-
Blz. 1
Programmabegroting 2022
-
Blz. 2
Programmabegroting 2022
-
Blz. 3
Programma's
-
Blz. 4
Programma 1 Veiligheid
-
Blz. 5
Missie en doelstelling: programma 1
-
Blz. 6
Missie en doelstelling
-
Blz. 7
Programmaonderdeel: Crisisbeheersing en brandweer
-
Blz. 8
Wat willen we bereiken
-
Blz. 9
1. Goede voorbereiding op incidenten, rampen en crises door planvorming, opleiden - trainen - oefenen, advisering, evaluatie en de organisatie van het lokale team en het regionale Team Bevolkingszorg.
-
Blz. 10
1a. Uitvoering van de gemeentelijke taken ter voorbereiding op incidenten, rampen en crises
-
Blz. 11
1b. Het aantal medewerkers voor het regionale Team Bevolkingszorg wordt geleverd
-
Blz. 12
2. Een adequate en effectieve brandweerzorg waarbij aandacht is voor preventie en die snel kan worden ingezet om kwalitatieve hulp-pverlening te leveren.
-
Blz. 13
2a. De gemeente Westerwolde beschikt over drie brandweerposten met voldoende vrijwilligers
-
Blz. 14
2a. Zorgdragen voor goede secundaire arbeidsvoorwaarden voor de vrijwillige brandweer
-
Blz. 15
2c. Wij spannen ons in om de bluswatervoorziening toekomstbestendig te maken
-
Blz. 16
Programmaonderdeel: Openbare orde en veiligheid
-
Blz. 17
Wat willen we bereiken
-
Blz. 18
1. Versterking veiligheidsgevoel van de inwoners en ondernemers.
-
Blz. 19
1a. Een bijdrage leveren aan de lokale veiligheidsprioriteiten
-
Blz. 20
1b. Bij casuïstiek wordt samengewerkt met het Sociaal Domein en het Actiecentrum Veiligheid en Zorg Groningen
-
Blz. 21
1c. Toezicht en handhaving op naleving regelgeving
-
Blz. 22
1d. Er wordt medewerking verleend aan de aanpak van de ketenmariniers
-
Blz. 23
1e. Uitvoering geven aan raadsbesluit van 6 november 2019 inzake het politiebureau Ter Apel en dienstverlening politie cluster Westerwolde
-
Blz. 24
Beleidsindicatoren: programma 1
-
Blz. 25
Beleidsindicatoren
-
Blz. 26
Wat mag het kosten: programma 1
-
Blz. 27
Wat mag het kosten
-
Blz. 28
Programma 2 Openbaar gebied
-
Blz. 29
Missie en doelstelling: programma 2
-
Blz. 30
Missie en doelstelling
-
Blz. 31
Programmaonderdeel: Verkeer en wegen
-
Blz. 32
Wat willen we bereiken
-
Blz. 33
1. Uitvoeren van het gemeentelijk verkeer- en vervoersplan (GVVP).
-
Blz. 34
1a. De voor 2022 geldende top 5 van meest gevaarlijke verkeerssituaties oplossen.
-
Blz. 35
1 b. Uitvoering van het MIP project 2118 (Fietsveilig Westerwolde). We zoeken zoveel mogelijk naar subsidiemogelijkheden door derden (o.a. Rijk/Provincie)
-
Blz. 36
1 c. Saneren en/of beter zichtbaar maken van circa 58 fietspaaltjes/obstakels op – en langs gemeentelijke fietspaden in de gemeente (met subsidie provincie).
-
Blz. 37
2. De gemeente is goed en veilig bereikbaar: er kan door weggebruikers veilig aan het verkeer worden deelgenomen over goed begaanbare wegen en paden.
-
Blz. 38
2. De wegen met het beschikbare budget zo goed mogelijk onderhouden. Daar waar projecten uitgevoerd worden kijken naar combinatiemogelijkheden.
-
Blz. 39
3. We blijven ons inzetten voor een goede bereikbaarheid van onze gemeente.
-
Blz. 40
3. Voortzetten van project Automaatje en Publiek Vervoer. We blijven aandacht vragen voor beter openbaar vervoer bij het OV-Bureau. We zetten ons in voor de Nedersaksenlijn.
-
Blz. 41
Programmaonderdeel: Openbaar groen
-
Blz. 42
Wat willen we bereiken
-
Blz. 43
1. Met (groene) voorzieningen een duurzame bijdrage leveren aan de functies wonen, recreatie, natuur, werken en milieu.
-
Blz. 44
1. Het planmatig beheren en onderhouden van het openbaar groen in de openbare ruimte.
-
Blz. 45
2. Behoud en herstel van de kwaliteit van het openbaar gebied waarmee een veilige, schone en duurzame leefomgeving wordt geboden.
-
Blz. 46
2a. Uitvoering geven aan het onderdeel groen uit de Nota Openbare Ruimte.
-
Blz. 47
2b. Het actueel houden van de beheerpakketten
-
Blz. 48
2c. Het jaarlijks snoeien en inspecteren van zo’n 15.000 bomen en het bestrijden van de eikenprocessierups op zo’n 30 hotspots.
-
Blz. 49
Programmaonderdeel: Openbare verlichting en bruggen
-
Blz. 50
Wat willen we bereiken
-
Blz. 51
1. Openbare verlichting op een zodanige manier vormgeven, dat inwoners veilig gebruik kunnen maken van de openbare ruimte.
-
Blz. 52
1. Uitvoering geven aan het beheers - en onderhoudsplan als onderdeel van het beleidsplan openbare verlichting.
-
Blz. 53
2. Veilige bruggen om een goede infrastructuur te waarborgen.
-
Blz. 54
2. Uitvoering geven aan het beheers- en onderhoudsplan voor 138 bruggen. Renovatie van de hefbrug Barnflair Oost/Munnekemoer. Voorbereiden van de renovatie van 14 bruggen over het Ruiten Aa kanaal.
-
Blz. 55
Wat mag het kosten: programma 2
-
Blz. 56
Wat mag het kosten
-
Blz. 57
Programma 3 Bedrijvigheid en duurzaamheid
-
Blz. 58
Missie en doelstelling: programma 3
-
Blz. 59
Missie en doelstelling
-
Blz. 60
Programmaonderdeel: Bedrijfsloket en bedrijfsregelingen
-
Blz. 61
Wat willen we bereiken
-
Blz. 62
1. Een sterke economie creëren, dat zorgt voor banen, kansen biedt aan ondernemers en welvaart genereert voor de inwoners.
