1. Blz. 1 Programmabegroting 2022
    1. Blz. 2 Programmabegroting 2022
    2. Blz. 3 Programma's
      1. Blz. 4 Programma 1 Veiligheid
        1. Blz. 5 Missie en doelstelling: programma 1
          1. Blz. 6 Missie en doelstelling
        2. Blz. 7 Programmaonderdeel: Crisisbeheersing en brandweer
          1. Blz. 8 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 9 1. Goede voorbereiding op incidenten, rampen en crises door planvorming, opleiden - trainen - oefenen, advisering, evaluatie en de organisatie van het lokale team en het regionale Team Bevolkingszorg.
              1. Blz. 10 1a. Uitvoering van de gemeentelijke taken ter voorbereiding op incidenten, rampen en crises
              2. Blz. 11 1b. Het aantal medewerkers voor het regionale Team Bevolkingszorg wordt geleverd
            2. Blz. 12 2. Een adequate en effectieve brandweerzorg waarbij aandacht is voor preventie en die snel kan worden ingezet om kwalitatieve hulp-pverlening te leveren.
              1. Blz. 13 2a. De gemeente Westerwolde beschikt over drie brandweerposten met voldoende vrijwilligers
              2. Blz. 14 2a. Zorgdragen voor goede secundaire arbeidsvoorwaarden voor de vrijwillige brandweer
              3. Blz. 15 2c. Wij spannen ons in om de bluswatervoorziening toekomstbestendig te maken
        3. Blz. 16 Programmaonderdeel: Openbare orde en veiligheid
          1. Blz. 17 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 18 1. Versterking veiligheidsgevoel van de inwoners en ondernemers.
              1. Blz. 19 1a. Een bijdrage leveren aan de lokale veiligheidsprioriteiten
              2. Blz. 20 1b. Bij casuïstiek wordt samengewerkt met het Sociaal Domein en het Actiecentrum Veiligheid en Zorg Groningen
              3. Blz. 21 1c. Toezicht en handhaving op naleving regelgeving
              4. Blz. 22 1d. Er wordt medewerking verleend aan de aanpak van de ketenmariniers
              5. Blz. 23 1e. Uitvoering geven aan raadsbesluit van 6 november 2019 inzake het politiebureau Ter Apel en dienstverlening politie cluster Westerwolde
        4. Blz. 24 Beleidsindicatoren: programma 1
          1. Blz. 25 Beleidsindicatoren
        5. Blz. 26 Wat mag het kosten: programma 1
          1. Blz. 27 Wat mag het kosten
      2. Blz. 28 Programma 2 Openbaar gebied
        1. Blz. 29 Missie en doelstelling: programma 2
          1. Blz. 30 Missie en doelstelling
        2. Blz. 31 Programmaonderdeel: Verkeer en wegen
          1. Blz. 32 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 33 1. Uitvoeren van het gemeentelijk verkeer- en vervoersplan (GVVP).
              1. Blz. 34 1a. De voor 2022 geldende top 5 van meest gevaarlijke verkeerssituaties oplossen.
              2. Blz. 35 1 b. Uitvoering van het MIP project 2118 (Fietsveilig Westerwolde). We zoeken zoveel mogelijk naar subsidiemogelijkheden door derden (o.a. Rijk/Provincie)
              3. Blz. 36 1 c. Saneren en/of beter zichtbaar maken van circa 58 fietspaaltjes/obstakels op – en langs gemeentelijke fietspaden in de gemeente (met subsidie provincie).
            2. Blz. 37 2. De gemeente is goed en veilig bereikbaar: er kan door weggebruikers veilig aan het verkeer worden deelgenomen over goed begaanbare wegen en paden.
              1. Blz. 38 2. De wegen met het beschikbare budget zo goed mogelijk onderhouden. Daar waar projecten uitgevoerd worden kijken naar combinatiemogelijkheden.
            3. Blz. 39 3. We blijven ons inzetten voor een goede bereikbaarheid van onze gemeente.
              1. Blz. 40 3. Voortzetten van project Automaatje en Publiek Vervoer. We blijven aandacht vragen voor beter openbaar vervoer bij het OV-Bureau. We zetten ons in voor de Nedersaksenlijn.
        3. Blz. 41 Programmaonderdeel: Openbaar groen
          1. Blz. 42 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 43 1. Met (groene) voorzieningen een duurzame bijdrage leveren aan de functies wonen, recreatie, natuur, werken en milieu.
              1. Blz. 44 1. Het planmatig beheren en onderhouden van het openbaar groen in de openbare ruimte.
            2. Blz. 45 2. Behoud en herstel van de kwaliteit van het openbaar gebied waarmee een veilige, schone en duurzame leefomgeving wordt geboden.
              1. Blz. 46 2a. Uitvoering geven aan het onderdeel groen uit de Nota Openbare Ruimte.
              2. Blz. 47 2b. Het actueel houden van de beheerpakketten
              3. Blz. 48 2c. Het jaarlijks snoeien en inspecteren van zo’n 15.000 bomen en het bestrijden van de eikenprocessierups op zo’n 30 hotspots.
        4. Blz. 49 Programmaonderdeel: Openbare verlichting en bruggen
          1. Blz. 50 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 51 1. Openbare verlichting op een zodanige manier vormgeven, dat inwoners veilig gebruik kunnen maken van de openbare ruimte.
              1. Blz. 52 1. Uitvoering geven aan het beheers - en onderhoudsplan als onderdeel van het beleidsplan openbare verlichting.
            2. Blz. 53 2. Veilige bruggen om een goede infrastructuur te waarborgen.
              1. Blz. 54 2. Uitvoering geven aan het beheers- en onderhoudsplan voor 138 bruggen. Renovatie van de hefbrug Barnflair Oost/Munnekemoer. Voorbereiden van de renovatie van 14 bruggen over het Ruiten Aa kanaal.
        5. Blz. 55 Wat mag het kosten: programma 2
          1. Blz. 56 Wat mag het kosten
      3. Blz. 57 Programma 3 Bedrijvigheid en duurzaamheid
        1. Blz. 58 Missie en doelstelling: programma 3
          1. Blz. 59 Missie en doelstelling
        2. Blz. 60 Programmaonderdeel: Bedrijfsloket en bedrijfsregelingen
          1. Blz. 61 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 62 1. Een sterke economie creëren, dat zorgt voor banen, kansen biedt aan ondernemers en welvaart genereert voor de inwoners.
