Verbonden partijen

Een verbonden partij is een privaatrechtelijk of publiekrechtelijk rechtspersoon waarin wij als gemeenten een bestuurlijk en financieel belang hebben. Dat zijn vooral de Gemeenschappelijke Regelingen, Stichtingen en Naamloze Vennootschappen waar we deel vanuit maken.

Onze financiële risico’s liggen dus niet alleen in onze eigen activiteiten maar ook in deze samenwerkingsverbanden.

Gemeenschappelijke regelingen

Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke regelingen

Een Gemeenschappelijke regeling (GR) is een publiekrechtelijke vorm van deelnemen. De betrokkenheid verschilt per regeling sterk, maar in elke regeling hebben we een vertegenwoordiger in het Algemeen Bestuur, deze leden zijn aangewezen door het college of de raad. In een groot aantal van deze regelingen hebben we ook zitting in het Dagelijks bestuur.

We lopen in de GR’en een financieel risico. De tekorten in de GR’en worden in principe naar rato verdeeld over de deelnemende gemeenten.De gemeente Westerwolde neemt deel aan de volgende gemeenschappelijke regelingen:

Naam Wedeka Bedrijven
Vestigingsplaats Stadskanaal
Verbonden Partijen Gemeenten Stadskanaal, Westerwolde, Borger-Odoorn, Veendam en Midden Groningen.
Bestuurlijk belang Mensen met een arbeidshandicap een passende werkomgeving bieden en/of begeleiding bieden indien de werkomgeving bij een reguliere werkgever is. Dit gebeurt in het kader van de wet Sociale Werkvoorziening.
Financieel belang De bijdrage in het nadelig saldo van Wedeka van onze gemeente voor 2023 bedraagt € 1.273.000, -.
Financiële kengetallen Gegevens begroting 2023: Eigen vermogen: 1-1 € 1.151.000,- / 31-12 € 1.101.000,-;
Vreemd vermogen: 1-1 € 12.106.000,-/ 31-12 € 15.1266.000,-; De ontwerpbegroting 2023 sluit met een negatief exploitatieresultaat van € 7,2 miljoen. Dit verlies zal volledig door de deelnemende gemeenten moeten worden betaald. Voor onze gemeente betekent dit voor 2023 een bijdrage in het exploitatietekort van € 1.273.000, -. 
Voornemens 2023 Medio vorig jaar besloot het Dagelijks Bestuur om de GR Wedeka overeind te houden. Er werd niet gekozen voor afbouw of opsplitsing, maar voor een geleidelijke ombouw. Gezamenlijk kozen de 5 gemeenten om niet uit elkaar te gaan, maar in verbinding de toekomst van de GR Wedeka veilig te stellen en te blijven ondersteunen. 
Het ombouwplan, dat al in 2020 gemaakt was, is richtinggevend voor de doelen die Wedeka zich de komende jaren stelt: anticiperen op ontwikkelingen, kosten besparen waar mogelijk, opbrengsten verbeteren en samen met de gemeenten werken aan de toekomst van het sociaal ontwikkelbedrijf. Natuurlijk is het onmogelijk om de toekomst precies en lang vooruit te voorspellen. De komst van Corona en de oorlog in Oekraïne maken ons duidelijk hoe afhankelijk we kunnen zijn van ontwikkelingen die we niet zelf in de hand hebben en die plannen volledig door de war kunnen gooien. 
Maar dat wat we wel kunnen beïnvloeden doen we: gezamenlijk optrekken. Wedeka is van de gemeenten en is een bedrijf waar we al jaren trots op zijn en kunnen blijven. Een plek waar onze Wsw- en Beschut werken medewerkers samen met werkzoekenden die het niet redden binnen een reguliere baan, een veilige en gestructureerde plek kunnen krijgen, waar ze zo maximaal mogelijk ontwikkeld kunnen worden. Een factor van betekenis voor heel veel mensen in Oost Groningen. 

