Een Gemeenschappelijke regeling (GR) is een publiekrechtelijke vorm van deelnemen. De betrokkenheid verschilt per regeling sterk, maar in elke regeling hebben we een vertegenwoordiger in het Algemeen Bestuur, deze leden zijn aangewezen door het college of de raad. In een groot aantal van deze regelingen hebben we ook zitting in het Dagelijks bestuur.
We lopen in de GR’en een financieel risico. De tekorten in de GR’en worden in principe naar rato verdeeld over de deelnemende gemeenten.De gemeente Westerwolde neemt deel aan de volgende gemeenschappelijke regelingen:
Naam |
Wedeka Bedrijven |
Vestigingsplaats |
Stadskanaal |
Verbonden Partijen |
Gemeenten Stadskanaal, Westerwolde, Borger-Odoorn, Veendam en Midden Groningen. |
Bestuurlijk belang |
Mensen met een arbeidshandicap een passende werkomgeving bieden en/of begeleiding bieden indien de werkomgeving bij een reguliere werkgever is. Dit gebeurt in het kader van de wet Sociale Werkvoorziening. |
Financieel belang |
De bijdrage in het nadelig saldo van Wedeka van onze gemeente voor 2022 bedraagt € 1.314.000, -. |
Financiële kengetallen |
Gegevens begroting 2022: Eigen vermogen: 1-1 701.000,- / 31-12 € 651.000,-; Vreemd vermogen: 1-1 € 12.057.000,-/ 31-12 € 12.576.000,-; De ontwerpbegroting 2022 sluit met een negatief exploitatieresultaat van € 7,2 miljoen. Dit verlies zal volledig door de deelnemende gemeenten moeten worden betaald. Voor onze gemeente betekent dit voor 2022 een bijdrage in het exploitatietekort van € 1.314.000, -. |
Voornemens 2022 |
In 2020 heeft het bestuur van Wedeka de directie de opdracht te geven om een bedrijfsplan te ontwikkelen voor de periode 2020-2030. In het bedrijfsplan wordt de ontwikkeling van het afnemend personeelsbestand in de komende 10 jaar afgezet tegen de ontwikkeling van de omzet en de kosten van de bedrijfsvoering. In het afgelopen jaar zijn meerdere scenario’s ontwikkeld voor de toekomst van Wedeka. Wedeka zelf heeft een bedrijfsplan ontwikkeld volgens een scenario afbouw en een scenario ombouw. Dit laatste scenario gaat uit van de doorontwikkeling van Wedeka naar een leer-werkbedrijf waarin enerzijds wordt ingezet op nieuwe dienstverlening, zoals de uitvoering van arbeidsmatige dagbesteding en anderzijds via gerichte maatregelen wordt ingezet op kostenbesparingen. Tegen de tijd dat de begroting 2022 in uitvoering gaat, zal er helderheid over de koers zijn. Er liggen grofweg nog drie smaken op tafel: Afbouw, Ombouw en Opsplitsing, waarbij de afgelopen maanden veel energie gestoken is in het goed onderzoeken van de effecten voor individuele gemeenten van dat laatste scenario. De besluiten hierover staan gepland voor eind 2021. |
Naam |
Afeer |
Vestigingsplaats |
Winschoten |
Verbonden Partijen |
Gemeenten Oldambt, Pekela en Westerwolde. |
Bestuurlijk belang |
Mensen met een arbeidshandicap een passende werkomgeving bieden en/of begeleiding bieden indien de werkomgeving bij een reguliere werkgever is. Dit gebeurt in het kader van de wet Sociale Werkvoorziening en de Participatiewet, zover het gaat om de re-integratietaak en het nieuwe beschut werken. |