              1. Blz. 63 1a. Bereikbaar en zichtbaar zijn voor de ondernemers én ondernemers (vooral ook starters) actief ondersteunen.
              2. Blz. 64 1b. De detailhandel versterken door de maatregelen uit het uitvoeringsplan van de ‘Detailhandelsvisie’ op te pakken.
              3. Blz. 65 1c. De samenwerking tussen onderwijs-, kennisinstellingen en ondernemers aanjagen, onder andere via innovatiewerkplaatsen en gebiedscoöperaties.
              4. Blz. 66 1d. Nauwe afstemming met de accountmanagers van Afeer en Wedeka.
              5. Blz. 67 1e. Innovatie in de agrarische sector aanjagen, onder andere via de Agenda voor de Veenkoloniën, LTO en door innovatieve projecten te ondersteunen.
              6. Blz. 68 1f. Regelmatig bedrijfsbezoeken afleggen vanuit het college en vanuit de EZ-ambtenaren.
        3. Blz. 69 Programmaonderdeel: Economische promotie
          1. Blz. 70 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 71 1. Cittaslow doorontwikkelen
              1. Blz. 72 1a. De bekendheid en mogelijkheden van Cittaslow onder inwoners en collega’s vergroten.
              2. Blz. 73 1b. De waarden van Cittaslow inzetten om Westerwolde als uniek en toeristisch gebied op de kaart te zetten.
              3. Blz. 74 1c. Samenwerking tussen supporters van Cittaslow versterken door ontmoetingen en bijeenkomsten te organiseren.
            2. Blz. 75 2. Profilering van de gemeente als interessant vestigingsgebied voor bedrijven.
              1. Blz. 76 2 a. Vermarkten van bedrijfsterreinen. Voor het gebied langs de N366 wordt er gekeken of er meer ruimte voor bedrijven moet komen.
              2. Blz. 77 2 b. Profilering van onze gemeente, o.a. op beurzen en evenementen.
              3. Blz. 78 2 c. Uitvoering geven aan de ‘Detailhandelsvisie’ Westerwolde
            3. Blz. 79 3. Een groei van het aantal overnachtingen en meer werkgelegenheid in Westerwolde en daarmee een groei van de regionale economie mogelijk maken.
              1. Blz. 80 3 a. Samen met de Oost-Groninger gemeenten de nieuwe marketingorganisatie voor de gebieden Oldambt, Veenkoloniën en Westerwolde starten door een samenvoeging van SPW en Marketing Oldambt.
              2. Blz. 81 3 b. De visie vrijetijdseconomie Westerwolde uitwerken in duidelijke plannen en activiteiten zoals een plan om de fysieke recreatieve fietsinfrastructuur en voorzieningen in Westerwolde te verbeteren.
              3. Blz. 82 3 c. De samenwerking tussen toeristische ondernemers in Westerwolde aanmoedigen door ze bij elkaar te brengen en ze te ondersteunen bij het maken van arrangementen.
              4. Blz. 83 3 d. Deelnemen in overleggen rond de vaarrecreatie onder leiding van de provincie Groningen om afspraken te maken over openstelling van bruggen en sluizen in het vaarseizoen.
            4. Blz. 84 4. Goed functionerende bedrijven¬terreinen.
              1. Blz. 85 4a. Ondernemers ondersteunen bij hun plannen voor het opwaarderen en collectief verduurzamen van bedrijventerreinen.
              2. Blz. 86 4b. Samen met parkmanagement deelnemen aan de jaarlijkse schouw van bedrijventerrein ’t Heem in Ter Apel.
            5. Blz. 87 5. Westerwolde verduurzamen door CO2 reductie te bevorderen, energie te besparen, duurzame energie op te wekken en circulariteit te bevorderen.
              1. Blz. 88 5a. Verder ontwikkelen Regionale energiestrategie Groningen
              2. Blz. 89 5b. Verder uitrollen plan Oost-Groningen bespaart energie
              3. Blz. 90 5c. Ontwikkelen warmtetransitievisie met bijbehorende wijkuitvoeringsplannen
              4. Blz. 91 5d. Campagne opzetten voor inwoners van Westerwolde voor het isoleren van woningen en energie besparen.
              5. Blz. 92 5e. Het duurzaamheidsfonds implementeren, evalueren en bijstellen.
              6. Blz. 93 5f. Uitkomsten van de beleidsevaluatie zonneparken en kleine windmolens implementeren
              7. Blz. 94 5g. Proces en maatwerk ondersteuning voor zonnepark initiatieven
              8. Blz. 95 5h. Zorgdragen voor participatie bij zonneparken
              9. Blz. 96 5i. De Energietool Westerwolde actief inzetten om energiegebruik in Westerwolde te monitoren
        4. Blz. 97 Beleidsindicatoren: programma 3
          1. Blz. 98 Beleidsindicatoren
        5. Blz. 99 Wat mag het kosten: programma 3
          1. Blz. 100 Wat mag het kosten
      4. Blz. 101 Programma 4 Onderwijs
        1. Blz. 102 Missie en doelstelling: programma 4
          1. Blz. 103 Missie en doelstelling
        2. Blz. 104 Programmaonderdeel: Openbaar basisonderwijs
          1. Blz. 105 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 106 1. In ons strategisch beleidsplan 2019 – 2023 hebben we onze ambities geformuleerd in een aantal grote doelen
              1. Blz. 107 1. De grote doelen vormen ontwikkelthema’s voor deze beleidsperiode. Met onze zeven scholen geven we daar op de volgende wijze uitvoering aan
            2. Blz. 108 2. Wij blijven de onderwijskwaliteit op de openbare basisscholen verder versterken.
              1. Blz. 109 2. Voor de scholen die rechtstreeks onder gemeentelijke aansturing vallen ondernemen wij de volgende acties
            3. Blz. 110 3. Elke leerling wordt optimaal ondersteund in zijn ontwikkelingsproces van kleuter naar tiener en gestimuleerd om zijn talenten (brede vorming) te ontwikkelen.
              1. Blz. 111 3. Onze scholen beschikken over een actueel beschreven schoolondersteuningsprofiel.
        3. Blz. 112 Programmaonderdeel: Onderwijshuisvesting
          1. Blz. 113 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 114 1. Met het realiseren van het vastgestelde IHP willen wij binnen de gemeente voldoende (basis)scholen behouden, met een goede spreiding over de gehele gemeente.
