Verbonden partijen

Een verbonden partij is een privaatrechtelijk of publiekrechtelijk rechtspersoon waarin wij als gemeenten een bestuurlijk en financieel belang hebben. Dat zijn vooral de Gemeenschappelijke Regelingen, Stichtingen en Naamloze Vennootschappen waar we deel vanuit maken.

Onze financiële risico’s liggen dus niet alleen in onze eigen activiteiten maar ook in deze samenwerkingsverbanden.

Gemeenschappelijke regelingen

Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke regelingen

Een Gemeenschappelijke regeling (GR) is een publiekrechtelijke vorm van deelnemen. De betrokkenheid verschilt per regeling sterk, maar in elke regeling hebben we een vertegenwoordiger in het Algemeen Bestuur, deze leden zijn aangewezen door het college of de raad. In een groot aantal van deze regelingen hebben we ook zitting in het Dagelijks bestuur.

We lopen in de GR’en een financieel risico. De tekorten in de GR’en worden in principe naar rato verdeeld over de deelnemende gemeenten.De gemeente Westerwolde neemt deel aan de volgende gemeenschappelijke regelingen:

Naam Wedeka Bedrijven
Vestigingsplaats Stadskanaal
Verbonden Partijen Gemeenten Stadskanaal, Westerwolde, Borger-Odoorn, Veendam en Midden Groningen.
Bestuurlijk belang Mensen met een arbeidshandicap een passende werkomgeving bieden en/of begeleiding bieden indien de werkomgeving bij een reguliere werkgever is. Dit gebeurt in het kader van de wet Sociale Werkvoorziening.
Financieel belang De bijdrage in het nadelig saldo van Wedeka van onze gemeente voor 2022 bedraagt € 1.314.000, -.
Financiële kengetallen Gegevens begroting 2022: Eigen vermogen: 1-1 701.000,- / 31-12 € 651.000,-;
Vreemd vermogen: 1-1 € 12.057.000,-/ 31-12 € 12.576.000,-; De ontwerpbegroting 2022 sluit met een negatief exploitatieresultaat van € 7,2 miljoen. Dit verlies zal volledig door de deelnemende gemeenten moeten worden betaald. Voor onze gemeente betekent dit voor 2022 een bijdrage in het exploitatietekort van € 1.314.000, -.
Voornemens 2022 In 2020 heeft het bestuur van Wedeka de directie de opdracht te geven om een bedrijfsplan te ontwikkelen voor de periode 2020-2030. In het bedrijfsplan wordt de ontwikkeling van het afnemend personeelsbestand in de komende 10 jaar afgezet tegen de ontwikkeling van de omzet en de kosten van de bedrijfsvoering. In het afgelopen jaar zijn meerdere scenario’s ontwikkeld voor de toekomst van Wedeka. Wedeka zelf heeft een bedrijfsplan ontwikkeld volgens een scenario afbouw en een scenario ombouw. Dit laatste scenario gaat uit van de doorontwikkeling van Wedeka naar een leer-werkbedrijf waarin enerzijds wordt ingezet op nieuwe dienstverlening, zoals de uitvoering van arbeidsmatige dagbesteding en anderzijds via gerichte maatregelen wordt ingezet op kostenbesparingen.
Tegen de tijd dat de begroting 2022 in uitvoering gaat, zal er helderheid over de koers zijn. Er liggen grofweg nog drie smaken op tafel: Afbouw, Ombouw en Opsplitsing, waarbij de afgelopen maanden veel energie gestoken is in het goed onderzoeken van de effecten voor individuele gemeenten van dat laatste scenario. De besluiten hierover staan gepland voor eind 2021.

