Omschrijving (toelichting)

De grote doelen vormen ontwikkelthema’s voor deze beleidsperiode. Met onze zeven scholen geven we daar op de volgende wijze uitvoering aan:

a. Functiebeleid maakt deel uit van het personeelsbeleid. Medewerkers worden toe geleid naar de functiebeschrijving passend bij de inschaling. Met iedere medewerker wordt tenminste één maal per jaar een functioneringsgesprek gevoerd. Bij de formatieplanning wordt uitgegaan van ‘de juiste persoon op de juiste plaats’.

b. Om de kwaliteit van ons personeel te waarborgen, stimuleren en faciliteren we samenwerking, kennisdeling en (bij)scholing. Op inhoudelijke thema’s wordt OOW-breed samengewerkt. Voor het strategisch beleidsplan 2023-2027 zijn kernthema’s benoemd waarvoor in 2023 plannen geschreven worden, en een verantwoordelijk directielid aan gekoppeld zal worden. De financiële facilitering zal, op basis de gespecificeerde plannen, vanuit de reserves van OOW plaatsvinden. De financiële uitwerking van de plannen zal meegenomen worden in de begroting vanaf 2024. Jaarlijks organiseren we naast individuele- en teamscholing, twee centrale bijeenkomsten en drie kenniscafés OOW-breed. Deze zullen aansluiten bij de benoemde kernthema’s en de bijbehorende plannen.

c. Elke school relateert het onderwijsconcept aan de begrippen toekomstgericht en uitdagend onderwijs. We investeren hiervoor in duurzame en toekomstgerichte en uitdagend onderwijs. We investeren hiervoor in duurzame en toekomstgerichte ICT, lesmethodes en materialen gekoppeld aan de schoolplannen.

d. Naast individuele ondersteuning, coaching en/of scholing wordt een gedeelte van het landelijk beschikbaar gestelde geld vanuit de ‘Werkdrukmiddelen’ en het ‘Nationaal programma Onderwijs’, door de scholen ingezet voor extra ondersteuning in de klas.  Op bovenschoolsniveau vindt aansluiting plaats met het formatiebeleid en de financiële verwerking.
Voor het verlagen van het ziekteverzuim is de personeelsadviseur aangesteld als casemanager en wordt de casuïstiek tweewekelijks besproken met de directeuren. Tevens worden er trainingen gegeven inzake ziekte en duurzame inzetbaarheid.

e. OOW-breed wordt gewerkt met de bestuursmodule ‘werken met kwaliteit’ en beschikken de scholen over toetsbare doelen. Periodiek vindt overleg met de scholen plaats over de tussentijdse leeropbrengsten en de onderwijsresultaten. 
De scholen maken gebruik van collegiale consultatie en laten 1x per 4 jaar een audit uitvoeren.

f. We zoeken actief de samenwerking op met de voorschoolse voorzieningen en het voortgezet onderwijs voor optimalisatie van de doorgaande leer- en zorglijn. We voeren gestructureerd overleg met de VO-partner(s) over de te bereiken doelen, de verwachting over de eindresultaten en de adviesprocedure.

Mogelijke risico’s (krimp en fluctuatie aantal leerlingen Interschool) worden beheerst door een flexibele schil in personeelsbestand en een passende reservepositie. Geacht wordt een reservepositie van 1,5 miljoen nodig te hebben om de risico’s op te kunnen vangen. Deze reservepositie is ruimschoots aanwezig en zal minimaal aangehouden worden.