Naar hoofdinhoud
Publicaties
>
Verberg navigatie
Toon navigatie
Standaard contrast
Hoog contrast
Bijlagen
Home
Programma's
Programma 1 Veiligheid
Programma 2 Openbaar gebied
Programma 3 Bedrijvigheid en duurzaamheid
Programma 4 Onderwijs
Programma 5 Sport, cultuur en recreatie
Programma 6 Sociaal domein
Programma 7 Milieu en gezondheid
Programma 8 Wonen
Programma 9 Inwoners en bestuur
Algemene dekkingsmiddelen
Overhead
VPB
Onvoorzien
Aan de raad
Aan de gemeenteraad
Leeswijzer
Wijze van behandeling
Tot slot (voorstel tot besluitvorming)
Financiële positie
Financiele positie
Totaal overzicht lasten en baten van de programma's
Algemene dekkingsmiddelen, onvoorzien en mutaties in reserves
Mutaties in reserves
Kerngegevens
Kerngegevens 2022
Verplichte paragrafen
Lokale heffingen
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Financiering
Onderhoud Kapitaalgoederen
Bedrijfsvoering Westerwolde
Verbonden partijen
Grondbeleid
Bijlagen
Staat van reserves en voorzieningen
Liquiditeitsplanning
Overzicht recapitulatie programma/taakvelden
Lasten en baten per programma per taakveld
Incidentele lasten en baten
Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
Berekening EMU-saldo en geprognotiseerde balans
Beleidsindicatoren
MIP projecten 2022 - 2025
Raadsbesluit
Afkortingenlijst
Home
Programma's
Programma 1 Veiligheid
Programma 2 Openbaar gebied
Programma 3 Bedrijvigheid en duurzaamheid
Programma 4 Onderwijs
Programma 5 Sport, cultuur en recreatie
Programma 6 Sociaal domein
Programma 7 Milieu en gezondheid
Programma 8 Wonen
Programma 9 Inwoners en bestuur
Algemene dekkingsmiddelen
Overhead
VPB
Onvoorzien
Aan de raad
Aan de gemeenteraad
Leeswijzer
Wijze van behandeling
Tot slot (voorstel tot besluitvorming)
Financiële positie
Financiele positie
Totaal overzicht lasten en baten van de programma's
Algemene dekkingsmiddelen, onvoorzien en mutaties in reserves
Mutaties in reserves
Kerngegevens
Kerngegevens 2022
Verplichte paragrafen
Lokale heffingen
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Financiering
Onderhoud Kapitaalgoederen
Bedrijfsvoering Westerwolde
Verbonden partijen
Grondbeleid
Bijlagen
Staat van reserves en voorzieningen
Liquiditeitsplanning
Overzicht recapitulatie programma/taakvelden
Lasten en baten per programma per taakveld
Incidentele lasten en baten
Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
Berekening EMU-saldo en geprognotiseerde balans
Beleidsindicatoren
MIP projecten 2022 - 2025
Raadsbesluit
Afkortingenlijst
Tonen
Activiteiten (162)
1 a. Kennis van de vakafdeling bij het KlantContactCentrum (KCC) brengen
1 a. Opstellen van een strategisch vastgoedplan.
1 a. We gaan bijeenkomsten voor nieuwe inwoners organiseren.
1 b. Uitvoering geven aan “Nota Onderhoud Gemeentelijke Gebouwen 2021-2035”.
1 b. Uitvoering van het MIP project 2118 (Fietsveilig Westerwolde). We zoeken zoveel mogelijk naar subsidiemogelijkheden door derden (o.a. Rijk/Provincie)
1 b. We gaan de Newsroom doorontwikkelen. Dit houdt in dat we de webcare en de online media monitoring gaan professionaliseren.
1 c. Saneren en/of beter zichtbaar maken van circa 58 fietspaaltjes/obstakels op – en langs gemeentelijke fietspaden in de gemeente (met subsidie provincie).
1 c. We zetten we onze schrijfcoaches in om onze medewerkers te ondersteunen om op B1 niveau te schrijven. We passen ook onze standaardbrieven aan naar dit taalniveau;
1 d. Van “vertellen” naar “in gesprek gaan”. We gaan omgevingsgericht werken onder de aandacht in de gehele organisatie. Dit is een doorlopend proces.
1 e. We gaan de mogelijkheden voor online participatie verkennen.