 

Naam Afeer
Vestigingsplaats Winschoten
Verbonden Partijen Gemeenten Oldambt, Pekela en Westerwolde.
Bestuurlijk belang Mensen met een arbeidshandicap een passende werkomgeving bieden en/of begeleiding bieden indien de werkomgeving bij een reguliere werkgever is. Dit gebeurt in het kader van de wet Sociale Werkvoorziening en de Participatiewet, zover het gaat om de re-integratietaak en het nieuwe beschut werken.
Financieel belang De deelnemende gemeenten dragen bij in het na aftrek van de Rijkssubsidie overblijvende nadelige saldo. De financiële bijdrage van de gemeente Westerwolde wordt geraamd voor 2022 op € 3.479.000,-.
Financiële kengetallen Gegevens begroting 2022:
Eigen vermogen: 1-1 63.000,-
Vreemd vermogen: 1-1 € 9.730.000,-
Het verwachte resultaat over 2022 is € 0,00 na resultaat bestemming.
Voornemens 2022 Conform hetgeen is opgenomen in het startdocument “met vereende kracht doorpakken / Werk in Uitvoering 2018 – 2023” wil Afeer blijven voldoen aan haar opdracht om te zorgen voor arbeidsparticipatie voor zowel de Wsw doelgroep als de te re-integreren werkzoekenden (inclusief beschut werk medewerkers).
Naam Veiligheidsregio Groningen (VR Groningen)
Vestigingsplaats Groningen
Verbonden Partijen Alle Groninger gemeenten
Bestuurlijk belang De VR is op 1 januari 2014 ontstaan na splitsing van de “oude” regeling Veiligheids- en Gezondheidsregio Groningen (V&GR) in een nieuwe VR Groningen en de PG&Z. Binnen de VR Groningen werken de Groninger gemeenten samen op het gebied van brandweerzorg en rampenbestrijding (crisisbeheersing). De VR Groningen is zelf uitvoerende organisatie.
Financieel belang Financieel belang: aansprakelijkheid indien de Veiligheidsregio Groningen niet aan haar verplichtingen kan voldoen. De geraamde gemeentelijke bijdrage aan de Veiligheidsregio bedraagt in 2022 € 2.080.707(inclusief FLO-regeling).
De bijdragen aan de GHOR, crisisbeheersing en de gemeentelijke kolom worden bepaald aan de hand van het aantal inwoners. De bijdrage aan het programma brandweer en is naar een verdeelsleutel op basis van het aandeel voor brandweerzorg in het gemeentefonds. In de gemeentelijke bijdrage 2021-2023 is een bedrag inbegrepen voor FLO-kosten van € 1.050.000. Conform afspraak wordt deze ingezet t.b.v. het oplossen van de negatieve algemene reserve.
Financiële kengetallen Het begroot resultaat over 2022 bedraagt nul euro.
Voornemens 2022

Ook in 2022 blijft de centrale huisvesting een belangrijk thema. Ondanks de coronacrisis is Veiligheidsregio Groningen op dit punt steeds goed in gesprek gebleven met de gemeente Groningen. Doel is om een locatie te ontwikkelen die past binnen de uitgangspunten van brandweerzorg in het stedelijk gebied en in
ieder geval ruimte biedt aan de kantoorfuncties van Veiligheidsregio Groningen en GGD Groningen. In 2021 wil de Veiligheidsregio belangrijke stappen zetten op dit thema.

De coronacrisis dwong de Veiligheidsregio tot het zoeken van nieuwe structuren op het gebied van crisisbeheersing, bevolkingszorg en (crisis)communicatie. Met de opgedane kennis gaat de Veiligheidsregio Groningen voort op de ingeslagen weg. Ook zetten we nieuwe stappen op weg naar een toekomst bestendige Brandweerzorg. Landelijke ontwikkelingen, ingewikkelde dossiers zoals de taakdifferentiatie maar ook regionale en lokale vraagstukken hebben zonder meer invloed op de brandweerorganisatie.

