Sitemap

  1. Blz. 1 Programmabegroting 2023
    1. Blz. 2 Programmabegroting 2023
    2. Blz. 3 Programma's
      1. Blz. 4 Programma 1 Veiligheid
        1. Blz. 5 Missie en doelstelling: programma 1
          1. Blz. 6 Missie en doelstelling
        2. Blz. 7 Programmaonderdeel: Crisisbeheersing en brandweer
          1. Blz. 8 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 9 1. Goede voorbereiding op incidenten, rampen en crises door planvorming, opleiden - trainen - oefenen, advisering, evaluatie en de organisatie van het lokale team en het regionale Team Bevolkingszorg.
              1. Blz. 10 1a. Uitvoering van de gemeentelijke taken ter voorbereiding op incidenten, rampen en crises
              2. Blz. 11 1b. Het aantal medewerkers voor het regionale Team Bevolkingszorg wordt geleverd
            2. Blz. 12 2. Een adequate en effectieve brandweerzorg waarbij aandacht is voor preventie en die snel kan worden ingezet om kwalitatieve hulpverlening te leveren.
              1. Blz. 13 2a. De gemeente Westerwolde beschikt over drie brandweerposten met voldoende vrijwilligers
              2. Blz. 14 2b. Zorgdragen voor goede secundaire arbeidsvoorwaarden voor de vrijwillige brandweer
              3. Blz. 15 2c. Wij spannen ons in om de bluswatervoorziening toekomstbestendig te maken
        3. Blz. 16 Programmaonderdeel: Openbare orde en veiligheid
          1. Blz. 17 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 18 1. Versterking veiligheidsgevoel van de inwoners en ondernemers.
              1. Blz. 19 1a. Een bijdrage leveren aan de lokale veiligheidsprioriteiten
              2. Blz. 20 1b. Bij casuïstiek wordt samengewerkt met het Sociaal Domein en het Actiecentrum Veiligheid en Zorg Groningen
              3. Blz. 21 1c. Toezicht en handhaving op naleving regelgeving
              4. Blz. 22 1d. Er wordt medewerking verleend aan de aanpak van de ketenmariniers
              5. Blz. 23 1e. Uitvoering geven aan raadsbesluit van 6 november 2019 inzake het politiebureau Ter Apel en dienstverlening politie cluster Westerwolde
        4. Blz. 24 Beleidsindicatoren: programma 1
          1. Blz. 25 Beleidsindicatoren
        5. Blz. 26 Wat mag het kosten: programma 1
          1. Blz. 27 Wat mag het kosten
      2. Blz. 28 Programma 2 Openbaar gebied
        1. Blz. 29 Missie en doelstelling: programma 2
          1. Blz. 30 Missie en doelstelling
        2. Blz. 31 Programmaonderdeel: Verkeer en wegen
          1. Blz. 32 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 33 1. Uitvoeren van het gemeentelijk verkeer- en vervoersplan (GVVP).
              1. Blz. 34 1a. De risico’s op ongelukken verminderen door het aanpakken van de top vijf gemeentelijke wegen waar het hoogste risico op ongelukken is.
              2. Blz. 35 1b. Uitvoering van het MIP project 2118 (Fietsveilig Westerwolde). We zoeken zoveel mogelijk naar subsidiemogelijkheden door derden (o.a. Rijk/Provincie)
              3. Blz. 36 1c. Saneren en/of beter zichtbaar maken van circa 58 fietspaaltjes/obstakels op – en langs gemeentelijke fietspaden in de gemeente (met subsidie provincie).
            2. Blz. 37 2. Het verbeteren van de bereikbaarheid.
              1. Blz. 38 2a. Met de OV-aanbieders in gesprek te blijven om de OV-verarming zoveel mogelijk tegen te gaan.
              2. Blz. 39 2b. Samen met de inwoners lokaal creatieve vervoersoplossingen te bedenken en het project Automaatje voort te zetten.
              3. Blz. 40 2c. Maximaal in te zetten op de komst van de Nedersaksenlijn.
              4. Blz. 41 2d. De wegen op basisniveau onderhouden en de achterstand gefaseerd wegwerken. Daar waar projecten uitgevoerd worden kijken naar combinatiemogelijkheden
            3. Blz. 42 3. Het verbeteren van het gemeentelijk objectverwijssysteem.
              1. Blz. 43 3. Opstellen en vaststellen van een Beleidsnota Bewegwijzering.
        3. Blz. 44 Programmaonderdeel: Openbaar groen
          1. Blz. 45 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 46 1. Met (groene) voorzieningen een duurzame bijdrage leveren aan de functies wonen, recreatie, natuur, werken en milieu.
              1. Blz. 47 1. Het planmatig beheren en onderhouden van het openbaar groen in de openbare ruimte.
            2. Blz. 48 2. Behoud en herstel van de kwaliteit van het openbaar gebied waarmee een veilige, schone en duurzame leefomgeving wordt geboden.
              1. Blz. 49 2a. Vanuit de beheerpakketten het beheer en onderhoud van het openbaar groen verzorgen.
              2. Blz. 50 2b. Het jaarlijks snoeien en inspecteren van zo’n 15.000 bomen en het bestrijden van de eikenprocessierups op zo’n 30 hotspots.
        4. Blz. 51 Programmaonderdeel: Openbare verlichting en bruggen
          1. Blz. 52 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 53 1. Openbare verlichting op een zodanige manier vormgeven, dat inwoners veilig gebruik kunnen maken van de openbare ruimte.
              1. Blz. 54 1. Uitvoering geven aan het beheers - en onderhoudsplan als onderdeel van het beleidsplan openbare verlichting.
            2. Blz. 55 2. Veilige bruggen om een goede infrastructuur te waarborgen.
              1. Blz. 56 2. Uitvoering geven aan het beheers- en onderhoudsplan voor 138 bruggen. Renovatie van de hefbrug Barnflair Oost/Munnekemoer. Voorbereiden van de renovatie van 14 bruggen over het Ruiten Aa kanaal.
          2. Blz. 57 Verkeersveiligheid
          3. Blz. 58 Runderzoom
          4. Blz. 59 Nota onderhoud gemeentelijke gebouwen / NOR 2.0 en verduurzaming
        5. Blz. 60 Wat mag het kosten: programma 2
          1. Blz. 61 Wat mag het kosten
      3. Blz. 62 Programma 3 Bedrijvigheid en duurzaamheid
        1. Blz. 63 Missie en doelstelling: programma 3
          1. Blz. 64 Missie en doelstelling
        2. Blz. 65 Programmaonderdeel: Bedrijfsloket en bedrijfsregelingen
          1. Blz. 66 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 67 1. Een sterke economie creëren, dat zorgt voor banen, kansen biedt aan ondernemers en welvaart genereert voor de inwoners.