 

Naam Afeer
Vestigingsplaats Winschoten
Verbonden Partijen Gemeenten Oldambt, Pekela en Westerwolde.
Bestuurlijk belang Mensen met een arbeidshandicap een passende werkomgeving bieden en/of begeleiding bieden indien de werkomgeving bij een reguliere werkgever is. Dit gebeurt in het kader van de wet Sociale Werkvoorziening en de Participatiewet, zover het gaat om de re-integratietaak en het nieuwe beschut werken.
Financieel belang De deelnemende gemeenten dragen bij in het na aftrek van de Rijkssubsidie overblijvende nadelige saldo. De financiële bijdrage van de gemeente Westerwolde wordt geraamd voor 2023 op € 3.451.000,-.
Financiële kengetallen Gegevens begroting 2023:
Eigen vermogen: 1-1 63.000,-
Vreemd vermogen: 1-1 € 9.298.000,- / 31-12 € 10.189.000,-
Het verwachte resultaat over 2023 is € 0,00 na resultaat bestemming.
Voornemens 2023 Het doel van Afeer staat ons ook nu nog duidelijk voor ogen: het verhogen van de arbeidsparticipatie in onze regio. Meer mensen aan het werk. We kunnen voorzichtig concluderen dat de opdracht ons past, dat we steeds beter worden en steeds scherper in beeld krijgen wat werkt en wat niet werkt. Want we zijn ook ambitieus en kritisch, het kan namelijk altijd beter. Daarom beginnen we straks met hetzelfde enthousiasme aan het jaar 2023 als we begonnen aan ons eerste jaar in 2018. 
Naam Veiligheidsregio Groningen (VR Groningen)
Vestigingsplaats Groningen
Verbonden Partijen Alle Groninger gemeenten
Bestuurlijk belang De VR is op 1 januari 2014 ontstaan na splitsing van de “oude” regeling Veiligheids- en Gezondheidsregio Groningen (V&GR) in een nieuwe VR Groningen en de PG&Z. Binnen de VR Groningen werken de Groninger gemeenten samen op het gebied van brandweerzorg en rampenbestrijding (crisisbeheersing). De VR Groningen is zelf uitvoerende organisatie.
Financieel belang Financieel belang: aansprakelijkheid indien de Veiligheidsregio Groningen niet aan haar verplichtingen kan voldoen. De geraamde gemeentelijke bijdrage aan de Veiligheidsregio bedraagt in 2023 € 2.024.635 (inclusief FLO-regeling).
De bijdragen aan de GHOR, crisisbeheersing en de gemeentelijke kolom worden bepaald aan de hand van het aantal inwoners. De bijdrage aan het programma brandweer en is naar een verdeelsleutel op basis van het aandeel voor brandweerzorg in het gemeentefonds. In de gemeentelijke bijdrage 2021-2023 is een bedrag inbegrepen voor FLO-kosten van € 1.050.000. Conform afspraak wordt deze ingezet t.b.v. het oplossen van de negatieve algemene reserve. 
Financiële kengetallen

Het begroot resultaat over 2023 bedraagt na bijdragen van de deelnemende gemeenten nul euro. 

Voornemens 2023

In 2023 gaan we verder met de visie Brandweerzorg. In het najaar van 2021 is uw bestuur op de hoogte gebracht van de visie en het te volgen ontwikkeltraject op weg naar een concept organisatieplan, voorzien in de zomer van 2022. Eind 2022 volgt finale besluitvorming waarna we in 2023 verder gaan met de implementatie. Crisisbeheersing zal komend jaar de in de pandemie opgedane kennis, ervaring en werkwijze inbedden in die sector met GHOR en Bevolkingszorg. 

In 2022 en verder willen we nieuwe stappen zetten met betrekking tot onze huisvesting in het stedelijk gebied. De locaties die in 2022 worden voorgelegd gaan we nader beschouwen, samen met de gemeente Groningen. Doel is nog altijd om locaties te ontwikkelen die passen binnen de uitgangspunten van brandweerzorg in het stedelijk gebied en die ruimte bieden aan de kantoorfuncties van Veiligheidsregio Groningen en de GGD Groningen. Dit brengt wel een financiële opgave met zich mee, die de komende periode nader uitgewerkt zal worden. 