Naam Publieke Gezondheid & Zorg (PG&Z)
Vestigingsplaats Groningen
Verbonden Partijen Alle Groninger gemeenten
Bestuurlijk belang Binnen de PG&Z werken de Groninger gemeenten samen op het gebied van de publieke (jeugd)gezondheidszorg. De GGD is de uitvoerende organisatie en heeft de taak te zorgen voor de bescherming en bevordering van de gezondheid van de Groninger burgers. Het algemeen bestuur wordt gevormd door één collegelid per deelnemende gemeente.
Financieel belang De bijdrage aan de PG&Z is voor 2022 geraamd op € 854.534,-(€ 118.481,- RIGG + € 736.053,- GGD).
Financiële kengetallen Eigen vermogen 1-1 € 2.091.000,- / 31-12 € 2.121.000,-
Vreemd vermogen 1-1 € 17.655.000,- / 31-12 € 17.535.000,-
Voornemens 2022 De inhoudelijke ambitie van de GGD richt zich in 2022 op speerpunten als beschermen en bestrijden van uitbraken van infectieziekten, de Eerste 1000 dagen, aardbevingen en gezondheid, Omgevingswet en het regionaal gezondheidsakkoord. Naast de begroting maken we met elke gemeente dienstverleningsafspraken in de vorm van DVO’s. Tevens is het de bedoeling onze prestaties steeds inzichtelijker te maken met monitoringsgegevens.
Naam Eems Dollard Regio (EDR)
Vestigingsplaats Bad Nieuwe Schans
Verbonden Partijen Grensoverschrijdend samenwerkingsverband in het noordelijk Nederlands-Duits grensgebied.
Bestuurlijk belang Op allerlei terreinen contacten in de regio tussen mensen, overheden, ondernemingen en organisaties tot stand te brengen en te versterken. In de E.D.R.-raad is de gemeente Westerwolde vertegenwoordigd met 1 lid.
Financieel belang De bijdrage van de gemeente Westerwolde wordt over het jaar 2022 geraamd op € 4.000,- .
Financiële kengetallen -
Voornemens 2022 Grensoverschrijdende werkgelegenheidsprojecten.
Naam GKB
Vestigingsplaats Assen
Verbonden Partijen De GKB werkt voor de inwoners van 20 gemeenten in de provincies Drenthe, Overijssel, Groningen en Flevoland.
Bestuurlijk belang De GKB is een overheidsinstelling voor hulp bij schulden, preventie van schulden, inkomensbeheer en sociale kredietverlening.
Financieel belang De bijdrage van de gemeente Westerwolde over het jaar 2022 is geraamd op € 204.616,-. Op dit moment is nog niet duidelijk of de overeenkomst met het GKB wordt verlengt.
Financiële kengetallen -
Voornemens 2022 Ook in het jaar 2022 zullen de door de raad gestelde kaders uit het in 2020 vastgestelde beleidsplan schuldhulpverlening leidend zijn, waarbij de nadruk van de uitvoering zal blijven liggen op preventie, vroegsignalering, terugdringing van schulden en nazorg. Omdat de vierjarige raamovereenkomst met de GKB per 1 januari 2022 eindigt wordt, in het belang van onze inwoners, bekeken hoe we de goede samenwerking met de GKB ook na genoemde datum kunnen voortzetten. Hierbij wordt de geldende (inkoop-)regelgeving in acht genomen
Naam Omgevingsdienst Groningen (ODG)
Vestigingsplaats Veendam
Verbonden Partijen Alle Groninger gemeenten en de provincie
Bestuurlijk belang De Omgevingsdienst Groningen borgt dat de VTH-taken op het gebied van milieu, bouwen en wonen kwalitatief op een hoogwaardig niveau worden uitgevoerd. Zij doet dit in opdracht van 12 gemeenten in Groningen en de provincie Groningen. De ODG verzorgt deze taken ook voor risicobedrijven in
De provincies Friesland enDrenthe.Van de Omgevingsdienst Groningen worden alleen de basis- en milieutaken afgenomen. De Wabo-taken worden door de gemeente zelf uitgevoerd.
Financieel belang Over 2022 dient de gemeente € 564.000- bij te dragen aan de ODG.
Financiële kengetallen E.V. € 614.000, E.V. eind 2022 € 605.000
V.V. € 4.376.000,-, V.V. eind 2021 € 4.495.000,-.
Voornemens 2022

Per 1 januari 2022 gaat de ODG over op het nieuwe financieringsmodel, waarin wordt begroot op basis van output en afgerekend op begrotingsbasis. De inzet van de ODG wordt geleverd op basis van milieurisico's en een gelijk speelveld voor bedrijven in de regio. Drie jaar na invoering van dit model worden in een evaluatie de ervaringen en mogelijke verdere ontwikkeling van dit model besproken.