              1. Blz. 68 1a. Bereikbaar en zichtbaar zijn voor de ondernemers én ondernemers (vooral ook starters) actief ondersteunen.
              2. Blz. 69 1b. De detailhandel versterken door de maatregelen uit het uitvoeringsplan van de ‘Detailhandelsvisie’ op te pakken.
              3. Blz. 70 1c. De samenwerking tussen onderwijs-, kennisinstellingen en ondernemers aanjagen, onder andere via innovatiewerkplaatsen en gebiedscoöperaties.
              4. Blz. 71 1d. Nauwe afstemming met de accountmanagers van Afeer en Wedeka.
              5. Blz. 72 1e. Innovatie in de agrarische sector aanjagen, onder andere via de Agenda voor de Veenkoloniën, LTO en door innovatieve projecten te ondersteunen.
              6. Blz. 73 1f. Regelmatig bedrijfsbezoeken afleggen vanuit het college en vanuit de EZ-ambtenaren.
        3. Blz. 74 Programmaonderdeel: Economische promotie
          1. Blz. 75 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 76 1. Cittaslow doorontwikkelen
              1. Blz. 77 1a. Aansluiting zoeken bij beleidsterreinen zoals recreatie en toerisme, economie, duurzaamheid, landschap en inkoop. Zo is Cittaslow meer zichtbaar in onze organisatie en het beleid;
              2. Blz. 78 1b. We hebben de toelatingseisen voor nieuwe supporters aangescherpt. Het is belangrijk dat het Cittaslow keurmerk haar waarde behoudt. Daarom zijn we selectief bij het toelaten van nieuwe bedrijven en organisaties;
              3. Blz. 79 1c. Samenwerking opzoeken met andere Cittaslow gemeenten. Dit doen we door werkwijzen te delen en gezamenlijk Cittaslow reisarrangementen op te stellen;
              4. Blz. 80 1d. We brengen vier keer in het jaar een Cittaslow nieuwsbrief uit. De nieuwsbrief is er voor supporters en andere geïnteresseerden. Hierin staan verhalen van supporters, evenementen in het gebied en ontwikkelingen vanuit de gemeente;
              5. Blz. 81 1e. Samenwerking tussen supporters van Cittaslow versterken door ontmoetingen en bijeenkomsten te organiseren. We faciliteren en stimuleren initiatieven vanuit inwoners, ondernemers en organisaties;
              6. Blz. 82 1f. Samen met de Cittaslow supporters organiseren we een Cittaslow dag in Westerwolde in het voorjaar van 2023;
              7. Blz. 83 1g. We werken aan het Beste Cittaslow Idee van het jaar, een wedstrijd waarbij de winnaar een cheque krijgt om zijn of haar Cittaslow project uit te voeren.
            2. Blz. 84 2. Profilering van de gemeente als interessant vestigingsgebied voor bedrijven.
              1. Blz. 85 2a. Vermarkten van bedrijfsterreinen. Voor het gebied langs de N366 wordt er gekeken of er meer ruimte voor bedrijven moet komen.
              2. Blz. 86 2b. Profilering van onze gemeente, o.a. op beurzen en evenementen.
              3. Blz. 87 2c. Uitvoering geven aan de ‘Detailhandelsvisie’ Westerwolde
            3. Blz. 88 3. Een groei van het aantal overnachtingen en meer werkgelegenheid in Westerwolde en daarmee een groei van de regionale economie mogelijk maken.
              1. Blz. 89 3a. Samen met de Oost-Groninger gemeenten beleid ontwikkelen op het gebied van verblijfsrecreatie, evenementen en toeristenbelasting.
              2. Blz. 90 3b. In samenwerking met de grondeigenaren steigers aanleggen langs de Ruiten Aa en routes ontwikkelen ter bevordering van de kanovaart.
              3. Blz. 91 3c. Onderzoek doen naar de mogelijkheden voor suppen in Westerwolde.
              4. Blz. 92 3d. De uitkomst van het onderzoek naar fietspaden gebruiken om plannen te maken
              5. Blz. 93 3e. De Tocht om de Noord organiseren om wandelaars van buiten en binnen de provincie kennis te laten maken met Westerwolde.
            4. Blz. 94 4. Goed functionerende bedrijventerreinen.
              1. Blz. 95 4a. Ondernemers ondersteunen bij hun plannen voor het opwaarderen en collectief verduurzamen van bedrijventerreinen.
              2. Blz. 96 4b. Samen met parkmanagement deelnemen aan de jaarlijkse schouw van bedrijventerrein ’t Heem in Ter Apel.
            5. Blz. 97 5. Westerwolde verduurzamen door CO2 reductie te bevorderen, energie te besparen, duurzame energie op te wekken en circulariteit te bevorderen.
              1. Blz. 98 a. Het uitvoeringsprogramma Duurzaamheid herijken en bijstellen. Hierbij o.a. aansluiten op het landelijke programma Versnelling Verduurzaming Gebouwde Omgeving
              2. Blz. 99 b. Verder ontwikkelen Regionale energiestrategie Groningen RES). Medio 2023 zal de RES 2.0 worden vastgesteld met daarin o.a. de monitoring van de voortgang van huidige ambities en een verkenning van ambities na 2030.
              3. Blz. 100 c. Verder uitrollen plan Oost-Groningen bespaart energie
              4. Blz. 101 d. Campagne opzetten voor inwoners van Westerwolde voor het isoleren van woningen en energie besparen.
              5. Blz. 102 e. Opstellen en uitvoeren van een uitvoeringsprogramma voor de warmtetransitie, aansluitend op de Transitievisie Warmte
              6. Blz. 103 f. Het duurzaamheidsfonds implementeren, evalueren en bijstellen.
              7. Blz. 104 g. Uitkomsten van de beleidsevaluatie zonneparken en kleine windmolens implementeren, evalueren en bijstellen.
              8. Blz. 105 h. Proces en maatwerk ondersteuning voor zonnepark initiatieven
              9. Blz. 106 i. Zorgdragen voor participatie bij zonneparken
              10. Blz. 107 j. De aanpak van energiearmoede in Westerwolde voortzetten en optimaliseren
              11. Blz. 108 k. De visie en het plaatsingsbeleid voor laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen herijken en bijstellen
        4. Blz. 109 Beleidsindicatoren: programma 3
          1. Blz. 110 Beleidsindicatoren
        5. Blz. 111 Wat mag het kosten: programma 3
          1. Blz. 112 Wat mag het kosten
      4. Blz. 113 Programma 4 Onderwijs
        1. Blz. 114 Missie en doelstelling: programma 4
          1. Blz. 115 Missie en doelstelling
        2. Blz. 116 Programmaonderdeel: Openbaar basisonderwijs
          1. Blz. 117 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 118 1. In ons strategisch beleidsplan 2023-2027 hebben we onze ambities geformuleerd in een aantal grote doelen:
              1. Blz. 119 1. De grote doelen vormen ontwikkelthema’s voor deze beleidsperiode. Met onze zeven scholen geven we daar op de volgende wijze uitvoering aan
            2. Blz. 120 2. Elke leerling wordt optimaal ondersteund in zijn ontwikkelingsproces van kleuter naar tiener en gestimuleerd om zijn talenten (brede vorming) te ontwikkelen.