Financieel belang |
De deelnemende gemeenten dragen bij in het na aftrek van de Rijkssubsidie overblijvende nadelige saldo. De financiële bijdrage van de gemeente Westerwolde wordt geraamd voor 2022 op € 3.479.000,-. |
Financiële kengetallen |
Gegevens begroting 2022: Eigen vermogen: 1-1 63.000,- Vreemd vermogen: 1-1 € 9.730.000,- Het verwachte resultaat over 2022 is € 0,00 na resultaat bestemming. |
Voornemens 2022 |
Conform hetgeen is opgenomen in het startdocument “met vereende kracht doorpakken / Werk in Uitvoering 2018 – 2023” wil Afeer blijven voldoen aan haar opdracht om te zorgen voor arbeidsparticipatie voor zowel de Wsw doelgroep als de te re-integreren werkzoekenden (inclusief beschut werk medewerkers). |
Naam |
Veiligheidsregio Groningen (VR Groningen) |
Vestigingsplaats |
Groningen |
Verbonden Partijen |
Alle Groninger gemeenten |
Bestuurlijk belang |
De VR is op 1 januari 2014 ontstaan na splitsing van de “oude” regeling Veiligheids- en Gezondheidsregio Groningen (V&GR) in een nieuwe VR Groningen en de PG&Z. Binnen de VR Groningen werken de Groninger gemeenten samen op het gebied van brandweerzorg en rampenbestrijding (crisisbeheersing). De VR Groningen is zelf uitvoerende organisatie. |
Financieel belang |
Financieel belang: aansprakelijkheid indien de Veiligheidsregio Groningen niet aan haar verplichtingen kan voldoen. De geraamde gemeentelijke bijdrage aan de Veiligheidsregio bedraagt in 2022 € 2.080.707(inclusief FLO-regeling). De bijdragen aan de GHOR, crisisbeheersing en de gemeentelijke kolom worden bepaald aan de hand van het aantal inwoners. De bijdrage aan het programma brandweer en is naar een verdeelsleutel op basis van het aandeel voor brandweerzorg in het gemeentefonds. In de gemeentelijke bijdrage 2021-2023 is een bedrag inbegrepen voor FLO-kosten van € 1.050.000. Conform afspraak wordt deze ingezet t.b.v. het oplossen van de negatieve algemene reserve. |
Financiële kengetallen |
Het begroot resultaat over 2022 bedraagt nul euro. |
Voornemens 2022 |
Ook in 2022 blijft de centrale huisvesting een belangrijk thema. Ondanks de coronacrisis is Veiligheidsregio Groningen op dit punt steeds goed in gesprek gebleven met de gemeente Groningen. Doel is om een locatie te ontwikkelen die past binnen de uitgangspunten van brandweerzorg in het stedelijk gebied en in ieder geval ruimte biedt aan de kantoorfuncties van Veiligheidsregio Groningen en GGD Groningen. In 2021 wil de Veiligheidsregio belangrijke stappen zetten op dit thema.
De coronacrisis dwong de Veiligheidsregio tot het zoeken van nieuwe structuren op het gebied van crisisbeheersing, bevolkingszorg en (crisis)communicatie. Met de opgedane kennis gaat de Veiligheidsregio Groningen voort op de ingeslagen weg. Ook zetten we nieuwe stappen op weg naar een toekomst bestendige Brandweerzorg. Landelijke ontwikkelingen, ingewikkelde dossiers zoals de taakdifferentiatie maar ook regionale en lokale vraagstukken hebben zonder meer invloed op de brandweerorganisatie.