Naast invoering van het nieuwe financieringsmodel, zullen ook de invoering van de Omgevingswet, ontwikkelingen op het gebied van stikstof (PAS) en zeer zorgwekkende stoffen (waaronder PFAS) veel van de ODG vragen. Dit betekent o.a. intensivering van de samenwerking met ketenpartners en het werken met een veranderd instrumentarium. Doorontwikkeling van de dienst staat met deze opgaven op gespannen voet met onze productieafspraken en de wens tot financiële terughoudendheid.
De ODG zal zich daarnaast blijven inspannen om de reguliere werkzaamheden op het gebied van vergunningverlening, toezicht, handhaving en advies op kwalitatieve en efficiënte manier uit te voeren. Dit alles ten behoeve van de veilige en schone leefomgeving in Groningen.
Ten tijde van het opstellen van deze begroting is er nog veel onzekerheid over het toekomstig verloop en bijbehorende maatregelen van de coronapandemie. Indien er in 2022 nog steeds sprake is van maatregelen dan zou dit kunnen leiden tot aanvullende kosten en/of verlies van productie.

Naam Centrumregeling beschermd wonen
Vestigingsplaats Groningen
Verbonden Partijen Alle Groninger gemeenten
Bestuurlijk belang Intergemeentelijke samenwerking rondom de taken vanuit de beleidsterreinen “inloop GGZ” “Beschermd Wonen” en “begeleiding maatschappelijke opvang & vrouwenopvang”
Financieel belang Budget van het Rijk gaat rechtstreeks naar de centrumgemeente Groningen
Financiële kengetallen De meerjarenraming van Beschermd wonen laat een
geprognosticeerde nullijn zien. Het streven is om uit te komen met het rijksbudget. Gezien de onzekerheden rondom de wet langdurige zorg (wlz) en het woonplaatsbeginsel is er nog geen reële meerjarenraming op te leveren.
Voornemens 2022 In 2019 is er een subregionaal (Oost-Groningen) plan opgesteld voor de uitvoering van de decentralisatie Beschermd Wonen per 1 januari 2021.
In 2021 is gestart met de decentralisatie van beschermd wonen naar de gemeenten toe. De middelen beschermd wonen worden benut om ons lokaal voor te bereiden op de uitvoering van Beschermd wonen en Opvang. Tot op heden is het nog niet mogelijk geweest om te proefdraaien met het verdeelmodel. Het advies is om het model nog niet toe te passen in 2022 en het resultaat van 2022 te verdelen op basis van inwoneraantallen. De planning is om het verdeelmodel in 2023 in de regio Groningen te implementeren.
Naam Publiek vervoer Groningen Drenthe)
Vestigingsplaats Assen
Verbonden Partijen Alle Groninger en Drentse gemeenten en het OV-bureau Groningen Drenthe
Bestuurlijk belang Is het bewerkstelligen van een kwalitatief goede en doelmatige uitvoering door de Bedrijfsvoeringsorganisatie van de uitvoerende taken in het kader van doorontwikkeling en contractmanagement van vervoer in het gebied van de deelnemers.
Financieel belang De bijdrage van onze gemeente voor 2022 bedraagt € 27.341(incl BTW).
Financiële kengetallen Eigen vermogen 1-1 € 23.000,- 31-12 € 22.000,-
Vreemd vermogen 1-1 € 344.000,- 31-12 € 344.000,-.
Voornemens 2022 Er moet door de opdrachtgevers nog een beslissing genomen worden inzake het verlengen van de vervoerovereenkomsten of het opnieuw aanbesteden van het vervoer. De huidige overeenkomsten lopen namelijk tot 31 juli 2022. Er zal vroegtijdig in 2021 een besluit genomen moeten worden om te verlengen c.q. opnieuw aan te besteden. Wanneer er in 2021 een besluit wordt genomen om de vervoerovereenkomsten met de vervoerders te verlengen zal in 2022 steeds meer nadruk liggen op doorontwikkeling van het vervoerssysteem. Bijvoorbeeld de MaaS pilot zal in Groningen en Drenthe volop in uitvoering zijn en allerlei aanknopingspunten voor doorontwikkeling van het vervoerssysteem en daarmee tevens mogelijkheden tot sociale inclusie van Wmo-geïndiceerden en leerlingen die gebruik van het leerlingenvervoer opleveren. Echter wanneer er in 2021 een besluit wordt genomen om de vervoerovereenkomsten met de vervoerders niet te verlengen zal 2022 volledig in het teken van de nieuwe aanbesteding staan. Dit zal dus verstrekkende gevolgen hebben voor de focus van Publiek Vervoer Groningen Drenthe.