1. De ‘Cultuurvisie Gemeente Westerwolde 2017-2020’ wordt begin 2022 vervangen door de ‘Cultuurnota Gemeente Westerwolde 2022-2025’.
1. De baden in Sellingen en Ter Apel open houden. Verder uitvoering geven aan de politieke besluitvorming rondom het zwembad in Vlagtwedde.
1. De grote doelen vormen ontwikkelthema’s voor deze beleidsperiode. Met onze zeven scholen geven we daar op de volgende wijze uitvoering aan
1. De start met gebiedsgericht en integraal werken betekent dat het team nog meer domein overstijgende kennis zal opdoen.
1. De Uitvoering startnotitie/stappenplan seksuele en genderdiversiteit.
1. Het geven van lessen op scholen over zwerfafval door o.a. IVN, bevorderen van het opruimen van zwerfafval, bijhouden waar veel zwerfafval ontstaat en waar prullenbakken moeten staan.
1. Het planmatig beheren en onderhouden van het openbaar groen in de openbare ruimte.
1. In november 2020 is het nieuwe IHP vastgesteld. Vanuit het IHP zijn Bellingwolde, Blijham en RSG Ter Apel (ISK) aangemerkt als huisvesting met een hoge prioriteit.
1. Informatievoorziening, processen en systemen op orde brengen en inhoudelijk aan de slag met het Omgevingsplan.
1. Pilot vrij toegankelijke ambulante jeugdhulp
1. Uitvoering geven aan het beheers - en onderhoudsplan als onderdeel van het beleidsplan openbare verlichting.
1. Wij zetten middelen in voor het handhaven van de kwaliteit van de voorschoolse voorzieningen en op financiële toegankelijkheid voor alle ouders, ook in de kleine kernen.
1a. Bereikbaar en zichtbaar zijn voor de ondernemers én ondernemers (vooral ook starters) actief ondersteunen.
1a. De bekendheid en mogelijkheden van Cittaslow onder inwoners en collega’s vergroten.
1a. De voor 2022 geldende top 5 van meest gevaarlijke verkeerssituaties oplossen.
1a. Een bijdrage leveren aan de lokale veiligheidsprioriteiten
1a. Grondverzet op basis van de door de raad vastgestelde bodemkwaliteitskaarten, nota bodembeheer incl. erratum en ODG-notitie “zoute bagger”.
1a. Het goed inrichten van de begraafplaatsenadministratie.
1a. Mensen die veel moeite hebben om werk te krijgen, gaan wij extra ondersteunen
1a. Samen met de ondertekenaars en alle betrokken partijen gaan we verder aan de slag om de opgenomen ideeën in het lokaal sportakkoord tot uitvoering te brengen. Door de corona-inval ligt het zwaartepunt van de uitvoering in 2022.
1a. Uitvoeren van de maatregelen genoemd in de woonvisie Westerwolde.
1a. Uitvoering geven aan het Afvalwaterbeleidsplan 2021-2025.
1a. Uitvoering van de gemeentelijke taken ter voorbereiding op incidenten, rampen en crises
1a. Verder verstevigen preventie, vroegsignalering en het bevorderen van financiële redzaamheid van onze inwoners.
1a. We sluiten een Dienstverlenings-overeenkomst (DVO Westerwolde) met de GGD voor 2022 met de speerpunten:
1a. Wij blijven ons inzetten op het voorkomen en op tijd signaleren van financiële armoede. Wij ondersteunen onze inwoners om zichzelf te kunnen blijven redden.
1a. Wij voeren de Participatiewet goed uit zodat alleen de mensen die er recht op hebben, een uitkering krijgen;
1b. De detailhandel versterken door de maatregelen uit het uitvoeringsplan van de ‘Detailhandelsvisie’ op te pakken.
1b. De waarden van Cittaslow inzetten om Westerwolde als uniek en toeristisch gebied op de kaart te zetten.
1b. Bij casuïstiek wordt samengewerkt met het Sociaal Domein en het Actiecentrum Veiligheid en Zorg Groningen
1b. De bevolkingsprognoses 2020 en het woningmarktonderzoek 2021 zijn richtinggevend voor het woonbeleid.
1b. Het aantal medewerkers voor het regionale Team Bevolkingszorg wordt geleverd
1b. Met waterschap en regiogemeenten voor uitvoering van de watertaken samenwerken aan het Afvalwaterbeleidsplan.