              1. Blz. 121 2. Onze scholen beschikken over een actueel beschreven schoolondersteuningsprofiel.
          2. Blz. 122 Onderwijs voor Oekraïense kinderen
          3. Blz. 123 Financiën
        3. Blz. 124 Programmaonderdeel: Onderwijshuisvesting
          1. Blz. 125 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 126 1. Met het realiseren van het vastgestelde Integraal Huisvestingsplan (IHP) onderwijs willen wij binnen de gemeente voldoende (basis) scholen behouden, met een goede spreiding over de gehele gemeente.
              1. Blz. 127 1. In november 2020 is het nieuwe IHP vastgesteld. Vanuit het IHP zijn Bellingwolde, Blijham en RSG Ter Apel (ISK) aangemerkt als huisvesting met een hoge prioriteit.
        4. Blz. 128 Programmaonderdeel: Onderwijsbeleid en leerlingzaken
          1. Blz. 129 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 130 1. Centraal in het lokaal onderwijsbeleid staat de samenhang van peuteropvang, voor- en vroegschoolse educatie en onderwijs achterstandenbeleid.
              1. Blz. 131 1. Wij zetten middelen in voor het handhaven van de kwaliteit van de voorschoolse voorzieningen en op financiële toegankelijkheid voor alle ouders.
            2. Blz. 132 2. We willen voorschoolse educatie aanbieden aan de vluchtelingenpeuters die op het terrein van het COA in Ter-Apel verblijven.
              1. Blz. 133 2. In 2022 is er een intentieovereenkomst getekend tussen het COA, het ministerie en de gemeente.
            3. Blz. 134 3. We willen met behulp van het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) zoveel mogelijk de door corona opgelopen onderwijsvertragingen bij kinderen en jongeren inhalen.
              1. Blz. 135 3. In 2022 zullen wij het opgestelde NPO-plan, dat in samenwerking met de schoolbesturen en scholen is opgesteld, voortzetten. In het plan is zoveel mogelijk de verbindingen/versterking gemaakt met het gemeentelijke aanbod dat reeds aanwezig was.
            4. Blz. 136 4. Wij willen samen met de scholen de kinderen goed bewegingsonderwijs bieden, zodat de basis voor een gezonde en actieve leefstijl wordt gelegd.
              1. Blz. 137 4. We zijn met het onderwijs in gesprek over de vormgeving van het bewegingsonderwijs.
            5. Blz. 138 5. We willen schoolverzuim zoveel mogelijk voorkomen.
              1. Blz. 139 5. De RMC-trajectbegeleider en de leerplichtambtenaar werken samen om voortijdig schoolverlaten te voorkomen. Hiermee wordt uitvoering gegeven aan het nieuwe convenant Regionale aanpak Voortijdig School Verlaten (VSV) 2020-2024.
            6. Blz. 140 6. We willen kinderen en jongeren betrekken bij de politiek en aansluiting te zoeken bij wat de jeugd zelf wil.
              1. Blz. 141 6. In 2023 zal er een kinderraad georganiseerd worden.
            7. Blz. 142 7. We willen de vicieuze cirkel van laaggeletterdheid binnen het gezin doorbreken, zodat taalachterstanden voorkomen kunnen worden.
              1. Blz. 143 7. In samenwerking met de stuurgroep laaggeletterdheid continueren wij de uitvoering van de “Gezinsaanpak laaggeletterdheid”.
            8. Blz. 144 8. We willen kwalitatief goed onderwijs bieden aan de Oekraïense vluchtelingenkinderen binnen de gemeentelijke opvang.
              1. Blz. 145 8. In samenwerking met Openbaar Onderwijs Westerwolde (OOW) zullen wij het basisonderwijs op de gemeentelijke opvanglocatie vorm gaan geven.
        5. Blz. 146 Beleidsindicatoren: programma 4
          1. Blz. 147 Beleidsindicatoren
        6. Blz. 148 Wat mag het kosten: programma 4
          1. Blz. 149 wat mag het kosten
      5. Blz. 150 Programma 5 Sport, cultuur en recreatie
        1. Blz. 151 Missie en doelstelling: programma 5
          1. Blz. 152 Missie en doelstelling
        2. Blz. 153 Programmaonderdeel: Sportbeleid en activering
          1. Blz. 154 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 155 1. We zetten ons er voor in dat iedereen, ongeacht leeftijd, financiële situatie of eventuele beperking handicap moet kunnen participeren in sport en bewegen.
              1. Blz. 156 1a. Samen met de ondertekenaars en alle betrokken partijen gaan we verder aan de slag om de opgenomen ideeën in het lokaal sportakkoord tot uitvoering te brengen.
              2. Blz. 157 1b. Oppakken van de actiepunten uit de Sport- en Beweegvisie zoals opgenomen in het Uitvoeringsplan “Gemeente Westerwolde Beweegt”. Deze activiteiten zijn ingedeeld naar de thema’s van het landelijke Sportakkoord.
        3. Blz. 158 Programmaonderdeel: Sportaccommodaties
          1. Blz. 159 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 160 1. Het behouden van de gemeentelijke zwembaden in Sellingen, Ter Apel en Vlagtwedde.
              1. Blz. 161 1. De baden in Sellingen, Ter Apel en Vlagtwedde open houden. Er zal naar een gepaste beheerconstructie worden gekeken
            2. Blz. 162 2. Het behouden van het huidige voorzieningenniveau van binnen- en buitensportaccommodaties.
              1. Blz. 163 2a. Wij borgen de kwaliteit van de accommodaties met het uitvoeren van het onderhoudsplan voortvloeiende uit het gemeentelijke vastgoedplan.
              2. Blz. 164 2b. Wij maken goede afspraken met de gebruikers om maximaal gebruik te kunnen maken van de accommodaties. In overleg met verenigingen is soms maatwerk mogelijk.
        4. Blz. 165 Programmaonderdeel: Cultureel erfgoed
          1. Blz. 166 Informatie
        5. Blz. 167 Programmaonderdeel: Media
          1. Blz. 168 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 169 1. Stimuleren van kunst en cultuur
              1. Blz. 170 1. De ‘Cultuurvisie Gemeente Westerwolde 2017-2020’ wordt begin 2022 vervangen door de ‘Cultuurnota Gemeente Westerwolde 2022-2025’.