 

Naamloze/Besloten Vennootschappen

Terug naar navigatie - Naamloze/Besloten Vennootschappen

Bij besluit van 25 juni 2013 is het BBV aangepast waar het de voorschriften betreft die voor de paragraaf verbonden partijen gelden. De paragraaf dient op grond van die aanpassing een overzicht te bevatten van alle verbonden partijen waaraan de provincie of gemeente deelneemt met de volgende informatie:

  • De naam en vestigingsplaats;
  • Het openbaar belang dat op deze wijze wordt behartigd;
  • De geraamde veranderingen gedurende het begrotingsjaar in het belang dat de provincie of gemeente in de verbonden partij heeft;
  • Het eigen en het vreemd vermogen van de verbonden partij aan het begin en aan het einde van het begrotingsjaar;
  • Het geraamde resultaat van de verbonden partij in het begrotingsjaar.
Naam NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Vestigingsplaats Den Haag
Verbonden Partijen Nederlandse overheidsinstellingen waaronder alle Nederlandse gemeenten
Bestuurlijk belang De NV BNG is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijke belang. Met gespecialiseerde financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Daarmee is de bank essentieel voor de publieke taak. De gemeente heeft geen zetel in het bestuur van de BNG. De gemeente heeft als aandeelhouder wel stemrecht in de algemene vergadering van aandeelhouders.
Financieel belang De bank is een structuurvennootschap. De Staat is houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een Waterschap. Onze gemeente bezit 29.055 aandelen met een nominale waarde van € 72.637,50. (€ 2,50 per aandeel). Dividend opbrengst over 2022 wordt geraamd op € 50.000.
Financiële kengetallen Gegevens uit de jaarrekening 2020 BNG:
Eigen vermogen 1-1 € 4.887 mln., 31-12 € 5.097 mln.
Vreemd vermogen 1-1 € 144.802 mln., 31-12 € 155.262 mln.
Voornemens 2022 Het coronavirus heeft vergaande gevolgen voor iedereen in de samenleving en dus ook voor de klanten van de BNG. Gemeenten zien hun inkomsten dalen en hun uitgaven stijgen. Woningcorporaties worden geconfronteerd met de vraag of huurders de huur nog kunnen betalen. De coronacrisis raakt de zorgsector financieel in het hart. We zitten als samenleving middenin een crisis. Wij doen vanuit BNG Bank wat mogelijk is om onze klanten te helpen, om onze bijdrage te leveren. We zorgen bovenal voor continuïteit van onze dienstverlening. We hebben voldoende toegang tot liquiditeit om kredieten te verstrekken. We benaderen klanten proactief. We doen mee met sector brede initiatieven. Zo kunnen kleinere klanten 6 maanden uitstel krijgen van aflossingen op hun lopende leningen tot 2,5 miljoen euro.
Naam Enexis Holding NV (voorheen NV Essent)
Vestigingsplaats ‘s – Hertogenbosch
Verbonden Partijen Zes provincies en 110 gemeenten
Bestuurlijk belang Als gevolg van de invoering van de Wet Onafhankelijk Netbeheer (WON) in Nederland diende Essent uiterlijk voor 1 januari 2011 gesplitst te worden in een Netwerk en een Productie- en Levering Bedrijf. Essent heeft eind 2007 een herstructurering doorgevoerd waarbij het economisch eigendom de gas- en elektriciteitsnetten binnen de Essent-groep zijn verkocht en overgedragen aan Enexis. De afsplitsing van het netwerkbedrijf vanuit Essent naar haar publieke aandeelhouders is geëffectueerd op 30 juni 2009 via een uitkering in natura. Essent heeft daarmee 100 procent van de aandelen in de Vennootschap Enexis Holding uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van hun aandelenbezit.
Financieel belang De gemeente bezit 222.642 aandelen met een nominale waarde van € 1,- per aandeel. Enexis is financieel gezond. Enexis heeft de Standard & Poor's (S&P) rating A+ (Stable outlook) en bij Moody's Aa3 (stable outlook).
Het risico voor de aandeelhouders is gering omdat Enexis opereert in een gereguleerde(energie)markt, onder toezicht van de Energiekamer. Daarnaast is het risico gering in relatie tot de (intrinsieke) waarde van Enexis Holding NV. Wettelijk is minimaal 40 procent eigen vermogen vereist, Enexis heeft op dit moment meer dan 50 procent eigen vermogen. Gecombineerd met de achtergestelde status van de ‘Vordering op Enexis vennootschap’ die loopt tot september 2019, levert dit een laag risico op voor de aandeelhouders van Enexis Holding NV. Een aanvullend risico is het achterblijven van de geraamde dividendinkomsten. Het risico is echter gemitigeerd middels overeengekomen streefwaarde van € 100 miljoen voor het jaarlijkse dividend.
Financiële kengetallen Laatst bekende gegevens 2021 Enexis:
Eigen vermogen 01-01 € 4.088 mln.
Vreemd vermogen 01-01 € 4.435 mln.
Voornemens 2022 Enexis beheert (via haar dochtervennootschap Enexis Netbeheer BV) het energienetwerk in Noord-, Oost- en Zuid-Nederland voor de aansluiting van ongeveer 2,7 miljoen huishoudens, bedrijven en overheden. De netbeheerderstaak is een publiek belang, wettelijk geregeld met o.a. toezicht vanuit de Autoriteit Consument en Markt.
De vennootschap heeft ten doel het realiseren van een duurzame energievoorziening door state of the art dienstverlening en netwerken en door regie te nemen in innovatieve oplossingen. Dit om de energietransitie te versnellen én excellent netbeheer uit te voeren.
Naam CSV Amsterdam BV (voorheen Claim Staat Vennootschap BV)
Vestigingsplaats ‘s – Hertogenbosch
Verbonden Partijen Zes provincies en 110 gemeenten
Bestuurlijk belang