Naam Publieke Gezondheid & Zorg (PG&Z)
Vestigingsplaats Groningen
Verbonden Partijen Alle Groninger gemeenten
Bestuurlijk belang Binnen de PG&Z werken de Groninger gemeenten samen op het gebied van de publieke (jeugd)gezondheidszorg. De GGD is de uitvoerende organisatie en heeft de taak te zorgen voor de bescherming en bevordering van de gezondheid van de Groninger burgers. Het algemeen bestuur wordt gevormd door één collegelid per deelnemende gemeente.
Financieel belang De bijdrage aan de PG&Z is voor 2023 geraamd op € 899.983,- (€ 122.995,- RIGG + € 776.988,- GGD).
Financiële kengetallen Eigen vermogen 1-1 € 2.751.000,- / 31-12 € 2.297.000,-
Vreemd vermogen 1-1 € 11.512.000,- / 31-12 € 11.4155.000,-
Voornemens 2023 Sinds 1 januari 2020 staat de GGD op eigen benen. Als zelfstandige GGD wil GGD Groningen een actieve en nabije gezondheidsdienst voor haar gemeenten zijn. De inhoudelijke ambitie van de GGD richt zich in 2023 op speerpunten als beschermen en bestrijden van uitbraken van infectieziekten, de Eerste 1000 dagen, aardbevingen en gezondheid, Omgevingswet en de uitvoering van de Meerjaren-agenda Publieke Gezondheid 2022-2025. Naast de begroting maken we met elke gemeente dienstverleningsafspraken in de vorm van DVO’s. Tevens is het de bedoeling onze prestaties steeds inzichtelijker te maken met monitoringsgegevens, aangevuld met een kwalitatieve duiding. 
Naam Eems Dollard Regio (EDR)
Vestigingsplaats Bad Nieuwe Schans
Verbonden Partijen Grensoverschrijdend samenwerkingsverband in het noordelijk Nederlands-Duits grensgebied.
Bestuurlijk belang Op allerlei terreinen contacten in de regio tussen mensen, overheden, ondernemingen en organisaties tot stand te brengen en te versterken. In de E.D.R.-raad is de gemeente Westerwolde vertegenwoordigd met 1 lid.
Financieel belang De bijdrage van de gemeente Westerwolde wordt over het jaar 2023 geraamd op € 4.000,- .
Financiële kengetallen -
Voornemens 2023 Grensoverschrijdende werkgelegenheidsprojecten.
Naam GKB
Vestigingsplaats Assen
Verbonden Partijen De GKB werkt voor de inwoners van 20 gemeenten in de provincies Drenthe, Overijssel, Groningen en Flevoland.
Bestuurlijk belang De GKB is een overheidsinstelling voor hulp bij schulden, preventie van schulden, inkomensbeheer en sociale kredietverlening.
Financieel belang De bijdrage van de gemeente Westerwolde over het jaar 2023 is geraamd op € 175.000,-. 
Voornemens 2023 Ook in het jaar 2023 zullen de door de raad gestelde kaders uit het in 2020 vastgestelde beleidsplan schuldhulpverlening leidend zijn, waarbij de nadruk van de uitvoering zal blijven liggen op preventie, vroegsignalering, terugdringing van schulden en nazorg. Op dit moment is nog niet duidelijk of de overeenkomst met het GKB wordt verlengt. 
Naam Omgevingsdienst Groningen (ODG)
Vestigingsplaats Veendam
Verbonden Partijen Alle Groninger gemeenten en de provincie
Bestuurlijk belang De Omgevingsdienst Groningen borgt dat de VTH-taken op het gebied van milieu, bouwen en wonen kwalitatief op een hoogwaardig niveau worden uitgevoerd. Zij doet dit in opdracht van 12 gemeenten in Groningen en de provincie Groningen. De ODG verzorgt deze taken ook voor risicobedrijven in
De provincies Friesland enDrenthe.Van de Omgevingsdienst Groningen worden alleen de basis- en milieutaken afgenomen. De Wabo-taken worden door de gemeente zelf uitgevoerd.
Financieel belang Over 2023 dient de gemeente € 878.000-  bij te dragen aan de ODG.
Financiële kengetallen E.V. € 686.000, E.V.eind 2023 € 801.000
V.V. € 5.345.000,-, V.V. eind 2023 € 5.944.000,-.
Voornemens 2023

Het jaar 2023 wordt een bijzonder jaar. De Omgevingswet is naar verwachting in werking getreden, een wetswijziging die grote veranderingen met zich meebrengt. Daarnaast implementeren we een nieuw zaaksysteem voor ons primair proces, de ruggengraat van onze dienst. Deze en andere veranderingen vinden plaats in een context van toenemende aandacht voor milieuthema's en een krappe arbeidsmarkt.