              1. Blz. 115 1. In november 2020 is het nieuwe IHP vastgesteld. Vanuit het IHP zijn Bellingwolde, Blijham en RSG Ter Apel (ISK) aangemerkt als huisvesting met een hoge prioriteit.
        4. Blz. 116 Programmaonderdeel: Onderwijsbeleid en leerlingzaken
          1. Blz. 117 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 118 1. Centraal in het lokaal onderwijsbeleid staat de samenhang van peuteropvang, voor- en vroegschoolse educatie en onderwijs achterstandenbeleid.
              1. Blz. 119 1. Wij zetten middelen in voor het handhaven van de kwaliteit van de voorschoolse voorzieningen en op financiële toegankelijkheid voor alle ouders, ook in de kleine kernen.
            2. Blz. 120 2. Het realiseren van peuteropvang op de huidige COA Locatie.
              1. Blz. 121 2. Wij hebben KIWI (als grootste aanbieder van peuteropvang in onze gemeente) gevraagd om te onderzoeken of we voor de kinderen op de COA--locatie peuteropvang kunnen gaan starten.
            3. Blz. 122 3. Wij hebben de ambitie dat geen kind zonder zwemdiploma van school gaat
              1. Blz. 123 3. We blijven samen met het onderwijs ouders stimuleren hun kinderen bijtijds op zwemles te doen.
            4. Blz. 124 4. Wij willen samen met de scholen de kinderen goed bewegingsonderwijs bieden, zodat de basis voor een gezonde en actieve leefstijl wordt gelegd.
              1. Blz. 125 4. We zetten in op het proces van harmonisatie door een inventarisatie te maken van de huidige inzet van mens en middelen.
        5. Blz. 126 Beleidsindicatoren: programma 4
          1. Blz. 127 Beleidsindicatoren
        6. Blz. 128 Wat mag het kosten: programma 4
          1. Blz. 129 wat mag het kosten
      5. Blz. 130 Programma 5 Sport, cultuur en recreatie
        1. Blz. 131 Missie en doelstelling: programma 5
          1. Blz. 132 Missie en doelstelling
        2. Blz. 133 Programmaonderdeel: Sportbeleid en activering
          1. Blz. 134 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 135 1. We zetten ons er voor in dat iedereen, ongeacht leeftijd, financiële situatie of eventuele beperking handicap moet kunnen participeren in sport en bewegen.
              1. Blz. 136 1a. Samen met de ondertekenaars en alle betrokken partijen gaan we verder aan de slag om de opgenomen ideeën in het lokaal sportakkoord tot uitvoering te brengen. Door de corona-inval ligt het zwaartepunt van de uitvoering in 2022.
              2. Blz. 137 1b. Oppakken van de actiepunten uit de Sport- en Beweegvisie zoals opgenomen in het Uitvoeringsplan “Gemeente Westerwolde Beweegt”. Deze activiteiten zijn ingedeeld naar de thema’s van het landelijke Sportakkoord.
        3. Blz. 138 Programmaonderdeel: Sportaccommodaties
          1. Blz. 139 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 140 1. Het behouden van de gemeentelijke zwembaden in Sellingen en Ter Apel.
              1. Blz. 141 1. De baden in Sellingen en Ter Apel open houden. Verder uitvoering geven aan de politieke besluitvorming rondom het zwembad in Vlagtwedde.
            2. Blz. 142 2. Het behouden van het huidige voorzieningenniveau van binnen- en buitensportaccommodaties.
              1. Blz. 143 2a. Wij borgen de kwaliteit van de accommodaties met het uitvoeren van het onderhoudsplan voortvloeiende uit het gemeentelijke vastgoedplan.
              2. Blz. 144 2b. Wij maken goede afspraken met de gebruikers om maximaal gebruik te kunnen maken van de accommodaties. In overleg met verenigingen is soms maatwerk mogelijk.
        4. Blz. 145 Programmaonderdeel: Cultureel erfgoed
          1. Blz. 146 Informatie
        5. Blz. 147 Programmaonderdeel: Media
          1. Blz. 148 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 149 1. Stimuleren van kunst en cultuur
              1. Blz. 150 1. De ‘Cultuurvisie Gemeente Westerwolde 2017-2020’ wordt begin 2022 vervangen door de ‘Cultuurnota Gemeente Westerwolde 2022-2025’.
        6. Blz. 151 Programmaonderdeel: (openlucht) Recreatie
          1. Blz. 152 Informatie
        7. Blz. 153 Beleidsindicatoren: programma 5
          1. Blz. 154 Beleidsindicator
        8. Blz. 155 Wat mag het kosten: programma 5
          1. Blz. 156 Wat mag het kosten
      6. Blz. 157 Programma 6 Sociaal domein
        1. Blz. 158 Missie en doelstelling: programma 6
          1. Blz. 159 Missie en doelstelling
        2. Blz. 160 Programmaonderdeel: Jeugdhulp
          1. Blz. 161 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 162 1. Een verschuiving van geïndiceerde hulp naar preventie tot stand brengen.
              1. Blz. 163 1. Pilot vrij toegankelijke ambulante jeugdhulp
            2. Blz. 164 2. Ondersteuner Jeugd en Gezin (OJG) bij alle huisartspraktijken
              1. Blz. 165 2. In navolging van gebied Zuid, willen we bij alle huisartspraktijken in Westerwolde graag een (vorm van) een OJG realiseren.
            3. Blz. 166 3. Versterken van de toegang
              1. Blz. 167 3. De start met gebiedsgericht en integraal werken betekent dat het team nog meer domein overstijgende kennis zal opdoen.
            4. Blz. 168 4. Het uitbreiden van de doelgroep voor de Regionale Meld- en Coördinatiefunctie (RMC)
              1. Blz. 169 4. De RMC-functie is opgezet om voortijdig schoolverlaten onder jongeren na de kwalificatie-plichtige leeftijd te beperken.
            5. Blz. 170 5. Intensivering samenwerking Stichting Welzijn Westerwolde (SWW)
              1. Blz. 171 5. We willen de samenwerking met SWW intensiveren, door de Algemeen Maatschappelijk werkers, Gezinscoaches en Jongerenwerkers nauw te betrekken in het gebiedsgericht werken.