Op 9 mei 2014 is de naam van Claim Staat Vennootschap B.V. gewijzigd in CSV Amsterdam B.V. De statuten zijn gewijzigd zodat de nieuwe organisatie nu drie doelstellingen vervult:

a. namens de verkopende aandeelhouders van Essent een eventuele schadeclaimprocedure voeren tegen de Staat als gevolg van de WON;

b. namens de verkopende aandeelhouders van Attero eventuele garantieclaim procedures voeren tegen RECYCLECO BV (hierna Waterland);

c. het geven van instructies aan de escrow-agent wat betreft het beheer van het bedrag dat op de escrow-rekening n.a.v. de verkoop van Attero is gestort.

Financieel belang Het financiële risico is beperkt tot eventuele claims van Waterland als gevolg van garanties en vrijwaringen die door de verkopende aandeelhouders zijn afgegeven en tot het maximale bedrag van € 8.035.783,-. Die nog resteert op de escrow-rekening en voor het bedrag dat als werkkapitaal wordt aangehouden in de vennootschap. Daarnaast is het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders relatief gering en beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag € 20.000), art 2.:81 BW.
Financiële kengetallen Gegevens begroting 2022:
Eigen vermogen 1-1 € 293.000,-, 31-12 € 0 .
Vreemd vermogen 1-1 € 25.000, 31-12 € 0.
Voornemens 2022 CSV zal voorlopig nog voortbestaan om op eigen kosten en risico namens Deponie Zuid B.V. (vennootschap onder Attero Holding B.V.), in overleg met de aandeelhoudersommissie, het bezwaar en/of beroep te voeren tegen de Belastingdienst ten aanzien van de naheffingsaanslag afvalstoffenbelasting.
In februari 2021 heeft CSV bezwaar gemaakt tegen de naheffingsaanslag afvalstoffenbelasting. Op het moment is CSV in gesprek met de Belastingdienst over het bezwaar. Afhankelijk van de reactie van de Belastingdienst en de kans van slagen van een eventuele gerechtelijke procedure zal in overleg met
Aandeelhouderscommissie van CSV de procedure al dan niet worden voortgezet.Na afwikkeling van deze bezwaar- en eventuele gerechtelijke procedure of eventuele voortijdige beëindiging van deze procedure (bijvoorbeeld door een mogelijk compromis tussen de Belastingdienst en CSV of een besluit van de Aandeelhouderscommissie de procedure niet verder voort te zetten) zal
CSV kunnen worden opgeheven en de resterende liquide middelen kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang.
Naam Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV
Vestigingsplaats ‘s – Hertogenbosch
Verbonden Partijen Zes provincies en 110 gemeenten
Bestuurlijk belang Onderdeel van Essent in 2009 bij de verkoop aan RWE, was het 50% aandeel in N.V. Elektriciteits Productiemaatschappij Zuid-Nederland (EPZ), o.a. eigenaar van de kerncentrale in Borssele.
Het bedrijf Delta N.V. (destijds 50% aandeelhouder, nu 70% aandeelhouder) heeft de verkoop van dit bedrijfsonderdeel van Essent aan RWE in 2009 bij de rechter aangevochten. Als consequentie op deze gerechtelijke procedure is in 2009 het 50% belang van Essent in EPZ tijdelijk ondergebracht bij Publiek
Belang Elektriciteitsproductie B.V. (“PBE”).
In 2010 is op gezamenlijk initiatief van de aandeelhouders van PBE en de provincie Zeeland als belangrijkste aandeelhouder van Delta N.V. een bemiddelingstraject gestart om het geschil tussen partijen op te lossen.
In 2011 is dit bemiddelingstraject succesvol afgerond. Op 30 september 2011 is, 2 jaar na de verkoop van de aandelen Essent, het 50% belang in EPZ alsnog geleverd aan RWE.
PBE is blijven bestaan met een beperkt takenpakket. PBE wikkelt de zaken af die uit de verkoop zijnvoortgekomen. Daarnaast is PBE verplichtingen aangegaan in het kader van het Convenant Borging Publiek Belang Kerncentrale Borssele uit 2009. Hiermee is een termijn tot sluiting van de Kerncentrale
