Programma 9 Inwoners en bestuur

Missie en doelstelling: programma 9

Terug naar navigatie - Missie en doelstelling

Het gaat hier over de relatie tussen de gemeentelijke organisatie Westerwolde en haar inwoners en over de dienstverlening die inwoners en ondernemers van ons mogen verwachten. Klantgerichtheid is hierbij één van de pijlers. Het doel is dat onze inwoners en ondernemers én onze bezoekers zich ‘Westerwolds Welkom’ voelen. Hierbij verschuift het initiatief steeds meer van overheid naar inwoner/ondernemer en neemt het bestuur een steeds meer faciliterende positie in.

Dienstverlening

Wat onze inwoners en ondernemers van ons mogen verwachten is verwoord in de Kernvisie van Westerwolde. Deze Kernvisie is tot stand gekomen door ruim 80 documenten die t.b.v. de herindeling zijn geschreven, te bundelen. In deze Kernvisie zijn ook de vier leidende principes van dienstverlening opgenomen. De vier principes zijn een afgeleide van de 10 beloften van Westerwolde die in het dienstverleningsconcept ‘gewoon doun’ zijn geformuleerd.

Vier leidende principes van dienstverlening

1. Onze taal is eerlijk, duidelijk en direct

In alle contacten met onze klanten zijn wij helder. De klant weet wat hij kan verwachten. En ook wat wij van de klant verwachten. Ook als de boodschap minder positief is. We komen onze afspraken na. Ja is ja, nee is nee.

2. We gaan respectvol met elkaar om

Klanten voelen zich welkom en serieus genomen. Wij luisteren naar onze klanten en voelen mee. Wij kijken verder dan de vraag en benaderen onze klanten met respect.

3. We durven voorbij de regels te kijken

In ons werk moeten wij ons houden aan de wet. Tegelijkertijd weerhoudt ons dit er niet van om verder te kijken dan de regels. We hebben oog voor wat de klant wil. We denken in mogelijkheden en gaan samen met de klant op zoek naar oplossingen.

4. We gaan naar de mensen toe
Wij weten wat er speelt in onze gemeente. Waar het meerwaarde heeft, gaan wij naar onze klanten toe. Onze onlinediensten zijn zo toegankelijk dat klanten hier de voorkeur aan geven. Op die manier spelen wij in op de vraag vanuit de samenleving om onze dienstverlening steeds meer online aan te bieden.

Programmaonderdeel: Bestuur

Wat willen we bereiken

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken

1. Het verbeteren van het samenspel tussen gemeente en samenleving waarbij geparticipeerd wordt in initiatieven uit die samenleving.

Terug naar navigatie - 1. Het verbeteren van het samenspel tussen gemeente en samenleving waarbij geparticipeerd wordt in initiatieven uit die samenleving.

Wat gaan we er voor doen

3. Inwoners ondersteunen bij het realiseren van initiatieven.

Terug naar navigatie - 3. Inwoners ondersteunen bij het realiseren van initiatieven.

Wat gaan we er voor doen

Programmaonderdeel: Burgerzaken / Klantcontactcentrum

Wat willen we bereiken

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken

4. Voortdurende optimalisatie van het proces 1e inschrijving in de BRP straat Ter Apel.

Terug naar navigatie - 4. Voortdurende optimalisatie van het proces 1e inschrijving in de BRP straat Ter Apel.

Wat gaan we er voor doen

6. Verkiezingen

Terug naar navigatie - 6. Verkiezingen

Wat gaan we er voor doen

Programmaonderdeel: Beheer overige gebouwen en gronden

Wat willen we bereiken

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken

1. Het professioneel en duurzaam beheren van openbare gebouwen inclusief het huidige ruimteaanbod analyseren om te kunnen verkennen of efficiënter ruimtegebruik mogelijk is.

Terug naar navigatie - 1. Het professioneel en duurzaam beheren van openbare gebouwen inclusief het huidige ruimteaanbod analyseren om te kunnen verkennen of efficiënter ruimtegebruik mogelijk is.

Wat gaan we er voor doen

Beleidsindicatoren: programma 9

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren
Beleidsindicator Eenheid Periode Westerwolde Nederland
Demografische druk % 2020 87,1 70,1
Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden In Euro’s 2021 929 NB
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden In Euro’s 2021 929 NB

Wat mag het kosten: programma 9