|
Naam |
Publieke Gezondheid & Zorg (PG&Z) |
Vestigingsplaats |
Groningen |
Verbonden Partijen |
Alle Groninger gemeenten |
Bestuurlijk belang |
Binnen de PG&Z werken de Groninger gemeenten samen op het gebied van de publieke (jeugd)gezondheidszorg. De GGD is de uitvoerende organisatie en heeft de taak te zorgen voor de bescherming en bevordering van de gezondheid van de Groninger burgers. Het algemeen bestuur wordt gevormd door één collegelid per deelnemende gemeente. |
Financieel belang |
De bijdrage aan de PG&Z is voor 2022 geraamd op € 854.534,-(€ 118.481,- RIGG + € 736.053,- GGD). |
Financiële kengetallen |
Eigen vermogen 1-1 € 2.091.000,- / 31-12 € 2.121.000,- Vreemd vermogen 1-1 € 17.655.000,- / 31-12 € 17.535.000,- |
Voornemens 2022 |
De inhoudelijke ambitie van de GGD richt zich in 2022 op speerpunten als beschermen en bestrijden van uitbraken van infectieziekten, de Eerste 1000 dagen, aardbevingen en gezondheid, Omgevingswet en het regionaal gezondheidsakkoord. Naast de begroting maken we met elke gemeente dienstverleningsafspraken in de vorm van DVO’s. Tevens is het de bedoeling onze prestaties steeds inzichtelijker te maken met monitoringsgegevens. |
Naam |
Eems Dollard Regio (EDR) |
Vestigingsplaats |
Bad Nieuwe Schans |
Verbonden Partijen |
Grensoverschrijdend samenwerkingsverband in het noordelijk Nederlands-Duits grensgebied. |
Bestuurlijk belang |
Op allerlei terreinen contacten in de regio tussen mensen, overheden, ondernemingen en organisaties tot stand te brengen en te versterken. In de E.D.R.-raad is de gemeente Westerwolde vertegenwoordigd met 1 lid. |
Financieel belang |
De bijdrage van de gemeente Westerwolde wordt over het jaar 2022 geraamd op € 4.000,- . |
Financiële kengetallen |
- |
Voornemens 2022 |
Grensoverschrijdende werkgelegenheidsprojecten. |
Naam |
GKB |
Vestigingsplaats |
Assen |
Verbonden Partijen |
De GKB werkt voor de inwoners van 20 gemeenten in de provincies Drenthe, Overijssel, Groningen en Flevoland. |
Bestuurlijk belang |
De GKB is een overheidsinstelling voor hulp bij schulden, preventie van schulden, inkomensbeheer en sociale kredietverlening. |
Financieel belang |
De bijdrage van de gemeente Westerwolde over het jaar 2022 is geraamd op € 204.616,-. Op dit moment is nog niet duidelijk of de overeenkomst met het GKB wordt verlengt. |
Financiële kengetallen |
- |
Voornemens 2022 |
Ook in het jaar 2022 zullen de door de raad gestelde kaders uit het in 2020 vastgestelde beleidsplan schuldhulpverlening leidend zijn, waarbij de nadruk van de uitvoering zal blijven liggen op preventie, vroegsignalering, terugdringing van schulden en nazorg. Omdat de vierjarige raamovereenkomst met de GKB per 1 januari 2022 eindigt wordt, in het belang van onze inwoners, bekeken hoe we de goede samenwerking met de GKB ook na genoemde datum kunnen voortzetten. Hierbij wordt de geldende (inkoop-)regelgeving in acht genomen |
Naam |
Omgevingsdienst Groningen (ODG) |
Vestigingsplaats |
Veendam |
Verbonden Partijen |
Alle Groninger gemeenten en de provincie |
Bestuurlijk belang |
De Omgevingsdienst Groningen borgt dat de VTH-taken op het gebied van milieu, bouwen en wonen kwalitatief op een hoogwaardig niveau worden uitgevoerd. Zij doet dit in opdracht van 12 gemeenten in Groningen en de provincie Groningen. De ODG verzorgt deze taken ook voor risicobedrijven in De provincies Friesland enDrenthe.Van de Omgevingsdienst Groningen worden alleen de basis- en milieutaken afgenomen. De Wabo-taken worden door de gemeente zelf uitgevoerd. |
Financieel belang |
Over 2022 dient de gemeente € 564.000- bij te dragen aan de ODG. |
Financiële kengetallen |
E.V. € 614.000, E.V. eind 2022 € 605.000 V.V. € 4.376.000,-, V.V. eind 2021 € 4.495.000,-. |
Voornemens 2022 |
Per 1 januari 2022 gaat de ODG over op het nieuwe financieringsmodel, waarin wordt begroot op basis van output en afgerekend op begrotingsbasis. De inzet van de ODG wordt geleverd op basis van milieurisico's en een gelijk speelveld voor bedrijven in de regio. Drie jaar na invoering van dit model worden in een evaluatie de ervaringen en mogelijke verdere ontwikkeling van dit model besproken.