Borssele (voorgenomen sluiting 2033) gemoeid.
Na een statutenwijziging in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 14 december 2011 is deinrichting van PBE aangepast naar de status van een SPV, vergelijkbaar met o.a. Verkoop Vennootschap B.V.
Conform de koopovereenkomst kon RWE tot uiterlijk 30 september 2015 potentiële claims indienen ten laste van het General Escrow Fonds (zie Verkoop Vennootschap B.V.). RWE had op 30 september 2015 geen potentiële claims ingediend m.b.t. verkoop van het 50% belang in EPZ.Het General Escrow Fonds is in juli 2016 geliquideerd en uitgekeerd aan de aandeelhouders.
Financieel belang Met de liquidatie van het General Escrow Fonds is alleen nog sprake van een risico en daarmee aansprakelijkheid voor de verkopende aandeelhouders ter hoogte van het bedrag dat als werkkapitaal wordt aangehouden in de vennootschap.
Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag € 1.499.000) (art 2.:81 BW).
Financiële kengetallen Gegevens begroting 2022:
Eigen vermogen 1-1 € 1.499.000,-, 31-12 € 0.
Vreemd vermogen 1-1 € 5.000,-, 31-12 € 0.
Het financieel resultaat 2022 na belasting is € 0.
Voornemens 2022 Ondanks dat het General Escrow fonds in juni 2016 is geliquideerd, dient de vennootschap als gevolg van contractuele verplichtingen met betrekking tot het Convenant Borging Publiek Belang Kerncentrale Borssele uit 2009 nog in stand gehouden te worden. Het bestuur van de vennootschap is in overleg met de andere contractuele partijen om na te gaan of deze contractuele verplichtingen voortijdig kunnen worden beëindigd en de vennootschap vervolgens kan worden ontbonden. Het doel is dat de vennootschap in 2022 (of eerder indien mogelijk) zal kunnen worden opgeheven en de resterende liquide middelen kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang.
Naam N.V. Waterbedrijf Groningen
Vestigingsplaats Groningen
Verbonden Partijen Alle 20 Groninger gemeenten, de gemeente Tynaarlo gedeeltelijk en de provincie Groningen
Bestuurlijk belang Zorg voor duurzame beschikbaarheid van schoon drinkwater tegen een maatschappelijk verantwoord en een zo laag mogelijk kostendekkend tarief.
Financieel belang Onze gemeente bezit 11 aandelen met een nominale waarde van € 5.500. (€ 500 per aandeel). Er wordt geen dividend uitgekeerd.
Voornemens 2022 Waterbedrijf Groningen richt zich op een duurzame winning, zuivering en distributie van schoon, veilig en smaakvol water.
Naam Afvalsturing Friesland NV (Omrin)
Vestigingsplaats Leeuwarden
Verbonden Partijen De aandelen van de Afvalsturing Friesland NV zijn in handen van de Friese gemeenten, de Groningse gemeenten Eemsdelta en Westerwolde, de Noord-Veluwse gemeenten Elburg, Ermelo, Harderwijk, Nunspeet, Oldebroek en Putten en NV Irado.
Bestuurlijk belang Zeggenschap als aandeelhouder. Tenminste driemaal per jaar vindt een aandeelhoudersvergadering plaats.
Financieel belang -
Voornemens 2022 Het afvalbeleid van gemeenten uitvoeren via inzameling, verwerking en valorisatie van huishoudelijk afval op de meest duurzame wijze.
Naam Grid N.V.
Vestigingsplaats Scheemda
Verbonden Partijen De aandeelhouders zijn de gemeenschappelijke regeling Veendam, Pekela, Oldambt en Westerwolde.
Bestuurlijk belang Het bestuur van de NV is opgedragen aan een directie onder toezicht van de raad van commissarissen bestaande uit vier leden
Financieel belang Onze gemeente bezit 20 procent van de aandelen (€ 9.000,-) van € 1,- nominaal.
Financiële kengetallen Onze bijdrage aan GRID voor het jaar 2022 bedraagt € 1.064.358.
Voornemens 2022 -