-
Blz. 63
1a. Bereikbaar en zichtbaar zijn voor de ondernemers én ondernemers (vooral ook starters) actief ondersteunen.
-
Blz. 64
1b. De detailhandel versterken door de maatregelen uit het uitvoeringsplan van de ‘Detailhandelsvisie’ op te pakken.
-
Blz. 65
1c. De samenwerking tussen onderwijs-, kennisinstellingen en ondernemers aanjagen, onder andere via innovatiewerkplaatsen en gebiedscoöperaties.
-
Blz. 66
1d. Nauwe afstemming met de accountmanagers van Afeer en Wedeka.
-
Blz. 67
1e. Innovatie in de agrarische sector aanjagen, onder andere via de Agenda voor de Veenkoloniën, LTO en door innovatieve projecten te ondersteunen.
-
Blz. 68
1f. Regelmatig bedrijfsbezoeken afleggen vanuit het college en vanuit de EZ-ambtenaren.
-
Blz. 69
Programmaonderdeel: Economische promotie
-
Blz. 70
Wat willen we bereiken
-
Blz. 71
1. Cittaslow doorontwikkelen
-
Blz. 72
1a. De bekendheid en mogelijkheden van Cittaslow onder inwoners en collega’s vergroten.
-
Blz. 73
1b. De waarden van Cittaslow inzetten om Westerwolde als uniek en toeristisch gebied op de kaart te zetten.
-
Blz. 74
1c. Samenwerking tussen supporters van Cittaslow versterken door ontmoetingen en bijeenkomsten te organiseren.
-
Blz. 75
2. Profilering van de gemeente als interessant vestigingsgebied voor bedrijven.
-
Blz. 76
2 a. Vermarkten van bedrijfsterreinen. Voor het gebied langs de N366 wordt er gekeken of er meer ruimte voor bedrijven moet komen.
-
Blz. 77
2 b. Profilering van onze gemeente, o.a. op beurzen en evenementen.
-
Blz. 78
2 c. Uitvoering geven aan de ‘Detailhandelsvisie’ Westerwolde
-
Blz. 79
3. Een groei van het aantal overnachtingen en meer werkgelegenheid in Westerwolde en daarmee een groei van de regionale economie mogelijk maken.
-
Blz. 80
3 a. Samen met de Oost-Groninger gemeenten de nieuwe marketingorganisatie voor de gebieden Oldambt, Veenkoloniën en Westerwolde starten door een samenvoeging van SPW en Marketing Oldambt.
-
Blz. 81
3 b. De visie vrijetijdseconomie Westerwolde uitwerken in duidelijke plannen en activiteiten zoals een plan om de fysieke recreatieve fietsinfrastructuur en voorzieningen in Westerwolde te verbeteren.
-
Blz. 82
3 c. De samenwerking tussen toeristische ondernemers in Westerwolde aanmoedigen door ze bij elkaar te brengen en ze te ondersteunen bij het maken van arrangementen.
-
Blz. 83
3 d. Deelnemen in overleggen rond de vaarrecreatie onder leiding van de provincie Groningen om afspraken te maken over openstelling van bruggen en sluizen in het vaarseizoen.
-
Blz. 84
4. Goed functionerende bedrijven¬terreinen.
-
Blz. 85
4a. Ondernemers ondersteunen bij hun plannen voor het opwaarderen en collectief verduurzamen van bedrijventerreinen.
-
Blz. 86
4b. Samen met parkmanagement deelnemen aan de jaarlijkse schouw van bedrijventerrein ’t Heem in Ter Apel.
-
Blz. 87
5. Westerwolde verduurzamen door CO2 reductie te bevorderen, energie te besparen, duurzame energie op te wekken en circulariteit te bevorderen.
-
Blz. 88
5a. Verder ontwikkelen Regionale energiestrategie Groningen
-
Blz. 89
5b. Verder uitrollen plan Oost-Groningen bespaart energie
-
Blz. 90
5c. Ontwikkelen warmtetransitievisie met bijbehorende wijkuitvoeringsplannen
-
Blz. 91
5d. Campagne opzetten voor inwoners van Westerwolde voor het isoleren van woningen en energie besparen.
-
Blz. 92
5e. Het duurzaamheidsfonds implementeren, evalueren en bijstellen.
-
Blz. 93
5f. Uitkomsten van de beleidsevaluatie zonneparken en kleine windmolens implementeren
-
Blz. 94
5g. Proces en maatwerk ondersteuning voor zonnepark initiatieven
-
Blz. 95
5h. Zorgdragen voor participatie bij zonneparken
-
Blz. 96
5i. De Energietool Westerwolde actief inzetten om energiegebruik in Westerwolde te monitoren
-
Blz. 97
Beleidsindicatoren: programma 3
-
Blz. 98
Beleidsindicatoren
-
Blz. 99
Wat mag het kosten: programma 3
-
Blz. 100
Wat mag het kosten
-
Blz. 101
Programma 4 Onderwijs
-
Blz. 102
Missie en doelstelling: programma 4
-
Blz. 103
Missie en doelstelling
-
Blz. 104
Programmaonderdeel: Openbaar basisonderwijs
-
Blz. 105
Wat willen we bereiken
-
Blz. 106
1. In ons strategisch beleidsplan 2019 – 2023 hebben we onze ambities geformuleerd in een aantal grote doelen
-
Blz. 107
1. De grote doelen vormen ontwikkelthema’s voor deze beleidsperiode. Met onze zeven scholen geven we daar op de volgende wijze uitvoering aan
-
Blz. 108
2. Wij blijven de onderwijskwaliteit op de openbare basisscholen verder versterken.
-
Blz. 109
2. Voor de scholen die rechtstreeks onder gemeentelijke aansturing vallen ondernemen wij de volgende acties
-
Blz. 110
3. Elke leerling wordt optimaal ondersteund in zijn ontwikkelingsproces van kleuter naar tiener en gestimuleerd om zijn talenten (brede vorming) te ontwikkelen.
-
Blz. 111
3. Onze scholen beschikken over een actueel beschreven schoolondersteuningsprofiel.
-
Blz. 112
Programmaonderdeel: Onderwijshuisvesting
-
Blz. 113
Wat willen we bereiken
-
Blz. 114
1. Met het realiseren van het vastgestelde IHP willen wij binnen de gemeente voldoende (basis)scholen behouden, met een goede spreiding over de gehele gemeente.