        6. Blz. 171 Programmaonderdeel: (openlucht) Recreatie
          1. Blz. 172 Informatie
        7. Blz. 173 Beleidsindicatoren: programma 5
          1. Blz. 174 Beleidsindicator
        8. Blz. 175 Wat mag het kosten: programma 5
          1. Blz. 176 Wat mag het kosten
      6. Blz. 177 Programma 6 Sociaal domein
        1. Blz. 178 Missie en doelstelling: programma 6
          1. Blz. 179 Missie en doelstelling
        2. Blz. 180 Programmaonderdeel: Jeugdhulp
          1. Blz. 181 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 182 1. Een verschuiving van geïndiceerde hulp naar preventie tot stand brengen.
              1. Blz. 183 1. Pilot vrij toegankelijke ambulante jeugdhulp
            2. Blz. 184 2. (Een vorm van) Ondersteuner Jeugd en Gezin (OJG) bij alle huisartspraktijken.
              1. Blz. 185 2. We zijn in gesprek met de huisartsen in Noord en Midden om, in navolging van gebied Zuid, bij alle huisartspraktijken in Westerwolde een (vorm van) een OJG te realiseren.
            3. Blz. 186 3. Versterken van de toegang
              1. Blz. 187 3. De pilot gebiedsgericht werken in gebied midden, wordt uitgebreid naar de andere gebieden.
            4. Blz. 188 4. Het uitbreiden van de doelgroep voor de Regionale Meld- en Coördinatiefunctie (RMC)
              1. Blz. 189 4. De RMC-functie is opgezet om voortijdig schoolverlaten onder jongeren na de kwalificatie-plichtige leeftijd te beperken.
            5. Blz. 190 5. Intensivering samenwerking Stichting Welzijn Westerwolde (SWW)
              1. Blz. 191 5. We willen de samenwerking met SWW intensiveren, door de Algemeen Maatschappelijk werkers, Gezinscoaches en Jongerenwerkers nauw te betrekken in het gebiedsgericht werken.
            6. Blz. 192 6. Integrale data analyse Sociaal Domein
              1. Blz. 193 6. We werken aan een integrale data analyse en een “dashboard Sociaal Domein”, waardoor we een goede prognose kunnen maken van de uitgaven, maar tevens tijdig ontwikkelingen kunnen zien om daarop te kunnen rapporteren en inspelen.
            7. Blz. 194 7. Project Versterken en ondersteunen pleegouders.
              1. Blz. 195 7. In 2021 zijn landelijk 2.297 nieuwe pleegouders ingeschreven.
            8. Blz. 196 8. Betrekken kinderen en jongeren bij gemeentepolitiek.
              1. Blz. 197 8. Aan deze ambitie uit het coalitieprogramma willen we gebiedsgericht en in nauwe afstemming met samenwerkingspartners (onderwijs, SWW etc) èn de jongeren vorm geven.
            9. Blz. 198 9. Goede en betaalbare Jeugdhulp aan Asielzoekerskinderen.
              1. Blz. 199 9. Wij ontvangen voor deze taak extra middelen van het Rijk, gebaseerd op het aantal kinderen dat jaarlijks op het COA-terrein verblijft.
        3. Blz. 200 Programmaonderdeel: Inkomensregelingen
          1. Blz. 201 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 202 1. Wij willen dat zo weinig mogelijk mensen een beroep hoeven te doen op een uitkering.
              1. Blz. 203 1a. Wij voeren de Participatiewet goed uit zodat alleen de mensen die er recht op hebben, een uitkering krijgen;
              2. Blz. 204 1b. Wie een uitkering aanvraagt krijgt goede en duidelijke informatie over de rechten en plichten die horen bij het ontvangen van een uitkering
            2. Blz. 205 2. Wij willen uitkomen met het BUIG-budget.
              1. Blz. 206 2a. Alleen de mensen die recht hebben op een uitkering, krijgen een uitkering. Wij zien toe op de naleving van de verplichtingen die horen bij het ontvangen van een uitkering.
              2. Blz. 207 2b. Wanneer achteraf blijkt dat een uitkering onterecht is uitbetaald, dan moet deze terugbetaald worden.
        4. Blz. 208 Programmaonderdeel: Minimabeleid
          1. Blz. 209 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 210 1. Het terugdringen en voorkomen van financiële armoede.
              1. Blz. 211 1a. Wij blijven ons inzetten op het voorkomen en op tijd signaleren van financiële armoede. Wij ondersteunen onze inwoners om zichzelf te kunnen blijven redden.
              2. Blz. 212 1b. Wij werken samen met onze (keten)partners.
              3. Blz. 213 1c. Bij kinderarmoede zetten wij in op het zoveel mogelijk mee kunnen doen aan maatschappelijke activiteiten
              4. Blz. 214 1d. Om de doelgroep goed te kunnen bereiken, zetten we tussenpersonen van (keten) partners, medewerkers welzijn en onze eigen consulenten in.
              5. Blz. 215 1e. Het inzetten van maatwerk binnen het gebiedsgericht werken
        5. Blz. 216 Programmaonderdeel: Begeleide participatie
          1. Blz. 217 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 218 1. Iedereen doet mee en kan zichzelf redden, zo goed als mogelijk.
              1. Blz. 219 1a. Mensen die veel moeite hebben om werk te krijgen, gaan wij extra ondersteunen
              2. Blz. 220 1b. Wij bieden project aan, aan mensen die tijdelijk niet kunnen werken of al lange tijd zonder werk zitten, om hiermee ook deze klanten te laten mee doen.
            2. Blz. 221 2. Niemand zit onnodig thuis. De aandacht ligt altijd op de mogelijkheden van het iemand, wij denken in kansen, niet in hindernissen.
              1. Blz. 222 2a. Mensen met een zeer lange afstand tot de arbeidsmarkt zijn in beeld en worden regelmatig gesproken over hoe het gaat.
              2. Blz. 223 2b. De tegenprestatie naar vermogen wordt gebruikt.
              3. Blz. 224 2c. Inwoners die moeite hebben om mee te doen in de samenleving en/of zich afzonderen of moeite hebben met sociale contacten worden aangezet om mee te doen aan de Westerwoldse samenleving.
            3. Blz. 225 3. Wij doen mee in twee Gemeenschappelijke Regelingen (GR) voor de WSW. Wij willen dat Afeer en Wedeka sterk samenwerken.
              1. Blz. 226 3. Wij bewaken dat de directies van beide SW-bedrijven de bedrijfsactiviteiten en de leerwerktrajecten op elkaar afstemmen zodat er in de regio een breed en aanvullend aanbod is.
            4. Blz. 227 4. Inburgeraars zo spoedig mogelijk laten inburgeren en mee doen in de samenleving op grond van de Wet Inburgering.