1b. Om de doelgroep goed te kunnen bereiken, zetten we medewerkers vanuit welzijn, eigen consulenten en onze (keten) partners in.
1b. Oppakken van de actiepunten uit de Sport- en Beweegvisie zoals opgenomen in het Uitvoeringsplan “Gemeente Westerwolde Beweegt”. Deze activiteiten zijn ingedeeld naar de thema’s van het landelijke Sportakkoord.
1b. Uitvoering geven aan MIP 2105 voor het ruimen en opnieuw uitgeven van graven op de begraafplaats Kapelweg in Ter Apel.
1b. Verdere uitvoering bodemsanering voormalige stortplaats Schaalbergerweg
1b. We geven uitvoering aan ons lokaal preventieakkoord met de speerpunten terugdringen Overgewicht, Alcohol en Roken. Via de JOGG-aanpak investeren we extra in gezondheidsbevordering van onze jeugd
1b. Wie een uitkering aanvraagt krijgt goede en duidelijke informatie over de rechten en plichten die horen bij het ontvangen van een uitkering
1b. Wij bieden project aan, aan mensen die tijdelijk niet kunnen werken of al lange tijd zonder werk zitten, om hiermee ook deze klanten te laten mee doen.
1b. Wij werken samen met onze (keten)partners.
1c. De samenwerking tussen onderwijs-, kennisinstellingen en ondernemers aanjagen, onder andere via innovatiewerkplaatsen en gebiedscoöperaties.
1c. Samenwerking tussen supporters van Cittaslow versterken door ontmoetingen en bijeenkomsten te organiseren.
1c. Bij kinderarmoede zetten wij in op het zoveel mogelijk mee kunnen doen aan maatschappelijke activiteiten
1c. Het uitvoeren van de maatregelen uit het uitvoeringsplan voor het jaar 2022, zoals relinen en vervangen van een deel van het vrijvervalriool.
1c. Inzetten op nazorg via welzijn en daarmee voorkoming van terugvallen in de oude (schuld)situatie.
1c. Regionale, meerjarige samenwerkingsafspraken maken, aangevuld met lokale afspraken
1c. Toezicht en handhaving op naleving regelgeving
1c. Vullen van het gezamenlijke provincie brede bodeminformatiesysteem met de benodigde gegevens.
1c. We faciliteren onze lokale coalitie Kansrijke Start/Goede Start en geven daarmee extra ondersteuning aan kwetsbare jonge gezinnen. We bekostigen extra kraamhulp voor minder draagkrachtige en kwetsbare inwoners.
1d. Nauwe afstemming met de accountmanagers van Afeer en Wedeka.
1d. Er wordt medewerking verleend aan de aanpak van de ketenmariniers
1d. Om de doelgroep goed te kunnen bereiken, zetten we tussenpersonen van (keten) partners, medewerkers welzijn en onze eigen consulenten in.
1d. Overdracht bodemtaken en archief van provincie naar gemeente in verband met de Omgevingswet. Het leveren van bijdragen vanuit het vakgebied milieu aan het op te stellen Omgevingsplan.
1d. We verbeteren de onafhankelijke cliëntondersteuning door deelname aan het Koploperproject van VWS.
1e. Innovatie in de agrarische sector aanjagen, onder andere via de Agenda voor de Veenkoloniën, LTO en door innovatieve projecten te ondersteunen.
1e. Binnen de pijler gezondheid van de regiodeal Oost-Groningen geven we uitvoering aan Preventie in de keten (aansluiting op de ziekenhuiszorg) en Tijd voor Toekomst (verrijkte schooldag).
1e. Het inzetten van maatwerk binnen het gebiedsgericht werken
1e. Uitvoering geven aan raadsbesluit van 6 november 2019 inzake het politiebureau Ter Apel en dienstverlening politie cluster Westerwolde
1e. Vergunningverlening, toezicht en handhaving van milieu-inrichtingen door de ODG.
1f. Regelmatig bedrijfsbezoeken afleggen vanuit het college en vanuit de EZ-ambtenaren.
2 a. Vermarkten van bedrijfsterreinen. Voor het gebied langs de N366 wordt er gekeken of er meer ruimte voor bedrijven moet komen.
2 a. Door het werken op afspraak zijn er bijna geen wachttijden meer. De effecten van het werken op afspraak worden voortdurend gemonitord. Eventueel gewenste wijzigingen worden onderzocht en daar waar (financieel) mogelijk doorgevoerd.