-
Blz. 115
1. In november 2020 is het nieuwe IHP vastgesteld. Vanuit het IHP zijn Bellingwolde, Blijham en RSG Ter Apel (ISK) aangemerkt als huisvesting met een hoge prioriteit.
-
Blz. 116
Programmaonderdeel: Onderwijsbeleid en leerlingzaken
-
Blz. 117
Wat willen we bereiken
-
Blz. 118
1. Centraal in het lokaal onderwijsbeleid staat de samenhang van peuteropvang, voor- en vroegschoolse educatie en onderwijs achterstandenbeleid.
-
Blz. 119
1. Wij zetten middelen in voor het handhaven van de kwaliteit van de voorschoolse voorzieningen en op financiële toegankelijkheid voor alle ouders, ook in de kleine kernen.
-
Blz. 120
2. Het realiseren van peuteropvang op de huidige COA Locatie.
-
Blz. 121
2. Wij hebben KIWI (als grootste aanbieder van peuteropvang in onze gemeente) gevraagd om te onderzoeken of we voor de kinderen op de COA--locatie peuteropvang kunnen gaan starten.
-
Blz. 122
3. Wij hebben de ambitie dat geen kind zonder zwemdiploma van school gaat
-
Blz. 123
3. We blijven samen met het onderwijs ouders stimuleren hun kinderen bijtijds op zwemles te doen.
-
Blz. 124
4. Wij willen samen met de scholen de kinderen goed bewegingsonderwijs bieden, zodat de basis voor een gezonde en actieve leefstijl wordt gelegd.
-
Blz. 125
4. We zetten in op het proces van harmonisatie door een inventarisatie te maken van de huidige inzet van mens en middelen.
-
Blz. 126
Beleidsindicatoren: programma 4
-
Blz. 127
Beleidsindicatoren
-
Blz. 128
Wat mag het kosten: programma 4
-
Blz. 129
wat mag het kosten
-
Blz. 130
Programma 5 Sport, cultuur en recreatie
-
Blz. 131
Missie en doelstelling: programma 5
-
Blz. 132
Missie en doelstelling
-
Blz. 133
Programmaonderdeel: Sportbeleid en activering
-
Blz. 134
Wat willen we bereiken
-
Blz. 135
1. We zetten ons er voor in dat iedereen, ongeacht leeftijd, financiële situatie of eventuele beperking handicap moet kunnen participeren in sport en bewegen.
-
Blz. 136
1a. Samen met de ondertekenaars en alle betrokken partijen gaan we verder aan de slag om de opgenomen ideeën in het lokaal sportakkoord tot uitvoering te brengen. Door de corona-inval ligt het zwaartepunt van de uitvoering in 2022.
-
Blz. 137
1b. Oppakken van de actiepunten uit de Sport- en Beweegvisie zoals opgenomen in het Uitvoeringsplan “Gemeente Westerwolde Beweegt”. Deze activiteiten zijn ingedeeld naar de thema’s van het landelijke Sportakkoord.
-
Blz. 138
Programmaonderdeel: Sportaccommodaties
-
Blz. 139
Wat willen we bereiken
-
Blz. 140
1. Het behouden van de gemeentelijke zwembaden in Sellingen en Ter Apel.
-
Blz. 141
1. De baden in Sellingen en Ter Apel open houden. Verder uitvoering geven aan de politieke besluitvorming rondom het zwembad in Vlagtwedde.
-
Blz. 142
2. Het behouden van het huidige voorzieningenniveau van binnen- en buitensportaccommodaties.
-
Blz. 143
2a. Wij borgen de kwaliteit van de accommodaties met het uitvoeren van het onderhoudsplan voortvloeiende uit het gemeentelijke vastgoedplan.
-
Blz. 144
2b. Wij maken goede afspraken met de gebruikers om maximaal gebruik te kunnen maken van de accommodaties. In overleg met verenigingen is soms maatwerk mogelijk.
-
Blz. 145
Programmaonderdeel: Cultureel erfgoed
-
Blz. 146
Informatie
-
Blz. 147
Programmaonderdeel: Media
-
Blz. 148
Wat willen we bereiken
-
Blz. 149
1. Stimuleren van kunst en cultuur
-
Blz. 150
1. De ‘Cultuurvisie Gemeente Westerwolde 2017-2020’ wordt begin 2022 vervangen door de ‘Cultuurnota Gemeente Westerwolde 2022-2025’.
-
Blz. 151
Programmaonderdeel: (openlucht) Recreatie
-
Blz. 152
Informatie
-
Blz. 153
Beleidsindicatoren: programma 5
-
Blz. 154
Beleidsindicator
-
Blz. 155
Wat mag het kosten: programma 5
-
Blz. 156
Wat mag het kosten
-
Blz. 157
Programma 6 Sociaal domein
-
Blz. 158
Missie en doelstelling: programma 6
-
Blz. 159
Missie en doelstelling
-
Blz. 160
Programmaonderdeel: Jeugdhulp
-
Blz. 161
Wat willen we bereiken
-
Blz. 162
1. Een verschuiving van geïndiceerde hulp naar preventie tot stand brengen.
-
Blz. 163
1. Pilot vrij toegankelijke ambulante jeugdhulp
-
Blz. 164
2. Ondersteuner Jeugd en Gezin (OJG) bij alle huisartspraktijken
-
Blz. 165
2. In navolging van gebied Zuid, willen we bij alle huisartspraktijken in Westerwolde graag een (vorm van) een OJG realiseren.
-
Blz. 166
3. Versterken van de toegang
-
Blz. 167
3. De start met gebiedsgericht en integraal werken betekent dat het team nog meer domein overstijgende kennis zal opdoen.
-
Blz. 168
4. Het uitbreiden van de doelgroep voor de Regionale Meld- en Coördinatiefunctie (RMC)
-
Blz. 169
4. De RMC-functie is opgezet om voortijdig schoolverlaten onder jongeren na de kwalificatie-plichtige leeftijd te beperken.
-
Blz. 170
5. Intensivering samenwerking Stichting Welzijn Westerwolde (SWW)
-
Blz. 171
5. We willen de samenwerking met SWW intensiveren, door de Algemeen Maatschappelijk werkers, Gezinscoaches en Jongerenwerkers nauw te betrekken in het gebiedsgericht werken.