De invoering van de Omgevingswet en de Wet Kwaliteitsborging Bouw wordt voorzien op 1 januari 2023. Ten tijde van het opstellen van deze begroting waren er nog diverse onduidelijkheden rondom de invulling van de Omgevingswet. Waar mogelijk heeft het bestuur rekening gehouden met de (financiële) consequenties. In de wetenschap dat gedurende de komende jaren veranderingen in de taakverdeling en uitvoering van de werkzaamheden plaatsvinden, die nu nog niet financieel vertaald kunnen worden.
Per 1 januari 2023 worden de minder complexe milieutaken ingebracht bij de ODG. In deze begroting is de inbreng op basis van de huidige wetgeving meegenomen. Er volgt een businesscase over de inbreng van de minder complexe milieutaken op basis van de Omgevingswet. De financiële gevolgen worden door middel van een begrotingswijziging verwerkt in de begroting 2023.

Naam Centrumregeling beschermd wonen
Vestigingsplaats Groningen
Verbonden Partijen Alle Groninger gemeenten
Bestuurlijk belang Intergemeentelijke samenwerking rondom de taken vanuit de beleidsterreinen “inloop GGZ” “Beschermd Wonen” en “begeleiding maatschappelijke opvang & vrouwenopvang”
Financieel belang Budget van het Rijk gaat rechtstreeks naar de centrumgemeente Groningen
Financiële kengetallen De meerjarenraming van Beschermd wonen laat een
geprognosticeerde nullijn zien. Het streven is om uit te komen met het rijksbudget. Gezien de onzekerheden rondom de wet langdurige zorg (wlz) en het woonplaatsbeginsel is er nog geen reële meerjarenraming op te leveren.
Voornemens 2023 In 2019 is er een subregionaal (Oost-Groningen) plan opgesteld voor de uitvoering van de decentralisatie Beschermd Wonen per 1 januari 2021. 
In 2021 is gestart met de decentralisatie van beschermd wonen naar de gemeenten toe. De middelen beschermd wonen worden benut om ons lokaal voor te bereiden op de uitvoering van Beschermd wonen en Opvang. Tot op heden is het nog niet mogelijk geweest om te proefdraaien met het verdeelmodel.  Het advies is om het model nog niet toe te passen in 2022 en het resultaat van 2022 te verdelen op basis van inwoneraantallen. De planning is om het verdeelmodel in 2023 in de regio Groningen te implementeren.
Naam Publiek vervoer Groningen Drenthe)
Vestigingsplaats Assen
Verbonden Partijen Alle Groninger en Drentse gemeenten en het OV-bureau Groningen Drenthe
Bestuurlijk belang Is het bewerkstelligen van een kwalitatief goede en doelmatige uitvoering door de Bedrijfsvoeringsorganisatie van de uitvoerende taken in het kader van doorontwikkeling en contractmanagement van vervoer in het gebied van de deelnemers.
Financieel belang De bijdrage van onze gemeente voor 2023 bedraagt € 23.275 (incl BTW).
Financiële kengetallen Eigen vermogen 1-1 € 140.000,-  31-12 € 70.000,-
Vreemd vermogen 1-1 € 190.000,- 31-12 € 150.000,-.
Voornemens 2023

In 2023 maken enkele medewerkers die wij via onze deelnemers inhuren gebruik van een pensioenregeling. In deze begroting gaan we ervan uit dat de nieuwe mensen in dienst komen bij Publiek Vervoer. Ten opzichte van de voorgaande begroting ontstaat er daarmee een verschuiving van de inhuurkosten naar kosten (eigen) personeel. Voor de vervanging en de borging van de kennis hebben we in 2023 dus tijdelijk extra personeelslasten. Het voorstel is om deze incidentele kosten ten laste van de reserves te brengen.

In 2021 is besloten om de huidige vervoerscontracten tot en met 2024 te verlengen, met nog een verlengoptie van twee jaar. In 2023 zal een keuze worden gemaakt om de contracten met twee jaar te verlengen of opnieuw aan te besteden. In dit laatste geval zal er in 2023 worden gestart met de aanbesteding. Hiervoor is extra capaciteit nodig en heeft financiële gevolgen die niet in deze begroting zijn opgenomen.

Verder is de afgelopen jaren sprake geweest van extra inkomsten vanuit een EU-project (Stronger Combined). Deze inkomsten zijn gebruikt voor projecten voor de doorontwikkeling. Dit project loopt af in 2022 en er zal opnieuw worden gekeken of er nieuwe subsidiemogelijkheden zijn voor de doorontwikkeling.