            6. Blz. 172 6. Integrale data analyse Sociaal Domein
              1. Blz. 173 6. We werken aan een integrale data analyse en een “dashboard Sociaal Domein”, waardoor we een goede prognose kunnen maken van de uitgaven, maar tevens tijdig ontwikkelingen kunnen zien om daarop te kunnen rapporteren en inspelen.
            7. Blz. 174 7. Goede en betaalbare Jeugdhulp aan Asielzoekerskinderen
              1. Blz. 175 7. Wij ontvangen voor deze taak extra middelen van het Rijk, gebaseerd op het aantal kinderen dat jaarlijks op het AZC verblijft.
        3. Blz. 176 Programmaonderdeel: Inkomensregelingen
          1. Blz. 177 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 178 1. Wij willen dat zo weinig mogelijk mensen een beroep hoeven te doen op een uitkering.
              1. Blz. 179 1a. Wij voeren de Participatiewet goed uit zodat alleen de mensen die er recht op hebben, een uitkering krijgen;
              2. Blz. 180 1b. Wie een uitkering aanvraagt krijgt goede en duidelijke informatie over de rechten en plichten die horen bij het ontvangen van een uitkering
            2. Blz. 181 2. Wij willen uitkomen met het BUIG-budget.
              1. Blz. 182 2a. Alleen de mensen die recht hebben op een uitkering, krijgen een uitkering. Wij zien toe op de naleving van de verplichtingen die horen bij het ontvangen van een uitkering.
              2. Blz. 183 2b. Wanneer achteraf blijkt dat een uitkering onterecht is uitbetaald, dan moet deze terugbetaald worden.
        4. Blz. 184 Programmaonderdeel: Minimabeleid
          1. Blz. 185 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 186 1. Het terugdringen en voorkomen van financiële armoede.
              1. Blz. 187 1a. Wij blijven ons inzetten op het voorkomen en op tijd signaleren van financiële armoede. Wij ondersteunen onze inwoners om zichzelf te kunnen blijven redden.
              2. Blz. 188 1b. Wij werken samen met onze (keten)partners.
              3. Blz. 189 1c. Bij kinderarmoede zetten wij in op het zoveel mogelijk mee kunnen doen aan maatschappelijke activiteiten
              4. Blz. 190 1d. Om de doelgroep goed te kunnen bereiken, zetten we tussenpersonen van (keten) partners, medewerkers welzijn en onze eigen consulenten in.
              5. Blz. 191 1e. Het inzetten van maatwerk binnen het gebiedsgericht werken
        5. Blz. 192 Programmaonderdeel: Begeleide participatie
          1. Blz. 193 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 194 1. Iedereen doet mee en kan zichzelf redden, zo goed als mogelijk.
              1. Blz. 195 1a. Mensen die veel moeite hebben om werk te krijgen, gaan wij extra ondersteunen
              2. Blz. 196 1b. Wij bieden project aan, aan mensen die tijdelijk niet kunnen werken of al lange tijd zonder werk zitten, om hiermee ook deze klanten te laten mee doen.
            2. Blz. 197 2. Niemand zit onnodig thuis. De aandacht ligt altijd op de mogelijkheden van het iemand, wij denken in kansen, niet in hindernissen.
              1. Blz. 198 2a. Mensen met een zeer lange afstand tot de arbeidsmarkt zijn in beeld en worden regelmatig gesproken over hoe het gaat.
              2. Blz. 199 2b. De tegenprestatie naar vermogen wordt gebruikt.
              3. Blz. 200 2c. Inwoners die moeite hebben om mee te doen in de samenleving en/of zich afzonderen of moeite hebben met sociale contacten worden aangezetom mee te doen aan de Westerwoldse samenleving.
            3. Blz. 201 3. Wij doen mee in twee Gemeenschappelijke Regelingen (GR) voor de WSW. Wij willen dat Afeer en Wedeka sterk samenwerken.
              1. Blz. 202 3. Wij bewaken dat de directies van beide SW-bedrijven de bedrijfsactiviteiten en de leerwerktrajecten op elkaar afstemmen zodat er in de regio een breed en aanvullend aanbod is.
            4. Blz. 203 4. Inburgeraars zo spoedig mogelijk laten inburgeren en mee doen in de samenleving op grond van de Wet Inburgering.
              1. Blz. 204 4a. Aanbieden van goede inburgeringslessen
              2. Blz. 205 4b. Actieve begeleiding naar werk of opleiding door Afeer en de gemeente vanaf het moment van plaatsing in onze gemeente
        6. Blz. 206 Programmaonderdeel: Schuldhulpverlening
          1. Blz. 207 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 208 1. Het terugdringen en voorkomen van schuldhulpsituaties.
              1. Blz. 209 1a. Verder verstevigen preventie, vroegsignalering en het bevorderen van financiële redzaamheid van onze inwoners.
              2. Blz. 210 1b. Om de doelgroep goed te kunnen bereiken, zetten we medewerkers vanuit welzijn, eigen consulenten en onze (keten) partners in.
              3. Blz. 211 1c. Inzetten op nazorg via welzijn en daarmee voorkoming van terugvallen in de oude (schuld)situatie.
            2. Blz. 212 2. Een laagdrempelige, integrale en uniforme gemeentelijke schuldhulpverlening.
              1. Blz. 213 2. Met het Voorportaal schuldhulpverlening, de GKB en (keten) partners zetten we een mix van ondersteuning en begeleiding in. Gericht op de specifieke (schuld)situatie van onze inwoners.
        7. Blz. 214 Programmaonderdeel: Wmo voorzieningen
          1. Blz. 215 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 216 1. Versterken van de toegang.
              1. Blz. 217 1. De start met gebiedsgericht en integraal werken betekent dat het team nog meer domein overstijgende kennis zal opdoen.
            2. Blz. 218 2. Bij beschermd wonen zetten we in op de transformatiebeweging van beschermd wonen naar beschermd thuis.
              1. Blz. 219 2a. We willen de inkoop vanaf 2023 zo inrichten dat dit bijdraagt aan de transformatiebeweging van beschermd wonen naar beschermd thuis. We gaan in dit inkooptraject uitwerken hoe we zoveel mogelijk naar lichtere ondersteuning kunnen toewerken.
              2. Blz. 220 2b. Regie voeren op in-, door- en uitstroom. De toegang houdt meer regie op het proces van in-, door- en uitstroom. We gaan de toegang professionaliseren door op gezette tijden contact te houden met de aanbieder en de cliënt over de voortgang.