              1. Blz. 228 4a. Aanbieden van goede inburgeringslessen
              2. Blz. 229 4b. Actieve begeleiding naar werk of opleiding door Afeer en de gemeente vanaf het moment van plaatsing in onze gemeente
        6. Blz. 230 Programmaonderdeel: Schuldhulpverlening
          1. Blz. 231 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 232 1. Het terugdringen en voorkomen van schuldhulpsituaties.
              1. Blz. 233 1a. Verder verstevigen preventie, vroegsignalering en het bevorderen van financiële redzaamheid van onze inwoners.
              2. Blz. 234 1b. Om de doelgroep goed te kunnen bereiken, zetten we medewerkers vanuit welzijn, eigen consulenten en onze (keten) partners in.
              3. Blz. 235 1c. Inzetten op nazorg via welzijn en daarmee voorkoming van terugvallen in de oude (schuld)situatie.
              4. Blz. 236 1d. In het kader van de actuele problematiek rondom Energiearmoede verwachten we een groter beroep van inwoners op de bestaande minimaregelingen.
            2. Blz. 237 2. Een laagdrempelige, integrale en uniforme gemeentelijke schuldhulpverlening.
              1. Blz. 238 2. Met het Voorportaal schuldhulpverlening, de GKB en (keten) partners zetten we een mix van ondersteuning en begeleiding in. Gericht op de specifieke (schuld)situatie van onze inwoners.
        7. Blz. 239 Programmaonderdeel: Wmo voorzieningen
          1. Blz. 240 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 241 1. Versterken van de toegang.
              1. Blz. 242 1. De pilot gebiedsgericht werken in gebied midden, wordt uitgebreid naar de andere gebieden.
            2. Blz. 243 2. Bij beschermd wonen zetten we in op de transformatiebeweging van beschermd wonen naar beschermd thuis.
              1. Blz. 244 2a. Per 2023 is er een nieuwe contractperiode ingegaan. Hierin is de beweging van beschermd wonen naar beschermd thuis meegenomen.
              2. Blz. 245 2b. Regie voeren op in-, door- en uitstroom. De toegang houdt meer regie op het proces van in-, door- en uitstroom. Hierdoor kan er naar verwachting makkelijker worden ondersteunt bij het op- en afschalen en daarmee passendere ondersteuning wo
            3. Blz. 246 3. Betere beheersing van de kostenontwikkelingen Wmo.
              1. Blz. 247 3. De Wmo heeft te maken met een stijging aan uitgaven. Daarom werken we aan een integrale data-analyse en een “dashboard Sociaal Domein”.
            4. Blz. 248 4. Uitwerken speerpunten beleidskader specifieke doelgroepen.
              1. Blz. 249 4a. De gemeente gaat samen met Veilig Thuis na welke taken mogelijk overgedragen kunnen worden van Veilig Thuis naar het voorliggend veld.
              2. Blz. 250 4b. We blijven in overleg met de corporaties en zorginstellingen om afspraken te maken met betrekking tot de uitstroom voor inwoners die in de Maatschappelijke Opvang of Beschermd Wonen verblijven.
            5. Blz. 251 5. Mensen met dementie kunnen zo lang mogelijk veilig in hun vertrouwde omgeving blijven wonen.
              1. Blz. 252 5a. We voeren een tweede fase van het project LeefSamen (slimme sensoren) uit voor de doelgroep van 65-jarigen. Ook de huurwoningen worden daarin meegenomen.
              2. Blz. 253 5b. We faciliteren het lokale netwerk dementie van de casemanagers dementie die namens de diverse thuiszorgorganisatie in onze gemeente actief zijn.
              3. Blz. 254 5c. Onze welzijnsinstelling voert activiteiten uit voor mensen met dementie (bewegen op muziek) en hun mantelzorgers. We ondersteunen het Steunpunt mantelzorg van SWW en het Alzheimercafé in Blijham.
        8. Blz. 255 Programmaonderdeel: Diversiteit
          1. Blz. 256 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 257 1. Bevorderen sociale acceptatie lesbische vrouwen, homomannen, biseksuelen, transgenders en mensen met een intersekse conditie (LHBTI).
              1. Blz. 258 1. De Uitvoering startnotitie/stappenplan seksuele en genderdiversiteit.
            2. Blz. 259 2. Bevorderen sociale acceptatie lesbische vrouwen, homomannen, biseksuelen, transgenders en mensen met een intersekse conditie (LHBTI).
              1. Blz. 260 2. Uitvoering startnotitie/stappenplan seksuele en genderdiversiteit.
        9. Blz. 261 Beleidsindicatoren: programma 6
          1. Blz. 262 Beleidsindicatoren
        10. Blz. 263 Wat mag het kosten: programma 6
          1. Blz. 264 Wat mag het kosten
      7. Blz. 265 Programma 7 Milieu en gezondheid
        1. Blz. 266 Missie en doelstelling: programma 7
          1. Blz. 267 Missie en doelstelling
        2. Blz. 268 Programmaonderdeel: Milieubeheer
          1. Blz. 269 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 270 1. Een duurzame, veilige en zo schoon mogelijke leefomgeving.
              1. Blz. 271 1a. Grondverzet op basis van de door de raad vastgestelde bodemkwaliteitskaarten, nota bodembeheer incl. erratum en ODG-notitie “zoute bagger”.
              2. Blz. 272 1b. Verdere uitvoering bodemsanering voormalige stortplaats Schaalbergerweg
              3. Blz. 273 1c. Vullen van het gezamenlijke provincie brede bodeminformatiesysteem met de benodigde gegevens.
              4. Blz. 274 1d. Overdracht bodemtaken en archief van provincie naar gemeente in verband met de Omgevingswet. Het leveren van bijdragen vanuit het vakgebied milieu aan het op te stellen Omgevingsplan.
              5. Blz. 275 1e. Vergunningverlening, toezicht en handhaving van milieu-inrichtingen door de ODG.
        3. Blz. 276 Programmaonderdeel: Riolering
          1. Blz. 277 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 278 1. Een veilig en schoon watersysteem waarbij het oppervlaktewater schoon is en afvalwater op een verantwoorde wijze wordt afgevoerd en verwerkt.
              1. Blz. 279 1a. Uitvoering geven aan het Afvalwaterbeleidsplan 2021-2025.
              2. Blz. 280 1b. Met waterschap en regiogemeenten voor uitvoering van de watertaken samenwerken aan het Afvalwaterbeleidsplan.
              3. Blz. 281 1c. Het uitvoeren van de maatregelen uit het uitvoeringsplan voor het jaar 2023, zoals relinen en vervangen van een deel van het vrijvervalriool.