 

Naamloze/Besloten Vennootschappen

Terug naar navigatie - Naamloze/Besloten Vennootschappen

Bij besluit van 25 juni 2013 is het BBV aangepast waar het de voorschriften betreft die voor de paragraaf verbonden partijen gelden. De paragraaf dient op grond van die aanpassing een overzicht te bevatten van alle verbonden partijen waaraan de provincie of gemeente deelneemt met de volgende informatie:

  • De naam en vestigingsplaats;
  • Het openbaar belang dat op deze wijze wordt behartigd;
  • De geraamde veranderingen gedurende het begrotingsjaar in het belang dat de provincie of gemeente in de verbonden partij heeft;
  • Het eigen en het vreemd vermogen van de verbonden partij aan het begin en aan het einde van het begrotingsjaar;
  • Het geraamde resultaat van de verbonden partij in het begrotingsjaar.
Naam NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Vestigingsplaats Den Haag
Verbonden Partijen Nederlandse overheidsinstellingen waaronder alle Nederlandse gemeenten
Bestuurlijk belang De NV BNG is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijke belang. Met gespecialiseerde financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Daarmee is de bank essentieel voor de publieke taak. De gemeente heeft geen zetel in het bestuur van de BNG. De gemeente heeft als aandeelhouder wel stemrecht in de algemene vergadering van aandeelhouders.
Financieel belang De bank is een structuurvennootschap. De Staat is houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een Waterschap. Onze gemeente bezit 29.055 aandelen met een nominale waarde van € 72.637,50. (€ 2,50 per aandeel). Dividend opbrengst over 2023 wordt geraamd op € 66.000.
Financiële kengetallen Gegevens uit de jaarrekening 2021 BNG:
Eigen vermogen 1-1 € 5.097 mln., 31-12 € 5.062 mln.
Vreemd vermogen 1-1 € 155.262 mln., 31-12 € 143.995 mln.
Voornemens 2023

Het jaar 2022 wordt inmiddels getekend door de oorlog in Oekraïne. Wij leven mee met eenieder die hierdoor wordt getroffen. Wij doen wat mogelijk is vanuit onze rol. Wij zijn er voor onze klanten in het publieke domein, ook als zij mogelijk geraakt worden door de economische en maatschappelijke gevolgen.

We blijven ons richten op het maken van maatschappelijke impact. Ons doel is een stijging van de impact van onze klanten in 2023 met 10% ten opzichte van de nulmeting over het jaar 2021. We realiseren ons dat deze doelstelling ambitieus is. Maar we vinden dat we een duidelijke stip op de horizon moeten zetten en we willen er alles aan doen om ons doel te halen.

Naam Enexis Holding NV (voorheen NV Essent)
Vestigingsplaats ‘s – Hertogenbosch
Verbonden Partijen Zes provincies en 110 gemeenten
Bestuurlijk belang Als gevolg van de invoering van de Wet Onafhankelijk Netbeheer (WON) in Nederland diende Essent uiterlijk voor 1 januari 2011 gesplitst te worden in een Netwerk en een Productie- en Levering Bedrijf. Essent heeft eind 2007 een herstructurering doorgevoerd waarbij het economisch eigendom de gas- en elektriciteitsnetten binnen de Essent-groep zijn verkocht en overgedragen aan Enexis. De afsplitsing van het netwerkbedrijf vanuit Essent naar haar publieke aandeelhouders is geëffectueerd op 30 juni 2009 via een uitkering in natura. Essent heeft daarmee 100 procent van de aandelen in de Vennootschap Enexis Holding uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van hun aandelenbezit.
Financieel belang De gemeente bezit 222.642 aandelen met een nominale waarde van € 1,- per aandeel. Enexis is financieel gezond. Enexis heeft de Standard & Poor's (S&P) rating A+ (Stable outlook) en bij Moody's Aa3 (stable outlook). 
Het risico voor de aandeelhouders is gering omdat Enexis opereert in een gereguleerde(energie)markt, onder toezicht van de Energiekamer. Daarnaast is het risico gering in relatie tot de (intrinsieke) waarde van Enexis Holding NV. Wettelijk is minimaal 40 procent eigen vermogen vereist, Enexis heeft op dit moment meer dan 50 procent eigen vermogen. Gecombineerd met de achtergestelde status van de ‘Vordering op Enexis vennootschap’ die loopt tot september 2019, levert dit een laag risico op voor de aandeelhouders van Enexis Holding NV. Een aanvullend risico is het achterblijven van de geraamde dividendinkomsten. Het risico is echter gemitigeerd middels overeengekomen streefwaarde van € 100 miljoen voor het jaarlijkse dividend.
Financiële kengetallen Laatst bekende gegevens 2022 Enexis:
Eigen vermogen 01-01 € 4.241 mln. 31-12 € 4.231.
Vreemd vermogen 01-01 € 5.154 mln 31-12 € 5.234
Voornemens 2023