            3. Blz. 221 3. Betere beheersing van de kostenontwikkelingen Wmo.
              1. Blz. 222 3. De Wmo heeft te maken met een stijging aan uitgaven. Daarom werken we aan een integrale data-analyse en een “dashboard Sociaal Domein”.
            4. Blz. 223 4. Uitwerken speerpunten beleidskader specifieke doelgroepen.
              1. Blz. 224 4a. De gemeente gaat samen met Veilig Thuis na welke taken mogelijk overgedragen kunnen worden van Veilig Thuis naar het voorliggend veld.
              2. Blz. 225 4b. We gaan in overleg met de corporaties en zorginstellingen om afspraken te maken met betrekking tot de uitstroom voor inwoners die in de Maatschappelijke Opvang of Beschermd Wonen verblijven.
            5. Blz. 226 5. Mensen met dementie kunnen zo lang mogelijk veilig in hun vertrouwde omgeving blijven wonen.
              1. Blz. 227 5a. Aan zelfstandig wonende ouderen en mensen met extra kwetsbaarheden stellen we “slimme sensoren” beschikbaar en we regelen de alarmopvolging. We gaan in gesprek met de wijkverpleging over hun rol hierin.
              2. Blz. 228 5b. We ondersteunen het Steunpunt mantelzorg van SWW en het Alzheimercafé in Blijham.
              3. Blz. 229 5c. We bouwen een lokaal netwerk Ketenzorg dementie op samen met Menzis, de wijkverpleging, de huisartsen en de GGz. We worden daarin ondersteund door Dementie Netwerk Groningen.
              4. Blz. 230 5d. Onze welzijnsinstelling voert activiteiten uit voor mensen met dementie (bewegen op muziek) en hun mantelzorgers.
        8. Blz. 231 Programmaonderdeel: Diversiteit
          1. Blz. 232 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 233 1. Bevorderen sociale acceptatie lesbische vrouwen, homomannen, biseksuelen, transgenders en mensen met een intersekse conditie (LHBTI).
              1. Blz. 234 1. De Uitvoering startnotitie/stappenplan seksuele en genderdiversiteit.
            2. Blz. 235 2. Bevorderen sociale acceptatie lesbische vrouwen, homomannen, biseksuelen, transgenders en mensen met een intersekse conditie (LHBTI).*
              1. Blz. 236 2. Uitvoering startnotitie/stappenplan seksuele en genderdiversiteit.
        9. Blz. 237 Beleidsindicatoren: programma 6
          1. Blz. 238 Beleidsindicatoren
        10. Blz. 239 Wat mag het kosten: programma 6
          1. Blz. 240 Wat mag het kosten
      7. Blz. 241 Programma 7 Milieu en gezondheid
        1. Blz. 242 Missie en doelstelling: programma 7
          1. Blz. 243 Missie en doelstelling
        2. Blz. 244 Programmaonderdeel: Milieubeheer
          1. Blz. 245 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 246 1. Een duurzame, veilige en zo schoon mogelijke leefomgeving.
              1. Blz. 247 1a. Grondverzet op basis van de door de raad vastgestelde bodemkwaliteitskaarten, nota bodembeheer incl. erratum en ODG-notitie “zoute bagger”.
              2. Blz. 248 1b. Verdere uitvoering bodemsanering voormalige stortplaats Schaalbergerweg
              3. Blz. 249 1c. Vullen van het gezamenlijke provincie brede bodeminformatiesysteem met de benodigde gegevens.
              4. Blz. 250 1d. Overdracht bodemtaken en archief van provincie naar gemeente in verband met de Omgevingswet. Het leveren van bijdragen vanuit het vakgebied milieu aan het op te stellen Omgevingsplan.
              5. Blz. 251 1e. Vergunningverlening, toezicht en handhaving van milieu-inrichtingen door de ODG.
        3. Blz. 252 Programmaonderdeel: Riolering
          1. Blz. 253 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 254 1. Een veilig en schoon watersysteem waarbij het oppervlaktewater schoon is en afvalwater op een verantwoorde wijze wordt afgevoerd en verwerkt.
              1. Blz. 255 1a. Uitvoering geven aan het Afvalwaterbeleidsplan 2021-2025.
              2. Blz. 256 1b. Met waterschap en regiogemeenten voor uitvoering van de watertaken samenwerken aan het Afvalwaterbeleidsplan.
              3. Blz. 257 1c. Het uitvoeren van de maatregelen uit het uitvoeringsplan voor het jaar 2022, zoals relinen en vervangen van een deel van het vrijvervalriool.
        4. Blz. 258 Programmaonderdeel: Afval
          1. Blz. 259 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 260 1. Behoud van een schone leefomgeving.
              1. Blz. 261 1. Het geven van lessen op scholen over zwerfafval door o.a. IVN, bevorderen van het opruimen van zwerfafval, bijhouden waar veel zwerfafval ontstaat en waar prullenbakken moeten staan.
            2. Blz. 262 2. Op een doelmatige wijze invulling geven aan de inzameling en verwerking van het huishoudelijk afval met een optimale verhouding tussen service, het milieu en de kosten.
              1. Blz. 263 2. Het verbeteren van de inzameling van afval bij woonappartementen met ondergrondse containers. Het plaatsen van ondergrondse glascontainers.
        5. Blz. 264 Programmaonderdeel: Begraafplaatsen
          1. Blz. 265 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 266 1. Het op een doelmatige wijze beheren van de begraafplaatsen.
              1. Blz. 267 1a. Het goed inrichten van de begraafplaatsenadministratie.
              2. Blz. 268 1b. Uitvoering geven aan MIP 2105 voor het ruimen en opnieuw uitgeven van graven op de begraafplaats Kapelweg in Ter Apel.
        6. Blz. 269 Programmaonderdeel: Volksgezondheid
          1. Blz. 270 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 271 1. Gezondheidsbevordering inwoners
              1. Blz. 272 1a. We sluiten een Dienstverlenings-overeenkomst (DVO Westerwolde) met de GGD voor 2022 met de speerpunten:
              2. Blz. 273 1b. We geven uitvoering aan ons lokaal preventieakkoord met de speerpunten terugdringen Overgewicht, Alcohol en Roken. Via de JOGG-aanpak investeren we extra in gezondheidsbevordering van onze jeugd
              3. Blz. 274 1c. We faciliteren onze lokale coalitie Kansrijke Start/Goede Start en geven daarmee extra ondersteuning aan kwetsbare jonge gezinnen. We bekostigen extra kraamhulp voor minder draagkrachtige en kwetsbare inwoners.