            2. Blz. 282 2. Westerwolde meer klimaatbestendig maken.
              1. Blz. 283 2. Beleid voor klimaatadaptatie ontwikkelen en een klimaatmaatregelplan opstellen.
        4. Blz. 284 Programmaonderdeel: Afval
          1. Blz. 285 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 286 1. Behoud van een schone leefomgeving.
              1. Blz. 287 1. Aanbieden van educatie voor kinderen van basischolen over de natuur en het milieu met speciale aandacht voor zwerfval, het jaarlijks schouwen van de plekken waar zwerfafval kan ontstaan en het bevorderen van het opruimen van zwerfafval.
            2. Blz. 288 2. Hergebruik van 95 % van alle ingezamelde grondstoffen en maximaal 30 kg niet herbruikbaar afval per persoon per jaar
              1. Blz. 289 2. Optimaliseren van het bestaande beleid en de ingevoerde maatregelen voor het inzamelen van afval en verbetering van de communicatie middels een nieuwe afvalapp.
        5. Blz. 290 Programmaonderdeel: Begraafplaatsen
          1. Blz. 291 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 292 1. Goed functionerende en onderhouden begraafplaatsen.
              1. Blz. 293 1a. Het op een doelmatige wijze beheren van de begraafplaatsen.
              2. Blz. 294 1b. Het verder bijwerken van de begraafplaatsenadministratie.
              3. Blz. 295 1c. Uitvoering geven aan MIP 2105 voor het ruimen en opnieuw uitgeven van graven op de begraafplaats Kapelweg in Ter Apel.
        6. Blz. 296 Programmaonderdeel: Volksgezondheid
          1. Blz. 297 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 298 1. Gezondheidsbevordering inwoners
              1. Blz. 299 1a. We hebben een Dienstverlenings-overeenkomst (DVO Westerwolde) met de GGD voor 2022-2023 afgesloten met de speerpunten: prenataal huisbezoek kwetsbare zwangeren, signalering laaggeletterdheid, pesten en autisme (in relatie tot onderwijs), partici
              2. Blz. 300 1b. We geven uitvoering aan ons lokaal preventieakkoord met de speerpunten terugdringen Overgewicht, Alcohol en Roken. Via de JOGG-aanpak investeren we extra in gezondheidsbevordering van onze jeugd.
              3. Blz. 301 1c. We faciliteren onze lokale coalitie Kansrijke Start/Goede Start en geven daarmee extra ondersteuning aan kwetsbare jonge gezinnen. We bekostigen extra kraamhulp voor minder draagkrachtige en kwetsbare inwoners. Binnen de aanpak Nu Niet Zwanger
              4. Blz. 302 1d. We vertalen de resultaten uit het Koploperproject Onafhankelijke Cliëntondersteuning in een plan van aanpak.
              5. Blz. 303 1e. Binnen de pijler gezondheid van de regiodeal Oost-Groningen geven we uitvoering aan Preventie in de keten (dekkend AED-netwerk in de regio, aansluiting medisch en sociaal domein) en Tijd voor Toekomst (verrijkte schooldag).
            2. Blz. 304 2. Samenwerkingsafspraken maken met zorgverzekeraar en huisartsen over gezondheidsbevordering en preventie
              1. Blz. 305 2a. We participeren in de Regionale werkagenda gemeenten en Menzis, in het Meerjaren- programma Psychisch kwetsbare Personen en de Regionale Taskforce wachttijden GGz. We evalueren onze lokale werkagenda en stellen zo nodig een nieuwe werkagenda op.
              2. Blz. 306 2b. We werken aan de doorontwikkeling van de verwijsmogelijkheden voor onze huisartsen naar het sociaal domein. We beogen daarbij ook een gemeentebrede invoering van de functie Ondersteuner Sociaal domein.
              3. Blz. 307 2c. We werken aan de doorontwikkeling van de aansluiting van het FACT-jeugdteam op het sociaal domein en we stellen cursussen Mental Health First Aid (EHB psychische O)
        7. Blz. 308 Beleidsindicatoren: programma 7
          1. Blz. 309 Beleidsindicatoren
        8. Blz. 310 Wat mag het kosten: programma 7
          1. Blz. 311 Wat mag het kosten
      8. Blz. 312 Programma 8 Wonen
        1. Blz. 313 Missie en doelstelling: programma 8
          1. Blz. 314 Missie en doelstelling
        2. Blz. 315 Programmaonderdeel: Ruimtelijke Ordening
          1. Blz. 316 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 317 1. De Omgevingswet per 1 januari 2023 op een goede wijze implementeren.
              1. Blz. 318 1a. Informatievoorziening, processen en systemen op orde brengen en inhoudelijk aan de slag met het Omgevingsplan.
              2. Blz. 319 1b. Een omgevingsplan voor Ter Apel opstellen.
        3. Blz. 320 Programmaonderdeel: Wonen en bouwen
          1. Blz. 321 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 322 1. Voldoende (betaalbare) woningen in Westerwolde.
              1. Blz. 323 1a. Uitvoeren van de maatregelen genoemd in de woonvisie Westerwolde.
              2. Blz. 324 1b. Onderzoek doen naar doelgroepen die een woning zoeken en mogelijk minder kansen maken en bekijken welk instrumentarium eventueel in te zetten is.
              3. Blz. 325 1c. Regionale, meerjarige samenwerkingsafspraken maken, aangevuld met lokale afspraken
            2. Blz. 326 2. Passende huisvesting van inwoners met een zorgvraag.
              1. Blz. 327 2a. Een woonzorgvisie opstellen
              2. Blz. 328 2b. Bij nieuwbouw en renovatie van sociale huurwoningen rekening houden met een zorgvraag gelet op de groeiende doelgroep
              3. Blz. 329 2c. Samen met partners zorgdragen voor uitstroom cliënten beschermd wonen.
            3. Blz. 330 3. Het verbeteren van de woonomgeving in de regio.
              1. Blz. 331 3a. Samen met het RWLP / Regio Deal / RRE/ RREW bieden we inwoners laagdrempelige manieren om energiebesparende maatregelen te treffen.
              2. Blz. 332 3b. Met de actielijn vitale kernen investeren in de centrumkern
              3. Blz. 333 3c. Fysiek en sociaal domein werken samen met organisaties en inwoners in de gebiedsgerichte aanpak
              4. Blz. 334 3d. Prioriteit geven aan de aanpak en handhaving van rommelerven en rotte kiezen.
            4. Blz. 335 4. Veilige en kwalitatief goede bouwwerken en een goede leefomgeving voor onze inwoners en bedrijven.
              1. Blz. 336 4a. Kwalitatieve goede en transparante omgevingsvergunningen conform het Beleidsplan VTH 2019-2023 en binnen de wettelijke kaders (wet- en regelgeving en termijnen).
              2. Blz. 337 4b. In gesprek gaan met de woningbouwcorporaties om een kwaliteitsimpuls en de verduurzaming van de sociale woningvoorraad op gang te brengen.