 

Stichtingen en verenigingen

Terug naar navigatie - Stichtingen en verenigingen

Stichtingen en vereniging zijn ook vormen van privaatrechtelijke deelnemingen. In een aantal verenigingen en stichtingen heeft de gemeente bestuursdeelname en ook een financiële verbondenheid.

Te weten in de:

  • Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG)
  • Vereniging Groningse gemeenten (VGG)

Daarnaast zijn er ook een aantal stichtingen, waarin de gemeente deelneemt.

  • Stichting Centrum voor de kunsten Zuid Groningen
  • Stichting Bedrijvenpark Zuid-Groningen
  • Stichting Openbaar Onderwijs Oost Groningen.
Naam Bedrijvenpark Zuid-Groningen
Vestigingsplaats Sellingen
Verbonden Partijen Gemeente Stadskanaal en Gemeente Westerwolde
Bestuurlijk belang Ontwikkelen werkgelegenheid door middel van exploitatie bedrijventerrein
Financieel belang Exploitatie fase 1 is met winst afgerond.
Financiële kengetallen -
Voornemens 2022 De stichting wordt "slapende" gehouden.
Naam Agenda voor Veenkoloniën
Vestigingsplaats Stadskanaal
Verbonden Partijen Gemeenten Veendam, Pekela, Stadskanaal, Westerwolde, Borger-Odoorn, Aa en Hunze en Emmen, de waterschappen Hunze en Aa’s en Velt en Vecht en de provincies Groningen en Drenthe
Bestuurlijk belang Het verbeteren van de sociaal-economische ontwikkeling van de Veenkoloniën.
Financieel belang De bijdrage in de kosten van het projectbureau en de proceskosten voor 2022 bedraagt € 7.200.
Financiële kengetallen -
Voornemens 2022 De Agenda voor de Veenkoloniën heeft de inzet om, zij het op incidentele basis en vooral met inzet van bestuurlijke contacten, een wezenlijke bijdrage aan de verbetering van de sociaaleconomische problematiek in de Gronings-Drentse Veenkoloniën en daarmee ook het imago te leveren.