie van schulden, inkomensbeheer en sociale kredietverlening. |
Financieel belang |
De bijdrage van de gemeente Westerwolde over het jaar 2023 is geraamd op € 175.000,-. |
Voornemens 2023 |
Ook in het jaar 2023 zullen de door de raad gestelde kaders uit het in 2020 vastgestelde beleidsplan schuldhulpverlening leidend zijn, waarbij de nadruk van de uitvoering zal blijven liggen op preventie, vroegsignalering, terugdringing van schulden en nazorg. Op dit moment is nog niet duidelijk of de overeenkomst met het GKB wordt verlengt. |
Naam |
Omgevingsdienst Groningen (ODG) |
Vestigingsplaats |
Veendam |
Verbonden Partijen |
Alle Groninger gemeenten en de provincie |
Bestuurlijk belang |
De Omgevingsdienst Groningen borgt dat de VTH-taken op het gebied van milieu, bouwen en wonen kwalitatief op een hoogwaardig niveau worden uitgevoerd. Zij doet dit in opdracht van 12 gemeenten in Groningen en de provincie Groningen. De ODG verzorgt deze taken ook voor risicobedrijven in De provincies Friesland enDrenthe.Van de Omgevingsdienst Groningen worden alleen de basis- en milieutaken afgenomen. De Wabo-taken worden door de gemeente zelf uitgevoerd. |
Financieel belang |
Over 2023 dient de gemeente € 878.000- bij te dragen aan de ODG. |
Financiële kengetallen |
E.V. € 686.000, E.V.eind 2023 € 801.000 V.V. € 5.345.000,-, V.V. eind 2023 € 5.944.000,-. |
Voornemens 2023 |
Het jaar 2023 wordt een bijzonder jaar. De Omgevingswet is naar verwachting in werking getreden, een wetswijziging die grote veranderingen met zich meebrengt. Daarnaast implementeren we een nieuw zaaksysteem voor ons primair proces, de ruggengraat van onze dienst. Deze en andere veranderingen vinden plaats in een context van toenemende aandacht voor milieuthema's en een krappe arbeidsmarkt.
De invoering van de Omgevingswet en de Wet Kwaliteitsborging Bouw wordt voorzien op 1 januari 2023. Ten tijde van het opstellen van deze begroting waren er nog diverse onduidelijkheden rondom de invulling van de Omgevingswet. Waar mogelijk heeft het bestuur rekening gehouden met de (financiële) consequenties. In de wetenschap dat gedurende de komende jaren veranderingen in de taakverdeling en uitvoering van de werkzaamheden plaatsvinden, die nu nog niet financieel vertaald kunnen worden. Per 1 januari 2023 worden de minder complexe milieutaken ingebracht bij de ODG. In deze begroting is de inbreng op basis van de huidige wetgeving meegenomen. Er volgt een businesscase over de inbreng van de minder complexe milieutaken op basis van de Omgevingswet. De financiële gevolgen worden door middel van een begrotingswijziging verwerkt in de begroting 2023.
|
Naam |
Centrumregeling beschermd wonen |
Vestigingsplaats |
Groningen |
Verbonden Partijen |
Alle Groninger gemeenten |
Bestuurlijk belang |
Intergemeentelijke samenwerking rondom de taken vanuit de beleidsterreinen “inloop GGZ” “Beschermd Wonen” en “begeleiding maatschappelijke opvang & vrouwenopvang” |
Financieel belang |
Budget van het Rijk gaat rechtstreeks naar de centrumgemeente Groningen |
Financiële kengetallen |
De meerjarenraming van Beschermd wonen laat een geprognosticeerde nullijn zien. Het streven is om uit te komen met het rijksbudget. Gezien de onzekerheden rondom de wet langdurige zorg (wlz) en het woonplaatsbeginsel is er nog geen reële meerjarenraming op te leveren. |
Voornemens 2023 |
In 2019 is er een subregionaal (Oost-Groningen) plan opgesteld voor de uitvoering van de decentralisatie Beschermd Wonen per 1 januari 2021. In 2021 is gestart met de decentralisatie van beschermd wonen naar de gemeenten toe. De middelen beschermd wonen worden benut om ons lokaal voor te bereiden op de uitvoering van Beschermd wonen en Opvang. Tot op heden is het nog niet mogelijk geweest om te proefdraaien met het verdeelmodel. Het advies is om het model nog niet toe te passen in 2022 en het resultaat van 2022 te verdelen op basis van inwoneraantallen. De planning is om het verdeelmodel in 2023 in de regio Groningen te implementeren. |
Naam |
Publiek vervoer Groningen Drenthe) |
Vestigingsplaats |
Assen |
Verbonden Partijen |
Alle Groninger en Drentse gemeenten en het OV-bureau Groningen Drenthe |
Bestuurlijk belang |
Is het bewerkstelligen van een kwalitatief goede en doelmatige uitvoering door de Bedrijfsvoeringsorganisatie van de uitvoerende taken in het kader van doorontwikkeling en contractmanagement van vervoer in het gebied van de deelnemers. |
Financieel belang |
De bijdrage van onze gemeente voor 2023 bedraagt € 23.275 (incl BTW). |
Financiële kengetallen |
Eigen vermogen 1-1 € 140.000,- 31-12 € 70.000,- Vreemd vermogen 1-1 € 190.000,- 31-12 € 150.000,-. |
Voornemens 2023 |
In 2023 maken enkele medewerkers die wij via onze deelnemers inhuren gebruik van een pensioenregeling. In deze begroting gaan we ervan uit dat de nieuwe mensen in dienst komen bij Publiek Vervoer. Ten opzichte van de voorgaande begroting ontstaat er daarmee een verschuiving van de inhuurkosten naar kosten (eigen) personeel. Voor de vervanging en de borging van de kennis hebben we in 2023 dus tijdelijk extra personeelslasten. Het voorstel is om deze incidentele kosten ten laste van de reserves te brengen.
In 2021 is besloten om de huidige vervoerscontracten tot en met 2024 te verlengen, met nog een verlengoptie van twee jaar. In 2023 zal een keuze worden gemaakt om de contracten met twee jaar te verlengen of opnieuw aan te besteden. In dit laatste geval zal er in 2023 worden gestart met de aanbesteding. Hiervoor is extra capaciteit nodig en heeft financiële gevolgen die niet in deze begroting zijn opgenomen.
Verder is de afgelopen jaren sprake geweest van extra inkomsten vanuit een EU-project (Stronger Combined). Deze inkomsten zijn gebruikt voor projecten voor de doorontwikkeling. Dit project loopt af in 2022 en er zal opnieuw worden gekeken of er nieuwe subsidiemogelijkheden zijn voor de doorontwikkeling.
|