-
Blz. 172
6. Integrale data analyse Sociaal Domein
-
Blz. 173
6. We werken aan een integrale data analyse en een “dashboard Sociaal Domein”, waardoor we een goede prognose kunnen maken van de uitgaven, maar tevens tijdig ontwikkelingen kunnen zien om daarop te kunnen rapporteren en inspelen.
-
Blz. 174
7. Goede en betaalbare Jeugdhulp aan Asielzoekerskinderen
-
Blz. 175
7. Wij ontvangen voor deze taak extra middelen van het Rijk, gebaseerd op het aantal kinderen dat jaarlijks op het AZC verblijft.
-
Blz. 176
Programmaonderdeel: Inkomensregelingen
-
Blz. 177
Wat willen we bereiken
-
Blz. 178
1. Wij willen dat zo weinig mogelijk mensen een beroep hoeven te doen op een uitkering.
-
Blz. 179
1a. Wij voeren de Participatiewet goed uit zodat alleen de mensen die er recht op hebben, een uitkering krijgen;
-
Blz. 180
1b. Wie een uitkering aanvraagt krijgt goede en duidelijke informatie over de rechten en plichten die horen bij het ontvangen van een uitkering
-
Blz. 181
2. Wij willen uitkomen met het BUIG-budget.
-
Blz. 182
2a. Alleen de mensen die recht hebben op een uitkering, krijgen een uitkering. Wij zien toe op de naleving van de verplichtingen die horen bij het ontvangen van een uitkering.
-
Blz. 183
2b. Wanneer achteraf blijkt dat een uitkering onterecht is uitbetaald, dan moet deze terugbetaald worden.
-
Blz. 184
Programmaonderdeel: Minimabeleid
-
Blz. 185
Wat willen we bereiken
-
Blz. 186
1. Het terugdringen en voorkomen van financiële armoede.
-
Blz. 187
1a. Wij blijven ons inzetten op het voorkomen en op tijd signaleren van financiële armoede. Wij ondersteunen onze inwoners om zichzelf te kunnen blijven redden.
-
Blz. 188
1b. Wij werken samen met onze (keten)partners.
-
Blz. 189
1c. Bij kinderarmoede zetten wij in op het zoveel mogelijk mee kunnen doen aan maatschappelijke activiteiten
-
Blz. 190
1d. Om de doelgroep goed te kunnen bereiken, zetten we tussenpersonen van (keten) partners, medewerkers welzijn en onze eigen consulenten in.
-
Blz. 191
1e. Het inzetten van maatwerk binnen het gebiedsgericht werken
-
Blz. 192
Programmaonderdeel: Begeleide participatie
-
Blz. 193
Wat willen we bereiken
-
Blz. 194
1. Iedereen doet mee en kan zichzelf redden, zo goed als mogelijk.
-
Blz. 195
1a. Mensen die veel moeite hebben om werk te krijgen, gaan wij extra ondersteunen
-
Blz. 196
1b. Wij bieden project aan, aan mensen die tijdelijk niet kunnen werken of al lange tijd zonder werk zitten, om hiermee ook deze klanten te laten mee doen.
-
Blz. 197
2. Niemand zit onnodig thuis. De aandacht ligt altijd op de mogelijkheden van het iemand, wij denken in kansen, niet in hindernissen.
-
Blz. 198
2a. Mensen met een zeer lange afstand tot de arbeidsmarkt zijn in beeld en worden regelmatig gesproken over hoe het gaat.
-
Blz. 199
2b. De tegenprestatie naar vermogen wordt gebruikt.
-
Blz. 200
2c. Inwoners die moeite hebben om mee te doen in de samenleving en/of zich afzonderen of moeite hebben met sociale contacten worden aangezetom mee te doen aan de Westerwoldse samenleving.
-
Blz. 201
3. Wij doen mee in twee Gemeenschappelijke Regelingen (GR) voor de WSW. Wij willen dat Afeer en Wedeka sterk samenwerken.
-
Blz. 202
3. Wij bewaken dat de directies van beide SW-bedrijven de bedrijfsactiviteiten en de leerwerktrajecten op elkaar afstemmen zodat er in de regio een breed en aanvullend aanbod is.
-
Blz. 203
4. Inburgeraars zo spoedig mogelijk laten inburgeren en mee doen in de samenleving op grond van de Wet Inburgering.
-
Blz. 204
4a. Aanbieden van goede inburgeringslessen
-
Blz. 205
4b. Actieve begeleiding naar werk of opleiding door Afeer en de gemeente vanaf het moment van plaatsing in onze gemeente
-
Blz. 206
Programmaonderdeel: Schuldhulpverlening
-
Blz. 207
Wat willen we bereiken
-
Blz. 208
1. Het terugdringen en voorkomen van schuldhulpsituaties.
-
Blz. 209
1a. Verder verstevigen preventie, vroegsignalering en het bevorderen van financiële redzaamheid van onze inwoners.
-
Blz. 210
1b. Om de doelgroep goed te kunnen bereiken, zetten we medewerkers vanuit welzijn, eigen consulenten en onze (keten) partners in.
-
Blz. 211
1c. Inzetten op nazorg via welzijn en daarmee voorkoming van terugvallen in de oude (schuld)situatie.
-
Blz. 212
2. Een laagdrempelige, integrale en uniforme gemeentelijke schuldhulpverlening.
-
Blz. 213
2. Met het Voorportaal schuldhulpverlening, de GKB en (keten) partners zetten we een mix van ondersteuning en begeleiding in. Gericht op de specifieke (schuld)situatie van onze inwoners.
-
Blz. 214
Programmaonderdeel: Wmo voorzieningen
-
Blz. 215
Wat willen we bereiken
-
Blz. 216
1. Versterken van de toegang.
-
Blz. 217
1. De start met gebiedsgericht en integraal werken betekent dat het team nog meer domein overstijgende kennis zal opdoen.
-
Blz. 218
2. Bij beschermd wonen zetten we in op de transformatiebeweging van beschermd wonen naar beschermd thuis.
-
Blz. 219
2a. We willen de inkoop vanaf 2023 zo inrichten dat dit bijdraagt aan de transformatiebeweging van beschermd wonen naar beschermd thuis. We gaan in dit inkooptraject uitwerken hoe we zoveel mogelijk naar lichtere ondersteuning kunnen toewerken.