In 2022 is door de aandeelhouders van Enexis een nieuw strategisch plan vastgesteld. Daarin wordt gekozen voor focus op kerntaken met drie hoofddoelen: 

  1. Wij sturen op maatschappelijk optimale energiekeuzes 
    Mede richting geven aan maatschappelijk optimale keuzes voor een duurzaam, betrouwbaar en betaalbaar energiesysteem van de toekomst en een haalbare weg daarnaartoe.
  2. Wij bieden iedereen altijd toegang tot energie 
    Voor iedereen een toegankelijke, veilige energie-infrastructuur met behoud van een hoge leveringszekerheid en tegen de laagst mogelijk kosten.

Klanten weten wat ze aan ons hebben 
Transparante, betrouwbare en efficiënte dienstverlening aan klanten en marktpartijen.

Deze missie komt voort uit maatschappelijke ontwikkelingen die een materiële impact op Enexis hebben: klimaatverandering & energietransitie; participatie en vertrouwen in instituties (burgers willen meer invloed op hun directe leefomgeving) en digitale transformaties  

De energietransitie leidt voor Enexis tot een grote investeringsopgave en kapitaalbehoefte, die op lange termijn waarschijnlijk niet door de huidige aandeelhouders kan worden ingevuld. Enexis en haar aandeelhouders zijn in gesprek over de ontwikkelingen en mogelijke maatregelen om te zorgen dat Enexis een financieel solide basis behoudt. Ook het Rijk heeft voert overleg met de regionale netbeheerders en hun aandeelhouders over een eventuele participatie door het Rijk. Op basis van de huidige inzichten is de prognose dat Enexis voor de middellange termijn (huidige reguleringsperiode / tot 2027) aan de vastgesteld ratio's blijft voldoen.  

Naam CSV Amsterdam BV (voorheen Claim Staat Vennootschap BV)
Vestigingsplaats ‘s – Hertogenbosch
Verbonden Partijen Zes provincies en 110 gemeenten
Bestuurlijk belang

Op 9 mei 2014 is de naam van Claim Staat Vennootschap B.V. gewijzigd in CSV Amsterdam B.V. De statuten zijn gewijzigd zodat de nieuwe organisatie nu drie doelstellingen vervult:

a. namens de verkopende aandeelhouders van Essent een eventuele schadeclaimprocedure voeren tegen de Staat als gevolg van de WON;

b. namens de verkopende aandeelhouders van Attero eventuele garantieclaim procedures voeren tegen RECYCLECO BV (hierna Waterland);

c. het geven van instructies aan de escrow-agent wat betreft het beheer van het bedrag dat op de escrow-rekening n.a.v. de verkoop van Attero is gestort.

Financieel belang Het financiële risico is beperkt tot eventuele claims van Waterland als gevolg van garanties en vrijwaringen die door de verkopende aandeelhouders zijn afgegeven en tot het maximale bedrag van € 8.035.783,-. Die nog resteert op de escrow-rekening en voor het bedrag dat als werkkapitaal wordt aangehouden in de vennootschap. Daarnaast is het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders relatief gering en beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag € 20.000), art 2.:81 BW.
Financiële kengetallen Gegevens begroting 2023:
Eigen vermogen 1-1-2021 € 312.379,-, 31-12-2021 € 0 .
Vreemd vermogen 1-1-2021 € 22.664, 31-12-2021  € 0.
Voornemens 2023

CSV zal voorlopig nog voortbestaan om op eigen kosten en risico namens Deponie Zuid B.V. (vennootschap onder Attero Holding B.V.), in overleg met de aandeelhouderscommissie, het bezwaar en/of beroep te voeren tegen de Belastingdienst ten aanzien van de naheffingsaanslag afvalstoffenbelasting.