              3. Blz. 338 4c. Inzetten op goed en transparant toezicht en handhaving, overeenkomstig het vastgestelde Beleidsplan VTH 2019-2023 en het daarbij behorende uitvoeringsprogramma.
              4. Blz. 339 4d. Verder uitvoering geven aan het 2021 gestarte traject Aanpak illegale bewoning van recreatiewoningen
        4. Blz. 340 Beleidsindicatoren: programma 8
          1. Blz. 341 Beleidsindicatoren
        5. Blz. 342 Wat mag het kosten: programma 8
          1. Blz. 343 Wat mag het kosten
      9. Blz. 344 Programma 9 Inwoners en bestuur
        1. Blz. 345 Missie en doelstelling: programma 9
          1. Blz. 346 Missie en doelstelling
        2. Blz. 347 Programmaonderdeel: Bestuur
          1. Blz. 348 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 349 1. Het verbeteren van het samenspel tussen gemeente en samenleving waarbij geparticipeerd wordt in initiatieven uit die samenleving.
              1. Blz. 350 1a. We gaan bijeenkomsten voor nieuwe inwoners organiseren.
              2. Blz. 351 1b. We zetten we onze schrijfcoaches in om onze medewerkers te ondersteunen om op B1 niveau te schrijven. We passen ook onze standaardbrieven aan naar dit taalniveau;
              3. Blz. 352 1c. Van “vertellen” naar “in gesprek gaan”. We gaan omgevingsgericht werken onder de aandacht in de gehele organisatie. Dit is een doorlopend proces.
            2. Blz. 353 2. De band tussen inwoner en overheid versterken.
              1. Blz. 354 2. De gebiedsregisseurs onderhouden contacten met dorpsraden en dorpsbelangen door regelmatige bezoeken en netwerkgesprekken.
            3. Blz. 355 3. Inwoners ondersteunen bij het realiseren van initiatieven.
              1. Blz. 356 3. Maatwerk toepassen om onze inwoners zo goed mogelijk te kunnen bedienen in hun belangen. De gebiedsregisseurs hebben hierbij een centrale rol en houden de regie. Voor het mede mogelijk maken van initiatieven is er het fonds Leefbaar Westerwolde.
            4. Blz. 357 4. Professionaliseren van gebiedsgericht werken
              1. Blz. 358 4. In 2023 wordt na de in 2021 gestarte pilot gebiedsgericht werken in gebied Midden, deze ook verder uitgerold in gebied Noord en Zuid
            5. Blz. 359 5. Mening peilen van inwoners.
              1. Blz. 360 5. Naar de inwoners toe en inzet van social media.
        3. Blz. 361 Programmaonderdeel: Burgerzaken / Klantcontactcentrum
          1. Blz. 362 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 363 1a. Verbeteren telefonische dienstverlening; zowel in kwaliteit als in kwantiteit. In 2023 wordt 50 procent van de binnenkomende calls in het eerste contact afgehandeld.
              1. Blz. 364 1a. Kennis halen bij de vakafdelingen en die delen met het Klant Contact Centrum (KCC).
            2. Blz. 365 1b. Klantcontact kanalen optimaliseren samen met de inwoners.
              1. Blz. 366 1b. In 2023 werken we aan het optimaliseren van klantcontact kanalen. Dit doen wij door inwoners hierbij te betrekken. En de kwaliteit van onze dienstverlening regelmatig te peilen.
            3. Blz. 367 2a. 90 procent van onze baliebezoekers wordt binnen vijf minuten geholpen.
              1. Blz. 368 2a. Door het werken op afspraak zijn er bijna geen wachttijden meer. De effecten van het werken op afspraak worden ook in 2023 voortdurend gemonitord. Eventueel gewenste wijzigingen worden onderzocht en daar waar (financieel) mogelijk doorgevoerd.
            4. Blz. 369 2b. Verbetering van de dienstverlening met hulp van de inwoners.
              1. Blz. 370 2b. In 2023 blijven we onze inwoners betrekken bij het verbeteren van de website. Bijvoorbeeld via gebruikersonderzoek.
            5. Blz. 371 3 a. Verbeteren van de toegankelijkheid van de online diensten en voldoen aan wettelijke verplichting.
              1. Blz. 372 3a. Digitale toegankelijkheid staat nooit stil. Daarom blijven wij kijken naar ontwikkelingen.
            6. Blz. 373 3 b. Verbeteren, uitbreiden en gebruiksvriendelijker maken van westerwolde.nl.
              1. Blz. 374 3b. Ook in 2023 kijken we naar de nieuwste ontwikkelingen voor online dienstverlening. En spelen hierop in zodat onze website gebruiksvriendelijker wordt.
            7. Blz. 375 4. Voortdurende optimalisatie van het proces 1e inschrijving in de BRP straat Ter Apel.
              1. Blz. 376 4a. Continue opleiding van medewerkers BRP straat.
              2. Blz. 377 4b. Initiëren van verbeterpunten binnen landelijke BRP- straten.
              3. Blz. 378 4c. Opzetten nieuw coördinatiepunt BRP-straten. Vanuit het coördinatiepunt worden de planningen voor alle BRP-straten georganiseerd. Hiervoor wordt een project opgezet met een coördinator en administratieve medewerkers.
              4. Blz. 379 4d. Blijven aansluiten bij de ontwikkelingen van de ketenpartners.
              5. Blz. 380 4e. Continu communiceren met gemeenten en ketenpartners. Uitdragen dat Westerwolde één van de inschrijfgemeenten is van Nederland
            8. Blz. 381 5. Basisregistratie Personen
              1. Blz. 382 5. Ook in 2023 continu aandacht blijven houden voor de kwaliteit van de BRP en adres-kwaliteit. Opzetten protocol adresonderzoek.
            9. Blz. 383 6. Verkiezingen
              1. Blz. 384 6. De evaluaties van de vorige verkiezingen gebruiken om tot een succesvolle organisatie van de Provinciale staten en Waterschap verkiezingen te komen.
        4. Blz. 385 Programmaonderdeel: Beheer overige gebouwen en gronden
          1. Blz. 386 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 387 1. Het professioneel en duurzaam beheren van openbare gebouwen inclusief het huidige ruimteaanbod analyseren om te kunnen verkennen of efficiënter ruimtegebruik mogelijk is.