              4. Blz. 275 1d. We verbeteren de onafhankelijke cliëntondersteuning door deelname aan het Koploperproject van VWS.
              5. Blz. 276 1e. Binnen de pijler gezondheid van de regiodeal Oost-Groningen geven we uitvoering aan Preventie in de keten (aansluiting op de ziekenhuiszorg) en Tijd voor Toekomst (verrijkte schooldag).
            2. Blz. 277 2. Samenwerkingsafspraken maken met zorgverzekeraar en huisartsen over gezondheidsbevordering en preventie
              1. Blz. 278 2a. We participeren in de Regionale werkagenda gemeenten en Menzis, in het Meerjarenprogramma Psychisch kwetsbare Personen en voeren onze eigen lokale werkagenda uit.
              2. Blz. 279 2b. We faciliteren een goede verwijsmogelijkheid voor onze huisartsen naar het sociaal domein door aansluiting op het systeem Zorgdomein. We wijzen een Ondersteuner Sociaal Domein aan als herkenbaar aanspreekpunt voor onze huisartsen.
              3. Blz. 280 2c. We faciliteren de aansluiting van het FACT-jeugdteam op het sociaal domein en we stellen cursussen Mental Health First Aid (EHB psychische O) voor verenigingen en vrijwilligers beschikbaar.
        7. Blz. 281 Beleidsindicatoren: programma 7
          1. Blz. 282 Beleidsindicatoren
        8. Blz. 283 Wat mag het kosten: programma 7
          1. Blz. 284 Wat mag het kosten
      8. Blz. 285 Programma 8 Wonen
        1. Blz. 286 Missie en doelstelling: programma 8
          1. Blz. 287 Missie en doelstelling
        2. Blz. 288 Programmaonderdeel: Ruimtelijke Ordening
          1. Blz. 289 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 290 1. Klaar zijn voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet per 1 juli 2022.
              1. Blz. 291 1. Informatievoorziening, processen en systemen op orde brengen en inhoudelijk aan de slag met het Omgevingsplan.
        3. Blz. 292 Programmaonderdeel: Wonen en bouwen
          1. Blz. 293 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 294 1. Werken aan de vijf speerpunten van de woonvisie Westerwolde.
              1. Blz. 295 1a. Uitvoeren van de maatregelen genoemd in de woonvisie Westerwolde.
              2. Blz. 296 1b. De bevolkingsprognoses 2020 en het woningmarktonderzoek 2021 zijn richtinggevend voor het woonbeleid.
              3. Blz. 297 1c. Regionale, meerjarige samenwerkingsafspraken maken, aangevuld met lokale afspraken
            2. Blz. 298 2. Passende huisvesting van inwoners met een zorgvraag.
              1. Blz. 299 2a. Een woonzorgvisie opstellen
              2. Blz. 300 2b. Bij nieuwbouw en renovatie van sociale huurwoningen rekening houden met een zorgvraag gelet op de groeiende doelgroep
              3. Blz. 301 2c. Samen met partners zorgdragen voor uitstroom cliënten beschermd wonen.
            3. Blz. 302 3. Het verbeteren van de woonomgeving in de regio.
              1. Blz. 303 3a. Samen met het RWLP / Regio Deal / RRE/ RREW bieden we inwoners laagdrempelige manieren om energiebesparende maatregelen te treffen.
              2. Blz. 304 3b. Met de actielijn vitale kernen investeren in de centrumkern
              3. Blz. 305 3c. Fysiek en sociaal domein werken samen met organisaties en inwoners in de gebiedsgerichte aanpak
              4. Blz. 306 3d. Uitvoering van de ‘rotte kiezen aanpak’ in de gemeente Westerwolde samen met het RWLP.
            4. Blz. 307 4. Veilige en kwalitatief goede bouwwerken en een goede leefomgeving voor onze inwoners en bedrijven.
              1. Blz. 308 4a. Kwalitatieve goede en transparante omgevingsvergunningen conform het Beleidsplan VTH 2019-2023 en binnen de wettelijke kaders (wet- en regelgeving en termijnen).
              2. Blz. 309 4b. Inzetten op goed en transparant toezicht en handhaving, overeenkomstig het vastgestelde Beleidsplan VTH 2019-2023 en het daarbij behorende uitvoeringsprogramma.
              3. Blz. 310 4c. Verder uitvoering geven aan het 2021 gestarte traject Aanpak illegale bewoning van recreatiewoningen
        4. Blz. 311 Beleidsindicatoren: programma 8
          1. Blz. 312 Beleidsindicatoren
        5. Blz. 313 Wat mag het kosten: programma 8
          1. Blz. 314 Wat mag het kosten
      9. Blz. 315 Programma 9 Inwoners en bestuur
        1. Blz. 316 Missie en doelstelling: programma 9
          1. Blz. 317 Missie en doelstelling
        2. Blz. 318 Programmaonderdeel: Bestuur
          1. Blz. 319 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 320 1. Het verbeteren van het samenspel tussen gemeente en samenleving waarbij geparticipeerd wordt in initiatieven uit die samenleving.
              1. Blz. 321 1 a. We gaan bijeenkomsten voor nieuwe inwoners organiseren.
              2. Blz. 322 1 b. We gaan de Newsroom doorontwikkelen. Dit houdt in dat we de webcare en de online media monitoring gaan professionaliseren.
              3. Blz. 323 1 c. We zetten we onze schrijfcoaches in om onze medewerkers te ondersteunen om op B1 niveau te schrijven. We passen ook onze standaardbrieven aan naar dit taalniveau;
              4. Blz. 324 1 d. Van “vertellen” naar “in gesprek gaan”. We gaan omgevingsgericht werken onder de aandacht in de gehele organisatie. Dit is een doorlopend proces.
              5. Blz. 325 1 e. We gaan de mogelijkheden voor online participatie verkennen.
            2. Blz. 326 2. De band tussen inwoner en overheid versterken.
              1. Blz. 327 2. De gebiedsregisseurs onderhouden contacten met dorpsraden en dorpsbelangen door regelmatige bezoeken en netwerkgesprekken.