-
Blz. 220
2b. Regie voeren op in-, door- en uitstroom. De toegang houdt meer regie op het proces van in-, door- en uitstroom. We gaan de toegang professionaliseren door op gezette tijden contact te houden met de aanbieder en de cliënt over de voortgang.
-
Blz. 221
3. Betere beheersing van de kostenontwikkelingen Wmo.
-
Blz. 222
3. De Wmo heeft te maken met een stijging aan uitgaven. Daarom werken we aan een integrale data-analyse en een “dashboard Sociaal Domein”.
-
Blz. 223
4. Uitwerken speerpunten beleidskader specifieke doelgroepen.
-
Blz. 224
4a. De gemeente gaat samen met Veilig Thuis na welke taken mogelijk overgedragen kunnen worden van Veilig Thuis naar het voorliggend veld.
-
Blz. 225
4b. We gaan in overleg met de corporaties en zorginstellingen om afspraken te maken met betrekking tot de uitstroom voor inwoners die in de Maatschappelijke Opvang of Beschermd Wonen verblijven.
-
Blz. 226
5. Mensen met dementie kunnen zo lang mogelijk veilig in hun vertrouwde omgeving blijven wonen.
-
Blz. 227
5a. Aan zelfstandig wonende ouderen en mensen met extra kwetsbaarheden stellen we “slimme sensoren” beschikbaar en we regelen de alarmopvolging. We gaan in gesprek met de wijkverpleging over hun rol hierin.
-
Blz. 228
5b. We ondersteunen het Steunpunt mantelzorg van SWW en het Alzheimercafé in Blijham.
-
Blz. 229
5c. We bouwen een lokaal netwerk Ketenzorg dementie op samen met Menzis, de wijkverpleging, de huisartsen en de GGz. We worden daarin ondersteund door Dementie Netwerk Groningen.
-
Blz. 230
5d. Onze welzijnsinstelling voert activiteiten uit voor mensen met dementie (bewegen op muziek) en hun mantelzorgers.
-
Blz. 231
Programmaonderdeel: Diversiteit
-
Blz. 232
Wat willen we bereiken
-
Blz. 233
1. Bevorderen sociale acceptatie lesbische vrouwen, homomannen, biseksuelen, transgenders en mensen met een intersekse conditie (LHBTI).
-
Blz. 234
1. De Uitvoering startnotitie/stappenplan seksuele en genderdiversiteit.
-
Blz. 235
2. Bevorderen sociale acceptatie lesbische vrouwen, homomannen, biseksuelen, transgenders en mensen met een intersekse conditie (LHBTI).*
-
Blz. 236
2. Uitvoering startnotitie/stappenplan seksuele en genderdiversiteit.
-
Blz. 237
Beleidsindicatoren: programma 6
-
Blz. 238
Beleidsindicatoren
-
Blz. 239
Wat mag het kosten: programma 6
-
Blz. 240
Wat mag het kosten
-
Blz. 241
Programma 7 Milieu en gezondheid
-
Blz. 242
Missie en doelstelling: programma 7
-
Blz. 243
Missie en doelstelling
-
Blz. 244
Programmaonderdeel: Milieubeheer
-
Blz. 245
Wat willen we bereiken
-
Blz. 246
1. Een duurzame, veilige en zo schoon mogelijke leefomgeving.
-
Blz. 247
1a. Grondverzet op basis van de door de raad vastgestelde bodemkwaliteitskaarten, nota bodembeheer incl. erratum en ODG-notitie “zoute bagger”.
-
Blz. 248
1b. Verdere uitvoering bodemsanering voormalige stortplaats Schaalbergerweg
-
Blz. 249
1c. Vullen van het gezamenlijke provincie brede bodeminformatiesysteem met de benodigde gegevens.
-
Blz. 250
1d. Overdracht bodemtaken en archief van provincie naar gemeente in verband met de Omgevingswet. Het leveren van bijdragen vanuit het vakgebied milieu aan het op te stellen Omgevingsplan.
-
Blz. 251
1e. Vergunningverlening, toezicht en handhaving van milieu-inrichtingen door de ODG.
-
Blz. 252
Programmaonderdeel: Riolering
-
Blz. 253
Wat willen we bereiken
-
Blz. 254
1. Een veilig en schoon watersysteem waarbij het oppervlaktewater schoon is en afvalwater op een verantwoorde wijze wordt afgevoerd en verwerkt.
-
Blz. 255
1a. Uitvoering geven aan het Afvalwaterbeleidsplan 2021-2025.
-
Blz. 256
1b. Met waterschap en regiogemeenten voor uitvoering van de watertaken samenwerken aan het Afvalwaterbeleidsplan.
-
Blz. 257
1c. Het uitvoeren van de maatregelen uit het uitvoeringsplan voor het jaar 2022, zoals relinen en vervangen van een deel van het vrijvervalriool.
-
Blz. 258
Programmaonderdeel: Afval
-
Blz. 259
Wat willen we bereiken
-
Blz. 260
1. Behoud van een schone leefomgeving.
-
Blz. 261
1. Het geven van lessen op scholen over zwerfafval door o.a. IVN, bevorderen van het opruimen van zwerfafval, bijhouden waar veel zwerfafval ontstaat en waar prullenbakken moeten staan.
-
Blz. 262
2. Op een doelmatige wijze invulling geven aan de inzameling en verwerking van het huishoudelijk afval met een optimale verhouding tussen service, het milieu en de kosten.
-
Blz. 263
2. Het verbeteren van de inzameling van afval bij woonappartementen met ondergrondse containers. Het plaatsen van ondergrondse glascontainers.
-
Blz. 264
Programmaonderdeel: Begraafplaatsen
-
Blz. 265
Wat willen we bereiken
-
Blz. 266
1. Het op een doelmatige wijze beheren van de begraafplaatsen.
-
Blz. 267
1a. Het goed inrichten van de begraafplaatsenadministratie.
-
Blz. 268
1b. Uitvoering geven aan MIP 2105 voor het ruimen en opnieuw uitgeven van graven op de begraafplaats Kapelweg in Ter Apel.