2 b. Profilering van onze gemeente, o.a. op beurzen en evenementen.
2 c. Uitvoering geven aan de ‘Detailhandelsvisie’ Westerwolde
2. Het verbeteren van de inzameling van afval bij woonappartementen met ondergrondse containers. Het plaatsen van ondergrondse glascontainers.
2. De gebiedsregisseurs onderhouden contacten met dorpsraden en dorpsbelangen door regelmatige bezoeken en netwerkgesprekken.
2. De wegen met het beschikbare budget zo goed mogelijk onderhouden. Daar waar projecten uitgevoerd worden kijken naar combinatiemogelijkheden.
2. In navolging van gebied Zuid, willen we bij alle huisartspraktijken in Westerwolde graag een (vorm van) een OJG realiseren.
2. Met het Voorportaal schuldhulpverlening, de GKB en (keten) partners zetten we een mix van ondersteuning en begeleiding in. Gericht op de specifieke (schuld)situatie van onze inwoners.
2. Uitvoering geven aan het beheers- en onderhoudsplan voor 138 bruggen. Renovatie van de hefbrug Barnflair Oost/Munnekemoer. Voorbereiden van de renovatie van 14 bruggen over het Ruiten Aa kanaal.
2. Uitvoering geven aan het vastgestelde grondbeleid.
2. Uitvoering startnotitie/stappenplan seksuele en genderdiversiteit.
2. Voor de scholen die rechtstreeks onder gemeentelijke aansturing vallen ondernemen wij de volgende acties
2. Wij hebben KIWI (als grootste aanbieder van peuteropvang in onze gemeente) gevraagd om te onderzoeken of we voor de kinderen op de COA--locatie peuteropvang kunnen gaan starten.
2a. Alleen de mensen die recht hebben op een uitkering, krijgen een uitkering. Wij zien toe op de naleving van de verplichtingen die horen bij het ontvangen van een uitkering.
2a. De gemeente Westerwolde beschikt over drie brandweerposten met voldoende vrijwilligers
2a. Een woonzorgvisie opstellen
2a. Mensen met een zeer lange afstand tot de arbeidsmarkt zijn in beeld en worden regelmatig gesproken over hoe het gaat.
2a. Uitvoering geven aan het onderdeel groen uit de Nota Openbare Ruimte.
2a. We participeren in de Regionale werkagenda gemeenten en Menzis, in het Meerjarenprogramma Psychisch kwetsbare Personen en voeren onze eigen lokale werkagenda uit.
2a. We willen de inkoop vanaf 2023 zo inrichten dat dit bijdraagt aan de transformatiebeweging van beschermd wonen naar beschermd thuis. We gaan in dit inkooptraject uitwerken hoe we zoveel mogelijk naar lichtere ondersteuning kunnen toewerken.
2a. Wij borgen de kwaliteit van de accommodaties met het uitvoeren van het onderhoudsplan voortvloeiende uit het gemeentelijke vastgoedplan.
2a. Zorgdragen voor goede secundaire arbeidsvoorwaarden voor de vrijwillige brandweer
2b. Bij nieuwbouw en renovatie van sociale huurwoningen rekening houden met een zorgvraag gelet op de groeiende doelgroep
2b. De tegenprestatie naar vermogen wordt gebruikt.
2b. Het actueel houden van de beheerpakketten
2b. In 2022 gaan we een aantal nieuwe onderzoeksmethodes standaard gebruiken in ons werk. Bijvoorbeeld de gebruikersonderzoeken waarbij we een inwoner een (digitale) klantreis laten maken.
2b. Regie voeren op in-, door- en uitstroom. De toegang houdt meer regie op het proces van in-, door- en uitstroom. We gaan de toegang professionaliseren door op gezette tijden contact te houden met de aanbieder en de cliënt over de voortgang.
2b. Wanneer achteraf blijkt dat een uitkering onterecht is uitbetaald, dan moet deze terugbetaald worden.
2b. We faciliteren een goede verwijsmogelijkheid voor onze huisartsen naar het sociaal domein door aansluiting op het systeem Zorgdomein. We wijzen een Ondersteuner Sociaal Domein aan als herkenbaar aanspreekpunt voor onze huisartsen.
2b. Wij maken goede afspraken met de gebruikers om maximaal gebruik te kunnen maken van de accommodaties. In overleg met verenigingen is soms maatwerk mogelijk.