            3. Blz. 328 3. Inwoners ondersteunen bij het realiseren van initiatieven.
              1. Blz. 329 3. Maatwerk toepassen om onze inwoners zo goed mogelijk te kunnen bedienen in hun belangen. De gebiedsregisseurs hebben hierbij een centrale rol en houden de regie. Voor het mede mogelijk maken van initiatieven is er het fonds Leefbaar Westerwolde.
            4. Blz. 330 4. Professionaliseren van gebiedsgericht werken
              1. Blz. 331 4. Organiseren en/ of ondersteunen van bijeenkomsten. In 2021 wordt de pilot gebiedsgericht werken gestart in het gebied Westerwolde Midden.
            5. Blz. 332 5. Mening peilen van inwoners.
              1. Blz. 333 5. Naar de inwoners toe en inzet van social media.
        3. Blz. 334 Programmaonderdeel: Burgerzaken / Klantcontactcentrum
          1. Blz. 335 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 336 1a. Verbeteren telefonische dienstverlening; zowel in kwaliteit als in kwantiteit. In 2022 wordt 50 procent van de binnenkomende calls in het eerste contact afgehandeld.
              1. Blz. 337 1 a. Kennis van de vakafdeling bij het KlantContactCentrum (KCC) brengen
            2. Blz. 338 1b. Webcare is belegd in het KCC. De (digitale) vragen die via social media binnenkomen, worden binnen het afgesproken servicelevel afgehandeld.
            3. Blz. 339 2 a. 90 procent van onze baliebezoekers wordt binnen vijf minuten geholpen.
              1. Blz. 340 2 a. Door het werken op afspraak zijn er bijna geen wachttijden meer. De effecten van het werken op afspraak worden voortdurend gemonitord. Eventueel gewenste wijzigingen worden onderzocht en daar waar (financieel) mogelijk doorgevoerd.
            4. Blz. 341 2 b. Verbetering van de dienstverlening aan de hand van input van onze inwoners.
              1. Blz. 342 2b. In 2022 gaan we een aantal nieuwe onderzoeksmethodes standaard gebruiken in ons werk. Bijvoorbeeld de gebruikersonderzoeken waarbij we een inwoner een (digitale) klantreis laten maken.
            5. Blz. 343 3 a. Verbeteren van de toegankelijkheid van de online diensten en voldoen aan wettelijke verplichting.
              1. Blz. 344 3 a. In 2022 laten we door een externe partij een (wettelijk verplicht) onderzoek doen naar de toegankelijkheid van westerwolde.nl.
            6. Blz. 345 3 b. Verbeteren, uitbreiden en gebruiksvriendelijker maken van westerwolde.nl.
              1. Blz. 346 3 b. Begin 2022 wordt westerwolde.nl volledig vernieuwd en draaien we op de nieuwste versie van ons Content Management Systeem (CMS): Drupal voor Gemeenten 9 (DVG9).
            7. Blz. 347 4. Voortdurende optimalisatie van het proces 1e inschrijving in de BRP straat Ter Apel.
              1. Blz. 348 4a. Continue opleiding van medewerkers BRP straat.
              2. Blz. 349 4b. Initiëren van verbeterpunten binnen landelijke BRP- straten.
              3. Blz. 350 4c. Doorontwikkelen Landelijk Expertise-centrum.
              4. Blz. 351 4d. Blijven aansluiten bij de ontwikkelingen van de ketenpartners.
              5. Blz. 352 4e. In 2021 is de BRP straat tijdelijk gehuisvest in Emmen. In 2022 zal de BRP straat weer gehuisvest zijn op het aanmeldcentrum Ter Apel. Onderzocht wordt of dit in een bestaande , tijdelijke of nieuwe locatie zal zijn
              6. Blz. 353 4f. Continu communiceren met gemeenten en ketenpartners. Uitdragen dat Westerwolde één van de inschrijfgemeenten is van Nederland
            8. Blz. 354 5. Basisregistratie Personen
              1. Blz. 355 5. Ook in 2022 continu aandacht blijven houden voor de kwaliteit van de BRP en adres-kwaliteit. Opzetten protocol adresonderzoek.
            9. Blz. 356 6. Verkiezingen
              1. Blz. 357 6. De evaluaties van de vorige verkiezingen gebruiken om tot een succesvolle organisatie van de Gemeenteraadsverkiezingen te komen.
        4. Blz. 358 Programmaonderdeel: Beheer overige gebouwen en gronden
          1. Blz. 359 Wat willen we bereiken
            1. Blz. 360 1. Het professioneel en duurzaam beheren van openbare gebouwen inclusief het huidige ruimteaanbod analyseren om te kunnen verkennen of efficiënter ruimtegebruik mogelijk is.
              1. Blz. 361 1 a. Opstellen van een strategisch vastgoedplan.
              2. Blz. 362 1 b. Uitvoering geven aan “Nota Onderhoud Gemeentelijke Gebouwen 2021-2035”.
            2. Blz. 363 2. De diversiteit aan contractvormen omtrent grondgebruik uniformiseren.
              1. Blz. 364 2. Uitvoering geven aan het vastgestelde grondbeleid.
            3. Blz. 365 3. Professionaliseren van vastgoedcontracten.
              1. Blz. 366 3. Parallel aan het proces van het strategisch vastgoedplan, de actuele verhuur- en gebruikerscontracten analyseren en inventariseren.