-
Blz. 269
Programmaonderdeel: Volksgezondheid
-
Blz. 270
Wat willen we bereiken
-
Blz. 271
1. Gezondheidsbevordering inwoners
-
Blz. 272
1a. We sluiten een Dienstverlenings-overeenkomst (DVO Westerwolde) met de GGD voor 2022 met de speerpunten:
-
Blz. 273
1b. We geven uitvoering aan ons lokaal preventieakkoord met de speerpunten terugdringen Overgewicht, Alcohol en Roken. Via de JOGG-aanpak investeren we extra in gezondheidsbevordering van onze jeugd
-
Blz. 274
1c. We faciliteren onze lokale coalitie Kansrijke Start/Goede Start en geven daarmee extra ondersteuning aan kwetsbare jonge gezinnen. We bekostigen extra kraamhulp voor minder draagkrachtige en kwetsbare inwoners.
-
Blz. 275
1d. We verbeteren de onafhankelijke cliëntondersteuning door deelname aan het Koploperproject van VWS.
-
Blz. 276
1e. Binnen de pijler gezondheid van de regiodeal Oost-Groningen geven we uitvoering aan Preventie in de keten (aansluiting op de ziekenhuiszorg) en Tijd voor Toekomst (verrijkte schooldag).
-
Blz. 277
2. Samenwerkingsafspraken maken met zorgverzekeraar en huisartsen over gezondheidsbevordering en preventie
-
Blz. 278
2a. We participeren in de Regionale werkagenda gemeenten en Menzis, in het Meerjarenprogramma Psychisch kwetsbare Personen en voeren onze eigen lokale werkagenda uit.
-
Blz. 279
2b. We faciliteren een goede verwijsmogelijkheid voor onze huisartsen naar het sociaal domein door aansluiting op het systeem Zorgdomein. We wijzen een Ondersteuner Sociaal Domein aan als herkenbaar aanspreekpunt voor onze huisartsen.
-
Blz. 280
2c. We faciliteren de aansluiting van het FACT-jeugdteam op het sociaal domein en we stellen cursussen Mental Health First Aid (EHB psychische O) voor verenigingen en vrijwilligers beschikbaar.
-
Blz. 281
Beleidsindicatoren: programma 7
-
Blz. 282
Beleidsindicatoren
-
Blz. 283
Wat mag het kosten: programma 7
-
Blz. 284
Wat mag het kosten
-
Blz. 285
Programma 8 Wonen
-
Blz. 286
Missie en doelstelling: programma 8
-
Blz. 287
Missie en doelstelling
-
Blz. 288
Programmaonderdeel: Ruimtelijke Ordening
-
Blz. 289
Wat willen we bereiken
-
Blz. 290
1. Klaar zijn voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet per 1 juli 2022.
-
Blz. 291
1. Informatievoorziening, processen en systemen op orde brengen en inhoudelijk aan de slag met het Omgevingsplan.
-
Blz. 292
Programmaonderdeel: Wonen en bouwen
-
Blz. 293
Wat willen we bereiken
-
Blz. 294
1. Werken aan de vijf speerpunten van de woonvisie Westerwolde.
-
Blz. 295
1a. Uitvoeren van de maatregelen genoemd in de woonvisie Westerwolde.
-
Blz. 296
1b. De bevolkingsprognoses 2020 en het woningmarktonderzoek 2021 zijn richtinggevend voor het woonbeleid.
-
Blz. 297
1c. Regionale, meerjarige samenwerkingsafspraken maken, aangevuld met lokale afspraken
-
Blz. 298
2. Passende huisvesting van inwoners met een zorgvraag.
-
Blz. 299
2a. Een woonzorgvisie opstellen
-
Blz. 300
2b. Bij nieuwbouw en renovatie van sociale huurwoningen rekening houden met een zorgvraag gelet op de groeiende doelgroep
-
Blz. 301
2c. Samen met partners zorgdragen voor uitstroom cliënten beschermd wonen.
-
Blz. 302
3. Het verbeteren van de woonomgeving in de regio.
-
Blz. 303
3a. Samen met het RWLP / Regio Deal / RRE/ RREW bieden we inwoners laagdrempelige manieren om energiebesparende maatregelen te treffen.
-
Blz. 304
3b. Met de actielijn vitale kernen investeren in de centrumkern
-
Blz. 305
3c. Fysiek en sociaal domein werken samen met organisaties en inwoners in de gebiedsgerichte aanpak
-
Blz. 306
3d. Uitvoering van de ‘rotte kiezen aanpak’ in de gemeente Westerwolde samen met het RWLP.
-
Blz. 307
4. Veilige en kwalitatief goede bouwwerken en een goede leefomgeving voor onze inwoners en bedrijven.
-
Blz. 308
4a. Kwalitatieve goede en transparante omgevingsvergunningen conform het Beleidsplan VTH 2019-2023 en binnen de wettelijke kaders (wet- en regelgeving en termijnen).
-
Blz. 309
4b. Inzetten op goed en transparant toezicht en handhaving, overeenkomstig het vastgestelde Beleidsplan VTH 2019-2023 en het daarbij behorende uitvoeringsprogramma.
-
Blz. 310
4c. Verder uitvoering geven aan het 2021 gestarte traject Aanpak illegale bewoning van recreatiewoningen
-
Blz. 311
Beleidsindicatoren: programma 8
-
Blz. 312
Beleidsindicatoren
-
Blz. 313
Wat mag het kosten: programma 8
-
Blz. 314
Wat mag het kosten
-
Blz. 315
Programma 9 Inwoners en bestuur
-
Blz. 316
Missie en doelstelling: programma 9
-
Blz. 317
Missie en doelstelling
-
Blz. 318
Programmaonderdeel: Bestuur
-
Blz. 319
Wat willen we bereiken
-
Blz. 320
1. Het verbeteren van het samenspel tussen gemeente en samenleving waarbij geparticipeerd wordt in initiatieven uit die samenleving.
-
Blz. 321
1 a. We gaan bijeenkomsten voor nieuwe inwoners organiseren.
-
Blz. 322
1 b. We gaan de Newsroom doorontwikkelen. Dit houdt in dat we de webcare en de online media monitoring gaan professionaliseren.
-
Blz. 323
1 c. We zetten we onze schrijfcoaches in om onze medewerkers te ondersteunen om op B1 niveau te schrijven. We passen ook onze standaardbrieven aan naar dit taalniveau;
-
Blz. 324
1 d. Van “vertellen” naar “in gesprek gaan”. We gaan omgevingsgericht werken onder de aandacht in de gehele organisatie. Dit is een doorlopend proces.