In februari 2021 heeft CSV bezwaar gemaakt tegen de naheffingsaanslag afvalstoffenbelasting. Op het moment is CSV in gesprek met de Belastingdienst over het bezwaar. Afhankelijk van de reactie van de Belastingdienst en de kans van slagen van een eventuele gerechtelijke procedure zal in overleg met Aandeelhouderscommissie van CSV de procedure al dan niet worden voortgezet.

Na afwikkeling van deze bezwaar- en eventuele gerechtelijke procedure of eventuele voortijdige beëindiging van deze procedure (bijvoorbeeld door een mogelijk compromis tussen de Belastingdienst en CSV of een besluit van de Aandeelhouderscommissie de procedure niet verder voort te zetten) zal CSV kunnen worden opgeheven en de resterende liquide middelen kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang.

Naam Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV
Vestigingsplaats ‘s – Hertogenbosch
Verbonden Partijen Zes provincies en 110 gemeenten
Bestuurlijk belang Onderdeel van Essent in 2009 bij de verkoop aan RWE, was het 50% aandeel in N.V. Elektriciteits Productiemaatschappij Zuid-Nederland (EPZ), o.a. eigenaar van de kerncentrale in Borssele.
Het bedrijf Delta N.V. (destijds 50% aandeelhouder, nu 70% aandeelhouder) heeft de verkoop van dit bedrijfsonderdeel van Essent aan RWE in 2009 bij de rechter aangevochten. Als consequentie op deze gerechtelijke procedure is in 2009 het 50% belang van Essent in EPZ tijdelijk ondergebracht bij Publiek
Belang Elektriciteitsproductie B.V. (“PBE”).
In 2010 is op gezamenlijk initiatief van de aandeelhouders van PBE en de provincie Zeeland als belangrijkste aandeelhouder van Delta N.V. een bemiddelingstraject gestart om het geschil tussen partijen op te lossen.
In 2011 is dit bemiddelingstraject succesvol afgerond. Op 30 september 2011 is, 2 jaar na de verkoop van de aandelen Essent, het 50% belang in EPZ alsnog geleverd aan RWE.
PBE is blijven bestaan met een beperkt takenpakket. PBE wikkelt de zaken af die uit de verkoop zijnvoortgekomen. Daarnaast is PBE verplichtingen aangegaan in het kader van het Convenant Borging Publiek Belang Kerncentrale Borssele uit 2009. Hiermee is een termijn tot sluiting van de Kerncentrale
Borssele (voorgenomen sluiting 2033) gemoeid.
Na een statutenwijziging in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 14 december 2011 is deinrichting van PBE aangepast naar de status van een SPV, vergelijkbaar met o.a. Verkoop Vennootschap B.V.
Conform de koopovereenkomst kon RWE tot uiterlijk 30 september 2015 potentiële claims indienen ten laste van het General Escrow Fonds (zie Verkoop Vennootschap B.V.). RWE had op 30 september 2015 geen potentiële claims ingediend m.b.t. verkoop van het 50% belang in EPZ.Het General Escrow Fonds is in juli 2016 geliquideerd en uitgekeerd aan de aandeelhouders.
Financieel belang Met de liquidatie van het General Escrow Fonds is alleen nog sprake van een risico en daarmee aansprakelijkheid voor de verkopende aandeelhouders ter hoogte van het bedrag dat als werkkapitaal wordt aangehouden in de vennootschap.
Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag € 1.499.000) (art 2.:81 BW).
Financiële kengetallen Eigen vermogen 1-1-2022 € 1.532.074,-, 31-12-2022  € 0.
Vreemd vermogen 1-1-2022 € 6.925,-, 31-12-2022 € 0.
Het financieel resultaat 2022 na belasting is  € 0.