        5. Blz. 367 Beleidsindicatoren: programma 9
          1. Blz. 368 Beleidsindicatoren
        6. Blz. 369 Wat mag het kosten: programma 9
          1. Blz. 370 Wat mag het kosten
      10. Blz. 371 Algemene dekkingsmiddelen
        1. Blz. 372 Missie en doelstelling
        2. Blz. 373 Beleidsindicatoren
        3. Blz. 374 Wat mag het kosten
      11. Blz. 375 Overhead
        1. Blz. 376 Missie en doelstelling
        2. Blz. 377 Beleidsindicatoren
        3. Blz. 378 Wat mag het kosten
      12. Blz. 379 VPB
        1. Blz. 380 Missie en doelstelling
        2. Blz. 381 Wat mag het kosten
      13. Blz. 382 Onvoorzien
        1. Blz. 383 Missie en doelstelling
        2. Blz. 384 Wat mag het kosten
    3. Blz. 385 Aan de raad
      1. Blz. 386 Aan de gemeenteraad
        1. Blz. 387 Aan de raad
      2. Blz. 388 Leeswijzer
        1. Blz. 389 Leeswijzer
      3. Blz. 390 Wijze van behandeling
        1. Blz. 391 Wijze van behandeling
      4. Blz. 392 Tot slot (voorstel tot besluitvorming)
        1. Blz. 393 Tot slot
    4. Blz. 394 Financiële positie
      1. Blz. 395 Financiele positie
        1. Blz. 396 Gemeentefonds
        2. Blz. 397 Onderwijshuisvesting
        3. Blz. 398 Meerjarenraming 2023 tot en met 2025
        4. Blz. 399 Presentatie van het structureel begrotingssaldo 2022-2025
        5. Blz. 400 Taakstelling sociaal domein
        6. Blz. 401 Beschikbaar stellen MIP projecten 2022-2025
        7. Blz. 402 Vervangingsinvestering
        8. Blz. 403 Reserves en voorzieningen
        9. Blz. 404 Door de raad te autoriseren begrotingsbedragen 2022-2025
      2. Blz. 405 Totaal overzicht lasten en baten van de programma's
        1. Blz. 406 Totaal overzicht lasten en baten van de programma's
      3. Blz. 407 Algemene dekkingsmiddelen, onvoorzien en mutaties in reserves
        1. Blz. 408 Algemene dekkingsmiddelen
        2. Blz. 409 Algemene uitkering
        3. Blz. 410 Uitkering COA
        4. Blz. 411 Belastingsopbrengsten
        5. Blz. 412 Toeristenbelasting
        6. Blz. 413 Forensenbelasting
        7. Blz. 414 Dividend
        8. Blz. 415 Onvoorzien
      4. Blz. 416 Mutaties in reserves
        1. Blz. 417 Mutaties in reserves
    5. Blz. 418 Kerngegevens
      1. Blz. 419 Kerngegevens 2022
        1. Blz. 420 Kerngegevens
    6. Blz. 421 Verplichte paragrafen
      1. Blz. 422 Lokale heffingen
        1. Blz. 423 Belastingopbrengsten
      2. Blz. 424 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
        1. Blz. 425 Inleiding
        2. Blz. 426 Weerstandscapaciteit
        3. Blz. 427 Incidentele weerstandscapaciteit
        4. Blz. 428 Structurele weerstandscapaciteit
        5. Blz. 429 Risico's
        6. Blz. 430 Incidentele financiële risico's
        7. Blz. 431 Structurele financiële risico's
        8. Blz. 432 Werkvoorzieningschap
        9. Blz. 433 Niet te kwantificeren risico's
        10. Blz. 434 Overzicht financiële kengetallen
        11. Blz. 435 Conclusie
      3. Blz. 436 Financiering
        1. Blz. 437 Inleiding
        2. Blz. 438 Schatkistbankieren
        3. Blz. 439 Risicobeheer
        4. Blz. 440 Rentevisie
        5. Blz. 441 Kasgeldlimiet, financieringsbehoefte en renterisiconorm
        6. Blz. 442 Kasbeheer
        7. Blz. 443 Rentelasten in de begroting
        8. Blz. 444 Renteschema
        9. Blz. 445 Taakveld Treasury
        10. Blz. 446 Administratieve organisatie, interne controle en verantwoordelijkheden
      4. Blz. 447 Onderhoud Kapitaalgoederen
        1. Blz. 448 Inleiding
        2. Blz. 449 Bomenbeleidsplan
        3. Blz. 450 Nota openbare verlichting
        4. Blz. 451 Nota openbare ruimte
        5. Blz. 452 Nota bruggenonderhoud
        6. Blz. 453 Gemeentelijk verkeers- en vervoersplan
        7. Blz. 454 Nota onderhoud gemeentelijke gebouwen
        8. Blz. 455 Regionaal Waterplan
        9. Blz. 456 Verbreed gemeentelijk rioleringsplan 2021-2025
        10. Blz. 457 Vervangingsinvesteringen in tractiemiddelen
      5. Blz. 458 Bedrijfsvoering Westerwolde
        1. Blz. 459 Bedrijfsvoering algemeen
        2. Blz. 460 HRM
        3. Blz. 461 Informatievoorziening en automatisering
        4. Blz. 462 Informatiebeveiliging & Privacy
        5. Blz. 463 Communicatie
        6. Blz. 464 Branding en Promotie
        7. Blz. 465 Dienstverlening
        8. Blz. 466 Juridische zaken
      6. Blz. 467 Verbonden partijen
        1. Blz. 468 Introductie
        2. Blz. 469 Gemeenschappelijke regelingen
        3. Blz. 470 Naamloze/Besloten Vennootschappen
        4. Blz. 471 Stichtingen en verenigingen
      7. Blz. 472 Grondbeleid
        1. Blz. 473 Algemeen
        2. Blz. 474 Beleidsharmonisatie
        3. Blz. 475 Financiële positie
        4. Blz. 476 Tussentijdse winstneming
        5. Blz. 477 Bestemmingsreserve grondzakken
        6. Blz. 478 Voorraad gronden
        7. Blz. 479 Overige kavels en gronden
    7. Blz. 480 Bijlagen
      1. Blz. 481 Staat van reserves en voorzieningen
        1. Blz. 482 Staat van reserves en voorzieningen
      2. Blz. 483 Liquiditeitsplanning
        1. Blz. 484 Liquiditeitsplanning
      3. Blz. 485 Overzicht recapitulatie programma/taakvelden
        1. Blz. 486 Overzicht recapitulatie programma/taakvelden
      4. Blz. 487 Lasten en baten per programma per taakveld
        1. Blz. 488 Lasten en baten per programma per taakveld
      5. Blz. 489 Incidentele lasten en baten
        1. Blz. 490 Incidentele lasten en baten
      6. Blz. 491 Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
        1. Blz. 492 Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
      7. Blz. 493 Berekening EMU-saldo en geprognotiseerde balans
        1. Blz. 494 EMU-Saldo
        2. Blz. 495 Geprognotiseerde balans
      8. Blz. 496 Beleidsindicatoren
        1. Blz. 497 Inleiding
      9. Blz. 498 MIP projecten 2022 - 2025
        1. Blz. 499 MIP projecten
      10. Blz. 500 Raadsbesluit
        1. Blz. 501 Raadsvoorstel
      11. Blz. 502 Afkortingenlijst
        1. Blz. 503 Afkortingen in de begroting 2022
    8. Activiteiten
    9. Zoeken
    10. Publicatie bijlagen
    11. Contact
    12. PrivacyStatement
    13. Sitemap