2c. Het jaarlijks snoeien en inspecteren van zo’n 15.000 bomen en het bestrijden van de eikenprocessierups op zo’n 30 hotspots.
2c. Inwoners die moeite hebben om mee te doen in de samenleving en/of zich afzonderen of moeite hebben met sociale contacten worden aangezetom mee te doen aan de Westerwoldse samenleving.
2c. Samen met partners zorgdragen voor uitstroom cliënten beschermd wonen.
2c. We faciliteren de aansluiting van het FACT-jeugdteam op het sociaal domein en we stellen cursussen Mental Health First Aid (EHB psychische O) voor verenigingen en vrijwilligers beschikbaar.
2c. Wij spannen ons in om de bluswatervoorziening toekomstbestendig te maken
3 a. In 2022 laten we door een externe partij een (wettelijk verplicht) onderzoek doen naar de toegankelijkheid van westerwolde.nl.
3 a. Samen met de Oost-Groninger gemeenten de nieuwe marketingorganisatie voor de gebieden Oldambt, Veenkoloniën en Westerwolde starten door een samenvoeging van SPW en Marketing Oldambt.
3 b. Begin 2022 wordt westerwolde.nl volledig vernieuwd en draaien we op de nieuwste versie van ons Content Management Systeem (CMS): Drupal voor Gemeenten 9 (DVG9).
3 b. De visie vrijetijdseconomie Westerwolde uitwerken in duidelijke plannen en activiteiten zoals een plan om de fysieke recreatieve fietsinfrastructuur en voorzieningen in Westerwolde te verbeteren.
3 c. De samenwerking tussen toeristische ondernemers in Westerwolde aanmoedigen door ze bij elkaar te brengen en ze te ondersteunen bij het maken van arrangementen.
3 d. Deelnemen in overleggen rond de vaarrecreatie onder leiding van de provincie Groningen om afspraken te maken over openstelling van bruggen en sluizen in het vaarseizoen.
3. De start met gebiedsgericht en integraal werken betekent dat het team nog meer domein overstijgende kennis zal opdoen.
3. De Wmo heeft te maken met een stijging aan uitgaven. Daarom werken we aan een integrale data-analyse en een “dashboard Sociaal Domein”.
3. Maatwerk toepassen om onze inwoners zo goed mogelijk te kunnen bedienen in hun belangen. De gebiedsregisseurs hebben hierbij een centrale rol en houden de regie. Voor het mede mogelijk maken van initiatieven is er het fonds Leefbaar Westerwolde.
3. Onze scholen beschikken over een actueel beschreven schoolondersteuningsprofiel.
3. Parallel aan het proces van het strategisch vastgoedplan, de actuele verhuur- en gebruikerscontracten analyseren en inventariseren.
3. Voortzetten van project Automaatje en Publiek Vervoer. We blijven aandacht vragen voor beter openbaar vervoer bij het OV-Bureau. We zetten ons in voor de Nedersaksenlijn.
3. We blijven samen met het onderwijs ouders stimuleren hun kinderen bijtijds op zwemles te doen.
3. Wij bewaken dat de directies van beide SW-bedrijven de bedrijfsactiviteiten en de leerwerktrajecten op elkaar afstemmen zodat er in de regio een breed en aanvullend aanbod is.
3a. Samen met het RWLP / Regio Deal / RRE/ RREW bieden we inwoners laagdrempelige manieren om energiebesparende maatregelen te treffen.
3b. Met de actielijn vitale kernen investeren in de centrumkern
3c. Fysiek en sociaal domein werken samen met organisaties en inwoners in de gebiedsgerichte aanpak
3d. Uitvoering van de ‘rotte kiezen aanpak’ in de gemeente Westerwolde samen met het RWLP.
4. De RMC-functie is opgezet om voortijdig schoolverlaten onder jongeren na de kwalificatie-plichtige leeftijd te beperken.
4. Organiseren en/ of ondersteunen van bijeenkomsten. In 2021 wordt de pilot gebiedsgericht werken gestart in het gebied Westerwolde Midden.
4. We zetten in op het proces van harmonisatie door een inventarisatie te maken van de huidige inzet van mens en middelen.
4a. Ondernemers ondersteunen bij hun plannen voor het opwaarderen en collectief verduurzamen van bedrijventerreinen.
4a. Aanbieden van goede inburgeringslessen
4a. Continue opleiding van medewerkers BRP straat.