Naast invoering van het nieuwe financieringsmodel, zullen ook de invoering van de Omgevingswet, ontwikkelingen op het gebied van stikstof (PAS) en zeer zorgwekkende stoffen (waaronder PFAS) veel van de ODG vragen. Dit betekent o.a. intensivering van de samenwerking met ketenpartners en het werken met een veranderd instrumentarium. Doorontwikkeling van de dienst staat met deze opgaven op gespannen voet met onze productieafspraken en de wens tot financiële terughoudendheid. De ODG zal zich daarnaast blijven inspannen om de reguliere werkzaamheden op het gebied van vergunningverlening, toezicht, handhaving en advies op kwalitatieve en efficiënte manier uit te voeren. Dit alles ten behoeve van de veilige en schone leefomgeving in Groningen. Ten tijde van het opstellen van deze begroting is er nog veel onzekerheid over het toekomstig verloop en bijbehorende maatregelen van de coronapandemie. Indien er in 2022 nog steeds sprake is van maatregelen dan zou dit kunnen leiden tot aanvullende kosten en/of verlies van productie.
|
Naam |
Centrumregeling beschermd wonen |
Vestigingsplaats |
Groningen |
Verbonden Partijen |
Alle Groninger gemeenten |
Bestuurlijk belang |
Intergemeentelijke samenwerking rondom de taken vanuit de beleidsterreinen “inloop GGZ” “Beschermd Wonen” en “begeleiding maatschappelijke opvang & vrouwenopvang” |
Financieel belang |
Budget van het Rijk gaat rechtstreeks naar de centrumgemeente Groningen |
Financiële kengetallen |
De meerjarenraming van Beschermd wonen laat een geprognosticeerde nullijn zien. Het streven is om uit te komen met het rijksbudget. Gezien de onzekerheden rondom de wet langdurige zorg (wlz) en het woonplaatsbeginsel is er nog geen reële meerjarenraming op te leveren. |
Voornemens 2022 |
In 2019 is er een subregionaal (Oost-Groningen) plan opgesteld voor de uitvoering van de decentralisatie Beschermd Wonen per 1 januari 2021. In 2021 is gestart met de decentralisatie van beschermd wonen naar de gemeenten toe. De middelen beschermd wonen worden benut om ons lokaal voor te bereiden op de uitvoering van Beschermd wonen en Opvang. Tot op heden is het nog niet mogelijk geweest om te proefdraaien met het verdeelmodel. Het advies is om het model nog niet toe te passen in 2022 en het resultaat van 2022 te verdelen op basis van inwoneraantallen. De planning is om het verdeelmodel in 2023 in de regio Groningen te implementeren. |
Naam |
Publiek vervoer Groningen Drenthe) |
Vestigingsplaats |
Assen |
Verbonden Partijen |
Alle Groninger en Drentse gemeenten en het OV-bureau Groningen Drenthe |
Bestuurlijk belang |
Is het bewerkstelligen van een kwalitatief goede en doelmatige uitvoering door de Bedrijfsvoeringsorganisatie van de uitvoerende taken in het kader van doorontwikkeling en contractmanagement van vervoer in het gebied van de deelnemers. |
Financieel belang |
De bijdrage van onze gemeente voor 2022 bedraagt € 27.341(incl BTW). |
Financiële kengetallen |
Eigen vermogen 1-1 € 23.000,- 31-12 € 22.000,- Vreemd vermogen 1-1 € 344.000,- 31-12 € 344.000,-. |
Voornemens 2022 |
Er moet door de opdrachtgevers nog een beslissing genomen worden inzake het verlengen van de vervoerovereenkomsten of het opnieuw aanbesteden van het vervoer. De huidige overeenkomsten lopen namelijk tot 31 juli 2022. Er zal vroegtijdig in 2021 een besluit genomen moeten worden om te verlengen c.q. opnieuw aan te besteden. Wanneer er in 2021 een besluit wordt genomen om de vervoerovereenkomsten met de vervoerders te verlengen zal in 2022 steeds meer nadruk liggen op doorontwikkeling van het vervoerssysteem. Bijvoorbeeld de MaaS pilot zal in Groningen en Drenthe volop in uitvoering zijn en allerlei aanknopingspunten voor doorontwikkeling van het vervoerssysteem en daarmee tevens mogelijkheden tot sociale inclusie van Wmo-geïndiceerden en leerlingen die gebruik van het leerlingenvervoer opleveren. Echter wanneer er in 2021 een besluit wordt genomen om de vervoerovereenkomsten met de vervoerders niet te verlengen zal 2022 volledig in het teken van de nieuwe aanbesteding staan. Dit zal dus verstrekkende gevolgen hebben voor de focus van Publiek Vervoer Groningen Drenthe. |