Programma 4 Onderwijs

Missie en doelstelling: programma 4

Terug naar navigatie - Missie en doelstelling: programma 4 - Missie en doelstelling

Onderwijs is belangrijk en de basis voor de toekomst. De jeugd van Westerwolde krijgt optimale ontwikkelingskansen om volwaardig deel te kunnen nemen aan de samenleving. Daarom willen we inzetten op een stevige verankering van kwaliteit in het onderwijs. De gemeente Westerwolde kent een goede onderwijsstructuur met voldoende, goed verspreide basisscholen. In samenwerking met de schoolbesturen en de peuteropvangaanbieders biedt de gemeente Westerwolde een groot aantal (onderwijs)voorzieningen, variërend van peuteropvang tot en met voortgezet onderwijs. Basisonderwijs en peuteropvang zijn overal in de gemeente dicht bij huis beschikbaar.

Het openbaar onderwijs (uit de voormalige gemeente Vlagtwedde) blijft in de komende bestuursperiode integraal bestuurd vanuit de gemeente.

Programmaonderdeel: Openbaar basisonderwijs

Wat willen we bereiken

Terug naar navigatie - Programmaonderdeel: Openbaar basisonderwijs - Wat willen we bereiken

1. In ons strategisch beleidsplan 2019 – 2023 hebben we onze ambities geformuleerd in een aantal grote doelen

Terug naar navigatie - Programmaonderdeel: Openbaar basisonderwijs - Wat willen we bereiken - 1. In ons strategisch beleidsplan 2019 – 2023 hebben we onze ambities geformuleerd in een aantal grote doelen

In ons strategisch beleidsplan 2019 – 2023 hebben we onze ambities geformuleerd in een aantal grote doelen:

  • De onderwijskwaliteit duurzaam verbeteren
    door het verdiepen en verbreden van de competenties van de leerkrachten. Professionalisering en innovatiebereidheid spelen daarbij een belangrijke rol.
  • Kennisdelen met professionele ruimte
    binnen een op leren gerichte cultuur door te werken vanuit de principes gespreid leiderschap en medewerkers eigenaar te laten zijn van hun eigen professionele ontwikkeling.
  • Het bieden van toekomstgericht en uitdagend onderwijs
    door in te zetten op een brede ontwikkeling, om kinderen een stevige basis voor de toekomst mee te geven.
  • Verlagen werkdruk en ziekteverzuim
    door het nemen van aanvullende maatregelen.
  • Optimaliseren kwaliteitszorg
    door gebruik te maken van alle onderdelen van het kwaliteitssysteem, om de onderwijskwaliteit goed in beeld te hebben en zo nodig bij te kunnen sturen om gestelde doelen te behalen.
  • Borgen doorgaande lijn VVE-PO-VO
    door een goede en nauwe samenwerking met de voorschoolse voorzieningen en het voortgezet onderwijs.

Wat gaan we er voor doen

3. Elke leerling wordt optimaal ondersteund in zijn ontwikkelingsproces van kleuter naar tiener en gestimuleerd om zijn talenten (brede vorming) te ontwikkelen.

Terug naar navigatie - Programmaonderdeel: Openbaar basisonderwijs - Wat willen we bereiken - 3. Elke leerling wordt optimaal ondersteund in zijn ontwikkelingsproces van kleuter naar tiener en gestimuleerd om zijn talenten (brede vorming) te ontwikkelen.

Wat gaan we er voor doen

Programmaonderdeel: Onderwijshuisvesting

Wat willen we bereiken

Terug naar navigatie - Programmaonderdeel: Onderwijshuisvesting - Wat willen we bereiken

1. Met het realiseren van het vastgestelde IHP willen wij binnen de gemeente voldoende (basis)scholen behouden, met een goede spreiding over de gehele gemeente.

Terug naar navigatie - Programmaonderdeel: Onderwijshuisvesting - Wat willen we bereiken - 1. Met het realiseren van het vastgestelde IHP willen wij binnen de gemeente voldoende (basis)scholen behouden, met een goede spreiding over de gehele gemeente.

Met het realiseren van het vastgestelde IHP willen wij binnen de gemeente voldoende (basis)scholen behouden, met een goede spreiding over de gehele gemeente. Wij willen dat ook de voorschoolse voorzieningen dichtbij de ouders en peuters beschikbaar zijn.

Wat gaan we er voor doen

Programmaonderdeel: Onderwijsbeleid en leerlingzaken

Wat willen we bereiken

Terug naar navigatie - Programmaonderdeel: Onderwijsbeleid en leerlingzaken - Wat willen we bereiken

1. Centraal in het lokaal onderwijsbeleid staat de samenhang van peuteropvang, voor- en vroegschoolse educatie en onderwijs achterstandenbeleid.

Terug naar navigatie - Programmaonderdeel: Onderwijsbeleid en leerlingzaken - Wat willen we bereiken - 1. Centraal in het lokaal onderwijsbeleid staat de samenhang van peuteropvang, voor- en vroegschoolse educatie en onderwijs achterstandenbeleid.

Centraal in het lokaal onderwijsbeleid staat de samenhang van peuteropvang, voor- en vroegschoolse educatie en onderwijs achterstandenbeleid. Wij vinden het van groot belang dat alle peuters gebruik maken van de peuteropvang om zo een goede start op de basisschool te maken.

Wat gaan we er voor doen

4. Wij willen samen met de scholen de kinderen goed bewegingsonderwijs bieden, zodat de basis voor een gezonde en actieve leefstijl wordt gelegd.

Terug naar navigatie - Programmaonderdeel: Onderwijsbeleid en leerlingzaken - Wat willen we bereiken - 4. Wij willen samen met de scholen de kinderen goed bewegingsonderwijs bieden, zodat de basis voor een gezonde en actieve leefstijl wordt gelegd.

Wij willen samen met de scholen de kinderen goed bewegingsonderwijs bieden, zodat de basis voor een gezonde en actieve leefstijl wordt gelegd.
Daartoe willen we het door de gemeente gefinancierde deel van het bewegingsonderwijs harmoniseren

Wat gaan we er voor doen

Beleidsindicatoren: programma 4

Wat mag het kosten: programma 4