4a. De gemeente gaat samen met Veilig Thuis na welke taken mogelijk overgedragen kunnen worden van Veilig Thuis naar het voorliggend veld.
4a. Kwalitatieve goede en transparante omgevingsvergunningen conform het Beleidsplan VTH 2019-2023 en binnen de wettelijke kaders (wet- en regelgeving en termijnen).
4b. Actieve begeleiding naar werk of opleiding door Afeer en de gemeente vanaf het moment van plaatsing in onze gemeente
4b. Samen met parkmanagement deelnemen aan de jaarlijkse schouw van bedrijventerrein ’t Heem in Ter Apel.
4b. Initiëren van verbeterpunten binnen landelijke BRP- straten.
4b. Inzetten op goed en transparant toezicht en handhaving, overeenkomstig het vastgestelde Beleidsplan VTH 2019-2023 en het daarbij behorende uitvoeringsprogramma.
4b. We gaan in overleg met de corporaties en zorginstellingen om afspraken te maken met betrekking tot de uitstroom voor inwoners die in de Maatschappelijke Opvang of Beschermd Wonen verblijven.
4c. Doorontwikkelen Landelijk Expertise-centrum.
4c. Verder uitvoering geven aan het 2021 gestarte traject Aanpak illegale bewoning van recreatiewoningen
4d. Blijven aansluiten bij de ontwikkelingen van de ketenpartners.
4e. In 2021 is de BRP straat tijdelijk gehuisvest in Emmen. In 2022 zal de BRP straat weer gehuisvest zijn op het aanmeldcentrum Ter Apel. Onderzocht wordt of dit in een bestaande , tijdelijke of nieuwe locatie zal zijn
4f. Continu communiceren met gemeenten en ketenpartners. Uitdragen dat Westerwolde één van de inschrijfgemeenten is van Nederland
5. Naar de inwoners toe en inzet van social media.
5. Ook in 2022 continu aandacht blijven houden voor de kwaliteit van de BRP en adres-kwaliteit. Opzetten protocol adresonderzoek.
5. We willen de samenwerking met SWW intensiveren, door de Algemeen Maatschappelijk werkers, Gezinscoaches en Jongerenwerkers nauw te betrekken in het gebiedsgericht werken.
5a. Aan zelfstandig wonende ouderen en mensen met extra kwetsbaarheden stellen we “slimme sensoren” beschikbaar en we regelen de alarmopvolging. We gaan in gesprek met de wijkverpleging over hun rol hierin.
5a. Verder ontwikkelen Regionale energiestrategie Groningen
5b. We ondersteunen het Steunpunt mantelzorg van SWW en het Alzheimercafé in Blijham.
5b. Verder uitrollen plan Oost-Groningen bespaart energie
5c. Ontwikkelen warmtetransitievisie met bijbehorende wijkuitvoeringsplannen
5c. We bouwen een lokaal netwerk Ketenzorg dementie op samen met Menzis, de wijkverpleging, de huisartsen en de GGz. We worden daarin ondersteund door Dementie Netwerk Groningen.
5d. Onze welzijnsinstelling voert activiteiten uit voor mensen met dementie (bewegen op muziek) en hun mantelzorgers.
5d. Campagne opzetten voor inwoners van Westerwolde voor het isoleren van woningen en energie besparen.
5e. Het duurzaamheidsfonds implementeren, evalueren en bijstellen.
5f. Uitkomsten van de beleidsevaluatie zonneparken en kleine windmolens implementeren
5g. Proces en maatwerk ondersteuning voor zonnepark initiatieven
5h. Zorgdragen voor participatie bij zonneparken
5i. De Energietool Westerwolde actief inzetten om energiegebruik in Westerwolde te monitoren
6. De evaluaties van de vorige verkiezingen gebruiken om tot een succesvolle organisatie van de Gemeenteraadsverkiezingen te komen.
6. We werken aan een integrale data analyse en een “dashboard Sociaal Domein”, waardoor we een goede prognose kunnen maken van de uitgaven, maar tevens tijdig ontwikkelingen kunnen zien om daarop te kunnen rapporteren en inspelen.
7. Wij ontvangen voor deze taak extra middelen van het Rijk, gebaseerd op het aantal kinderen dat jaarlijks op het AZC verblijft.
Vorige
/ 503
Volgende
Op onze website worden cookies bijgehouden. Voor meer informatie kijk in ons
Privacy Statement
.
Accepteren
Alleen strikt noodzakelijk