-
Blz. 325
1 e. We gaan de mogelijkheden voor online participatie verkennen.
-
Blz. 326
2. De band tussen inwoner en overheid versterken.
-
Blz. 327
2. De gebiedsregisseurs onderhouden contacten met dorpsraden en dorpsbelangen door regelmatige bezoeken en netwerkgesprekken.
-
Blz. 328
3. Inwoners ondersteunen bij het realiseren van initiatieven.
-
Blz. 329
3. Maatwerk toepassen om onze inwoners zo goed mogelijk te kunnen bedienen in hun belangen. De gebiedsregisseurs hebben hierbij een centrale rol en houden de regie. Voor het mede mogelijk maken van initiatieven is er het fonds Leefbaar Westerwolde.
-
Blz. 330
4. Professionaliseren van gebiedsgericht werken
-
Blz. 331
4. Organiseren en/ of ondersteunen van bijeenkomsten. In 2021 wordt de pilot gebiedsgericht werken gestart in het gebied Westerwolde Midden.
-
Blz. 332
5. Mening peilen van inwoners.
-
Blz. 333
5. Naar de inwoners toe en inzet van social media.
-
Blz. 334
Programmaonderdeel: Burgerzaken / Klantcontactcentrum
-
Blz. 335
Wat willen we bereiken
-
Blz. 336
1a. Verbeteren telefonische dienstverlening; zowel in kwaliteit als in kwantiteit. In 2022 wordt 50 procent van de binnenkomende calls in het eerste contact afgehandeld.
-
Blz. 337
1 a. Kennis van de vakafdeling bij het KlantContactCentrum (KCC) brengen
-
Blz. 338
1b. Webcare is belegd in het KCC. De (digitale) vragen die via social media binnenkomen, worden binnen het afgesproken servicelevel afgehandeld.
-
Blz. 339
2 a. 90 procent van onze baliebezoekers wordt binnen vijf minuten geholpen.
-
Blz. 340
2 a. Door het werken op afspraak zijn er bijna geen wachttijden meer. De effecten van het werken op afspraak worden voortdurend gemonitord. Eventueel gewenste wijzigingen worden onderzocht en daar waar (financieel) mogelijk doorgevoerd.
-
Blz. 341
2 b. Verbetering van de dienstverlening aan de hand van input van onze inwoners.
-
Blz. 342
2b. In 2022 gaan we een aantal nieuwe onderzoeksmethodes standaard gebruiken in ons werk. Bijvoorbeeld de gebruikersonderzoeken waarbij we een inwoner een (digitale) klantreis laten maken.
-
Blz. 343
3 a. Verbeteren van de toegankelijkheid van de online diensten en voldoen aan wettelijke verplichting.
-
Blz. 344
3 a. In 2022 laten we door een externe partij een (wettelijk verplicht) onderzoek doen naar de toegankelijkheid van westerwolde.nl.
-
Blz. 345
3 b. Verbeteren, uitbreiden en gebruiksvriendelijker maken van westerwolde.nl.
-
Blz. 346
3 b. Begin 2022 wordt westerwolde.nl volledig vernieuwd en draaien we op de nieuwste versie van ons Content Management Systeem (CMS): Drupal voor Gemeenten 9 (DVG9).
-
Blz. 347
4. Voortdurende optimalisatie van het proces 1e inschrijving in de BRP straat Ter Apel.
-
Blz. 348
4a. Continue opleiding van medewerkers BRP straat.
-
Blz. 349
4b. Initiëren van verbeterpunten binnen landelijke BRP- straten.
-
Blz. 350
4c. Doorontwikkelen Landelijk Expertise-centrum.
-
Blz. 351
4d. Blijven aansluiten bij de ontwikkelingen van de ketenpartners.
-
Blz. 352
4e. In 2021 is de BRP straat tijdelijk gehuisvest in Emmen. In 2022 zal de BRP straat weer gehuisvest zijn op het aanmeldcentrum Ter Apel. Onderzocht wordt of dit in een bestaande , tijdelijke of nieuwe locatie zal zijn
-
Blz. 353
4f. Continu communiceren met gemeenten en ketenpartners. Uitdragen dat Westerwolde één van de inschrijfgemeenten is van Nederland
-
Blz. 354
5. Basisregistratie Personen
-
Blz. 355
5. Ook in 2022 continu aandacht blijven houden voor de kwaliteit van de BRP en adres-kwaliteit. Opzetten protocol adresonderzoek.
-
Blz. 356
6. Verkiezingen
-
Blz. 357
6. De evaluaties van de vorige verkiezingen gebruiken om tot een succesvolle organisatie van de Gemeenteraadsverkiezingen te komen.
-
Blz. 358
Programmaonderdeel: Beheer overige gebouwen en gronden
-
Blz. 359
Wat willen we bereiken
-
Blz. 360
1. Het professioneel en duurzaam beheren van openbare gebouwen inclusief het huidige ruimteaanbod analyseren om te kunnen verkennen of efficiënter ruimtegebruik mogelijk is.
-
Blz. 361
1 a. Opstellen van een strategisch vastgoedplan.
-
Blz. 362
1 b. Uitvoering geven aan “Nota Onderhoud Gemeentelijke Gebouwen 2021-2035”.
-
Blz. 363
2. De diversiteit aan contractvormen omtrent grondgebruik uniformiseren.
-
Blz. 364
2. Uitvoering geven aan het vastgestelde grondbeleid.
-
Blz. 365
3. Professionaliseren van vastgoedcontracten.
-
Blz. 366
3. Parallel aan het proces van het strategisch vastgoedplan, de actuele verhuur- en gebruikerscontracten analyseren en inventariseren.