              1. Blz. 388 1a. Opstellen van een strategisch vastgoedplan.
              2. Blz. 389 1b. Uitvoering geven aan “Nota Onderhoud Gemeentelijke Gebouwen 2021-2035”.
        5. Blz. 390 Beleidsindicatoren: programma 9
          1. Blz. 391 Beleidsindicatoren
        6. Blz. 392 Wat mag het kosten: programma 9
          1. Blz. 393 Wat mag het kosten
      10. Blz. 394 Algemene dekkingsmiddelen
        1. Blz. 395 Missie en doelstelling
        2. Blz. 396 Beleidsindicatoren
        3. Blz. 397 Wat mag het kosten
      11. Blz. 398 Overhead
        1. Blz. 399 Missie en doelstelling
        2. Blz. 400 Beleidsindicatoren
        3. Blz. 401 Wat mag het kosten
      12. Blz. 402 VPB
        1. Blz. 403 Missie en doelstelling
        2. Blz. 404 Wat mag het kosten
      13. Blz. 405 Onvoorzien
        1. Blz. 406 Missie en doelstelling
        2. Blz. 407 Wat mag het kosten
    3. Blz. 408 Aan de raad
      1. Blz. 409 Aan de gemeenteraad
        1. Blz. 410 Aan de raad
      2. Blz. 411 Leeswijzer
        1. Blz. 412 Leeswijzer
      3. Blz. 413 Wijze van behandeling
        1. Blz. 414 Wijze van behandeling
      4. Blz. 415 Tot slot (voorstel tot besluitvorming)
        1. Blz. 416 Tot slot
    4. Blz. 417 Financiële positie
      1. Blz. 418 Financiële positie
        1. Blz. 419 Gemeentefonds
        2. Blz. 420 Onderwijshuisvesting
        3. Blz. 421 Meerjarenraming 2023 tot en met 2025
        4. Blz. 422 Presentatie van het structureel begrotingssaldo 2022-2025
        5. Blz. 423 Taakstelling sociaal domein
        6. Blz. 424 Beschikbaar stellen MIP projecten 2022-2025
        7. Blz. 425 Vervangingsinvestering
        8. Blz. 426 Reserves en voorzieningen
        9. Blz. 427 Door de raad te autoriseren begrotingsbedragen 2022-2025
      2. Blz. 428 Meerjarenraming 2024 tot en met 2026
        1. Blz. 429 Meerjarenraming
      3. Blz. 430 Presentatie van het structureel begrotingssaldo 2023-2026
        1. Blz. 431 Presentatie
      4. Blz. 432 Taakstelling sociaal domein
        1. Blz. 433 Taakstelling
      5. Blz. 434 Beschikbaar stellen MIP projecten 2023-2026
        1. Blz. 435 Beschikbaar stellen MIP projecten 2022-2025
      6. Blz. 436 Vervangingsinvestering
        1. Blz. 437 Vervangingsinvesteringen
      7. Blz. 438 Reserves en voorzieningen
        1. Blz. 439 Reserves en voorzieningen
      8. Blz. 440 Door de raad te autoriseren begrotingsbedragen 2023-2026
        1. Blz. 441 Exceltabel
      9. Blz. 442 Totaal overzicht lasten en baten van de programma's
        1. Blz. 443 Totaal overzicht lasten en baten van de programma's
      10. Blz. 444 Algemene dekkingsmiddelen, onvoorzien en mutaties in reserves
        1. Blz. 445 Algemene dekkingsmiddelen
        2. Blz. 446 Algemene uitkering
        3. Blz. 447 Uitkering COA
        4. Blz. 448 Belastingsopbrengsten
        5. Blz. 449 Toeristenbelasting
        6. Blz. 450 Forensenbelasting
        7. Blz. 451 Dividend
        8. Blz. 452 Onvoorzien
    5. Blz. 453 Kerngegevens
      1. Blz. 454 Kerngegevens 2022
        1. Blz. 455 Kerngegevens
    6. Blz. 456 Verplichte paragrafen
      1. Blz. 457 Lokale heffingen
        1. Blz. 458 Belastingopbrengsten
      2. Blz. 459 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
        1. Blz. 460 Inleiding
        2. Blz. 461 Weerstandscapaciteit
        3. Blz. 462 Incidentele weerstandscapaciteit
        4. Blz. 463 Structurele weerstandscapaciteit
        5. Blz. 464 Risico's
        6. Blz. 465 Incidentele financiële risico's
        7. Blz. 466 Structurele financiële risico's
        8. Blz. 467 Werkvoorzieningschap
        9. Blz. 468 Niet te kwantificeren risico's
        10. Blz. 469 Overzicht financiële kengetallen
        11. Blz. 470 Conclusie
      3. Blz. 471 Financiering
        1. Blz. 472 Inleiding
        2. Blz. 473 Schatkistbankieren
        3. Blz. 474 Risicobeheer
        4. Blz. 475 Rentevisie
        5. Blz. 476 Kasgeldlimiet, financieringsbehoefte en renterisiconorm
        6. Blz. 477 Kasbeheer
        7. Blz. 478 Rentelasten in de begroting
        8. Blz. 479 Renteschema
        9. Blz. 480 Taakveld Treasury
        10. Blz. 481 Administratieve organisatie, interne controle en verantwoordelijkheden
      4. Blz. 482 Onderhoud Kapitaalgoederen
        1. Blz. 483 Inleiding
        2. Blz. 484 Bomenbeleidsplan
        3. Blz. 485 Instandhoudingsplan Kunstwerken
        4. Blz. 486 Nota openbare verlichting
        5. Blz. 487 Nota openbare ruimte
        6. Blz. 488 Gemeentelijk verkeers- en vervoersplan
        7. Blz. 489 Nota onderhoud gemeentelijke gebouwen
        8. Blz. 490 Regionaal Waterplan
        9. Blz. 491 Verbreed gemeentelijk rioleringsplan 2021-2025
        10. Blz. 492 Vervangingsinvesteringen in tractiemiddelen
      5. Blz. 493 Bedrijfsvoering Westerwolde
        1. Blz. 494 Bedrijfsvoering algemeen
        2. Blz. 495 HRM
        3. Blz. 496 Informatievoorziening en automatisering
        4. Blz. 497 Informatiebeveiliging & Privacy
        5. Blz. 498 Communicatie
        6. Blz. 499 Branding en Promotie
        7. Blz. 500 Dienstverlening
        8. Blz. 501 Juridische zaken
      6. Blz. 502 Verbonden partijen
        1. Blz. 503 Introductie
        2. Blz. 504 Gemeenschappelijke regelingen
        3. Blz. 505 Naamloze/Besloten Vennootschappen
        4. Blz. 506 Stichtingen en verenigingen
      7. Blz. 507 Grondbeleid
        1. Blz. 508 Algemeen
        2. Blz. 509 Beleidsharmonisatie
        3. Blz. 510 Financiële positie
        4. Blz. 511 Tussentijdse winstneming
        5. Blz. 512 Bestemmingsreserve grondzakken
        6. Blz. 513 Voorraad gronden
        7. Blz. 514 Overige kavels en gronden
    7. Activiteiten
    8. Zoeken
    9. Publicatie bijlagen
    10. Contact
    11. PrivacyStatement
    12. Sitemap