Voornemens 2023

 

Ondanks dat het General Escrow fonds in juni 2016 is geliquideerd, dient de vennootschap als gevolg van contractuele verplichtingen met betrekking tot het Convenant Borging Publiek Belang Kerncentrale Borssele uit 2009 nog in stand gehouden te worden. Het bestuur van de vennootschap is in overleg met de andere contractuele partijen om na te gaan of deze contractuele verplichtingen voortijdig kunnen worden beëindigd en de vennootschap vervolgens kan worden ontbonden.
 Het doel is dat de vennootschap in 2022 (of eerder indien mogelijk) zal kunnen worden opgeheven en de resterende liquide middelen kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang.
Naam N.V. Waterbedrijf Groningen
Vestigingsplaats Groningen
Verbonden Partijen Alle Groninger gemeenten, de gemeente Tynaarlo gedeeltelijk en de provincie Groningen
Bestuurlijk belang Zorg voor duurzame beschikbaarheid van schoon drinkwater tegen een maatschappelijk verantwoord en een zo laag mogelijk kostendekkend tarief.
Financieel belang Onze gemeente bezit 11 aandelen met een nominale waarde van € 5.500. (€ 500 per aandeel). Er wordt geen dividend uitgekeerd.
Voornemens 2023 Waterbedrijf Groningen richt zich op een duurzame winning, zuivering en distributie van schoon, veilig en smaakvol water.
Naam Afvalsturing Friesland NV (Omrin)
Vestigingsplaats Leeuwarden
Verbonden Partijen De aandelen van de Afvalsturing Friesland NV zijn in handen van de Friese gemeenten, de Groningse gemeenten Eemsdelta en Westerwolde, de Noord-Veluwse gemeenten Elburg, Ermelo, Harderwijk, Nunspeet, Oldebroek en Putten en NV Irado.
Bestuurlijk belang Zeggenschap als aandeelhouder. Tenminste driemaal per jaar vindt een aandeelhoudersvergadering plaats.
Financieel belang -
Voornemens 2023 Het afvalbeleid van gemeenten uitvoeren via inzameling, verwerking en valorisatie van huishoudelijk afval op de meest duurzame wijze.
Naam Grid N.V.
Vestigingsplaats Scheemda
Verbonden Partijen De aandeelhouders zijn de gemeenschappelijke regeling Veendam, Pekela, Oldambt en Westerwolde.
Bestuurlijk belang Het bestuur van de NV is opgedragen aan een directie onder toezicht van de raad van commissarissen bestaande uit vier leden
Financieel belang Onze gemeente bezit 20 procent van de aandelen (€ 9.000,-) van € 1,- nominaal.
Financiële kengetallen Onze bijdrage aan GRID voor het jaar 2022 bedraagt € 1.064.358. Bijdrage voor 2023 bij het op maken ( 20-09-2022) van de begroting 2023 nog niet bekend.

Voornemens 2023

-

 

Stichtingen en verenigingen

Terug naar navigatie - Stichtingen en verenigingen

Stichtingen en vereniging zijn ook vormen van privaatrechtelijke deelnemingen. In een aantal verenigingen en stichtingen heeft de gemeente bestuursdeelname en ook een financiële verbondenheid.

Te weten in de:

  • Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG)
  • Vereniging Groningse gemeenten (VGG)

Daarnaast zijn er ook een aantal stichtingen, waarin de gemeente deelneemt.

  • Stichting Centrum voor de kunsten Zuid Groningen
  • Stichting Bedrijvenpark Zuid-Groningen
  • Stichting Openbaar Onderwijs Oost Groningen.
Naam Bedrijvenpark Zuid-Groningen
Vestigingsplaats Sellingen
Verbonden Partijen Gemeente Stadskanaal en Gemeente Westerwolde
Bestuurlijk belang Ontwikkelen werkgelegenheid door middel van exploitatie bedrijventerrein
Financieel belang Exploitatie fase 1 is met winst afgerond.
Financiële kengetallen -
Voornemens 2023 De stichting wordt "slapende" gehouden.
Naam Agenda voor Veenkoloniën
Vestigingsplaats Stadskanaal
Verbonden Partijen Gemeenten Veendam, Pekela, Stadskanaal, Westerwolde, Borger-Odoorn, Aa en Hunze en Emmen, de waterschappen Hunze en Aa’s en Velt en Vecht en de provincies Groningen en Drenthe
Bestuurlijk belang Het verbeteren van de sociaal-economische ontwikkeling van de Veenkoloniën.
Financieel belang De bijdrage in de kosten van het projectbureau en de proceskosten voor 2023 bedraagt € 7.200.
Financiële kengetallen -
Voornemens 2022 De Agenda voor de Veenkoloniën heeft de inzet om, zij het op incidentele basis en vooral met inzet van bestuurlijke contacten, een wezenlijke bijdrage aan de verbetering van de sociaaleconomische problematiek in de Gronings-Drentse Veenkoloniën en daarmee ook het imago te leveren.