-
Blz. 367
Beleidsindicatoren: programma 9
-
Blz. 368
Beleidsindicatoren
-
Blz. 369
Wat mag het kosten: programma 9
-
Blz. 370
Wat mag het kosten
-
Blz. 371
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 372
Missie en doelstelling
-
Blz. 373
Beleidsindicatoren
-
Blz. 374
Wat mag het kosten
-
Blz. 375
Overhead
-
Blz. 376
Missie en doelstelling
-
Blz. 377
Beleidsindicatoren
-
Blz. 378
Wat mag het kosten
-
Blz. 379
VPB
-
Blz. 380
Missie en doelstelling
-
Blz. 381
Wat mag het kosten
-
Blz. 382
Onvoorzien
-
Blz. 383
Missie en doelstelling
-
Blz. 384
Wat mag het kosten
-
Blz. 385
Aan de raad
-
Blz. 386
Aan de gemeenteraad
-
Blz. 387
Aan de raad
-
Blz. 388
Leeswijzer
-
Blz. 389
Leeswijzer
-
Blz. 390
Wijze van behandeling
-
Blz. 391
Wijze van behandeling
-
Blz. 392
Tot slot (voorstel tot besluitvorming)
-
Blz. 393
Tot slot
-
Blz. 394
Financiële positie
-
Blz. 395
Financiele positie
-
Blz. 396
Gemeentefonds
-
Blz. 397
Onderwijshuisvesting
-
Blz. 398
Meerjarenraming 2023 tot en met 2025
-
Blz. 399
Presentatie van het structureel begrotingssaldo 2022-2025
-
Blz. 400
Taakstelling sociaal domein
-
Blz. 401
Beschikbaar stellen MIP projecten 2022-2025
-
Blz. 402
Vervangingsinvestering
-
Blz. 403
Reserves en voorzieningen
-
Blz. 404
Door de raad te autoriseren begrotingsbedragen 2022-2025
-
Blz. 405
Totaal overzicht lasten en baten van de programma's
-
Blz. 406
Totaal overzicht lasten en baten van de programma's
-
Blz. 407
Algemene dekkingsmiddelen, onvoorzien en mutaties in reserves
-
Blz. 408
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 409
Algemene uitkering
-
Blz. 410
Uitkering COA
-
Blz. 411
Belastingsopbrengsten
-
Blz. 412
Toeristenbelasting
-
Blz. 413
Forensenbelasting
-
Blz. 414
Dividend
-
Blz. 415
Onvoorzien
-
Blz. 416
Mutaties in reserves
-
Blz. 417
Mutaties in reserves
-
Blz. 418
Kerngegevens
-
Blz. 419
Kerngegevens 2022
-
Blz. 420
Kerngegevens
-
Blz. 421
Verplichte paragrafen
-
Blz. 422
Lokale heffingen
-
Blz. 423
Belastingopbrengsten
-
Blz. 424
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 425
Inleiding
-
Blz. 426
Weerstandscapaciteit
-
Blz. 427
Incidentele weerstandscapaciteit
-
Blz. 428
Structurele weerstandscapaciteit
-
Blz. 429
Risico's
-
Blz. 430
Incidentele financiële risico's
-
Blz. 431
Structurele financiële risico's
-
Blz. 432
Werkvoorzieningschap
-
Blz. 433
Niet te kwantificeren risico's
-
Blz. 434
Overzicht financiële kengetallen
-
Blz. 435
Conclusie
-
Blz. 436
Financiering
-
Blz. 437
Inleiding
-
Blz. 438
Schatkistbankieren
-
Blz. 439
Risicobeheer
-
Blz. 440
Rentevisie
-
Blz. 441
Kasgeldlimiet, financieringsbehoefte en renterisiconorm
-
Blz. 442
Kasbeheer
-
Blz. 443
Rentelasten in de begroting
-
Blz. 444
Renteschema
-
Blz. 445
Taakveld Treasury
-
Blz. 446
Administratieve organisatie, interne controle en verantwoordelijkheden
-
Blz. 447
Onderhoud Kapitaalgoederen
-
Blz. 448
Inleiding
-
Blz. 449
Bomenbeleidsplan
-
Blz. 450
Nota openbare verlichting
-
Blz. 451
Nota openbare ruimte
-
Blz. 452
Nota bruggenonderhoud
-
Blz. 453
Gemeentelijk verkeers- en vervoersplan
-
Blz. 454
Nota onderhoud gemeentelijke gebouwen
-
Blz. 455
Regionaal Waterplan
-
Blz. 456
Verbreed gemeentelijk rioleringsplan 2021-2025
-
Blz. 457
Vervangingsinvesteringen in tractiemiddelen
-
Blz. 458
Bedrijfsvoering Westerwolde
-
Blz. 459
Bedrijfsvoering algemeen
-
Blz. 460
HRM
-
Blz. 461
Informatievoorziening en automatisering
-
Blz. 462
Informatiebeveiliging & Privacy
-
Blz. 463
Communicatie
-
Blz. 464
Branding en Promotie
-
Blz. 465
Dienstverlening
-
Blz. 466
Juridische zaken
-
Blz. 467
Verbonden partijen
-
Blz. 468
Introductie
-
Blz. 469
Gemeenschappelijke regelingen
-
Blz. 470
Naamloze/Besloten Vennootschappen
-
Blz. 471
Stichtingen en verenigingen
-
Blz. 472
Grondbeleid
-
Blz. 473
Algemeen
-
Blz. 474
Beleidsharmonisatie
-
Blz. 475
Financiële positie
-
Blz. 476
Tussentijdse winstneming
-
Blz. 477
Bestemmingsreserve grondzakken
-
Blz. 478
Voorraad gronden
-
Blz. 479
Overige kavels en gronden
-
Blz. 480
Bijlagen
-
Blz. 481
Staat van reserves en voorzieningen
-
Blz. 482
Staat van reserves en voorzieningen
-
Blz. 483
Liquiditeitsplanning
-
Blz. 484
Liquiditeitsplanning
-
Blz. 485
Overzicht recapitulatie programma/taakvelden
-
Blz. 486
Overzicht recapitulatie programma/taakvelden
-
Blz. 487
Lasten en baten per programma per taakveld
-
Blz. 488
Lasten en baten per programma per taakveld
-
Blz. 489
Incidentele lasten en baten
-
Blz. 490
Incidentele lasten en baten
-
Blz. 491
Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
-
Blz. 492
Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
-
Blz. 493
Berekening EMU-saldo en geprognotiseerde balans
-
Blz. 494
EMU-Saldo
-
Blz. 495
Geprognotiseerde balans
-
Blz. 496
Beleidsindicatoren
-
Blz. 497
Inleiding
-
Blz. 498
MIP projecten 2022 - 2025
-
Blz. 499
MIP projecten
-
Blz. 500
Raadsbesluit
-
Blz. 501
Raadsvoorstel
-
Blz. 502
Afkortingenlijst
-
Blz. 503
Afkortingen in de begroting 2022
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap